Robert Goddard: Een Oude Schuld - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over Een Oude Schuld?

5 sterren: Uitmuntend
0
Geen stemmen
4 sterren: Zeer goed
0
Geen stemmen
3 sterren: Goed
3
25%
2 sterren: Redelijk
8
67%
1 ster: Matig tot slecht
1
8%

Totaal aantal stemmen : 12

Robert Goddard: Een Oude Schuld - De Discussie

Berichtdoor Eric » do okt 23, 2008 09:04

Afbeelding

ROBERT GODDARD: EEN OUDE SCHULD

De Discussie

De discussie over "Een Oude Schuld" van Robert Goddard bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Een Oude Schuld". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

De discussie gaat van start op vrijdag 24 oktober

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op di dec 16, 2008 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Draconia » do okt 23, 2008 21:35

Pfff begin ik?

Nou vooruit dan maar:
Leesbaarheid: :2:
Schrijfstijl: :3:
Spanning: :1:
Geloofwaardigheid: :1:
Diepgang: :3:
Originaliteit: :2:
Aansprekende hoofdpersonen: :2:
Onderliggende thema: :1:
Plot: :2:
Cover: :3:
Totaal: :2:

NIet zo heel positief dus. Ik vond het heel traag lezen omdat er stukken tussen zaten met ellenlange detail beschrijvingen. De schrijver had er beter aan gedaan die details in het verhaal te verweven. De stukken daartussen waren wel met vaart geschreven maar misten de diepgang. Het lijkt haast wel of het door twee verschillende auteurs is geschreven.
Het was ook niet geloofwaardig dat de hoofdpersoon zo ver ging voor zijn vriend. Dat terwijl in andere boeken mensen wel gekkere dingen doen, vond ik dit onlogisch en vergezocht. Het onderliggende thema trok me ook totaal niet. Daardoor las ik over heel veel details heen die dan wel weer belangrijk waren... heel jammer.
Dat terwijl ik het begin zo veel belovend vond. Ik keek heel erg uit naar dit boek...

(ik vind het overigens wel heel moeilijk om een negatief oordeel over een gekregen boek te vellen. Ik ben wel heel blij dat ik dit boek heb gekregen, en ook dat ik het gelezen heb! Maar ik wil ondanks het gevaar dat ik ondankbaar over kan komen, toch een eerlijk oordeel vellen...)

*edit* volgens mij ben ik te vroeg, ik lees nu pas dat het morgen ingaat..., is dat een probleem???
Draconia
De Historicus
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor mau1992 » do okt 23, 2008 21:48

Nou daar komt mijn mening:
Schrijfstijl: :4:
Diepgang: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :1:
Onderliggende thema: :2:
Plot: :2:
Cover: :4:

Ik vond het moeilijk om in het verhaal te komen, ik kreeg ook geen band met de personages in het boek. Toch ging ik wel redelijk snel door het boek heen, dat was vooral aan de lekkere vlotte schrijfstijl die de auteur in dit boek hanteert.
Dat de hoofdpersoon zo ver voor een vriend, die eigenlijk toch weer geen goede vriend is in mijn ogen, zo ver gaat vond ik wel erg ongeloofwaardig. Het irriteerde me wel enorm dat er soms schrijf fouten in het boek stonden, maar dat ligt meer aan de vertaler denk ik.
Op den duur raakte ik het verhaal helemaal kwijt toen de familie geschiedenis aan bod kwam en toen er te veel verre verwanten waren. Hierdoor snapte ik soms gewoon even niet meer waar het nou allemaal om ging. Spanning miste ik trouwens ook?!

@Draconia; kritisch zijn mag gewoon hoor, ook ik vind het enorm leuk dat ik het boek heb gekregen, en ik vind het ook leuk om er nu mijn mening over te geven, positief of negatief maakt denk ik niet zo veel uit. Ik kan me goed in je mening vinden ;)
mau1992
De Bliksemdief

Berichtdoor Eric » do okt 23, 2008 21:53

Draconia schreef:*edit* volgens mij ben ik te vroeg, ik lees nu pas dat
het morgen ingaat..., is dat een probleem???

