Martin Langfield: Duister Ultimatum - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over Duister Ultimatum?

5 sterren: Absolute Top
0
Geen stemmen
4 sterren: Heel Goed
0
Geen stemmen
3 sterren: Goed
4
31%
2 sterren: Redelijk
8
62%
1 ster: Laat maar zitten
1
8%

Totaal aantal stemmen : 13

Martin Langfield: Duister Ultimatum - De Discussie

Berichtdoor Eric » di maart 18, 2008 10:21

MARTIN LANGFIELD: DUISTER ULTIMATUM

De Discussie

De discussie over "Duister Ultimatum" van Martin Langfield bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Duister Ultimatum". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Voor wat betreft de discussie:

De discussie over "Duister Ultimatum" mag en kan uiteraard alle kanten opgaan. Jouw mening is belangrijk, maar die van de andere lezers natuurlijk ook. Zijn de meningen gelijk of zijn er ook afwijkingen in de belevenis van de verschillende lezers? Waarom sprak het boek jou aan? Of waarom juist niet? Valt dit boek onder de noemer "Dan Brown kloon" of heeft de auteur toch voor een originele invalshoek gekozen?

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

Absoluut top!
Heel goed
Goed
Een redelijk verhaal
Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

De discussie gaat van start op woensdag 19 maart

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op za jun 07, 2008 13:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » wo maart 19, 2008 08:43

En de discussie kan wat mij betreft beginnen ! :D
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor antonette » wo maart 19, 2008 10:42

Ik zie dat ik de eerste ben. Hier komt'ie dan, mijn beoordeling:

Leesbaarheid: :3:
Schrijfstijl: :2:
Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :1:
Diepgang: :2:
Originaliteit: :2:
Aansprekende hoofdpersonen: :3:
Onderliggende thema: :2:
Plot: :3:
Cover: :4:

Totaal: :2: 1/2

Ik vond het best een aardig boek, maar Langfield heeft het de lezer niet gemakkelijk gemaakt. Hij gaat erg in op details en achtergrondinformatie. Hierdoor ben je soms meer bezig met het proberen te volgen van het verhaal dan dat je dat daadwerkelijk doet. Ik moest af en toe echt stukken opnieuw lezen, omdat ik helemaal uit het verhaal was. Het verhaal bevond zich af en toe wat teveel in "hogere sferen".
Toch vond ik het ook niet echt slecht. Ik leefde wel degelijk mee met de hoofdpersonen, naarmate het eind in zicht kwam vond ik het steeds spannender worden en ik vind het ook erg knap dat al zijn details zo kloppen. (zie foto's op de website van Duister Ultimatum)
Ik vind het tussen redelijk en goed in zitten, vandaar mijn 2 1/2 sterren.
antonette
De Witte Tijger
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Jolanda » wo maart 19, 2008 15:25

Ik volg in het rijtje
Leesbaarheid :3:
Schrijfstijl :2:
Spanning :3:
Geloofwaardigheid :1:
Diepgang :1:
Originaliteit :1:
Aansprekende personen :3:
Onderliggend thema :3:
Pilot :4:
Cover :5:

Totaal :3:

Een leuk boek om te lezen hoewel het in het begin wel wat moeizaam gaat. Het verhaal is een beetje verwarrend. Pas als ik wat verder ben in het boek krijgt deze mij toch in z'n greep. Het boek is wel goed geschreven.
Maar ik krijg het idee dat ze mee willen doen met andere schrijvers van dit genre. Dus echt orgineel is het niet . De personen in het boek vindt ik wel oke. Het einde van het boek is toch anders dan ik verwacht had en dat spreekt mij toch wel erg aan. De cover vindt ik echt super. Het totaal van dit boek krijgt van mij dan ook 3 sterren. Niet verkeerd.
Pluk de dag!
Jolanda
De Reiziger

Berichtdoor Snowdrop » wo maart 19, 2008 15:49

Leesbaarheid: :2:
Spanning: :1:
Originaliteit: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :2:
Plot: :2:
Cover: :2:

