Ton Theunis: Onder N.A.P. - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw eindoordeel over "Onder N.A.P." van Ton Theunis?

5 sterren: Absolute Top
0
Geen stemmen
4 sterren: Heel goed
7
54%
3 sterren: Goed
6
46%
2 sterren: Redelijk
0
Geen stemmen
1 ster: Laat maar zitten
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 13

Ton Theunis: Onder N.A.P. - De Discussie

Berichtdoor Eric » zo okt 29, 2006 22:55

Afbeelding

De discussie over "Onder N.A.P." van Ton Theunis bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Onder N.A.P." van Ton Theunis. Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van het plot. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Voor wat betreft de discussie:

De discussie over "Onder N.A.P." mag en kan uiteraard alle kanten opgaan. Jouw mening is belangrijk, maar die van de andere lezers natuurlijk ook. Zijn de meningen gelijk of zijn er ook afwijkingen in de belevenis van de verschillende lezers? Waarom sprak het boek jou aan? Of waarom juist niet? Heb je ook een mening over thrillers van vaderlandse bodem op zich en misschien in verhouding met dit specifieke boek?

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
Code: Selecteer alles
:1:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt) en je krijgt :1:

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Plot:
Cover:
Totaal:

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

De discussie gaat van start op maandag 30 oktober.

De onderstaande geluksvogels hebben het boek rechtstreeks van de uitgever ontvangen:

Nesje30
Lezertjelien
Woordenaar
Jessica
Jos?H
Spitfirenerd
Beldaran
Egwene
Vor
Jolanda
Laatst bijgewerkt door Eric op ma nov 27, 2006 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » ma okt 30, 2006 10:19

Allereerst mijn beoordeling. Eerste reacties op het boek volgen later vandaag.

Leesbaarheid: :4:
Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :3:
Diepgang: :2:
Originaliteit: :4:
Plot: :3:
Cover: :2:
Totaal: :3:
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Jurgen » ma okt 30, 2006 11:03

Net als Eric, eerst mijn beoordeling en later de reactie.

Spanning: :4:
Geloofwaardigheid: :5:
Diepgang: :3:
Originaliteit: :4: (alhoewel Ross en Ferdinandusse ;) )
Plot: :4:
Totaal: :4:
Jurgen
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Spitfirenerd » ma okt 30, 2006 12:04

Hierbij mijn sterretjes, ook mijn reacties komen later!!

Originaliteit: :3:
Cover: :3:

Mijn eerste kennismaking met Ton is mij heel goed bevallen!!! ;) :lol:
Spitfirenerd
De Vliegeraar

Berichtdoor TonTheunis » ma okt 30, 2006 14:20

Dierbare dames en heren criticasters, terugkerend uit het mooie Toscane, dat ongetwijfeld in een komend boek een decor zal vormen voor enerverende gebeurtenissen, kon ik het niet laten meteen een blik op dit forum te werpen. Let the games begin, zou ik zo zeggen. Ik zal op de diverse pagina's antwoorden en reageren in de komende dagen, ondertussen bijkomend van chianti, kunst en het overweldigende uitzicht op het prachtige landschap dat ik mocht aanschouwen.

TT
En net wanneer je denkt dat je het zelf in de hand hebt, gaat je hoofdpersoon weer eens iets heel anders doen...
TonTheunis
Auteur

Berichtdoor bianca » ma okt 30, 2006 16:05

Ik heb Nordica gelezen en vond die van begin tot eind erg goed en spannend. Daarom had ik ook hoge verwachtingen van dit boek, omdat het met dezelfde hoofdpersoon is, maar dat wordt in dit boek niet waargemaakt. Ik vond het geen moment spannend en tot halverwegen het boek ook nog eens rommelig geschreven.
Wat ik wel grappig vond was de beleefde dief.

Leesbaarheid :3:
Spanning :2:
Geolofwaardigheid :3:
Diepgang :2:
Originaliteit :3:
Plot :2:
Cover :2:
Totaal :2:
bianca
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor Nicky » ma okt 30, 2006 17:07

Hier even nog mijn commentaar van enkele maanden geleden dat ik, nadat ik de eerste keer het boek had gelezen, geschreven had.

Ton Theunis, Onder NAP
Voor mij is deze schrijver een nieuwe ontdekking op het gebied van de Nederlandse thrillers. Hij smaakt naar meer. Ik heb direct zijn andere boeken gekocht
:4:

De cover
De beruchtste bankrover van Europa krijgt de nformatie in handen waar iedere crimineel van droomt. Het onmogelijke blijkt te kunnen. Terwijl alle politiekorpsen in Nederland naar hem zoeken, treft hij zijn voorbereidingen. Langzaam maar zeker ruimt
hij alle obstakels uit de weg.
Ondertussen geniet rechercheur Frits Calis met zijn vriendin van een bedrijfsuitje in Athene, tot een gruwelijke moord voor een vroegtijdige terugreis zorgt. Terwijl hij achter zijn bureau probeert
om de draad weer op te pakken, komt er Grieks bezoek. En dan sterft er nog iemand uit het gezelschap?

