Peter Robinson

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over thrillers en detectives.

Peter Robinson

Berichtdoor Eric » do aug 24, 2006 20:57

Peter Robinson: Tegenstroom

STEEDS MEER FANS VOOR INSPECTEUR BANKS
HET DERDE BOEK IN DE REEKS!

Een grote demonstratie in het anders zo rustige Yorkshire eindigt met de arrestatie van 50 demonstranten en de gewelddadige dood van een jonge agent. Vanuit Londen wordt hoofdinspecteur Richard ?Dirty Dick? Burgess gestuurd om het moordonderzoek te leiden, iets wat niet goed valt bij Alan Banks. Terwijl heethoofd Burgess een ware terreurcampagne begint tegen de bewoners van een plaatselijke commune, begint Banks zijn eigen onderzoek. Maar daarbij gaat hij rechtstreeks in tegen Burgess? activiteiten en dat wordt hem niet in dank afgenomen.

Verschijnt: oktober 2006
Uitvoering: paperback
Prijs: ? 17,95
Oorspronkelijke titel: A Necessary End

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon) en Test (Mirjam Mous)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Daniëlle » do aug 24, 2006 21:09

Naar dit boek ben ik als sinds maart aan het uitkijken. Toen zou het boek oorspronkelijk uitkomen.
Peter Robinson is een van mijn favoriete schrijvers.
Daniëlle
Het Laatste Jurylid
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Eric » za aug 26, 2006 18:29

Peter Robinson: Verdronken Verleden

NIEUWE OMSLAG, VOORDELIG GEPRIJSD

Verschijnt: november 2006
Uitvoering: paperback
Prijs: ? 12,50
Oorspronkelijke titel: In A Dry Season

Afbeelding
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Daniëlle » ma jan 01, 2007 14:19

In april verschijnt een nieuw boek van Peter Robinson, Zondeval.

Niet ver buiten het dorpje Swainshead ligt een vredige, bosrijke vallei, haast verborgen voor de buitenwereld. Maar iemand heeft de rust die er heerst wreed verstoord. Er wordt een lichaam gevonden dat in verregaande staat van ontbinding verkeert, het tweede mysterieuze sterfgeval in vijf jaar tijd. En het zal niet het laatste zijn... Inspecteur Alan Banks weet dat wanneer een lichaam wordt gevonden, er ook andere zaken aan de oppervlakte komen. Familievetes. Geheime liefdesrelaties. Afgunst.
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Kort & Krachtig 08: Peter Robinson

Berichtdoor Eric » ma apr 30, 2007 09:12

Afbeelding

Ezzulia.nl | Kim Moelands, J?rgen Joosten, Eric Herni
(c) 2007 (Publicatie alleen met toestemming en bronvermelding)

De in Canada woonachtige Peter Robinson werd in 1950 in het Engelse Yorkshire geboren. In 1987 debuteerde hij als auteur met Gallows View (in 2005 vertaald als Stille Blik), waarin inspecteur Alan Banks zijn opwachting maakte. Het boek verscheen direct op de shortlist voor de Beste Debuutroman in Canada en werd genomineerd voor de John Creasy Award in Engeland. De reeks over de sympathieke inspecteur bestaat inmiddels uit 15 delen, waarvan een groot deel - in weliswaar vreemde volgorde - in het Nederlands is vertaald.

Robinson won onder andere tweemaal de Arthur Ellis Award, de Macavity Award en de Martin Beck Award.

1. Wat zijn de ingredi?nten voor een goed boek binnen jouw genre?
Interessante hoofdpersonen, een verhaal dat je aangrijpt en krachtige sfeerbeschrijvingen zijn heel belangrijk. Daarnaast moet de schrijfstijl pakkend zijn en natuurlijk mag veel geheimzinnigheid en spanning niet ontbreken.

2. Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?
Voordat ik fulltime schrijver werd, gaf ik les op universitair niveau op een community college. Af en toe geef ik nog wel eens een gastcollege, puur omdat ik het zo leuk vind.

3. Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?
Dat varieert nogal. Ik lees heel veel tijdens het reizen en het grootste gedeelte daarvan bestaat uit researchboeken voor mijn eigen verhalen. Gemiddeld lees ik denk ik 1 boek per week. Het laatste boek dat ik heb gelezen is Redbreast van de Noorse auteur Jo Nesb?. Ik heb deze auteur recentelijk ontdekt en ik heb erg van het boek genoten. Vooral de manier waarop heden en verleden vakkundig door het verhaal heen waren geweven, sprak me aan.

4. Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben? En waarom?
Als ik al een favoriete auteur zou hebben, dan zou dat Thomas Hardy zijn. Ik zou heel graag Tess of the D?Urbervilles zelf geschreven hebben. Hoewel het een heel tragisch verhaal is, is het ook zo veelzeggend, energiek en levendig. Hoofdpersoon Tess is ??n van de meest innemende karakters in de literatuur. Het boek is ook nog eens een uitmuntende thriller.

5. Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?
Dat zijn teveel momenten om op te noemen. Maar, als ik moet kiezen dan zijn het de complimenten van lezers die me vertellen dat mijn boeken ze door een moeilijke periode in hun leven heen hebben geholpen. Ik sprak ook eens met ouders die vreesden dat hun kind nooit zou gaan lezen, totdat ze mijn boeken ontdekte. Ze verslindt ze nu. Ik hoop voor haar dat ze nu ook andere auteurs aandurft, want er zijn zoveel goede schrijvers.

6. Wilde je altijd al auteur worden? Wanneer en waarom nam je die beslissing?
Ja, ik wilde eigenlijk nooit iets anders worden dan auteur. Al op jonge leeftijd wist ik dat ik mijn leven zou gaan wijden aan woorden. Geen idee waarom, zo ben ik geboren denk ik. Ik had alleen niet verwacht dat ik het in me had om zo?n succesvolle schrijver te worden. Dat besef kwam vele jaren later pas.

7. Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?
Aan geen van beide. De kritiek die me het meeste raakt, is die van collega?s.

8. Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal. En waarom?
De karakters, want daar komt de plot uit voort. Zij bepalen hoe het verhaal gaat lopen en hoe ze reageren op bepaalde situaties.

9. Is één van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?
Nee, geen enkele hoofdpersoon is autobiografisch. Ik verdeel kleine stukjes van mezelf over alle karakters. Banks heeft dus elementen van mij, maar Annie, het slachtoffer en de slechterik ook. Hoewel de laatste vaak het beste bedeeld is met componenten van mijn eigen persoonlijkheid? Ik schrijf op dit moment het liefste over Annie, maar dat zal op termijn absoluut weer veranderen. Winsome begint namelijk ook ??n van mijn favorieten te worden en de nieuwe commissaris komt ook aardig in de richting.

10. Waar maak jij je op dit moment druk over?
Ik ben nooit een goede slaper geweest dus er is weinig voor nodig om mij ?s nachts wakker te houden.

Afbeelding
Foto beschikbaar gesteld AW Bruna

Website van Peter Robinson: http://www.peterrobinsonbooks.com/
Website AW Bruna: http://www.awbruna.nl
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Daniëlle » ma apr 30, 2007 09:39

Wat een leuk interview met een van mijn favoriete schrijvers!
Zijn nieuwe boek Zondeval is overigens weer erg de moeite waard!
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Nicky » ma apr 30, 2007 10:15

Ik ben er toevallig net in begonnen. Ik heb het gewonnen bij Ine Jacet :D
Leuk interview.

Het valt me op dat de meeste schrijvers de karakters en het plot beiden belangrijk vinden en Peter uitgaat van de karakters op zich
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » ma apr 30, 2007 10:27

Voor een interview met Peter Robinson, kijk: http://www.ezzulia.nl/forum/viewtopic.php?t=2777
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Woordenaar » ma apr 30, 2007 10:34

Is die nieuwe omslag van Verdronken verleden nu ooit verschenen?
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor Larissa » ma apr 30, 2007 10:43

Leuk interview!
Larissa
De Reiziger

Berichtdoor Daniëlle » ma apr 30, 2007 10:55

Nicky schreef:Ik ben er toevallig net in begonnen. Ik heb het gewonnen bij Ine Jacet :D

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Is dit je eerste boek van Peter Robinson?
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Daniëlle » ma apr 30, 2007 10:56

Woordenaar schreef:Is die nieuwe omslag van Verdronken verleden nu ooit verschenen?

Jazeker! De paperback editie van ? 12,50 heeft deze cover.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Nicky » ma apr 30, 2007 14:03

Er ligt er een op de ntl stapel: stille blik, maar het is nu wel het eerste boek dat ik ga lezen.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » ma apr 30, 2007 14:37

Dani?lle schreef:Wat een leuk interview met een van mijn favoriete schrijvers!

En ook leuk dat een auteur als Robinson gewoon meedoet met Kort & Krachtig. :D
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Daniëlle » ma apr 30, 2007 14:40

Eric schreef:
Dani?lle schreef:Wat een leuk interview met een van mijn favoriete schrijvers!

En ook leuk dat een auteur als Robinson gewoon meedoet met Kort & Krachtig. :D

Sommige auteurs blijven gelukkig, ondanks hun wereldwijde succes, met beide benen op de grond staan. ;)
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Volgende

Keer terug naar Thrillers: Discussies