Challenge maart 2022

Ga de uitdaging aan...

Challenge maart 2022

Berichtdoor Peter Motte » ma feb 28, 2022 16:59

(even een link creëren voor vanavond; pas na middernacht vandaag wordt de uitdaging vermeld; ondertussen ga ik nog wat door met de Retorica van Aristoteles, zodat ik jullie nog gehaaider kan overhalen om mee te doen. :twisted: )

Maar nu over naar de ernstige dingen:

De opdracht voor de leesuitdaging van Ezzulia van maart 2022

In maar begint de lente, en zoals iedereen weet opende Herman Gorter zijn gedicht "Mei" met het overbekende en al vaak misbruikte vers "Een nieuwe lente, een nieuw geluid".
Afgelopen met de winter - al was die niet erg koud - en misschien ook afgelopen met de ergste corona-omstandigheden.
En daarom gaan we deze maand nu niét een nieuwe schrijver lezen.
Integendeel.
Lekker tegendraads lezen we deze maand een boek van een schrijver waarvan je ooit al minstens één boek hebt gelezen.
Het moet dus wel een volledig boek zijn geweest, niet een verhaal in een verzamelbundel met andere schrijvers of in een tijdschrift, of een artikel in een magazine, maar een schrijver waarvan je inderdaad een volledig boek las.
Oké, er mag een inleiding of uitleiding in hebben gestaan door iemand anders, maar het moet dus een boek zijn geweest dat mensen alleen maar omwille van die schrijver kunnen kiezen.
Het boek mag een bundel zijn geweest van de meest diverse aard, het mag zelfs een deel van een groter werk zijn geweest, - zoals een deel van een trilogie - maar het moet wel een boek zijn geweest waar alleen hij of zij in stond.
En ten slotte: vermeld bij je keuze minstens één vorige boek dat je van die schrijver las, en (kort) wat je je er eventueel nog van herinnert. Ter controle. 8-)

Dus, kortom:
lees in maart een boek van een auteur waarvan je al een boek las, en vermeld bij de voorstelling van je boek ook minstens één boek dat je al van die schrijver hebt gelezen.

1 Heb je nu al een vriend?, door Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen (Sauv)
2 De dochters van Hotel Flanagans, door Asa Hellberg (Nicky)
3 Toekomst van Hotel Flanagans, door Asa Hellberg (Nicky)
4 The dark hours, door Michael Connelly (Els B.)
5 Schaduwkoningin, door Marianne en Theo van Hoogstraten (Nicky)
6 The Crucible of Time, door John Brunner (Peter Motte)
7 Reset, door Blake Crouch (AnneliesJ)
8 Een Thuis in Afrika, door Irma Joubert (Comicbookpro)
9 Bug Jack Barron, door Norman Spinrad (Peter Motte)
10 De mistral, door Felix Thijssen (Peter Motte)
11 Alle mensen liegen, door Alberto Manguel (Zwaantje)
12 The Wheel of Time 14: A Memory of Light, door Robert Jordan en Brandon Sanderso (Comicbookpro)
13 The way of kings part 1, door Brandon Sanderson (Els B.)
14 Blood of Eden 1l Onsterfelijk, door Julie Kagawa (Comicbookpro)
15 Vijf vrolijke verhalen, door Adriaan van Dis (Zwaantje)
16 Normal People, door Sally Rooney (Els B.)
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op do maart 31, 2022 15:06, in totaal 18 keer bewerkt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dromenvanger
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Challenge maart 2022

Berichtdoor Comicbookpro » di maart 01, 2022 08:34

Ik ben onder de indruk van je challenge keuze Peter ! Ik heb daar zeker genoeg boeken van (en nee , niet het boek Robert Jordan , Wheel of time 14 waar Brandon sanderson in deelnam. )
Ik heb ook gezegd voorlopig geen voldoende kracht te hebben om me te concentreren op een boek. Toeval is wel , dat ik een gesprek met een behandelaar achter de rug heb die me beloofde te vragen of ik toch niet het medicijn mocht blijven slikken wat mij zo hielp. Vannacht begonnen , en jawel : 9 uur geslapen! (hetzij in 3 fases :P )
Dit maakt me 10x sterker , dan het jarenlange 4 uur per nacht.