Mijn mening
In deze thriller zie je twee verhaallijnen: de ene is een ontvoering, de ander is een uitje van het personeel van een Ikea vestiging met hun aanhang naar Griekenland dat eindigt in een moord. Onverwachts komen de twee lijnen bij elkaar.
Spanning ten top, vooral aan het einde, waarbij ik nog sympathie op ging brengen voor een misdadiger.
Het is mijn eerste boek van deze schrijver en hij heeft er een fan bij.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor jessica » ma okt 30, 2006 17:41

Leesbaarheid: :5:
Geloofwaardigheid: :4:
Diepgang: :4:

de rest van mijn mening over het boek komt ook later

edit: kan wel zeggen dat TT er nu een fan bij heeft! :D
jessica
Kentucky Killer

Berichtdoor nesje30 » ma okt 30, 2006 19:36

Leesbaarheid: :5:
Geloofwaardigheid: :5:

Een eerste kennismaking met ton Theunis beviel uitstekend
nesje30
Grensgeval

Berichtdoor Nicky » ma okt 30, 2006 20:20

Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor lezertjelien » ma okt 30, 2006 20:54

Hier zie je wat ik ervan vond :

Ik vond het dus een heel goed boek. De andere boeken van Ton heb ik meteen al op m'n nog-te-lezen-lijst gezet.
lezertjelien
De Witte Tijger

Berichtdoor Egwene » ma okt 30, 2006 23:32

Leesbaarheid: :3:

Dit even in het kort.
Ik weet niet precies meer wie het zei (Bianca?), maar ik vond het in het begin ook een beetje rommelig overkomen. Maar dat heeft misschien meer met schrijfstijl te maken. Toen ik daar eenmaal aangewend was, ging het ook een stuk beter met lezen.

Ik ga zeker de andere boeken van TT ook kopen, want ik vind het best leuk om eens wat van Nederlandse schrijvers te lezen.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Beldaran » di okt 31, 2006 08:32

'Onder N.A.P, was mijn eerste kennismaking met het werk van Ton Theunis, en ik heb me er best mee vermaakt. Wel ben ik van menig dat, al is het logische dat een Griek en een Nederlander de Engelse taal zullen gebruiken, dat nadat een eerste keer een Engelse zin wordt gebruikt, dit verder achterwege had kunnen blijven. Het verhaal mist welliswaar een gestaage spanningsopbouw, maar compenseert dit, met een aantal harde en geslaagde sc?nes. Over de karakters, vond persoonlijk het karakter van Wolf, wel "leuk" maar niet echt geloofwaardig en ik vond het zo wie zo jammer, dat er geen enkel karakter in zat om je mee te indentificeren.

Leesbaarheid :5:
Spanning :3:
Geloofwaardigheid :4:
Diepgang :3:
Originaliteit :3:
Plot :5:
Totaal :3:

De cover die ik, als je het verhaal ??nmaal gelezen hebt, heel redelijk geslaagd vind, :4: heb ik niet meegenomen in de beoordeling, omdat omslagen / flapteksten "los" staan van het verhaal.
Beldaran
De Zilvermagiër

Berichtdoor Eric » di okt 31, 2006 09:03

Mee eens, Beldaran. Over dat identificeren met ??n van de hoofdpersonen. Vond ook dat Frits Calis vaak wat sloom overkwam, vooral in Griekenland. Hij kan het misschien niet eens zijn met de methode van de Griekse politie, maar hij moet toch wel de reden begrijpen waarom ze verdacht worden.

Verder vond ik de rol van Erica vaak wat raar. Als IKEA medewerker betrrokken raken bij het onderzoek, alleen maar omdat haar man bij de politie werkt? Kan mij niet voorstellen dat het echt zo werkt. Verder was zij in het hele verhaal wel extreem dominant tegenover alles en iedereen. Wat overigens ook weer gold voor de vrouw van de "ontvoerde" directeur van de Nederlandse Bank. Vond ik ook niet echt realistisch, dat zij Wolf in principe maar bleek uitdagen terwijl haar zoon en schoondochter ook werden bedreigd.

Verder zet ik vraagtekens bij het gemak waarmee de Griekse politievrouw in Nederland het pistool van een politieman kan vrijmaken uit zijn holster, het vervolgens kan pakken, kan richten en twee kogels kan afvuren. En dat allemaal in een fractie van een seconde, aangezien de agent van wie het wapen was het allemaal niet kon tegenhouden.

En als laatste: er was veel meer uit het personage van Wolf te halen. Hij bleek in het hele boek een soort meester misdadiger die alles onder controle had, maar gaat er bij het eerste het beste vuurgevecht meteen aan. Kan uiteraard, maar toch.... Had nu het gevoel dat ik een beetje werd genept. Kijk twee uur naar een film en plotseling is de belangrijkste hoofdpersoon verdwenen. Klopt gevoelsmatig niet helemaal.

Dit voor zover de kanttekeningen.
Had gisteren weinig tijd, maar hoop vanavond aan de complimenten toe te komen, want die zijn er ook meer dan genoeg.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Jurgen » di okt 31, 2006 11:08

Om meer over Erica te weten te komen moet je ook de andere boeken van Ton Theunis lezen. Dan begrijp je ook waarom zij kan en mag meehelpen met deze zaak. Erica speelt in alle boeken een grote rol van betekenis. Dus heb ik mij daar totaal niet aan geergerd.

Wel andere kleine dingetjes, maar ik zal daarvoor mijn vragenlijstje nog maken.

Is geen van jullie opgevallen dat Wolf ontsproten is van een werkelijk bestaand figuur? Twee jaar geleden was Wolf regelmatig op TV te zien in Opsporing Verzocht en politieberichten. Hij is een Duitser, die vloeiend Nederlands spreekt. Banken beroofd onder bedreiging van bommen. Ik zal eens kijken of ik iets kan terug vinden.
Jurgen
De Uitverkorene

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie