Challenge augustus 2020

Ga de uitdaging aan...

Challenge augustus 2020

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 00:14

We zijn de tweede helft van het jaar, en dat heeft me helemaal niet geïnspireerd voor het thema van de maand.
Ik vond het een goed idee om ons eens te richten op de populairste boeken uit de literatuur: de trilogieën.
Een boek moet immers populair genoeg zijn, opdat de trilogie zou verschijnen.

Er zijn twee soort trilogieën: echte en valse.

Echte trilogieën zijn boeken die vanaf het begin als een driedelige reeks werden opgezet. Zo zijn er eigenlijk maar weinig. Je vindt dat wel veel onder stripboeken.

Valse trilogieën ontstaan doordat een eerste boek populair genoeg was om een vervolg te publiceren, en dat was ook populair genoeg om nog een vervolg te krijgen. Dat zijn geen echte trilogieën, omdat er geen echt overkoepelend verhaal is, maar je meot soms al heel goed lezen om op basis daarvan te merken dat het een valse trilogie is.

Een voorbeeld van een echte trilogie is In de ban van de ring, alhoewel dat eigenlijk ook toevallig is ontstaan. De hobbit was populair genoeg om een vervolg te krijgen, en naarmate Tolkien eraan werkte, groeide dat vervolg meer en meer, tot het uiteindelijk in drie kloeke delen verscheen.

Een goed voorbeeld van een onvervalste echte trilogie is de Aardzee-trilogie van Ursula Le Guin, die het leven beschrijft van een magiër. Het eerste deel is zijn kindertijd, het tweede deel zijn volwassen leven, en het laatste deel is het einde van zijn leven. En dan stopt het. Heel duidelijk een echte trilogie.

Een voorbeeld van een valse trilogie is Les fourmis van Bernard Werber, vermoed ik. Ik denk niet dat het ooit de bedoeling was dat er een trilogie van verscheen, maar, de populariteit ... Het is ook een van de populairste boeken van de jaren 90.

Er is nog een derde variant: de uit zijn voegen gebarste trilogie, een trilogie die nog een vierde deel kreeg, en een vijfde, en nog een, en nog ...
Zo'n trilogie wordt dus een reeks, en als het in het begin al een valse trilogie was, is het achteraf niet uit te maken uit te maken hoe dat ooit is ontstaan.

Voorbeelden genoeg: de Amber-reeks van Roger Zelazny is waarschijnlijk ooit een echte trilogie geweest. Ik heb het eerste deel gelezen, en meen me toch te herinneren dat er duidelijk het gevoel was dat er een volgende deel zou komen. Maar er verschenen in totaal acht delen.
De Foundation van Isaac Asimov is tientallen jaren een valse trilogie geweest, tot Asimov zwichtte voor de hoge voorschotten en een vervolg schreef, dat zo lang op de New York Times bestseller list stond, dat ...

Voor deze maand van de trilogieên gaat het er dus om een trilogie te lezen.
Een trilogie telt natuurlijk als drie boeken. Dus wie maar één of twee delen uit krijgt, heeft één of twee boeken gelezen, maar ik hoop dat jullie allemaal de trilogie uitkrijgen.

Het onderscheid tussen echte en valse trilogieën gaan we niet maken, omdat dat te moeilijk is, maar het onderscheid tussen trilogieën en reeksen van meer dan drie boeken, kunnen we wel maken.
Boekenreeksen van meer dan drie delen tellen dus niet mee. Geen Amber of De vijf of zo.
Als er op dit moment maar drie delen bestaan, tja, dan is het natuurlijk op dit moment een trilogie.

De trilogie die ik wil lezen, is Les Fourmis van Bernard Werber. In het Frans.
Ik maark er gauw een topic voor aan.

Veel plezier op jacht naar jullie persoonlijk beste trilogie van het jaar!

