Moeilijk, er zijn veel te veel cd's die bij mij passen. Hier een kleine selectie.
U2 - October
Dit album leerde ik vorig jaar pas kennen, maar is in korte tijd uitgegroeid tot een van mijn favoriete albums van U2. Het is de tweede cd die U2 maakte en is daardoor nog wat 'rauwer' of iets dergelijks.
Turisas - Battle Metal
Toen ik een paar jaar geleden me weer wat meer ging ori?nteren in de viking/folk metal kreeg ik dit album onder oren en ik was meteen helemaal verkocht. Bombastische paganistische metal, en live echt geniaal, zowel vanwege de muziek maar ook de aankleding van het geheel.
Lumsk - Det vilde kor
Op dit album valt niet echt een etiketje te plakken. Lumsk begon als metalband, maar dat is dit album zeker niet. Het album is een hommage aan Knut Hamsun, een beroemde Noorse schrijver en dichter. Vooral het nummer 'Om Hundrede Aar er Alting glemt' is een juweeltje.
Qntal - III
Qntal is een van mijn favoriete bands en maakt middeleeuwse muziek gecombineerd met elektronische samples. Ik hoorde Qntal ooit op een feestje en was er meteen erg van onder de indruk. Het album III gaat over Tristan en Isolde en wordt gezongen in middeleeuwse talen (oud Duits, Latijn, oud Engels).
Garmarna - Vittrad
Garmarna maakt Scandinavische folkmuziek in een nieuw jasje. Geweldige band, geweldige muziek. Ik ben zo fortuinlijk geweest ze eens live te mogen aanschouwen.
Anathema - A fine day to exit
Anathema begon als doommetal band maar is de laatste jaren meer een progressieve rockband geworden. Hun muziek raakt mij altijd heel erg en heeft in slechte tijden veel voor mij betekend. Ik hou het dan ook moeilijk droog tijdens concerten. 'A fine day to exit' is samen met 'A natural disaster' mijn favoriete album, hoewel ik ook hun oudere albums zeer kan waarderen.
Fleetwood Mac - The very best of
Ik heb voor 'The very best of' gekozen omdat daar veel van mijn favorieten op staan. Fleetwood Mac staat voor mij voor mijn jeugd en mijn ouders, omdat zij Fleetwood Mac vaak draaiden toen ik klein was. Als ik 'Sara' hoor, voel ik me geborgen en denk ik aan 'thuis'.
Stevie Nicks - Bella Donna
Hetzelfde als hierboven het geval is. Stevie Nicks heeft een prachtige stem en haar nummers vind ik altijd erg goed. Daarnaast ben ik altijd onder de indruk geweest van haar verschijning. Een tijd lang wilde ik zelfs op haar lijken en kleedde ik me net zoals zij. (Afgezien van de metershoge hakken dan

.)
Placebo - Placebo
Ik leerde Placebo kennen doordat ik ooit een clip van ze zag op tv. Daarin loopt een androgyn uitziend figuur van een wolkenkrabber af. Ik vond dat androgyne fascinerend en de muziek heel erg goed. Ik leerde als eerste het album 'Without You I'm Nothing' kennen, maar ik werd diehard fan toen ik hun allereerste cd leerde kennen.
Estampie - Fin amor
Estampie is een sideproject van de leden van Qntal. Estampie maakt 'puur' middeleeuwse muziek (hoewel zij zich soms wat vrijheden veroorloven). Prachtige nummers. Dit album vind ik een van de mooiste van Estampie.
Edit: uitleg toegevoegd.