aug 21 SFAN. Vereniging voor sf en fantastiek, R. Smets, UIT

Ga de uitdaging aan...

aug 21 SFAN. Vereniging voor sf en fantastiek, R. Smets, UIT

Berichtdoor Peter Motte » vr aug 06, 2021 01:47

Onverwachts heb ik nog vanavond een boek uitgelezen, een e-boek deze keer:

SFAN. Vereniging voor science-fiction en fantastiek, een geschiedenis ... Voor Simon Joukes (15.04.1939-06.10.2010), door Robert Smets

De titel zeg het allemaal.
Het boek kun je hier downloaden.

Het is een journalistieke herinnering van zo'n 45 p's.

Robert Smets is erg actief geweest in diverse verenigingen van sciencefictionliefhebbers.

Onderstaande bij wijze van inleiding:

WIE OF WAT WAS SFAN ???

SFAN ontstond omstreeks 1969, toen een aantal Antwerpse SF-fans elkaar ontmoeten en hieruit een informele vereniging groeide, die spoedig uitbreiding vond over het Vlaamse landsgedeelte, initieel geconcentreerd in het Antwerpse, maar later met bijzonder aktieve kernen te Gent en te Leuven.

De naam "SFAN" staat voor SF-fans, maar ook voor SF en Fantastiek, aangezien beide genres nauw met elkaar verwoven blijven. Doelstelling van de vereniging was het promoten van SF en Fantastiek in al zijn verschijningsvormen en het voornaamste middel daartoe was het vereningsblad dat bij het begin maandelijks verscheen en de naam "INFO-SFAN" meekreeg. Later werd dit gewijzigd naar het meer neutrale "SF-MAGAZINE" en verder, bij een volledige vervanging van de redactie, naar RIGEL.

Tot begin van de tachtiger jaren zou SFAN aktief blijven en naast het verenigingblad ook jaarlijks "conventions" organiseren met bekende auteurs als eregasten. Uiteindelijk zou de vereniging, hoofdzakelijk door persoonlijke onenigheden, stilletjes verdwijnen en vervangen worden door individuele initiatieven.

Aangezien al deze aktiviteiten zich afspeelden vóór het computer- en internettijdperk, zou heel dit gebeuren en de herinnering aan de mensen die er gedurende al die jaren met hart en ziel aan meewerkten in de vergetelheid verdwijnen. Daarom werd dit initiatief gestart en wordt deze site aan hen opgedragen !
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op vr aug 06, 2021 02:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: aug 21 SFAN. Vereniging voor sf en fantastiek, R. Smets,

Berichtdoor Peter Motte » vr aug 06, 2021 02:04

Na de zoektocht naar gegevens over August Leunis botste ik onverwachts op dit e-boek, dat de gescheidenis van die zogenaamde "Sfanclubs" vermeld, vanaf het begin tot ergens na 2011.
Het staat boordevol gegevens, en verzwijgt weinig. Ik ben zelf pas kort na het echte SFAN in het fandom belandt, en toen ik erin rondliep, de eerste keer op Sfancon 15 in 1986 in Aalst, waren ze duidelijk een stuk kalmer dan de jaren ervoor. Wat gekke dingen zoals een naakte Gerard Suurmeyer die in een zwembad sprong waar tot zijn verrassing maar 20 cm water in stond, heb ik nooit meegemaakt.
Robert Smets diest echter meer op dan alleen maar anekdoten: hij kende heel goed de interne werking van de vereniging en de diverse reïncarnaties ervan, en kan zelfs cijfers over de financiële toestand vermelden.
Hij vergelijkt ook even de toestand van 1969, toen de vereniging werd opgericht, met 2011, waarin we razendsnel informatie kunnen verspreiden en bewerken.
Enige minpuntje: er staan nogal wat drukfouten en taalfoutjes in. Maar dat nemen we er maar bij.
Wie belangstelling heeft voor de afwisselende geschiedenis van de sf-verenigingen in Vlaanderen, kan ik deze download zeker aanraden.
Het is trouwens ook van belang voor de ontwikkelingen in Nederland.

Op sommige gebieden ben ik het met Robert Smets niet eens. Hij stelt o.a.:
Literatuur kenmerkt zich doorgaans niet door al te uitbundige evenementen en literaire congressen rekent men meestal ook niet tot de meest emotionele manifestaties. Specifieke genres als “historical novels”, “mystery” en andere hebben weliswaar een aanhang, (...) maar (...) sprong science fiction ter zake toch iets meer uit de band. (p. 11)

Met die zienswijze ben ik het toch niet helemaal eens. Volgens mij getuigt ze meer van de manier waarop sf-fans nogal eens afgescheiden zijn van de grote boze buitenwereld, waardoor ze niet goed beseffen dat er buiten hun gekke kringetje ook wel vreemde toestanden zijn.
Liefhebbers van James Joyce zouden evenveel recht hebben te beweren dat er bij hun "toch iets meer uit de band" springt dan bij anderen, omdat ze één keer per jaar - Bloomsday- in Dublin een wandeling afleggen die dezelfde route volgt die Leopold Bloom in Ulysses volgt. Het zijn inderdaad alleen Joyce-fans die zoiets doen.
Ik denk niet dat sf iets meer uit de band springt, ik denk vooral dat Smets met de verkeerde fans vergelijkt. En ik geef ook toe dat de Joyce-fans voor zover bekend niet naakt in een zwembad zijn gesprongen, maar dat was wel in 1980, met veel babyboomers die in de jaren 60 waren opgegroeid.
Ten slotte zaten Mary Shelly, Percy B. Shelly, Lord Byron en John William Polidori zich ook ladderzat te drinken tijdens lange avonden rond het meer van Génève. En ik weet ook wel wat van sommige voetbalverenigingen.
Dus, nee, ik vind het niet uitzonderlijk.
Hoogstens vergelijkt Smets met de verkeerde mensen, en reduceert hij het literaire milieu te veel tot academische zittingen van pensioengerechtigde professoren die al lang niet meer in zwembaden springen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2021