Daarom hoop ik gauw (en misschien wel heel gauw ) toch aan te sluiten in de challenge, en dat kijk ik nog even aan.

verder nog het detail dat in je dikgedrukte Tekst 2002 staat , ipv 2022 :D

:duim:
Nieuwe ronde nieuwe kansen:

Schoudertraining in de Fysio fitness zaal
Comicbookpro
De Historicus

Berichtdoor Sauv » di maart 01, 2022 09:35

Leuke challenge, Peter! Het boek waar ik gisteren in ben begonnen, past mooi binnen dit thema. Ik ga een topic aanmaken. :)
Sauv
De Gouden Nar

Berichtdoor Peter Motte » di maart 01, 2022 10:18

Comicbookpro schreef:Ik ben onder de indruk van je challenge keuze Peter !

Dank je.

Comicbookpro schreef:Toeval is wel , dat ik een gesprek met een behandelaar achter de rug heb die me beloofde te vragen of ik toch niet het medicijn mocht blijven slikken wat mij zo hielp. Vannacht begonnen , en jawel : 9 uur geslapen! (hetzij in 3 fases :P )

Slapen in verschillende fasen is zeker niet abnormaal. Het schijnt zelfs dat het voor mensen van oorsprong zo was: we waren dieren van de schemering, niet van de dag. Dus sliepen we tijdens het donkerste van de nacht, en het lichtste van de dag. Dat is het gedrag van prooidieren, en alle kleinere en zwakkere dieren doen dat. Ook bijv. katten. Daardoor hebben ze zulke goede ogen. Ook mensenogen zijn erg goed.
Dus het slaapritme dat je vannacht had is eigenlijk erg goed.

Comicbookpro schreef:Daarom hoop ik gauw (en misschien wel heel gauw ) toch aan te sluiten in de challenge, en dat kijk ik nog even aan.

Ik duim voor je.

Comicbookpro schreef:verder nog het detail dat in je dikgedrukte Tekst 2002 staat , ipv 2022 :D

:oops:

Gecorrigeerd.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dromenvanger

Berichtdoor Peter Motte » di maart 01, 2022 10:18

Sauv schreef:Leuke challenge, Peter! Het boek waar ik gisteren in ben begonnen, past mooi binnen dit thema. Ik ga een topic aanmaken. :)

Dank je wel.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dromenvanger

Berichtdoor Nicky » di maart 01, 2022 11:04

En ik ben vanmorgen begonnen in het zelfstandige vervolg op Welkom bij hotel Flanagans: De dochters van hotel Flanagans
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor motormuis » di maart 01, 2022 15:01

Ik ga een boek lezen van een Hongaarse schrijver, eerder heb ik van dezelfde schrijver al “ De melancholie van het verzet gelezen”.
Oorlog en oorlog van László Krasznahorkai.

Groetjes Lidy
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor Nicky » di maart 01, 2022 17:33

in het hongaars?
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor motormuis » di maart 01, 2022 19:34

Nee, zover ga ik niet. In het Nederlands.
Afbeelding
Ik vind deze lesstof al moeilijk genoeg.

Groetjes Lidy
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor Comicbookpro » wo maart 02, 2022 07:33

Ik ben een boek begonnen van Irma Joubert ( de zuid Afrikaanse auteur) waar ik al eerder : Een meisje uit de trein, van had gelezen. ( Tenminste het kan ook een Afrikaanse Auteur zijn, dus houd ik dit gegeven maar even open voor de kenners)

Dit boek heet : Een thuis in Afrika, wat net als het andere boek over de 2e wereld oorlog gaat en het leven van een kind volgt, wat langzaam opgroeit in het verhaal.

Even in het begin van het lezen had ik me de vraag gesteld of ik het wel wilde lezen en toen even later het verhaal focusede op ' Charles', Las het weer zoals ik inmiddels van de auteur verwacht had. Ben bij bladzijde 33 nu, dus kan met een gerust hart zeggen dat het lezen weer lukt, en mijn gedachten bij het verhaal kunnen blijven.
Goede Slaap is een belangrijke factor voor zowel medisch als psychisch. Alleen het medicijn zal na langdurig gebruik steeds minder goed en verslavend werken. Dus kijken hoe dit zich ontwikkeld. Tot dusver wel het ENIGE medicijn dat blijkt te helpen. Ik was aan het aftakelen, dus dit heb ik voor over. Voor zolang ik het mag blijven gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Comicbookpro op wo maart 02, 2022 08:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Comicbookpro
De Historicus

Berichtdoor lien1806 » wo maart 02, 2022 08:03

Cbp: Heb je ooit Trazolan geprobeerd? Het is een doorslaper en niet verslavend, je kan het dus blijven nemen. Bij mij helpt het ook om gemakkelijker in slaap te vallen. Het is eigenlijk een antidepressivum maar het wordt voorgeschreven voor een betere kwaliteit slaap. Mijn excuses als dit advies wijsneuzerig overkomt, wellicht heb je al erg veel geprobeerd en heb je geen behoefte aan de bemoeienissen van een internet-vreemde. Maar ik zou het jammer vinden moest ik het niet vermelden, terwijl je er misschien mee geholpen kan zijn. Indien dit ongewenst advies is, gelieve te negeren ;)
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Comicbookpro » wo maart 02, 2022 08:41

Nee , dat is prima Lien .
De persoon en alle huisartsen ervoor waren allemaal zeer tegen het verstrekken van diazepam , wat ik begrijp , en ze hebben eerst zelfs een andere doorslaper gegeven voor 1 per week en 2.5 mg wat veel te laag was.
toch echter noem je het IN slaap vallen je beter lukt , en bij mij is niet het inslapen een probleem . Ik slaap namelijk niet door. Als ik op bed ga leggen savonds ben ik 5 minuten in slaap , maar word na 4 uur wakker en slaap daarna niet meer en dan kan ik de hele nacht wel in bed blijven liggen , het slapen lukt niet meer . Vandaar de doorslaper.

Ik kan ook zeker jouw advies gebruiken . Een vraagje echter : is dat een doorslaper van de apotheek waarbij je toestemming van arts bij nodig hebt, of een farmaceutische (of hoe noem je dat ) kruidvat-etc middel ? Dat is belangrijk om te weten, want standaard stellen artsen niet zo gauw kruidvat middelen voor (tenslotte levert dat via die omwegen hun niet op wat ze bij apotheek middelen wel kunnen krijgen en kijken ze daar het laatst naar. dan zou ik het gewoon zelf kunnen halen en het hele diazepam voorval vergeten.
Dan heb ik iets op om de persoon die diazepam voorschrijft een oplossing voor te stellen.
Als ik iets stoms zeg mag je het ook zeggen hoor, ik snap ook wel dat artsen het beste met hun patienten voor hebben.
Maar artsen en psychiaters zijn tegenwoordig behoorlijk tegen het verstrekken van Doorslapers en ik heb er jaren voor moeten knokken.
Ik slaap nu al een week 8 a 9 uur en ze wilde alweer stoppen in eerste instantie wat ik begreep . het definitieve antwoord hoor ik nog

Comicbookpro
De Historicus

Berichtdoor Comicbookpro » wo maart 02, 2022 09:14

Met een doorslaper bedoel ik een slaapmiddel met veel langere afbraaktijd in het lichaam, waardoor je langere tijd in staat bent te blijven slapen.
Een inslaper duurt letterlijk heel kort, genoeg om in slaap te komen en is dan al vlot uit het lichaam verdwenen.

Als je dat al weet, excuus. En dat zal ook wel, maar ik vond de verduidelijking noodzakelijk om vergissingen te voorkomen. Ik heb jarenlang om doorslapers gevraagd en kreeg alleen maar Inslapers die ik gelijk terug kon sturen.
Ik bega niet nog eens die fout

Comicbookpro
De Historicus

Berichtdoor Peter Motte » wo maart 02, 2022 10:18

Op zich is het niet vreemd dat je na 4 uur weer wakker bent. Zoals ik eerder schreef, leefden mensen in de scherming: gevolg: twee keer per etmaal slapen: 's nachs en 's middags. En dat was nog heel lang zo. Er wordt wel eens gedacht dat mensen pas 's avonds laat en 's nachs dingen zijn beginnen doen sinds het elektrische licht, maar dat is onzin, komt waarschijnlijk uit de koker van een elektriciteitsfabrikant of zo. Historici zijn o.a. middeleeuwse schilderijen nauwkeurig gaan bekijken, en ontdekten dat je daar ook al late activiteiten tegenkomt.
Hoe de zaak precies is, weet ik niet, maar ik heb dus het gevoel dat je een slaapritme hebt dat meer past bij het oorspronkelijke slaapritme.
Ik heb ook wel eens gelezen dat als je 's nachts wakker wordt, je best niet in bed blijft liggen om in slaap te proberen te vallen. Je zou het best opstaan, zodat je in bed liggen niet te veel associeert met wakker zijn.
Maar goed, misschien weet je dat allemaal al.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dromenvanger

Berichtdoor Nicky » wo maart 02, 2022 10:36

motormuis schreef:Nee, zover ga ik niet. In het Nederlands.
Afbeelding
Ik vind deze lesstof al moeilijk genoeg.

Groetjes Lidy

Ik vind het een vreselijk moeilijke taal
Nicky
De Onnavolgbare

Volgende

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2022