Waar boeken en lezers elkaar ontmoeten
Peter Motte schreef:In herhaling vallen is nogal typisch voor degelijk onderzoek, omdat het vaak om hetzelfde gaat, maar vanuit een andere invalshoek, of om uitgebreid bewijsmateriaal.
Sauv schreef:Peter Motte schreef:In herhaling vallen is nogal typisch voor degelijk onderzoek, omdat het vaak om hetzelfde gaat, maar vanuit een andere invalshoek, of om uitgebreid bewijsmateriaal.
Op zich waar, maar dit vond ik echt onnodig veel herhaling. Ik vraag me af of hierbij meespeelt dat het een Vlaamse auteur en een Vlaamse uitgeverij is, ik heb het gevoel dat Nederlandse uitgevers hier veel strenger in zijn (wat vaak ook nadelen heeft vind ik, alles moet vaak zo bondig en vlot zijn, dat is ook niet altijd fijn).
Sauv schreef: Nadeel vond ik wel dat Matthias bijna louter met mannen spreekt. Wat is de rol van vrouwen op Urk? Als hij geen toegang tot hen kreeg, had hij daar op moeten reflecteren.
Peter Motte schreef:Sauv schreef: Nadeel vond ik wel dat Matthias bijna louter met mannen spreekt. Wat is de rol van vrouwen op Urk? Als hij geen toegang tot hen kreeg, had hij daar op moeten reflecteren.
Voor een onderzoek is dat inderdaad gebrekkig.
Maar misschien lukt het op Urk niet om als man zomaar met de vrouwen te gaan spreken.
Zegt de inleiding daar niets over?
Peter Motte schreef:Goddelijke fantasie. Over religie, leren en identiteit, door Rik Pinxten
In de huidige wereld is voor de tolerante atheïst een zelfde rol weggelegd. Alleen is God (of zijn zoon) van het toneel verdwenen en zijn allerhande figuren in een militair uniform, met aandelenpakketten, met blitse televisietronie's of in goudbrokaten priestergewaad de nieuwe hogepriesters geworden, die 'in het nut van het algemeen' de nieuwe teksten maken en interpreteren. Is een judas in die context een verrader, of voert hij de hoop voor bijsturing van ademruimte?
Sauv schreef:In ieder geval heb ik Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk uit. Iets te traag dus, maar verder een zeer indrukwekkend boek waardoor ik ontzettend veel heb geleerd over Urk en echt meer begrip en sympathie voor de Urker heb gekregen. Nadeel vond ik wel dat Matthias bijna louter met mannen spreekt. Wat is de rol van vrouwen op Urk? Als hij geen toegang tot hen kreeg, had hij daar op moeten reflecteren.
Peter Motte schreef:Sauv schreef:In ieder geval heb ik Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk uit. Iets te traag dus, maar verder een zeer indrukwekkend boek waardoor ik ontzettend veel heb geleerd over Urk en echt meer begrip en sympathie voor de Urker heb gekregen. Nadeel vond ik wel dat Matthias bijna louter met mannen spreekt. Wat is de rol van vrouwen op Urk? Als hij geen toegang tot hen kreeg, had hij daar op moeten reflecteren.
Ik ben het eens gaan bekijken: het boek staat bij fictie. Er is helemaal geen inleiding die iets verduidelijkt over de toegepaste onderzoeksmethode. Dat de rol van de vrouwen niet aan bod komt, zou voor een onderzoek wel degelijk een gebrek zijn, maar het is geen onderzoek. Het is louter fictie, en alhoewel je uit sommige fictie wel het een en ander kunt opsteken, blijft het een genre dat niet mag worden beschouwd als degelijk documentair, informatief of onderzoekswerk. Om die reden kan ik dan ook sommige auteurs en kunstenaars niet uitstaan. Ze gaan vaak met veel aplomb te werken alsof ze alles zo veel beter weten, terwijl hun kennis meestal erg beperkt is, en in sommige gevallen zelfs misleidend verwrongen.
Sauv schreef:Dat is dan verkeerd gecategoriseerd, want het is absoluut geen fictie. Op Hebban bijvoorbeeld staat het als 'literaire non-fictie'.
Peter Motte schreef:Sauv schreef:Dat is dan verkeerd gecategoriseerd, want het is absoluut geen fictie. Op Hebban bijvoorbeeld staat het als 'literaire non-fictie'.
Ola, "literaire non-fictie" ... Dat is zo'n tussencategorie.
Ik heb het boek dus in de gauwte bekeken, en vind het niets hebben van een studie, veel meer van fictie: geen inleiding, geen begrippeapparaat, geen bibliografie, geen voetnoten, geen uiteenzetting van de methologie of methodiek, geen afbaking van het onderzoeksobject. Wel daarentegen gewoon het ene hoofdstuk na het andere, zoals in een roman, en veel dialogen.
Toegegeven: de flaptekst stelt het voor alsof het in de eerste plaats non-fictie is, maar het kan niet als non-fictie worden beschouwd.
Misschien kun je het nog het beste beschouwen als journalistiek. Journalistiek is niet fictief, maar het is wel altijd vanuit een bepaald standpunt, waardoor slechts een deel van de waarheid wordt verteld.
Een echt wetenschappelijk verantwoorde aanpak vereist op z'n minst de wens om objectief te zijn.
Keer terug naar Boeken: Algemeen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten