Challenge mei 2020

Ga de uitdaging aan...

Challenge mei 2020

Berichtdoor honingbol » do apr 30, 2020 22:48

Ik zet de challenge nu vast online, morgenochtend heb ik niet heel veel tijd. Ik wil jullie niet te lang laten wachten ;)

Mei 2020, de maand waarin we 75 jaar vrijheid hadden moeten vieren. We vieren het nog steeds, maar nu wel op een hele aparte manier...
Toch vind ik het iets om bij stil te staan en daarom gaat de challenge van deze maand over vrijheid. Het hoeft niet perse over wo2 te gaan, het mag ook vrijheid na een andere oorlog zijn, mensen die uit een sekte zijn gestapt of wat jullie ook nog meer verzinnen. Zolang de vrijheid maar centraal staat.

1. Stan Lauryssens - Adolf Eichmann (Peter Motte)
2. Natascha Kampusch - De diefstal van mijn jeugd (Nicky)
3. Julie Klassen - De brug naar het eiland (Nicky)
4. Sanne Rooseboom - Het ministerie van oplossingen en het veel te volle huis (Lien1806)
5. Sanne Rooseboom - Jippie en de onderwaterpiraten (Lien1806)
6. Mary Chamberlain - De kleermaakster van Dachau (Chrisje)
7. Sanne Rooseboom - Jippie en de ridders van Hak (Lien1806)
8. Adam Hochschild - De geest van Koning Leopold II (Peter Motte)
9. Cordwainer Smith - Norstrilia (Peter Motte)
10. Brenda Novak - Kijk nooit om (Nicky)
11. Frank Krake - De laatste getuige (honingbol)
12. Tilar Mazzeo - Irena's kinderen (honingbol)
Laatst bijgewerkt door honingbol op zo mei 31, 2020 11:35, in totaal 5 keer bewerkt.
Lezen is het beleven van spannende avonturen, het maken van prachtige reizen en het ontmoeten van nieuwe mensen, allemaal vanuit je luie stoel!
honingbol
De Grote Legende

Re: Challenge mei 2020

Berichtdoor Peter Motte » do apr 30, 2020 23:16

Een mooi thema, maar moeilijk ... Het kan heel breed worden ingevuld.
75 jaar geleden hadden we de BE-vrijding
Als ik je beschrijving lees, lijkt het meer over BE-vrijding te gaan, dan over vrijheid, nl. over een bepaald aspect van vrijheid: niet het hébben van vrijheid, maar het verkrijgen van vrijheid.
Is dat meer in het bijzonder je bedoeling?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Drakenziel
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » vr mei 01, 2020 08:36

leuk
even zoeken
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor honingbol » vr mei 01, 2020 09:47

@petermotte: als jij een boek kan vinden dat gaat over het hebben van vrjiheid (zonder dat het eerst verkregen wordt) dan vind ik dat prima. Het moet wel duidelijk zijn in het verhaal. Niet zomaar een willekeurig boek dat gaat over iemand die in Nederland woont bv. Diegene heeft dan wel vrijheid, maar het moet wel benoemd worden vind ik.

Het is inderdaad vrij breed. Het mag van mij ook een thriller zijn waarbij iemand vastgehouden wordt. Zolang diegene daarna vrij is mag hij wat mij betreft meetellen. Let wel, vrij als in vrij gelaten terwijl hij/zij nog leeft. Niet dat degene die vastgehouden wordt sterft. Die vrijheid bedoel ik dan weer niet ;)
Ik lees zelf in mei altijd boeken over de tweede wereldoorlog. Voor mij persoonlijk hangt het thema vrijdheid daar dus mee samen. Maar omdat ik begrijp dat niet iedereen daar van houdt heb ik het thema breder getrokken.

Ik hoop dat ik het zo duidelijker heb kunnen maken.
Lezen is het beleven van spannende avonturen, het maken van prachtige reizen en het ontmoeten van nieuwe mensen, allemaal vanuit je luie stoel!
honingbol
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » vr mei 01, 2020 14:04

Ik heb een boek over een jonge vrouw wiens familie gebukt gaat onder een vloek. Ze woont op een eiland en als iemand het eiland verlaat, sterft degene jong. Ze durft daardoor al 10 jaar niet van het eiland en dit gegeven wordt doorbroken.
Is dit toegestaan?
Julie Klassen: De brug naar het eiland
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Minnie » vr mei 01, 2020 16:21

Lijkt me niet om vrijheid te draaien. Tenzij ze ontsnapt van dat eiland?
Afbeelding
Minnie
De Onderhandelaar

