Jeffery Deaver

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over thrillers en detectives.

Jeffery Deaver

Berichtdoor Linda » vr maart 17, 2006 20:33

Het vechtschrijven van Jeffery Deaver
Door Oene Kummer

,,Het is nooit mijn bedoeling geweest om een hele serie thrillers te schrijven rond een bijna volkomen verlamde hoofdpersoon", vertelt Jeffery Deaver naar aanleiding van zijn nieuwe Lincoln Rhyme-thriller De hangende man. ,,Ik had een soort moderne Sherlock Holmes in gedachten. Iemand die met zijn hersens misdaden oplost in plaats van met spectaculaire auto-achtervolgingen. Maar omdat in deze tijd iedereen een auto kan besturen, zocht ik naar een manier om zijn bewegingsvrijheid te beperken."

In zekere zin beperkte Deaver daarmee ook zijn eigen vrijheid. ,,Met een hoofdpersoon die maar ??n vinger kan gebruiken, zijn er maar een aantal verhalen die je kunt vertellen. Lincoln komt niet vaak de deur uit, maar uiteindelijk stuur je toch aan op een confrontatie tussen speurder en dader. In een van mijn vorige boeken koos ik daarom voor een illusionist, die gewend is om dicht bij mensen te komen zonder dat zij daar erg in hebben."

In De hangende man concentreren Lincoln en zijn partner annex vriendin Amelia Sachs zich op een 150 jaar oud mysterie. ,,Niet eens meer een cold case dus", grapt

Deaver. ,,Eerder een diepgevroren zaak."

Lincoln en Amelia moeten niet alleen een moordenaar zien te vinden die al lang en breed op het kerkhof ligt, maar ook het leven proberen te redden van een New Yorks tienermeisje, dat in het heden met de zaak verbonden is. Deaver doet dat op de manier die zijn trouwe lezers van hem gewend zijn: met veel onverwachte wendingen en een ontknoping die alles op zijn kop zet. De hangende man is opgedragen aan wijlen Superman-vertolker Christopher Reeve, die in 1988 vrijwel volkomen verlamd raakte na een val met zijn paard. ,,Lincoln is niet op hem ge?nspireerd, ik had de eerste Rhyme-thriller al geschreven toen het gebeurde, maar later is hij wel een bron van inspiratie voor me geworden. Ik had enorme bewondering voor de manier waarop hij door veel te oefenen toch weer enige controle over zijn lichaam kreeg."

Rhyme maakt in deze nieuwe thriller een vergelijkbare ontwikkeling door, al verwacht Deaver niet dat zijn karakter ooit zal kunnen lopen. ,,Maar ik volg de medische wetenschap en als er op dat gebied ooit een doorbraak plaatsvindt waardoor het logisch is dat Lincoln meer kan dan nu het geval is, zal ik die zeker gebruiken."

Deaver wilde altijd al schrijver worden, maar werkte zes jaar als advocaat om de rekeningen te betalen. ,,Ondanks werkdagen van vijftien uur heb ik er veel aan gehad. Het plannen van een proces en een boek zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar." Deaver schrijft ondertussen stug door: een boek per jaar. ,,Zelfs op tournee schrijf ik. Soms maar een half uur per dag, tussen alle verplichtingen door. 'Vechtschrijven' noem ik het. Maar het is belangrijk om elke dag iets te doen."

In een van de komende Rhyme-thrillers zal Deaver een vrouwelijke bijfiguur introduceren die vervolgens haar eigen serie krijgt. Toch is hij niet van plan om met Lincoln Rhyme te stoppen. ,,Ik vind het veel te leuk om iets te schrijven waar zoveel mensen plezier aan beleven. Het enige is dat er nog zoveel andere verhalen te vertellen zijn. En die wil ik ook gaan schrijven."

Jeffrey Deaver - De hangende man. Uitgeverij Unieboek. ?17,95. 432 blz.

Bron: SP!TS van vrijdag 17 maart 2006
Linda
Dochter van het Woud

Berichtdoor Nicky » vr maart 17, 2006 23:36

Het was zo leuk om Deaver te ontmoeten.
:D
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Bazs » za maart 18, 2006 00:43

Is hij niet ook de schrijver van The Bone Collector?

