Robert Goddard: Een Oude Schuld - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over Een Oude Schuld?

5 sterren: Uitmuntend
0
Geen stemmen
4 sterren: Zeer goed
0
Geen stemmen
3 sterren: Goed
3
25%
2 sterren: Redelijk
8
67%
1 ster: Matig tot slecht
1
8%

Totaal aantal stemmen : 12

Berichtdoor Rudi » di nov 04, 2008 11:02

Noa schreef:Ik lees bij velen dat ze het ongeloofwaardig vonden dat Richard zo loyaal blijft (in zijn vriendschap) aan Marty, terwijl deze laatste niet echt een voorbeeldige vriend is.
Ik had minder problemen met de geloofwaardigheid daarvan. Hoewel het in het boek inderdaad hier en daar op de grens is (extreem), denk ik dat zo?n asymmetrische relaties in de realiteit wel vaak voorkomen. Kent niet iedereen in zijn omgeving ??n persoon die heel loyaal is aan iemand anders terwijl je dat niet snapt omdat de andere eigenlijk helemaal niet zo?n goede vriend/partner is?

Leuke observering Noa, zo had ik het nog niet bekeken maar bij asymmetrische relaties moet ik denken aan bv vrouwen die door hun man geslagen worden en toch bij hem blijven. Richard Eusden is een ambtenaar bij Buitenlandse Zaken, niet bepaald dom of labiel maar in zijn vriendschap vrij na?ef. Zijn functie past m.i. niet bij dat gedrag.
Rudi
Shannara
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Els B. » di nov 04, 2008 11:16

Hierbij mijn lijstje. Ik heb het boek al 2 weken terug gelezen maar was nog niet toegekomen aan de beoordeling.
Leesbaarheid: :3:
Schrijfstijl: :4:
Spanning: :2:
Geloofwaardigheid: :1:
Diepgang: :2:
Originaliteit: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :1:
Onderliggende thema: :2:
Plot: :2:
Cover: :3:
Totaal: :2:

Ik heb het boek in 1 'zit' uitgelezen; in het vliegtuig van Peking naar Amsterdam. Dat heeft als voordeel dat je helemaal in het boek zit, maar als nadeel dat als er dingen je storen, dit blijft hangen :lol: . Zo vond ik dat er wel erg veel heen-en-weer werd gesjeesd en was voor het plot een aantal 'bewegingen' volgens mij overbodig.
Ook de uiteindelijke plot, dat de zgn. 'erfgenaam' alles verborgen wilde houden, vond ik onlogisch. Het hele idee van de Anastasia-hypes is juist dat mensen zich willen laten voorstaan op de connectie. Waarom deze figuur dat tegen elke prijs wil voorkomen wordt totaal niet duidelijk!
Leest nu: Wolf hall - Hilary Mantel en Twee wegen - Per Petterson
Els B.
Vuurgeest

Berichtdoor Nicky » di nov 04, 2008 11:38

Rudi schreef:
Noa schreef:Ik lees bij velen dat ze het ongeloofwaardig vonden dat Richard zo loyaal blijft (in zijn vriendschap) aan Marty, terwijl deze laatste niet echt een voorbeeldige vriend is.
Ik had minder problemen met de geloofwaardigheid daarvan. Hoewel het in het boek inderdaad hier en daar op de grens is (extreem), denk ik dat zo?n asymmetrische relaties in de realiteit wel vaak voorkomen. Kent niet iedereen in zijn omgeving ??n persoon die heel loyaal is aan iemand anders terwijl je dat niet snapt omdat de andere eigenlijk helemaal niet zo?n goede vriend/partner is?

Leuke observering Noa, zo had ik het nog niet bekeken maar bij asymmetrische relaties moet ik denken aan bv vrouwen die door hun man geslagen worden en toch bij hem blijven. Richard Eusden is een ambtenaar bij Buitenlandse Zaken, niet bepaald dom of labiel maar in zijn vriendschap vrij na?ef. Zijn functie past m.i. niet bij dat gedrag.

Ik vind die vergelijking wel een beetje mank gaan. Richard doet alles vanuit zijn eigen overtuiging en een mishandelde vrouw blijft vaak uit angst.

Overigens: een leuke avatar Rudi
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Rudi » di nov 04, 2008 12:58

Het is ook geen vergelijking Nicky. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik het ongeloofwaardig vond dat een hoogopgeleide rationele man zo ver voor een onbetrouwbare vriend gaat en dat hier geen sprake is van een asymmetrische vriendschap zoals bij een mishandelde vrouw.