Berichtdoor Peter Motte » vr mei 01, 2020 17:35

Voorlopig koos ik voor "Adolf Eichmann, boekhouder van de dood", door Stan Lauryssens, omdat het begint met de Bevrijding: Eichmann en consorten moet zich vanaf dat moment gedeisd houden, en om zijn vrijheid te bewaren, vlucht hij naar Argentinië. Het boek is verder sterk geïnspireerd door Eichmanns autobiografische verklaringen over zijn aandeel in het nazisme, wat hém dus vrijheid gaf, door de vrijheid van anderen af te nemen.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Drakenziel

Berichtdoor Peter Motte » vr mei 01, 2020 17:37

Minnie schreef:Lijkt me niet om vrijheid te draaien. Tenzij ze ontsnapt van dat eiland?

Volgens wat Nicky schrijft, ontsnapt het hoofdpersonage inderdaad van het eiland.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
Drakenziel

Berichtdoor honingbol » vr mei 01, 2020 19:06

Goh, en ik maar denken dat ik een makkelijk thema had gekozen ;)

Wat Peter zegt over het boek van Eichmann vind ik perfect kloppen. Het gaat over iemand die anderen hun vrijheid ontnam, die vluchtte om vrijheid te krijgen. Dat hij daarna gevangen genomen is, is bijzaak. Hoofdthema vind ik toch echt de vrijheid hier.

Als het hoofdpersonage in het boek van Nicky weet weg te komen heeft ze haar vrijheid terug en past het dus in het thema.

Jullie maken het volgens mij echt ingewikkelder dan ik het bedoel (kan aan mijn uitleg liggen hoor, ik bedoel dit niet naar). Ik bedoel echt niet dat er compleet ingewikkelde boeken over het hervinden van vrijheid gelezen moeten worden. Boek over een oorlog past, want vrijheid ontnomen. Thriller over ontsnappen van eiland past want vrijheid teruggekregen. Zelfhulpboek over in vrijheid met jezelf leven (als voorbeeld...) past, want vrijheid.
Het is dus niet perse alleen ontsnappen, alleen oorlog over alleen terugvinden van vrijheid. Als je de biografie van een dictator die mensen hun vrijheid ontneemt wil lezen... Be my guest!
honingbol
De Grote Legende

Berichtdoor lien1806 » vr mei 01, 2020 19:08

Ik ga eens neuzen in de mini-thrillers die ik heb staan, misschien zit daar iets passends tussen. Ik ben momenteel een non-fictie boek aan het lezen, over Lego, maar dat is behoorlijk saai jammer genoeg, dus ik heb trek in iets interessanters!
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor honingbol » vr mei 01, 2020 19:10

Lego is wel hartstikke in nu lien, leuk! Bij rtl4 is iedere zaterdag een tv show erover, heb je dat wel eens gezien?
honingbol
De Grote Legende

Berichtdoor chrisje » vr mei 01, 2020 19:11

Ik moet eens grondig graven in mijn voorraad e-boks of daar iets tussen zit.
The one who tells the stories rules the world. Hopi
chrisje
De Legende

Berichtdoor honingbol » vr mei 01, 2020 19:12

Nog even een voorbeeld, een boek over iemand die een jaar lang op reis gaat past wat mij betreft ook
Dat is iemand die op die manier vrijheid zoekt.

Misschien is het allemaal vaag en onduidelijk wat ik bedoel, maar beter dan dit kan ik het niet uitleggen ben ik bang...Gewoon niet te ingewikkeld denken, dat is het enige.
honingbol
De Grote Legende

Berichtdoor lien1806 » vr mei 01, 2020 19:15

Ik hou heel erg van bouwen met Lego (de volwassen sets dan) en heb zelfs een Legokamer, hoewel de Lego ook de living heeft veroverd :lol: Het is gewoon het boek dat me niet trekt, blijkbaar hou ik enkel van het bouwen zelf en niet van de hele 'cultuur' errond. Volwassen Lego-fans zijn vaak erg fanatiek, Lego is voor hen een Heilig Huisje en ze nemen zichzelf zo enorm serieus. Dat is allemaal niks voor mij, ik bouw gewoon voor het plezier en mijn sets zijn vaak van Chinese copycats omdat die goedkoper zijn... Die volwassen sets zijn zo duur, daar heb ik het geld niet voor. En voor de sets die al retired zijn betaal je soms het dubbele of driedubbele van de oorspronkelijke prijs. Of meer :shock:
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » vr mei 01, 2020 21:45

ja ze schijnt weg te gaan van het eiland
Ze ontsnapt dus uit haar zelf gekozen gevangenis
Nicky
De Onnavolgbare

Volgende

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2021