Schutterszilver – Wouter van Mastricht

Fantasy, SF, Literatuur en thrillers. Iedere vrijdag een nieuwe leestip.

Schutterszilver – Wouter van Mastricht

Berichtdoor Rob/Beldaran » vr sep 13, 2019 08:24

Afbeelding

‘Schutterzilver’ is de vierde, zelfstandig te lezen, historische thriller met Evan Sharpe als belangrijkste karakter. De eerste drie zijn ‘Spaans Vuur’ - 2007; ‘Tromps Armade’ - 2009 en ‘Het Scherp van Ambon’ – 2012.

‘Schutterszilver’ – Wouter van Mastricht – 2019

Afbeelding

De tijd: Holland ontworstelt zich steeds meer uit de Spaanse greep. De handel bloeit. Toch zijn er krachten, aan Spaanse kant, aan Hollandse kant, die hun eigenbelang voorop blijven stellen… en die alles doen om te winnen. Het is 1642… De plaats: Amsterdam groeit uit zijn voegen. De kades liggen vol schepen. Pakhuizen puilen uit. Dan wordt er bij de Herengracht een lichaam gevonden. Een schutter van het Oranje Vendel… De mensen: Er heeft een gruwelijke moord plaatsgevonden. Evan Sharpe gaat op onderzoek uit. De schutterijen werken niet echt mee. De regenten zijn hem zat… De Spanjaarden bereiden een aanslag op zijn leven voor. Dan meldt zich een overloper… Volg Sharpes zoektocht, dwars door Amsterdam, te midden van de schutterijen. Een zoektocht, met gevaar voor zijn eigen leven…

'In het zwakke ochtendlicht glansden zilveren munten. Een hele hoop munten. Ze staarden lange tijd naar het geld. Het zat in een met metalen banden beslagen houten kistje, dat door zand en zout water was aangetast en waarvan het deksel nu opengesprongen was. Boven op het geld, in een hoek, lag een smalle zilveren koker. Stoffels pakte die op en draaide hem rond. Na enig zoeken zag hij een naad en wrikte beide helften uiteen. Een opgerold stuk papier viel eruit. Het was een lijst met namen en geldbedragen erachter, soms aangevuld met iets in bijna onleesbare inkt. Stoffels begreep er niet veel van en stopte papier en koker in zijn jaszak. Jan Blom pakte een munt, keerde hem om en om, beet er toen in. ‘Zilver. Niet te geloven! Zilver! Ik denk dat het misschien wel een paar duizend munten zijn. Lieve hemel, ik heb nog nooit zoveel geld gezien.’ Dat gold voor hen beiden. Het meeste geld dat Stoffels ooit had gehad was toen hij jaren geleden de oude boot van zijn vader verkocht had aan Kromme Leendert, die boten opknapte, en iedereen wist dat hij je belazerde. Maar iedereen had ook altijd dringend geld nodig, en dan moest je bij Leendert zijn. Zoveel geld had Stoffels nooit eerder in zijn handen gehad en het was voor het eerst dat hij zich rijk voelde. Maar dat duurde niet lang, want er moesten schulden worden afbetaald. Stoffels wist precies wat hij en Jan dachten: wie zou het ooit weten?'

Zie voor een uitgebreider fragment https://www.karakteruitgevers.nl/includ ... cukf8g.pdf
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Schutterszilver – Wouter van Mastricht

Berichtdoor Nicky » za sep 21, 2019 09:37

Spaans vuur lang geleden gelezen maar ik weet nog wel dat ik er moeite mee had
Nicky
De Onnavolgbare

Keer terug naar De Leestip van Beldaran