Rood - Pierce Brown

Fantasy, SF, Literatuur en thrillers. Iedere vrijdag een nieuwe leestip.

Rood - Pierce Brown

Berichtdoor Rob/Beldaran » vr aug 25, 2017 05:59

Afbeelding

‘Rood’ de keuze voor deze week is het eerste deel van de inmiddels compleet verschenen ‘Mars’ trilogie bestaande uit #2 ‘Gouden Zoon’ en #3 ‘Morgenster’.

‘De Mars Trilogie’ #1 ‘Rood’- Pierce Brown – 2016

Afbeelding

'Ik leef voor de droom dat mijn kinderen in vrijheid geboren kunnen worden. Dat ze kunnen worden wat ze willen. Dat ze het land zullen bezitten dat hun door hun vader is gegeven. ''Ik leef voor jou,' zeg ik aangeslagen. Ze geeft me een kus op mijn wang. 'Dan moet je proberen voor iets hogers te leven. 'Darrow is een Rode, een lid van de laagste kaste in de kleurgeoriënteerde maatschappij van de toekomst. Net als zijn mede-Roden werkt hij de hele dag diep onder de grond, ervan overtuigd dat hij en zijn medemensen het oppervlak van Mars leefbaar maken voor toekomstige generaties. Een lot waar Darrow vrede mee heeft, in het besef dat hij met zijn bloed en zweet een betere wereld voor zijn kinderen creëert. Maar Darrow en zijn soort worden misleid. Op een gegeven moment komt hij erachter dat het oppervlak van Mars al sinds generaties door mensen wordt bewoond. Gigantische steden en vruchtbare akkers strekken zich uit over de hele planeet. Darrow - en alle andere Roden - zijn niets meer dan slaven die moeten zwoegen voor de decadente heersende klasse...

‘Het eerste wat je van me moet weten, is dat ik de zoon van mijn vader ben. En toen ze hem kwamen halen, heb ik gedaan wat hij me had gevraagd. Ik heb niet gehuild. Niet toen de Gemeenschap de beelden van zijn arrestatie uitzond. En ook niet toen de Gouden hem veroordeelden. Niet toen de Grijzen hem ophingen. Mijn moeder heeft me daarvoor geslagen. Mijn broer Kieran werd, als de oudste van ons tweeën, geacht zich beter te kunnen beheersen dan ik. Iedereen dacht dat ik zou gaan huilen. Toch begon niet ik, maar Kieran te snotteren als een meisje toen Kleine Eo een hemanthus in de linker werklaars van mijn vader stopte en daarna naar haar eigen vader terug rende. Mijn zus Leanna stond naast me en prevelde een klaagzang. Ik keek alleen maar toe, en ik weet nog dat ik het een schande vond dat hij dansend stierf, maar zonder zijn dansschoenen. Op Mars is de zwaartekracht gering, daarom moet je aan de voeten trekken om iemands nek te breken. Die taak laten ze aan de dierbaren over.’

Zie ook http://www.pierce-brown.com/
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Keer terug naar De Leestip van Beldaran