Gelezen boeken:
1 Jon Kalman Stefansson: Hemel en Hel-trilogie "Hemel en hel" (Zwaantje)
2. Bernard Werber: Les Fourmis "Les Fourmis" (Peter Motte)
3. Bernard Werber: Les Fourmis "Le Jour de Fourmis" (Peter Motte)
4. Philip Pullman: De noorderlichttrilogie "Het Gouden Kompas" (NIcky)
5 Jon Kalman Stefánsson: Hemel en Hel-trilogie "Het verdriet van de engel" (Zwaantje)
6. Philip Pullman: De noorderlichttrilogie "Het listige mes" (NIcky)
7. Jón Kalman Stefánsson: Hemel en Hel-trilogie "Het hart van de mens" (Zwaantje)
8. Bernard Werber: Les Forumis "La révolution des fourmis" (Peter Motte)
9. Philip Pullman: De noorderlichttrilogie "De amberkleurige kijker" (NIcky)
10. Cassandra Clare: De duistere machten "Vrouwe middernacht" (Minnie)
11. Robin Hobb: Fitz and the Fool "Fool's Assassin" (Els B.)

Volledig gelezen trilogieën:
Jon Kalman Stefánsson: Hemel en Hel (Zwaantje)
Bernard Werber: Les Fourmis (Peter Motte)
De noorderlichttrilogie (Nikcy)

Lijst afgesloten, en spijtig genoeg hebben we de challenge niet gehaald.
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op di sep 01, 2020 01:01, in totaal 15 keer bewerkt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Challenge augustus 2020

Berichtdoor lien1806 » za aug 01, 2020 01:47

Dan heb ik meteen al een vraag. Ik ben maanden geleden begonnen in de Inkt-trilogie van Cornelia Funke, en hoewel het eerste boek me erg goed beviel, ben ik er nog niet in geslaagd om de andere delen te lezen. Mag ik meedoen met boek 2 en boek 3? Dan lees ik dus deze maand maar 2 boeken voor de challenge, maar ze zijn allebei 600+ pagina's dus toch een uitdaging (dikke boeken pak ik niet zo vaak op omdat ik graag een boek in 1 keer uitlees).
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 02:55

Dat mag. Je mag bijv. ook een trilogie beginnen, en als je na het 1e boek besluit dat ze je niet bevalt, mag je een andere trilogie nemen. Het zou niet fair zijn om iemand te verplichten tegen zijn zin een hele trilogie uit te lezen, vooral omdat sommige nogal kanjers zijn.
Het leukste is natuurlijk als de deelnemers een trilogie uit krijgen.

Ezzulia, the forum that never sleeps.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor lien1806 » za aug 01, 2020 06:21

Haha ja ik ben nogal een nachtuil :D
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » za aug 01, 2020 07:49

Een ander voorbeeld van een uit de hand gelopen trilogie is de reeks Temeraire van van Naomi Novik.
In nederland werden er acht van vertaald en ik zag bij bol dat er ook een onvertaald negende deel is

Ik moet even gaan snuffelen in mijn voorraad boeken
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor AnneliesJ » za aug 01, 2020 10:00

Mag je ook 1 boek uit een trilogie lezen. Net begonnen in een 3e deel van een trilogie.
Reading gives us someplace to go when we have to stay where we are.
AnneliesJ
De Grote Legende

Berichtdoor Els B. » za aug 01, 2020 11:04

Ik had toevallig net gisteren een boek uit en had vanmorgen Fool's assassin van Robin Hobb uit de kast geplukt om te gaan lezen. Robin Hobb schrijft 'echte' trilogieën, in de zin dat ze vanaf het begin al plant om 3 boeken te schrijven en die reeks ook vaak een naam hebben. Maar tegelijkertijd zijn al die trilogieën ook met elkaar verbonden en zijn er in totaal inmiddels 16 boeken (drie trilogieën en een 4-boek serie) verschenen. Het boek dat ik ga lezen is het eerste boek van de laatste reeks, 'Book 1 of the Fitz and the Fool trilogy' staat er op.
Lees nu: Lord of chaos - Robert Jordan en Vrijheid - Jonathan Franzen
Els B.
De Gekoesterde

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 12:30

AnneliesJ schreef:Mag je ook 1 boek uit een trilogie lezen. Net begonnen in een 3e deel van een trilogie.