Nee hoor, geen probleem ;)
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Rudi » vr okt 24, 2008 09:31

Diepgang: :1:
Plot: :1:
Cover: :3:

Als rechtgeaarde Goddardfan ben ik teleurgesteld in Een oude Schuld. Het is geen afspiegeling van wat hij werkelijk kan namelijk sfeervolle boeken schrijven met een historisch tintje. Het is allemaal vrij oppervlakkig en mijn recensie is dan ook niet bepaald positief uitgevallen.

Als Marty mijn vriend was, had ik 'm allang laten stikken. Doodziek of niet, ik liet me niet steeds door hem bedonderen. Die loyaliteit was dan ook erg ongeloofwaardig. De schrijfstijl was bij vlagen nog steeds prettig maar het verhaal verwarrend.
Met Een oude schuld heeft Robert Goddard niet bepaald zijn visitekaartje afgegeven aan de lezers die hem nog niet kenden. Helaas. :cry:
Rudi
Shannara

Berichtdoor Rudi » vr okt 24, 2008 09:46

Draconia schreef:(ik vind het overigens wel heel moeilijk om een negatief oordeel over een gekregen boek te vellen. Ik ben wel heel blij dat ik dit boek heb gekregen, en ook dat ik het gelezen heb! Maar ik wil ondanks het gevaar dat ik ondankbaar over kan komen, toch een eerlijk oordeel vellen...)

Wat dacht je mij. Ik ben een fan van zijn werk en kreeg zelfs een gesigneerd exemplaar van de uitgever om te recenseren. Maar ik ga mezelf niet verloochenen. Het is gewoon een matig boek en dat zeg ik ook eerlijk. Ik wil wel geloofwaardig en objectief blijven.
Rudi
Shannara

Berichtdoor Egwene » vr okt 24, 2008 09:48

Rudi schreef:
Draconia schreef:(ik vind het overigens wel heel moeilijk om een negatief oordeel over een gekregen boek te vellen. Ik ben wel heel blij dat ik dit boek heb gekregen, en ook dat ik het gelezen heb! Maar ik wil ondanks het gevaar dat ik ondankbaar over kan komen, toch een eerlijk oordeel vellen...)

Wat dacht je mij. Ik ben een fan van zijn werk en kreeg zelfs een gesigneerd exemplaar van de uitgever om te recenseren. Maar ik ga mezelf niet verloochenen. Het is gewoon een matig boek en dat zeg ik ook eerlijk. Ik wil wel geloofwaardig en objectief blijven.

Ik zou van een recensent niet anders verwachten!!
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Rudi » vr okt 24, 2008 09:52

Precies. :mrgreen:
Rudi
Shannara

Berichtdoor Nicky » vr okt 24, 2008 12:42

Dra of je hem gekregen hebt of niet dat mag niets uitmaken tov je recensie hoor. Maar ik begrijp het wel: het is een soort: bij een gegeven paard in de bek kijken.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Nicky » vr okt 24, 2008 12:55

Leesbaarheid: :1:
Plot: :1:

Ik had me zo op het verhaal verheugd. Het thema rond Anastasia heeft me altijd aangetrokken. Zo romantisch, zo dramatisch. Ik heb ook andere boeken van deze schrijver gelezen die heel goed te lezen waren, maar dit boek slaat de plank mis.
Ik had telkens het gevoel dat ik afgeremd werd. De ellenlange opsommingen van feiten die het verhaal weer even totaal blokkeerden.
Dan hadden ze het koffertje, dan waren ze het weer kwijt. Dan hadden ze elkaar gevonden, dan was er weer iemand spoorloos. Het kon niet op, maar het vertraagde en het vertraagde en het.........
Ik had op een bepaald moment het gevoel over de hoofdpersoon: van wat een sulletje.
Nee, dit is in ieder geval geen boek voor mij.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Justine » vr okt 24, 2008 13:50

Onderliggende thema: :2:
Plot::2:

Ik had me net als vele met mij, verheugd op dit boek. Net als Nicky, Ananstacia spreekt me wel aan, dus ik ben er eens goed voor gaan zitten en verheugde me op het boek.
Het is me behoorlijk tegen gevallen, Een stoffige hoofdpersoon, hij zat in mijn hoofd als een man met een corduroybroek, geblokt spencertje en overhemmetje. Echt een engelse man die in de tijd is blijven hangen.
En als dan je ex je commandeert, dat je in de auto moet stappen en je hoort over een koffer met papieren over Anastacia, dan zou ik ook op reis gaan.
Maar ddan houd het op, als je van het kastje naar de muur gestuurd wordt door een studiegenoot van vroeger. Die ernstig ziek is, en dan ga je overal voor hem heen????
Ik vond het niet geloofwaardig. En telkens als ik dacht nu komt het, dan kwam er weer een nieuw persoon binnen wandelen, en ook die had zijn verhaal.
Teveel plotwendingen, teveel personen en veel te weinig spanning en diepgang.

Ik had nog nooit wat van Goddard gelezen, maar zal er ook niet meer aan beginnen.
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Dee-e » vr okt 24, 2008 14:31

Ben ik dan de enige die het wel leuk vond? Ik heb echt van het boek genoten!

Leesbaarheid :4:
Ik vond het duidelijk en makkelijk te lezen. Ik had geen moeite met het plaatsen van de familieleden. Ik heb geen enkele keer terug hoeven kijken en het las lekker weg. Ik vond het alleen vreselijk irritant dat er spelfouten in stonden. Maar dat is waarschijnlijk de fout van de vertaler en niet van de schrijver.

Schijfstijl :3:
Ik vond het heel irritant dat de personages bij de achternaam werden aangesproken. Dat maakte voor mij het boek erg afstandelijk..
Wat ik wel leuk vond is dat er soms een zinnetje in een andere taal staat. Geweldig.. Daar kan ik helemaal blij van worden.

Spanning :3:
Ik vond het niet megaspannend, maar ik werd wel vastgepakt door het boek. Ik wilde blijven lezen, was zo benieuwd naar het einde.

Geloofwaardigheid :1:
Ook ik vind het ongeloofwaardig om zoveel voor een vriend te doen die jou ook heeft laten stikken. Daar geloof ik niet in.

Diepgang :3:
Ik vond de diepgang in het onderwerp goed. Ik wist niet veel over Anastasia en door dit boek heb ik heel veel bijgeleerd. Ik vond het op een leuke en boeiende manier geschreven.

Originaliteit :3:
Ik vond het leuk dat het een thriller was die een keer niet over het oplossen van een moord of ontvoering ging. In dat opzicht vond ik dit boek redelijk orgineel (of ik heb nog niet genoeg thrillers gelezen :P)

Aansprekende hoofdpersonen :1:
Ik had niets met de hoofdpersonen. Normaal kan me de hoofdpersoon voelen, maar dat kon ik bij dit boek niet.

Onderliggend thema :3:
Interessant en goed uitgewerkt.

Plot :3:
Het boek bleef me boeien. Waarschijnlijk meer omdat ik het onderwerp interessant vond dan dat ik het verhaal zo geweldig vond. Het verhaal zelf is me ook niet lang bijgebleven. Alle feitjes over Anastasia zou ik zou weer kunnen opnoemen.

Totaal :3:
Ik vond het een lekker boek om te lezen. Ik zou hem niet snel aanraden, maar voor mensen die meer over Anastasia willen weten is het prima. De meeste acties van de hoofdpersoon vond ik wat overdreven..
Maar toch heb ik het met plezier gelezen en er zeker van genoten.
Dee-e
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Justine » vr okt 24, 2008 14:56

Dee-e schreef
Ben ik dan de enige die het wel leuk vond? Ik heb echt van het boek genoten!

Zoveel mensen zoveel smaken, dus ik kan alleen maar blij zijn voor jouw, dat je het een leuk boek vond.
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Nicky » vr okt 24, 2008 16:24

Je hebt toch ook wel wat minpunten aangegeven en gezegd dat je hem niet snel iemand zal aanraden dat geeft toch aan dat je er niet helemaal verrukt op bent.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Dee-e » vr okt 24, 2008 16:48

Dat klopt, Nicky. Maar voor mijn gevoel ben ik een stuk poisitiver dan jullie.
Dee-e
Het Laatste Jurylid

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie