Mobielverslaving

Games, Sport & Computers

Mobielverslaving

Berichtdoor Comicbookpro » wo mei 25, 2022 15:46

Het Mobieltje.

Een uitkomst voor snelle bereikbaarheid , maar een ramp vanwege de eigenschap van tijdvreten ...
Lezen lijdt eronder , je zit om de 5 minuten op je mobiel te kijken , en je concentratie-boog gaat achteruit.

Sinds kort behoorlijk mobiel verslaafd ?
Spreek met jezelf een moment rust af ...zet het op bepaalde tijden gewoon af, bijvoorbeeld savonds en reserveer dat voor puur leeswerk.

Zet alle meldingen uit : instellingen: apps : meldingen : en dan alle , met eventuele uitzonderingen weer individueel aanlaten.

Spreek met jezelf af : IF you cant beat them , join them ( als je ze niet kunt verslaan , verzin een plan die beide toelaat)
Oftwel : Ga zo veel mogelijk lezen op ereader apps , op je mobiel !

verwijder alle onnodige apps.
laat alleen een ereader app , een email app, whatsapp (met meldingen uit), en een digid app erop , en eventueel een bank app.
De rest eraf.

Als 1 of meerdere van deze tips helpen , laat het hier weten :
:duim: :lezen:
Gespleten , Karin Slaughter blz 98/500, boek 171 sinds 2018.
Comicbookpro
Kleine Bij
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Mobielverslaving

Berichtdoor chrisje » wo mei 25, 2022 16:39

Ik zou om te beginnen al nooit een ereader app op mijn mobieltje willen. Daarvoor heb ik een ereader en misschien kan het ook op mijn tablet, heb ik nog altijd niet uitgezocht.

Bovendien staat nu heel vaak het geluid uit sinds mijn moeder in een WZC is. Daar is 24/7 toezicht voor noodgevallen. Vroeger kreeg ik de alarmen binnen als ze bv gevallen was of zo. Maar daar hoef ik me nu niet meer mee bezig te houden. Dus hoef ik ook niet meer bereikbaar te zijn als ik daar geen zin in heb. Ik hoor het wel via voicemail. Het overkomt me steeds vaker dat ik denk "nu is het toch al een paar dagen heel erg rustig". Staat het geluid nog altijd uit ... 8-[
The one who tells the stories rules the world. Hopi
chrisje
De Grote Legende

Berichtdoor Peter Motte » wo mei 25, 2022 16:58

Het kan op een tablet.
Het is dan wel het gemakkelijkst met pdf-documenten, omdat je pdf-readers kunt installeren zonder dat je Google Play of zo nodig hebt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Ziener

Berichtdoor Nicky » wo mei 25, 2022 17:03

ereader vind ik veel gemakkelijker lezen dan een mobiel
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Comicbookpro » wo mei 25, 2022 17:26

Dat is waar , er zit verschil in...met mobieltjes zul je ook regelmatig het scherm actief moeten houden met een tikje....deze tenminste wel. Anders springt ie ineens weer op zwart ...
Ik merk echter dat de drang om het mobieltje te pakken te sterk is en niets extras brengt ....
Ik somde manieren op om uit te proberen (mocht je er ook mee te kampen hebben) , en niet per se alles te gelijk ...als iets je niet bevalt dan gewoon weglaten uit dit lijstje.

persoonlijk zet ik hem nu uit na 1800 uur, ik heb mezelf de regel gesteld alleen bereikbaar te zijn per app (voor degenen die geen whatsapp hebben maak ik een uitzondering )
Al mijn meldingen staan ook uit.
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor Peter Motte » wo mei 25, 2022 18:11

Het is zoals vroeger met tv: programma af, en blijven zappen naar andere zenders.
Ik denk dat het wel voorbijgaat.
Ik had dat ook een tijd met YouTube op mijn tablet. UUREN mee bezig geweest. Maar dat is ook geleidelijk verminderd. Als je wilt dat het verminderd, dan lukt dat meestal wel als omstandigheden wat tegenzitten om veel tijd in die toepassingen te steken. Bij mij begon het door een defecte batterij, zodat ik niet zo lang meer met de tablet kon bezig zijn.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Ziener

Berichtdoor lien1806 » wo mei 25, 2022 19:20

Ik heb geen smartphone.
Ik heb een gewone gsm waarmee ik kan bellen en sms-en, en ik gebruik hem ook als wekker.
Ooit een smartphone gehad, ik had geen rust meer, voelde continu de drang om nog vlug even het een of ander te checken, zelfs in bed nog. Dus toen die de geest gaf, heb ik weer een gewone gsm genomen. Alleen zal ik binnenkort wrs toch een smartphone moeten kopen, omdat je op sommige plaatsen niet meer kunt betalen met bancontact, enkel nog met payconic (of hoe dat ook heet). Ik probeer het moment zo lang mogelijk uit te stellen.

Ik heb trouwens ook geen tv meer, ik heb ondervonden dat dat voor mij als autist te veel prikkels zijn en dat het energie vreet. Tv stond hier sinds bram vertrokken is nooit aan, stond hier enkel stof te vergaren, dus verkocht. In plaats daarvan staat er nu in de living een groot lego-kasteel ;)
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Comicbookpro » do mei 26, 2022 04:41

Wat het verschil met lezen op ereader of tablet of mobiel betreft . Er zijn een aantal apps die op alle 3 kunnen. neem nu de bekende Bol Kobo , je kunt je ebook met gemak krijgen op ereader , maar als je deze app op tablet of mobiel hebt , kun je zo verder lezen waar je gebleven was. Dit ook met Kobo app zelf (van kobo.com).
Dus als je de ereader niet bij je hebt en wel je mobiel, geen probleem dus...(zoals voor in de trein) . Tenzij je standaard je ereader overal mee naar toe sleept, dan is het natuurlijk niet nodig een app extra te hebben. Bovendien is er ook nog amazon , met zijn eigen variant: De kindle.
ook nog de Tolino (die overigens soms ebooks spoorloos laat verdwijnen op de app. (Op de ereader zal dit niet zijn)

maar even wat anders:
Ik kwam met deze topic , omdat ik merk dat (vooral de generatie na jaar 2000 ) veel mensen gewoon met mobieltjes over straat gaan. lopend /fietsend/(auto?) zijn er teveel ongelukken gebeurd en dat is volledig onnodig , als je met het reizen met je gedachten bij de weg blijft bespaart dat al vele (dodelijke ) ongelukken.
Het aantal verkeersongelukken is namelijk veels te hoog, mede hierdoor.

Daarom : zet hem af op bepaalde tijden .
Met reizen dus ook.

Ik ben niet een weetal of wijsgeer, maar toch zie ik dit helaas om me heen gebeuren en dan verbaas ik mij hierover.
Telefoontjes kunnen wachten , vooral onderweg. Ik zie mensen dagelijks voorbij wandelen met hun hoofd naar een mobiel gericht.
En wil je savonds liever lezen dan om de 5 minuten je mobiel pakken? hetzelfde, pak niet meer op . uiteraard is een uitzondering mogelijk als je iemand in je omgeving hebt met een zwakke gezondheid, Maar die keuze kan alleen jij maken.
In mijn geval gaat het ten koste van mijn lees-tijd, die ik liever besteed aan lezen dan aan die zinloze mobiel.

deze herhaling is misschien overbodig om twee keer te zeggen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Dagelijks! lopen mensen ermee over straat....
(ik word er eigenlijk gewoon boos van)
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor chrisje » do mei 26, 2022 06:43

Ik volg je daar helemaal in, CBP. Als je op straat dat ding niet kan loslaten, g opzij staan, of je nu met de auto, de fiets of te voet bent. Ga opzij, uit de weg, op een veilige (voor jou en je omgeving) plaats. Niemand - ook vrouwen niet - kunnen GOED multitasken!!!
chrisje
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » do mei 26, 2022 08:30

nog erger: in een supermarkt kijken ze verstoord naar de kassière als ze wat vraagt
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » do mei 26, 2022 09:23

"Wat doe ik hier in de supermarkt?"
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Ziener

Berichtdoor Nicky » do mei 26, 2022 09:44

nee meer van: mens val me niet lastig tijdens mijn gesprek
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor motormuis » do mei 26, 2022 12:18

Ik heb mijn telefoon van ‘s avonds 10 tot 8 uur in de morgen op stil staan. Komt er helemaal niets binnen, wel zo rustig.
Verder ben ik vaak zo druk dat ik soms tussendoor op m’n telefoon kijk en dan veel gemist heb.
Ik denk dan maar zo, als het belangrijk bellen ze nog wel een keer.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor chrisje » vr mei 27, 2022 14:42

motormuis schreef:Ik heb mijn telefoon van ‘s avonds 10 tot 8 uur in de morgen op stil staan. Komt er helemaal niets binnen, wel zo rustig.
Verder ben ik vaak zo druk dat ik soms tussendoor op m’n telefoon kijk en dan veel gemist heb.
Ik denk dan maar zo, als het belangrijk bellen ze nog wel een keer.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bij mij gaat ie ook vanaf 22u op stil tot de volgende ochtend. Tot vóór een paar maand met uitzondering van mijn moeder haar nummer en dat van de alarmcentrale. Maar dat is nu dus ook "verholpen". En wie toch wil bellen: er is altijd de voicemail. Als ik achteraf het berichtje vind en het lijkt me de moeite om te reageren, dan horen ze me wel. En anders draait de wereld ook door.
chrisje
De Grote Legende

Berichtdoor Zwaantje » vr mei 27, 2022 23:27

Niet veel mensen hebben mijn mobiele nummer, in huis heb ik vaak geen goed bereik vanwege al het beton in het gebouw.
Iedereen die me wil bereiken belt me dus op mijn vaste lijn.
Ik zit op twee what's app groepen en één daarvan staat op stil.
De groep en de personen met wie ik wel eens app, dat zijn maar een paar mensen, maken wel geluid maar dat hoor ik alleen maar als ik in de buurt van mijn telefoon ben.
Verder is mijn mobiel een goede camera en daar gebruik ik hem best vaak voor. Ik heb daarvoor een kaartje en de foto's zet ik regelmatig op mijn laptop.
Buiten mijn huis gebruik ik mijn mobiel alleen maar om te kijken of de bus wel komt als hij te laat is, en in huis gebruik ik hem alleen maar om te fotograferen en om met een enkeling the appen. En heel soms vergist iemand zich en belt me op mijn mobiel in plaats van op mijn vaste telefoon.

Ik heb wel een i-pad waarop ik de krant lees, mijn e-mails lees en beantwoord, op een paar forums zit, op facebook en instagram kijk, dingen opzoek op internet. Dus alles wat veel mensen vooral op hun mobieltjes doen maar dan op een groter scherm.

Ik heb gelukkig niet de onrust dat ik bang ben om iets te missen dus geen enkel apparaat hoeft steeds aan om op te kijken.
Maar ik vind het wel handig om altijd bereikbaar te zijn als een vriendin even wil appen of bellen. dat is altijd gezellig of nodig, en dat komt nooit op een verkeerd tijdstip.

Een mobiel vindt ik veel te klein om op te lezen en mijn e-reader leest voor mij veel rustiger dan op mijn I-pad vanwege het licht en het scherm.
Zwaantje
Drakenziel

Volgende

Keer terug naar Computer, Sport & Spel