Altijd al eens iets van willen lezen.
Build a man a fire and he's warm for a night. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life. Afbeelding
Bazs
De Reiziger
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » za maart 18, 2006 10:10

Dat klopt Basz en de bone collector zou ik je zeker aanraden.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Bazs » za maart 18, 2006 10:24

Is ie enigszins als de film? Niet dat dat me zoveel uitmaakt hoor, maar vroeg het me gewoon af.
Build a man a fire and he's warm for a night. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life. Afbeelding
Bazs
De Reiziger

Berichtdoor Nicky » zo maart 19, 2006 13:03

De grote lijnen worden wel gevolgd maar ik vond het boek beter dan de film

Het grote verschil was dat Lincoln Ryme er in de film erg "gekleurd" op staat :mrgreen:
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor joyce » zo maart 19, 2006 21:19

Ja absoluut een aanrader hoor !
Bone collecter als eerste in de Lincoln Rhyme serie

Ook Cyber Killer vind ik geweldig

dus veel lees plezier

Joyce
elk afscheid,is de geboorte van een herrinnering(dali)
joyce
De Onmagiër

Berichtdoor Nicky » ma maart 20, 2006 14:46

De Bone Collector is vrijdag weer op tv
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Mexicandream » ma maart 20, 2006 16:02

De meet en greet was echt super, die man kan net zo boeiend schrijven als dat ie ook vertellen kan.
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Steenhouwer

Berichtdoor Nicky » ma maart 20, 2006 17:18

en hij was ook erg aardig :D
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Fedor » wo apr 19, 2006 10:06

Jeffrey Deaver vind ik een erg goede schrijver. Ik heb alle boeken van hem. "Angst voor de nacht", "De Bone Collector" en de Cyberkiller" heb ik gelezen. Het laatste boek van hem "De hangende man" heb ik begin april op de boekenbeurs in Maastricht gekocht. :D :D
Afbeelding Het Slechte Pad van Robert Galbraith
Fedor
De Magische Koningin

Berichtdoor esther74 » wo apr 19, 2006 15:39

Kan iemand mij vertellen wat de volgorde van de Rhyme boeken zijn.
Ik kom er namelijk niet helemaal meer uit. Ik heb al enkele boeken gelezen waarvan ik de Illusionist wel erg geweldig vond.
esther74
De Bezoeker

Berichtdoor Fedor » wo apr 19, 2006 16:10

Esther,

hieronder de volgorde van de boeken van Jeffrey Deaver waar Lincoln Rhyme en zijn assistente Amelia Sachs een hoofdrol in spelen:
- The bone collector (tot op het bot)
- Dodendans
- Wespenval
- De stenen aap
- De illusionist
- De hangende man
Afbeelding Het Slechte Pad van Robert Galbraith
Fedor
De Magische Koningin

Berichtdoor Eric » za dec 02, 2006 16:13

Jeffery Deaver: De Koude Maan
Lincoln Rhyme # 7

In de bloedstollende zevende thriller in de reeks wordt het populaire forensisch speurdersduo bijgestaan door gedragswetenschapper Kathryn Dance. Na ?Koude Maan? zal zij de hoofdpersoon worden in een nieuwe thrillerserie.

Terwijl hoog aan de zwarte hemel de volle maan als enige getuige aanwezig is, doet detective Baker een bizarre ontdekking. In de haven vindt hij naast duidelijke bloedsporen een oude tikkende klok en een gedicht, ondertekend door de klokkenmaker. Van een lijk ontbreekt ieder spoor. Maar wanneer de politie een tweede bijna identiek plaats delict ontdekt ? dit keer met lijk ? denkt Baker met een seriemoordenaar van doen te hebben. Hij roept de hulp in van de forensisch experts Lincoln Rhyme en Amelia Sachs.

Terwijl Amelia Sachs geheel in beslag wordt genomen door haar onderzoek naar corrupte collega?s, wordt Rhyme bijgestaan door Kathryn Dance, een succesvolle gedragswetenschapper. Met haar bijzondere verhoortechnieken breekt Kathryn de zaak al snel open. Maar gaat het niet allemaal te snel?

Sachs? gevaarlijke zaak zorgt niet alleen voor grote spanningen in de politiegeleden, maar zet ook haar relatie met Rhyme flink onder druk.

Bestsellerauteur Jeffery Deaver werd vier keer genomineerd voor een Edgar Award van de Mystery Writers of America en ??n keer voor de Anthony Award. In 2004 ontving hij de felbegeerde Steel Dagger Award voor zijn historische thriller ?Brandend IJs?.

Oorspronkelijke titel: The Cold Moon
Verschijnt: maart 2007
Uitvoering: paperback
Pagina?s: 408
Prijs: ? 17,95

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » di dec 12, 2006 08:33

Ha weer een nieuw boek. Ik ben benieuwd hoe het met Lymne gaat.
Nicky
De Onnavolgbare

Volgende

Keer terug naar Thrillers: Discussies