Nicky schreef:Overigens: een leuke avatar Rudi

Dank je. :)
Rudi
Shannara

Berichtdoor Nicky » di nov 04, 2008 15:19

Sorry Rudi. Te snel gelezen denk ik.
Even iets anders: ik wist natuurlijk wel van Anastasia maar ik wist niet dat dit ook op ging voor de kroonprins. Ik heb ook nooit gehoord dat iemand zich voorgedaan had als de kroonprins.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Egwene » di nov 04, 2008 16:37

Rudi schreef:Het is ook geen vergelijking Nicky. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik het ongeloofwaardig vond dat een hoogopgeleide rationele man zo ver voor een onbetrouwbare vriend gaat en dat hier geen sprake is van een asymmetrische vriendschap zoals bij een mishandelde vrouw.

Je hebt ook hoogopgeleide mishandelde vrouwen. Volgens mij heeft het namelijk niet veel met intelligentie te maken als je bij een mishandelaar blijft, maar meer uit angst en drepressies.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Draconia » di nov 04, 2008 17:09

... of omdat je altijd hoop blijft houden op betere tijden.
IK heb er vroeger wel eens wat meer over gelezen (uit interesse, niet omdat ik het zelf heb) en het patroon wat je vaak ziet is dat vervelende perioden zich afwisselen met extreem leuke en gezellige perioden. Vaak zijn die mannen erna extra lief en geven ze hun vrouw veel aandacht. Het is natuurlijk wel jezelf een beetje voor de gek houden, maar je hoopt altijd dat het vanaf nu beter gaat...

(wordt wel heel erg off topic)
Ik vind wel dat hij ongeloofwaardig ver gaat voor een vriend waarmee hij al heel lang geen contact meer heeft...
Kopt niet helemaal vind ik.
Draconia
De Historicus

Berichtdoor Rudi » di nov 04, 2008 17:49

Egwene schreef:
Rudi schreef:Het is ook geen vergelijking Nicky. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik het ongeloofwaardig vond dat een hoogopgeleide rationele man zo ver voor een onbetrouwbare vriend gaat en dat hier geen sprake is van een asymmetrische vriendschap zoals bij een mishandelde vrouw.

Je hebt ook hoogopgeleide mishandelde vrouwen. Volgens mij heeft het namelijk niet veel met intelligentie te maken als je bij een mishandelaar blijft, maar meer uit angst en drepressies.

:? Ook dat beweer ik niet maar de discussie gaat een hele andere kant op dan waar Noa probeerde naar toe te gaan dus ik doe er verder even het :-# toe.
Rudi
Shannara

Berichtdoor Justine » di nov 04, 2008 18:26

Ik persoonlijk was allang weer naar huis gegaan als ik Eusden was geweest, zeker bij zo'n vaag figuur als marty. Vond dat geen leuke vriend, meer iemand die andere gebruikt voor de rotklusjes....
Je bent dan of wanhopig op zoek naar een vriend of 2 beetjes dom.

En over het DNA...volgens mij is dat wel betrouwbaar hoor. Dus als het negatief is, dan is het negatief. Je kan toch ook helemaal inleven in die persoon, tegenwoordig gebeuren er wel gekkere dingen dus waarom niet iemand die zich helemaal inleeft in Anastacia
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Draconia » di nov 04, 2008 22:24

IK ben niet helemaal op de hoogte, maar een vriendinnetje wel. Ik zal eens vragen of een DNA profiel wel echt 100% zeker kan zijn.
Draconia
De Historicus

Berichtdoor Egwene » di nov 04, 2008 23:38

Volgens mij (en mijn ervaring met CSI enzo) 99.nogwat.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene

Berichtdoor C@rolien » wo nov 05, 2008 09:21

Dan nog kan er destijds altijd nog met de DNA test gerommeld zijn toch?
Ik lees:
Afbeelding
C@rolien
Drakenziel

Berichtdoor Egwene » wo nov 05, 2008 15:12

C@rolien schreef:Dan nog kan er destijds altijd nog met de DNA test gerommeld zijn toch?

Ik denk dat er zo'n beetje met alles gerommeld kan worden. ;)
Egwene leest van alles!

Egwene

Berichtdoor Nicky » wo nov 05, 2008 16:41

Maar wat vinden jullie nu van de kroonprins? Hadden jullie hier al eens iets over gehoord
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Els B. » do nov 06, 2008 13:06

Ik had in ieder geval nog niet eerder gehoord over de kroonprins, maar het naschrift van Robert Goddard biedt in ieder geval de mogelijkheid dat hij ook ontkomen is... eigenlijk weet niemand precies (meer) wat er gebeurd is in die tijd - de doden zijn dood en degenen die ze hebben gedood (of niet..) zijn inmiddels ook dood. Je zou denken dat er misschien ergens nog een archief is waar het instaat, maar dat zou natuurlijk best in de tijd van Stalin of daarna kunnen zijn opgeruimd, of nog steeds stiekem ergens achter slot en grendel kunnen liggen.
Leest nu: Wolf hall - Hilary Mantel en Twee wegen - Per Petterson
Els B.
Vuurgeest

VorigeVolgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie