Rushdie aangevallen

Alles wat maar enigszins met boeken en/of lezen te maken heeft

Rushdie aangevallen

Berichtdoor Peter Motte » vr aug 12, 2022 19:59

Hij heeft het tientallen jaren kunnen ontlopen, maar nu is er toch een aanslag op hem gepleegd: Salman Rushdie werd aangevallen tijdens in New York. Hij werd met messteken naar het ziekenhuis gebracht. Zijn leven is niet in gevaar.
Meer:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/12/auteur-salman-rushdie-neergestoken-in-new-york-a4138792
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220812_95523140
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-62524922

Rusdhie hield een lezing aan het Chautauqua Institution. Ook Henry Reees, de interviewer, werd aangevallen.
Henry Reese had een lichte hoofdwonde. Hij is de co-stichter van een non-profit-organisatie, de City of Asylum in Pittsburg, die onderkomen verleent aan schrijvers die worden vervolgd.

In 1989 ontplofte in Londen een bom die bedoeld was voor Rushdie, waarbij alleen de terrorist om het leven kwam. De vertaler van de Japanse versie van De Duivelsverzen werd in 1991 vermoord door een onbekende aanvaller. Twee jaar later raakte Rushdies Noorse uitgever gewond bij een aanslag.

De dader is gearresteerd. Het motief is momenteel nog niet bekend.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Rushdie aangevallen

Berichtdoor Peter Motte » vr aug 12, 2022 21:14

Rushdie wordt geopereerd.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » za aug 13, 2022 09:04

de berichten zijn niet hoopgevend
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » za aug 13, 2022 09:48

Spijtig genoeg niet.
Het blijkt erger uit te draaien dan ik had verwacht, maar het is misschien dwaas te denken dat een 75-jarige meerdere messteken overleeft.

Salman Rushdie (75) ligt na aanval met 15 messteken aan beademing en verliest mogelijk oog: “Het nieuws is niet goed”

Schrijver Salman Rushdie nog steeds in kritieke toestand na aanslag: hij wordt beademd en verliest mogelijk oog

"Het is geen goed nieuws", vult Wylie aan. "Salman zal waarschijnlijk een oog verliezen. De zenuwen in zijn arm zijn doorgesneden. Zijn lever is geraakt en beschadigd." Rushdie kan momenteel ook nog niet spreken, geeft Wylie nog aan.

Een journalist van persbureau AP, die alles zag gebeuren, zegt dat de dader 10 tot 15 keer toesloeg.

De politie heeft ondertussen ook de identiteit van de dader bekendgemaakt. Het gaat om een man van 24 met de naam Hadi Matar uit Fairview, New Jersey. Zijn motief is nog niet bekend, de politie en FBI doen daar onderzoek naar.

Ik denk niet dat het motief een raadsel is.

In 2012 verhoogde een semi-officiële religieuze organisatie de prijs op het hoofd van Rushdie tot 3,3 miljoen dollar.

De opvolger van Khomeini - Ali Khamenei - bevestigde in 2017 dat de fatwa nog altijd geldig was.

Dus het idee dat Iran zich van de fatwa heeft gedistantieerd, klopt niet helemaal.

Er werden in het verleden ook al vertalers van ‘De duivelsverzen’ aangevallen. Op 12 juli 1991 werd de Japanse vertaler van het boek dood teruggevonden voor zijn kantoor aan de universiteit van Tsukuba, ten noordoosten van Tokio. Hitoshi Igarashi (44) was volgens de politie meermaals gestoken. Eerder die maand - op 3 juli 1991 - werd ook de Italiaanse vertaler aangevallen in zijn flat in Milaan. Ettore Capriolo (61) overleefde het wel.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Minnie » za aug 13, 2022 12:07

Erg voor die man. Ik ken zijn boek niet dus daar kan ik niet over oordelen, maar het gaat toch om een fictieverhaal?
Afbeelding
Minnie
De Dromenvanger

Berichtdoor Peter Motte » za aug 13, 2022 12:18

Het was inderdaad fictie.
Verstandige opmerking: "Ik ken zijn boek niet dus daar kan ik niet over oordelen". Dat is precies wat veel van zijn tegenstanders juist wel doen: zonder het boek te hebben gelezen, het boek en de schrijver veroordelen.

Duivelsverzen: de koran zou aan Mohammed zijn gedicteerd door de aartsengel Gabriël (inderdaad, dezelfde uit het Christendom). Maar de duivel had zich op een bepaald moment vermomd als de aartsengel Gabriël, en heeft toen ook verzen aan Mohammed gedicteerd. Dat zijn de duivelsverzen.

De hele kwestie wordt extra ingewikkeld. Om te beginnen zijn er allerlei vragen die iedereen zich onmiddellijk zou stellen: bijv.: waarom heeft de aartsengel Gabriël dan niet aan Mohammed gezegd welke verzen van de duivel waren, zodat Mohammed die kon schrappen? Dan is er toch geen probleem.
Dat klopt, en blijkbaar heeft Gabriël dat dus inderdaad niet gedaan. Wel zouden sommige verzen in de koran een reactie zijn op de duivelsverzen, door die verzen te nuanceren.

Een volgende vraag is: welke verzen zijn duivelsverzen? Ook daarover is geen eensgezindheid. De verschillende islamtische strekkingen zouden o.a. daardoor zijn ontstaan, alhoewel het in de grond gewoon gaat om een machtsstrijd tussen verschillende fracties en familieleden van Mohammed.
Al bij al was Mohammed immers gewoon een veroveraar, die zei dat zijn wetteksten afkomstig waren van een aartsengel en dus eigenlijk van God. (Allah -> a-Lah -> de God -> dé God => de enige, ware god. De islam is monotheïstisch).
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Peter Motte » zo aug 14, 2022 11:46

Rushdie is van de beademing gehaald en kan spreken.

De aanvaller is in staat van beschuldiging voor poging tot moord gesteld, maar hij pleit onschuldig.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » zo aug 14, 2022 12:36

en daar hecht ook maar iemand geloof aan?
Neen
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » zo aug 14, 2022 13:59

Ach, hij is waarschijnlijk gewoon slachtoffer door een kwaadaardige inblazing van de duivel, de sukkelaar. :roll:
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Peter Motte » vr aug 19, 2022 10:46

De stichting CPNB en lezerscommunity Hebban hebben in overeenstemming met Andrew Wylie, de agent van de vrijdag bij een aanslag op zijn leven ernstig gewond geraakte schrijver Salman Rushdie, besloten zijn Boekenweekgeschenk Woede online beschikbaar te stellen.
Woede is de Nederlandse vertaling van de roman Fury.

https://www.hebban.nl/artikelen/woede-en-machteloosheid-salman-rushdie-aanslag-gratis-ebook

Download de pdf
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Minnie » vr aug 19, 2022 11:03

Bedankt!
Afbeelding
Minnie