Totaal: :2:

Het zag er veelbelovend uit, jammer genoeg dwaalden mijn gedachten al snel af. Ik had moeite om het verhaal te volgen, vooral door de schrijfstijl en de achtergrondinformatie.
De achtergrond informatie werd op een gegeven t? veel, waardoor ik de rode draad van het verhaal enigzins kwijtraakte en dikwijls terug moest bladeren.
Sorry, het boek kon mij niet bekoren..
Op http://www.boekenz.nl plaats ik geregeld recensies, tips en nieuwtjes omdat lezen naast reizen en geschiedenis mijn grootste passie is.
Snowdrop
De Gouden Nar

Berichtdoor Justine » wo maart 19, 2008 19:13

Duister Ultimatum van Martin Langfield.
Het boek is uit, en wat moet ik er van zeggen. Vond het een goed boek maar ook weer niet. Beetje 2strijdig. Zal proberen het uit te leggen.
Als we de hoofdpersonen leren kennen dan doen we dat in verschillende tijdvlakken. Een deel uit de studietijd en een deel uit het heden. En wat ze daar hebben mee gemaakt. Het hele boek draait om een duister geheim. Maar ook om een heel veel duistere krachten die de personen hebben of nog niet weten dat ze deze krachten hebben.
Dan moet er 1 sleutels gaan zoeken, en om tot die sleutels te kunnen komen moet hetPad van Seth afgelegd wordt wat dus dwars door New York en Manhattan gaat. De research die is gedaan voor dit boek, al de gebouwen waar de hoofdpersonen komen, moet enorm zijn geweest. Er is zoveel research gedaan dat dit de vaart behoorlijk uit het boek haalt. Naar mijn idee een beetje teveel van het goede. Dit had met de helft minder gekund.
De proeven die moesten worden ondergaan vond ik goed, wel erg vaag en spiritueel, vond ik niet echt overkomen. Wel werd het mooi verteld waardoor het ineens weer vaart kreeg en spannend werd, dus toch nog een beetje fictie. Maar uiteindelijk, zoals verwacht overwint het goede en sterft het kwade. Ik had niet anders verwacht. Maar even een losse opmerking, als het spirituele echt zou werken dan wil ik wel een paar van sex-magics woorden hebben, lijkt me wel wat ?eheheheh
Toch krijgt dit boek niet meer dan 2 ? ster van mij, omdat door al die duistere krachten en al die onderzoeken het boek toch behoorlijk rommelig overkomt, zelfs dit verslag vind ik rommelig. Je weet niet waar je moet beginnen met het beschrijven van het boek. Dat zegt toch wel iets over de inhoud volgens mij. Anders zou dit toch geen probleem moeten zijn?
Het wordt volgens mij een leuke discussie, omdat ik toch wel heb gemerkt dat de meningen verdeeld zijn, en dit boek is moeilijk genoeg voor een discussie
Leesbaarheid::3:
Schrijfstijl::3:
Spanning::2:
Geloofwaardigheid::2:
Diepgang::2:
Originaliteit::3:
Aansprekende hoofdpersonen::2:
Onderliggende thema::2:
Plot::2:
Cover::3:
Totaal::2:
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Snowdrop » wo maart 19, 2008 19:16

Wat mij trouwens wel opviel is dat die sleutels wel erg snel gevonden werden. *pliep* Er komt een routepunt en een beschrijving binnen en binnen een paar pagina's werd de sleutel al gevonden.
Tenminste, zo heb ik het meegekregen...
Op http://www.boekenz.nl plaats ik geregeld recensies, tips en nieuwtjes omdat lezen naast reizen en geschiedenis mijn grootste passie is.
Snowdrop
De Gouden Nar

Berichtdoor Justine » wo maart 19, 2008 19:30

Een paar pagina's :?: :?: :?: Volgens mij sneller hoor, hij pakte ze zo, hoefde amper te zoeken ..
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Mexicandream » wo maart 19, 2008 21:47

Schrijfstijl: :3:
Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :2:
Originaliteit: :2:
Onderliggende thema: :3:
Plot: :3:
Totaal: :3:

Ik kom op een totaal van drie sterren uit. Vond het boek redelijk vlot weglezen, maar doordat mijn kennis van historische dingen en magische en zweverige dingen niet zo goed is kostte het me soms moeite om alles te snappen.
Kon me wel vinden in de hoofdpersonen, vooral Terri en Robert spraken me erg aan. Katherine vond ik een beetje moeilijker te peilen doordat ze ook zo'n dubbelrol heeft.
Adam is absoluut mijn type niet, alles leuk en aardig maar ik had niet lang meegedaan met al die puzzels.
Het zoeken van de sleutels ging inderdaad soms wat makkelijk, en ook het rijmpje wat daarvoor gegeven werd was wel leuk, maar doordat je geen beeld had van wat je door Roberts ogen zag kon je niet zelf de sleutel zoeken en dan verder lezen om te kijken of je hem zou vinden (hoop dat ik een beetje duidelijk ben)
Al met al geen onaardig boek, maar ik zal hem niet snel nogmaals lezen.
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Eerstverlorene

Berichtdoor Ageeth » wo maart 19, 2008 22:19

Spanning: :2:
Geloofwaardigheid: :2:
Cover: :3:

Vandaag eindelijk uitgelezen dit heeft me heel wat moeite gekost. Ook ik ben van mening dat ik teveel informatie gekregen heb waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag ! Wel waren er hoofdstukken waarvan ik toch wel weer wat hoop kreeg maar die werden dan een blz of wat verder weer weggevaagd. De personen in het boek zijn goed beschreven al had ik wel wat moeite met het personage "Adam" ! Al met al een boek waarvan ik blij ben dat het gelezen is en het daarbij blijft. Nog een positief puntje is dat ik de site wel heel super vind !
:lezen: De stam van de holebeer van Jean M. Auel
Ik luister naar "De leesclub" van Elizabeth Noble
Ageeth
De Bliksemdief

Berichtdoor C@rolien » wo maart 19, 2008 23:01

Cover: :5:

Ik had me enorm verheugd op Duister Ultimatum. Het boek was me gelijk opgevallen in de boekenwinkel, vanwege de prachtige cover. De tekst op de achterflap en de woorden... 7 beproevingen, 7 sleutels, 7 dagen, 1 kans om de wereld te redden, maakten me heel nieuwsgierig naar dit boek. Ik ben dan ook heel enthousiast gaan lezen toen het boek thuis bezorgd werd. Maar wat viel dat tegen...

De spanning gaat voor mij al snel verloren als je na een aantal hoofdstukken het steeds terugkerende patroon van ?sleutel vinden, code kraken, beproeving doorstaan en overwinnen? herkent, zonder dat daar ?cht iets nieuws of verrassends aan wordt toegevoegd. Bovendien vond ik de overdaad aan achtergrondinformatie a little bit to much, waardoor een duidelijk plot een beetje verloren lijkt te gaan. Uiteindelijk werd ook het esoterische gezever me een beetje te veel. Mijn waardering :2:, ik kan er echt niet meer van maken. Ik laat daarbij inderdaad niet alles even zwaar meetellen. Een mooie cover zegt niets over de inhoud van het boek.
Ik lees:
Afbeelding
C@rolien
Drakenziel

Berichtdoor Ageeth » wo maart 19, 2008 23:05

C@rolien schreef:Een mooie cover zegt niets over de inhoud van het boek.

Nee en d?t viel mij dus ook erg tegen !!
:lezen: De stam van de holebeer van Jean M. Auel
Ik luister naar "De leesclub" van Elizabeth Noble
Ageeth
De Bliksemdief

Berichtdoor Draconia » do maart 20, 2008 09:04

*Spoileralert*
Voor alle zekerheid is de tekst verborgen. Pas lezen als je het boek uit hebt...

Spanning: :4:
Geloofwaardigheid: :4:
Diepgang: :5:
Aansprekende hoofdpersonen: :4:
Plot: :4:
Totaal: :3:
Selecteer de tekst om hem te lezen

Geen eenvoudig boek dit keer. En ware uitdaging want je wordt werkelijk overspoeld met details. Details die er, ook achteraf, niet toe lijken te doen. Het is daardoor een bijna onleesbaar boek geworden. In het begin probeerde ik alles te onthouden, maar op een gegeven moment word je murw geslagen door details, en laat je het maar gaan. Daardoor onthield ik de belangrijke dingen ook niet?
Toch trekt het thema wel. Het lijkt me wel wat om door zo?n puzzeltocht meegezogen te worden. Ik heb dan ook heel lang gedacht dat het allemaal maar een grap was. Een zieke, maar toch wel een grap. Dat Adam uiteindelijk alles onthulde als nep, een beetje als the Game de film. Ik was ontzettend aangenaam verrast dat de fotos die Robert in het boek maakt, ook daadwerkelijk op een website staan. Daar kwam ik pas halverwege het boek achter, ik had het graag gelijk geweten. Voegt echt wat toe, maakt het realistischer.
AL met al een vermakelijk boek, maar niet iets wat je kan lezen als je vermoeid bent. De website is mooi, maar leidt ook af. Een spannend verhaal dat elementen uit the Game, de Da Vinci Code en de Celestijnse belofte samenbrengt.
Draconia
De Historicus

Berichtdoor Draconia » do maart 20, 2008 19:28

o ja, misschien wel grappig om te melden
het antwoord dat ze geven op
Queaero arcana mundi
is Vitriol

nu is vitriool ( in het Nederlands) een mengsel van zwavelzuur en een aantal andere componenten....
We gebruiken het om vloeimiddelen van edelmetalen als goud en zilver af te koken. m.a.w. daar lost veel in op, maar edelmetaal niet...
Draconia
De Historicus

Berichtdoor Els B. » vr maart 21, 2008 13:38

Cover: :2:

Helaas heeft dit boek niet kunnen voldoen aan mijn (toch al niet al te hoog gespannen) verwachtingen. Door wat er op de achterkant stond had ik een beetje het gevoel dat het een boek is in de DDVC-lijn: groot mysterie, slechts 1 man kan de wereld redden, met behulp van geheimzinnige aanwijzingen. De geocoaching ben ik nog niet eerder tegengekomen, dus dat leek me een goed nieuw element.
Maar helaas, het wilde maar niet spannend worden.
Hieronder zal ik mijn meest kritische opmerkingen even spoiler-beveiligen.
selecteer om de tekst te lezen
De raadsels werden simpel opgelost, en als lezer kon je ook niet goed 'meespeuren', omdat alles eigenlijk al meteen duidelijk was. Kennelijk was de dreiging van de enge mannen ook niet z? groot dat Robert niet gewoon 5 van de 7 dagen thuis kon gaan slapen. Wat nou opgejaagd??? Daarnaast zijn de raadsels en een deel van de beproevingen door Horace bedacht, en dat lijkt toch niet op een voorbedacht plan. En het feit dat de IWNW een plek die eigenlijk moeilijk te bereiken is (het afgesloten metro station) kennelijk zonder enige moeite wisten te vinden is ook onwaarschijnlijk. Het wapen kan daar toch ook niet al een jaar hebben gestaan, als er dagelijkse rondes door beveiligingsbeambten worden gedaan.

Al met al vond ik het boek niet zo geloofwaardig, niet zo spannend en de hoofdpersonen niet zo vreselijk bijzonder. Waarom bijvoorbeeld brave Robert nou net de enige is die de wereld kan redden blijkt uit noch zijn daden, noch zijn gedachten, noch de kennelijk mytische krachten die hij na 7 dagen heeft opgebouwd.
Een teleurstellend boek, met als enige aanbeveling dat het, als je eenmaal voorbij de eerste hoofdstukken bent, best lekker wegleest.
Leest nu: Wolf hall - Hilary Mantel en De informanten - Juan Gabriel Vásquez
Els B.
Vuurgeest

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie