Marelle Boersma schreef:letterknecht schreef:Ik heb ook wel eens contact gezocht met het Genootschap via de site crime.nl Geen reactie op gekregen. Het lijkt me onbegonnen werk Remko....
Wat een vreemde reactie, LK... Je bent zelf lid van het GNM...
Het lijkt me niet goed om op een openbaar forum door te gaan met deze discussie als je niet weet (en er blijkbaar niet achter kunt komen) hoe het echt zit. Op deze manier maak je de gouden strop bij voorbaat zwart en dat op basis van speculaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van deze discussie?
Misschien is het beter deze discussie aan te zwengelen bij het GNM en het als agendapunt op te (laten) nemen bij een volgende bijeenkomst van het GNM. Peter, aangezien jij ook een (gewaardeerd) lid bent van het GNM heb jij ook een ingang in deze club om dat te regelen.
Wat een vreemde reactie, Marelle. Ik ben zelf lid van het GNM, maar mag ik dan geen kritiek hebben op hoe de communicatie verloopt? En dat ik de Gouden Strop zwart maak is zwaar overdreven. Prima prijs, uitstekende stimulans voor het thrillergenre. Van mij zul je niet horen dat ze die moeten afschaffen. Ik pleit juist voor een serieuze aanpak van deze literaire onderscheiding, die zo langzamerhand als 'merknaam' in de boekenwereld wel is gevestigd.
En op welke speculaties doel je? Dat Koolhoven uit de jury is gestapt, is een feit. Koolhoven zelf geeft aan dat hem is aangeboden alleen de genomineerde boeken te lezen. Dat is geen speculatie van mijn hand.
Dat Jongerius voorzitter is van de jury is een feit. Dat ze het retedruk heeft met het gedoe rond de AOW-leeftijd, lijkt me ook een bekend gegeven. Dat ik dan meen dat ze nauwelijks de gelegenheid heeft om (in ieder geval haar deel van de) meer dan tachtig thrillers te lezen, kun je nauwelijks een speculatie noemen.
Dat je denkt dat ik wat in melk heb te brokkelen bij het GNM is te veel eer. Jij hebt discussies binnen het GNM meegemaakt. Ben jij daar honderd procent tevreden over?
Trouwens, medio januari gaf ik in het topic Gouden Strop al aan de samenstelling van de jury maar een vreemde te vinden, met slechts twee kenners van het genre in dit eerbiedwaardige college. Dat Koolhoven opstapte gaf aanleiding tot het schrijven van de column, met deze uitwisseling van argumenten als gevolg.