Tja, waarom niet? Ik neem aan dat als iemand het derde deel leest, dat hij de vorige wel zal hebben gelezen.
Maar ik hoop natuurlijk wel dat er vooral drie delen van één en dezelfde trilogie worden gelezen, maar wegens de omvang van sommige is dat wat veel gevraagd.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 12:32

Els B. schreef:Ik had toevallig net gisteren een boek uit en had vanmorgen Fool's assassin van Robin Hobb uit de kast geplukt om te gaan lezen. Robin Hobb schrijft 'echte' trilogieën, in de zin dat ze vanaf het begin al plant om 3 boeken te schrijven en die reeks ook vaak een naam hebben. Maar tegelijkertijd zijn al die trilogieën ook met elkaar verbonden en zijn er in totaal inmiddels 16 boeken (drie trilogieën en een 4-boek serie) verschenen. Het boek dat ik ga lezen is het eerste boek van de laatste reeks, 'Book 1 of the Fitz and the Fool trilogy' staat er op.

Over dat type trilogieên heb ik ook een tijdje zitten dubben. Het zijn eigenlijk reeksen i.p.v. trilogieën, maar zoals je zegt zitten daar soms echte trilogieên bij, en daar gaat het ons tenslotte om.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor AnneliesJ » za aug 01, 2020 15:33

Peter Motte schreef:
AnneliesJ schreef:Mag je ook 1 boek uit een trilogie lezen. Net begonnen in een 3e deel van een trilogie.

Tja, waarom niet? Ik neem aan dat als iemand het derde deel leest, dat hij de vorige wel zal hebben gelezen.
Maar ik hoop natuurlijk wel dat er vooral drie delen van één en dezelfde trilogie worden gelezen, maar wegens de omvang van sommige is dat wat veel gevraagd.

Voor mij wel. Dit is namelijk de 3e en gelijk het slot van de serie.
Heb ook wel veel series op mijn E-reader staan, maar de meeste zijn het laatst uitgekomen deel.
Reading gives us someplace to go when we have to stay where we are.
AnneliesJ
De Grote Legende

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 16:19

Pas op: geen series: trilogieën. Series van trilogieën zaaien hier verwarring. Sommige uit hun voegen gebarsten trilogieën worden soms pet trilogie "verpakt" om het verteerbaarder te maken voor de lezer, vermoed ik. Zo'n reeks is Games of Thrones, denk ik. En ook de serie die begon met Kushiëls Pijl van Jacqueline Carey.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor Peter Motte » za aug 01, 2020 16:25

Nicky schreef:Een ander voorbeeld van een uit de hand gelopen trilogie is de reeks Temeraire van van Naomi Novik.

Dat moet heel lastig zijn voor de schrijver: de lezers lezen niet jou, maar de altijd groeiende reeks. Als die lezers verliest - en dat doen ze vroeg af laat altijd - dan kun je niet zomaar een ander boek uitbrengen, want het hoort niet meer tot de reeks die ze lazen. De schrijver wordt secundair.

Dat de schrijver secundair wordt, merk je aan reeksen zoals Dune: na de dood van Frank Herbert hielden ze eerst nog de schijn op door zijn zoon het te laten schrijven op basis van onafgewerkte manuscripten van Frank, maar daarna deden ze zelfs dat niet meer en verschenen er (soms afgrijselijke) boeken door heel andere auteurs.

Volgens mij worden series soms "verpakt" als opeenvolgende trilogieën die dan "apart" leesbaar zijn, om te vermijden dat lezers het gevoel krijgen dat als ze het allereerste deel niet lazen, ze niet meer meekunnen. Met de bedoeling dus om te voorkomen dat de reeks op termijn onder haar eigen gewicht instort.

Wist je bijv. dat er ook zowat acht delen zijn van Alice in Wonderland? Allemaal van Frank Baum.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Vuurgeest

Berichtdoor Nicky » za aug 01, 2020 16:46

dat laatste wist ik niet. Ik dacht dat het één verhaal was
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Minnie » za aug 01, 2020 16:53

Ik dacht 2, maar 8 :shock:
Afbeelding
Minnie
De Dromenvanger

Berichtdoor Minnie » za aug 01, 2020 17:35

Euh, Peter. Volgens mij verwissel je 2 schrijvers/series.
Alice in Wonderland is toch van Lewis Carol? En Frank Baum is de schrijver van Wizard of Oz. Daar zijn inderdaad een hele boel boeken van, zo'n 14 geschreven door Baum en dan nog vervolgen door andere schrijvers.
Afbeelding
Minnie
De Dromenvanger

Volgende

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2021