Challenge maart 2021

Ga de uitdaging aan...

Challenge maart 2021

Berichtdoor Peter Motte » ma maart 01, 2021 01:01

Ezzulia-challenge maart 2021
Lees een boek waarvan je al lang vindt dat je het eens zou moeten lezen.

Er is een nieuwe maand en daarom worden jullie uitgenodigd om aan een nieuwe lees-uitdaging mee te doen.

Deze keer is de keuze erg vrij, en gaat het er vooral om dat jullie wat in jezelf kijken.
In maart begint de lente, en dan is het tijd voor de lenteschoonmaak.
En deze keer gaan we schoonmaken in al die stapels boeken die bij ons rondslingeren, of die we op verlanglijstjes staan hebben, en waar we om een of andere rden niet toe kwamen, maar waarvan we vinden dat we die toch eens zouden moeten lezen.
Deze maand is de uitdaging om iets te lezen van de beruchte NTL-stapel en van de "open boeken".
Open boeken zijn boeken waarin je ooit bent begonnen, maar die je nooit hebt uitgelezen.
En de NTL is natuurlijk Nog Te Lezen.
Nu is het moment gekomen om eens onze goede leesvoornemens uit te voeren.

Gelezen, en challenge overschreden :duim: :duim:
1 Stille leugens, door Rochelle Majer Krich (Nicky) 5 maart
2 Montaillou, een ketters dorp in de Pyreneeën, 1294-1324, door Emmanuel Le Roy Ladurie (Peter Motte) 5 maart
3 Death Note 1-4, door Tsugumi Ohba & Takeshi Obata (lien1806) 5-6 maart
4 Death Note 5-8, door Tsugumi Ohba & Takeshi Obata (lien1806) 5-6 maart
5 Death Note 9-12, door Tsugumi Ohba & Takeshi Obata (lien1806) 5-6 maart
6 Het SAS Surival Handboek, door John Lofty Wiseman (Peter Motte) 10 maart
7 Game of thrones 3: Een storm van zwaarden, 1 Staal en sneeuw, door George RR Martin (Comicbookpro) 11 maart
8 Basho. The Complete Haiku, door Matsuo Basho, Jane Reichhold en Shiro Tsujimura (Peter Motte) 13 maart
9 Fatale dosis, door Rochelle Majer Krich (Nicky) 14 maart
10 Zoek naar mij, door Lisa Gardner (AnneliesJ) 15 maart
11 Vallend licht, door Anita Shreve (Nicky) 17 maart
12 Verlichting, door Stephen King (Minnie) 18 maart
13 The Shining, door Stephen king (luisterboek) (Comicbookpro) 20 maart
14 Game of thrones: Een Storm van zwaarden, Bloed en Goud, door George RR Martin (Comicbookpro) 27 maart
15 The line of beauty, door Alan Hollinghurst (Els B.) 28 maart
Extra:
16 Schoftentuig, Wim de Bie (Els B.) 28 maart
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op zo maart 28, 2021 23:49, in totaal 17 keer bewerkt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Vliegeraar
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Challenge maart 2021

Berichtdoor Comicbookpro » ma maart 01, 2021 01:14

Stipt op tijd Peter Motte. :D
Toevallig zat ik :-- op de uitkijk , omdat ik aan een boek wilde beginnen.
Van mijn NTL lijst heb ik geen lang liggende , maar wel een klein aantal , aan begonnen en nooit afgemaakt , dus daar haal ik mijn boek uit. Aangezien je pas geleden nog 1 van mijn boeken uit mijn post benoemde, lijkt het me wel wat die ook af te zien te krijgen

Ik maak een topic aan op het forum
Hoe minder verplichtingen je jezelf stelt , hoe makkelijker het gaat.
Comicbookpro
De Reiziger

Berichtdoor Peter Motte » ma maart 01, 2021 01:15

:duim:
Ik hoop dat dit thema ons het plezier doet unfinished business aan te pakken!
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Vliegeraar

Berichtdoor Comicbookpro » ma maart 01, 2021 01:27

Een Game of Thrones en een IT ligt er al een paar maanden...dus :duim: perfect!
Hoe minder verplichtingen je jezelf stelt , hoe makkelijker het gaat.
Comicbookpro
De Reiziger

Berichtdoor lien1806 » ma maart 01, 2021 04:17

Leuke challenge Peter! Past ook perfect bij mijn persoonlijke challenge: eindelijk een keer alle strips, graphic novels en manga's lezen die hier al veel te lang ongelezen in de kast staan. Als het goed is voor jou lees ik Death Note, waarbij ik graag 4 delen als 1 boek wil laten tellen. In totaal zijn er 12 delen, dus dan komt het perfect uit.
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » ma maart 01, 2021 10:54

Ik heb nog zoveel boeken staan die ik nog steeds eens wil lezen, dus....even rondkijken boven
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » ma maart 01, 2021 12:51

De bedoeling is een beetje om die boeken te kiezen waartoe we ons een beetje verplicht voelen om ze te lezen, maar waarvan het nooit is gekomen. Je weet wel: een of andere als belangrijk beschouwde roman of zoiets. Zoiets waarvan we vinden: "Dat moet ik eens lezen," en waar het nooit van komt. Belangrijke boeken waar we een beetje tegenop zien. En waar we nu dus eens speciaal een maand voor kunnen uittrekken. Voor zulke boeken is vaka wat extra motivatie nodig.

Let wel: het is geen verplichting om het op die manier te doen. Tenslotte hebben we allemaal onze eigen voorkeuren.
De open boeken zijn wel zo'n beetje de eerste plek om te zoeken.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Vliegeraar

Berichtdoor Els B. » ma maart 01, 2021 15:58

Ik ben toevallig vorige week al begonnen in een boek dat al vrij lang (12 jaar ofzo) in mijn kast staat, zonder dat het er van kwam om het op te pakken. Maar nu had ik er wel zin in: The line of beauty van Alan Hollinghurst. Ik maak wel een onderwerp aan.
Lees nu: Assassin's fate - Robin Hobb, De pest - Albert Camus en De eeuw van mijn vader - Geert Mak
Els B.
De Gekoesterde

Berichtdoor Peter Motte » ma maart 01, 2021 16:04

:duim: Mooie keuze. Dat spreekt!
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Vliegeraar

Berichtdoor Minnie » ma maart 01, 2021 22:00

Goede challenge Peter!
Ik ga eens kijken in mijn stapel NTL.
Afbeelding
Minnie
De Onderhandelaar

Berichtdoor AnneliesJ » wo maart 03, 2021 13:04

Ik heb altijd de gewoonte om eerst een boek van de NTL stapel te lezen. ;)
Reading gives us someplace to go when we have to stay where we are.
AnneliesJ
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » do maart 04, 2021 10:19

Even een verhaaltje: Ooit, jaren geleden, kreeg ik van een vriendin een paar boeken om te lezen. Ze vond ze zelf niet heel bijzonder maar wel leuk om te lezen. De volgende ochtend was ze er niet meer. Door de challenge dacht ik er weer aan en heb ze nu maar eens tevoorschijn gehaald.
De eerste is: Stille leugens van Rochelle Majer Krich.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor chrisje » do maart 04, 2021 14:20

Echt een goed "opruimidee". Ik was een tijdje geleden begonnen in "De erfenis van Agneta" van Corina Bomann. om een reden die ik intussen al vergeten ben, was ik al vrij vroeg gestopt. Die heb ik nu voor de challenge al uit sinds vannacht.

En vorige maand heb ik "De ondergrondse spoorweg" van Colson Whitehead opzij gelegd om eerst "De hut van oom Tom" te lezen. Dus pak ik nu als tweede van de maand die dwarsligger weer op. Twee draadjes van mij dus.
The one who tells the stories rules the world. Hopi
chrisje
De Kroongetuige

Berichtdoor Nicky » vr maart 05, 2021 18:44

Stille leugens van Rochelle Majer Krich is uit
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor lien1806 » za maart 06, 2021 08:51

Ik heb deze nacht de volledige reeks van Death Note uitgelezen (12 delen). Omdat elk deel een kleine 200 pagina's bevat, laat ik telkens 4 delen tellen als 1 boek, zodat ik door de volledige reeks te lezen aan 3 boeken kom.

Oorspronkelijk was ik van plan om elke dag 1 deel te lezen, maar dat heb ik welgeteld 3 dagen volgehouden. Gisteren ben ik met deel 4 begonnen en ik ben niet meer gestopt tot ik deel 12 uit had. Het verhaal had me in de ban! Ik wil niet te veel vertellen over wat er allemaal gebeurt in het verhaal, want dat zou het verpesten voor mensen die deze reeks eventueel ook willen lezen. Wel kan ik zeggen dat ik erg genoten heb en dat ik het geheel maar liefst :5: geef (en dat doe ik niet vaak!).

In een ver en grijs verleden heb ik deze reeks in het Engels gelezen, en toen stond ik aan de kant van Light Yagami. Nu zijn we zo'n 10 jaar verder, en ik moet zeggen dat ik van mening ben veranderd. Nu ben ik eerder 'team L' maar zowel Mello als Near vond ik dan weer niet sympathiek. Mijn favoriete personage was Rem, de vrouwelijke shinigami.

Deze reeks vond ik heel wat beter dan Ikigami, daar stond het stijve en formele taalgebruik me tegen (Peter Motte heeft in een ander topic uitgelegd waarom het taalgebruik daar zo afstandelijk was). Death Note leest op dat vlak veel vlotter, en daardoor kon ik me ook beter inleven in het verhaal en de personages.

Ik denk dat ik de reeks nu meer waardeer dan toen ik die 10 jaar geleden las, ik vermoed dat ik toen nog niet de nodige maturiteit had om er ten volle van te kunnen genieten (ik ben een laatbloeier op dat vlak, helaas). Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik de serie toen in het Engels las, 10 jaar geleden was mijn Engels bijlange nog niet zo goed als nu en ik denk dat ik daardoor toen veel nuances gemist heb. Hoewel mijn Engels nu prima is, geniet lezen in het Nederlands toch nog altijd mijn voorkeur, en deze keer had ik het geluk om de serie in het Nederlands te kunnen lezen.

Zoals Peter al vermeld heeft, is er ook nog een deel 13, maar dat hoort in feite niet bij het verhaal, het bevat gewoon wat extra informatie over de reeks. Ik heb het niet in huis en heb ook geen behoefte om het te lezen. Op het einde van elk deel waren trouwens ook al enkele pagina's met achtergrondinfo toegevoegd, bijvoorbeeld over films die gebaseerd zijn op de manga, maar meer dan vlug diagonaal lezen heb ik niet gedaan, het interesseert me niet zo. Mij is het enkel om het verhaal zelf te doen.

En zo heb ik dus bijna het einde van mijn persoonlijke leeschallenge voor 2021 bereikt, en dat terwijl het nog maar begin maart is, ik ben best trots op mezelf! Ik wou dit jaar alle strips, graphic novels en manga's lezen die hier in de kast staan, en dat zijn 4 vakjes van een Expedit-boekenkast (van Ikea) vol. De enige reeks die ik nu nog moet lezen, is de mangareeks 'Monster'. Ik herinner me dat ik daar indertijd erg van genoten heb en dat ik Tenma (zo heette hij toch?) absoluut de ideale man vond :lol: Ik was helemaal weg van hem, benieuwd of dat nu nog zo is! Misschien lukt het me zelfs om 'Monster' deze maand nog volledig gelezen te krijgen, wie weet! Het zijn denk ik 17 of 18 delen, maar in de avond gezellig met de ratjes op de bank lezen is altijd lekker relaxt :P Heb jij 'Monster' ook gelezen, Peter? Of er misschien zelfs aan meegewerkt?

Tot zover mijn review! Mijn bijdrage voor deze maand zit er bij deze dus op, de lijst mag aangevuld worden met de 12 delen van Death Note die tellen als 3 boeken (4 delen = 1 boek).
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Volgende

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2021