De Stilte van de Witte Stad - Eva García Sáenz de Urturi

Fantasy, SF, Literatuur en thrillers. Iedere vrijdag een nieuwe leestip.

De Stilte van de Witte Stad - Eva García Sáenz de Urturi

Berichtdoor Rob/Beldaran » vr nov 08, 2019 05:46

Afbeelding

‘De Stilte van de Witte Stad’ is de eerste van een trilogie van zelfstandige verhalen met profiler Unai López de Ayala. De verschijning van het tweede boek ‘De Riten van het Water’ staat gepland voor medio november 2019.

‘De Stilte van de Witte Stad’ - Eva García Sáenz de Urturi – 2019

Afbeelding

Tasio Ortiz de Zárate is een briljante archeoloog die twintig jaar geleden werd veroordeeld voor een reeks moorden in het rustige stadje Vitoria. Hij staat op het punt de gevangenis te verlaten, als de misdaden weer beginnen: in de kathedraal van Vitoria wordt een jong stelletje gevonden, naakt en om het leven gekomen door bijensteken in hun keel. Niet veel later wordt in het Casa del Cordón, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, een ander koppel vermoord. De jonge inspecteur en profiler Unai López de Ayala wil niets liever dan meer moorden voorkomen, maar een recente tragedie in zijn eigen leven maakt het hem moeilijk om deze zaak te behandelen als alle andere. Zijn onorthodoxe werkmethode wekt bovendien ergernis bij zijn baas. De tijd begint te dringen en de dreiging wordt alsmaar sterker: wie volgt?

Proloog - excerpt

'De televisieploegen maakten dag en nacht jacht op mijn vrienden. Ze hadden een primeur nodig en waren ervan overtuigd dat mijn vrienden die konden leveren. Sinds het bekend was dat ik door de moordenaar was beschoten, waren ze nergens in Vitoria meer veilig: vanaf dat moment had niemand meer rust. De journalisten posteerden zich al vroeg in de ochtend bij hun voordeuren of in hun portieken. ’s Avonds kwam onze vriendengroep bijeen bij Saburdi in de Calle Dato, waar ze zwijgend een paar pincho’s aten. Niemand had zin om te praten en de koppige aanwezigheid van de verslaggevers hielp niet. ‘Het spijt me wat er met inspecteur Ayala is gebeurd. Gaat u vanmiddag naar de bijeenkomst?’ vroeg een journalist, zwaaiend met een krant. Het bericht stond breeduit op de voorpagina met een foto van mij erbij, bijna nog groter dan de kop zelf. Die forse, donkere kerel die tevergeefs probeerde zijn gezicht voor de camera te verbergen was ik, een paar dagen voor het schot. Mijn vriendinnen tuurden naar de grond, mijn vrienden draaiden hun rug naar de camera. ‘We verkeren in shock,’ liet Jota zich uiteindelijk ontvallen en hij dronk zijn glas rode wijn in één teug leeg. ‘Het leven is niet eerlijk, het is niet eerlijk.’ Misschien hoopte hij dat dit zou volstaan om de journalisten af te poeieren, maar toen kregen ze Germán in het oog, mijn broer, onmogelijk te negeren met zijn lengte van een meter twintig waarmee zijn dwerggroei hem heeft gestraft. Germán probeerde zich te verschansen in de toiletten. De verslaggever, met een door de wol geverfde blik dankzij duizenden primeurs, waarschuwde de camera’s zodra hij hem herkende. ‘Het is zijn broer, erachteraan!’ Mijn broer keek om voordat hij de deur van de toiletruimte voor hun neus dichtsmeet, een beweging die diezelfde avond op alle landelijke kanalen werd uitgezonden en herhaald. ‘Lazer op,’ was het enige wat hij zei, niet eens boos, zelfs niet beledigd. Simpelweg uitgeput.’

Over de auteur

Eva García Sáenz de Urturi (1972) werd geboren in Vitoria en woont in Alicante, waar ze aan de universiteit werkt. Haar eerste boek heeft ze in eigen beheer uitgegeven en werd online een grote bestseller. De drie boeken in de trilogie van De witte stad verschenen bij een grote Spaanse uitgeverij en zijn fenomenale bestsellers.
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: De Stilte van de Witte Stad - Eva García Sáenz de Urturi

Berichtdoor carla » vr nov 08, 2019 08:28

Een geweldig mooi boek!
carla
De Leerling

Berichtdoor Nicky » vr nov 08, 2019 13:14

De omschrijving trok me al aan en jou commentaar nog meer.
Op mijn ereader gezet
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor An'drei » vr nov 08, 2019 21:01

Gelezen maar vond hem niet echt bijzonder. Gewoon prima om te lezen.
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor Rob/Beldaran » za nov 09, 2019 10:12

An'drei schreef:Gelezen maar vond hem niet echt bijzonder. Gewoon prima om te lezen.

Dat kan en mag, zeker als...

An'drei schreef:Ik ben niet echt van de thrillers....
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener

Keer terug naar De Leestip van Beldaran