Bernhard Hennen

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over fantasy en SF.

Re: Bernhard Hennen

Berichtdoor Byffie » za jul 17, 2021 16:30

Kan iemand mij vertellen of de series van Bernhard Hennen in volgorde moeten worden gelezen?
Of zijn het losstaande series, zodat het niet uitmaakt welke ik ga lezen.
Byffie
De Nachtwandelaar
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Peter Motte » za jul 17, 2021 18:01

Als je Duits kunt lezen, vind je hier misschien iets:
www.bernhard-hennen.de

Mijn gevoel is dat het afhangt van de serie. Volgens mij vormen sommige series samen een grotere serie, maar zijn andere afsplitsingen of zo, die los kunnen worden gelezen.
Maar ik heb nooit iets van hem gelezen. Wat trouwens een beetje toevallig is, want het leek me wel wat.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor Rob/Beldaran » zo jul 18, 2021 08:19

De drie Elfen series: 'De Elfen': 'Elfenwinter', 'Elfenlicht' & 'Elfenlied'; 'De Elfenridders': 'De Broederschap', 'Alfenmark', 'Fjordland' & 'Elfenkoningin' en de 'Drakenelfen': 'De Gevallen Koning', 'Het Groene Licht', 'De Diepe Stad', 'De Laatste Windzwerver', 'De Geketende Godin', 'Hemelvuur', 'De Oorlog der Werelden', 'De Gebroken Wereld', 'De Zoon van de Godin' & 'Nachtadem' zijn zelfstandig leesbaar maar in 'De Elfenridders' komt een karakter voor uit 'De Elfen' ik zou me dan ook aan de chronologie van het uitbrengen van deze series houden
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener

Berichtdoor Minnie » di jul 20, 2021 18:35

Ik vind het altijd aan te raden om op volgorde van (originele) publicatie te lezen.
Afbeelding
Minnie
De Dromenvanger

Berichtdoor Rob/Beldaran » wo jul 21, 2021 07:52

Minnie schreef:Ik vind het altijd aan te raden om op volgorde van (originele) publicatie te lezen.

Vaak wel, maar niet altijd kijk maar eens naar series waarbij de auteurs later, een zich eerder afspelend deel zoals bij de 'De Donkere Toren' van Stephen King, of zelfs meerdere delen hebben geschreven zoals bij de 'Shannara' reeks van Terry Brooks om tegemoet te komen aan bepaalde vragen van lezers.
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Ziener

Berichtdoor Nicky » wo jul 21, 2021 08:05

Virginia Andrews ook: na de serie komt dan een boek met: zo is het gekomen
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor An'drei » wo jul 21, 2021 10:15

Minnie schreef:Ik vind het altijd aan te raden om op volgorde van (originele) publicatie te lezen.

Ik ben het met je eens. Zelfs als er later een prequel serie/boek is geschreven houd ik altijd de originele publicatie volgorde aan. Dat is de volgorde die de auteur heeft aangehouden en zo weet ik ook gelijk zeker dat ik geen spoilers lees.
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor Rob/Beldaran » wo jul 21, 2021 11:03

Leuk gegeven Terry Brooks geeft twee volgorders om de Shannara serie te lezen, voor de nieuwe lezers houd je je het beste aan de volgorde van originele publicatie, de herlezer begint juist met de later geschreven boeken tbv de chronologische volgorde van het totale verhaal.
Rob/Beldaran
De Ziener

Berichtdoor Peter Motte » wo jul 21, 2021 11:55

En wat met Isaac Asimov? Die heeft zowat al zijn romans, korte verhalen en novellen aan elkaar geschreven!
Vind dan maar een goeie leesvolgorde.
Datum van publicatie is een goed idee, maar je beleeft het geheel dan niet in een goeie volgorde.
En wat met die verhalen waarvan hij romans heeft (laten) maken? (Zoals Zonsondergang -> Ondergang)
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor Rob/Beldaran » wo jul 21, 2021 12:12

Rob/Beldaran
De Ziener

Berichtdoor Peter Motte » wo jul 21, 2021 13:26

Oei, het is nog erger dan ik dacht!

De lijst is trouwens niet erg nauwkeurig.
Bijv.
"De totale robot - The complete robot" en "Een robot droomt - Robot dreams" zijn eigenlijk dezelfde bundel. In "Een robot droomt" staat één verhaal meer dan in "De totale robot", nl. het verhaal ... "Een robot droomt". Dat was een nakomertje dat hij schreef nadat "De totale robot" als was verschenen. Spijtig genoeg ging daardoor de fantastische titel van "De totale robot" verloren.

"De robotromans" is ook zo'n heruitgave. Het bevat "De stalen holen - The caves of steel", "De blote zon - The naked sun", "De robots van de dageraad - The robots of dawn" en "Robots en imperium - Robots and empire".
Mooie bundel dus, dat wel.
De eerste drie heb ik gelezen. Vanaf de derde vind ik er te veel herhaling van de 1e twee in zitten.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Vorige

Keer terug naar Fantasy & SF: Discussies