Challenge augustus 2022

Ga de uitdaging aan...

Re: Challenge augustus 2022

Berichtdoor Nicky » za aug 06, 2022 10:31

De parel van de keizer van Robert van Gulik is uit
Nu ga ik beginnen in een boek van Han Peeters: De eieren van de keizer
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Nicky » za aug 06, 2022 11:43

nog een artikeltje over keizers:

Terwijl "farao" een oud-Egyptisch woord voor "koning" is, is "keizer" een verbastering van Caesar. Nou ja, in Caesars tijd werd Caesar meer uitgesproken als kaësar, dus onze verbastering ligt niet ver van het origineel. Alle Europese keizers waren op één of andere manier erfgenamen van Caesar.

Het Romeinse Rijk bleef in het Oosten voortbestaan en heeft tot het einde toe keizers gehad. Toen de Romeinen de titel een keer aan een vrouw gaven (keizerin Irene), stelde de Paus echter dat vrouwen geen keizer kunnen zijn en gaf hij de titel aan Karel de Grote. Daarom waren er vanaf toen twee keizers.

Na de val van Constantinopel eigende de Russen zich de nalatenschap van Caesar toe. Tsaar is een andere verbastering van Caesar. Zo bleven er twee keizers.

In het westen ging de keizerstitel over van het Frankische Rijk naar het Heilige Roomse Rijk. Het werd een soort mandaat van de Paus om alle Christenen te beschermen, waar voorrechten aan verbonden waren. Tijdens de reformatie keerden een hoop Christenen de Paus de rug toe en zo verloor de keizer zijn mandaat.

Napoleon maakte een einde aan het Heilige Roomse rijk en eigende zich de tweede keizerstitel toe, hoewel die nog steeds in bezit bleef van de keizer van Oosterrijk. De teller stond toen op drie. De titel sloeg Napoleon II over, maar Napoleon III kroonde zichzelf weer keizer om die vervolgens titel aan de Duitsers de verliezen tijdens de Frans-Duitse oorlog.

Caesar vormde ooit een driemanschap met Crassus en Pompeius, om samen de macht van de senaat in te dammen. Zijn opvolger vormde een driemanschap met Marcus Antonius en Lepidus, om de moord op Caesar te wreken, en de eerste echte Romeinse keizer te kunnen worden. In 1914 begon een keizerlijk driemanschap aan de eerste wereldoorlog. Zo maakte ze een einde aan de bijna 2000 jaar oude traditie.

Buiten Europa is er een keizerrijk geweest in Ethiopië. Het is mogelijk dat die zich als erfgenamen van de Romeinen zagen, maar ik denk dat het eerder een projectie van Europese verstandhouding op Afrikaanse politiek is geweest. Dat geldt zeker voor de keizer van China, die al bestond voordat Caesar geboren was, en de keizer van Japan, die het Chinese voorbeeld volgde. Koningin Victoria van Engeland is keizer van Indië geweest. Dat is wel een teken dat de vermenigvuldiging van de keizerstitel intussen zijn tol had geëist en dat een verband met Caesar niet altijd meer nodig werd gevonden.

Farao is dus afgeleid van koning.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » za aug 06, 2022 12:05

Nou, dat klopt niet. De farao was de koning, maar het woord farao verwijst naar het huis waarin de koning woonde, omdat het onbeleefd was de koning rechtstreeks te benoemen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Peter Motte » za aug 06, 2022 12:25

Farao: de term die wordt gebruikt voor de koning in het oude Egypte. Het woord komt via het Grieks van het Oudegyptische woord per-aa ("groot huis", paleis). Het werd oorspronkelijk toegepast op de koninklijke residentie maar werd vanaf de 18e dynastie gebruikt om de koning zelf aan te duiden. Daarom is het gebruik van farao voor Egyptische heersers van voor het Nieuwe Rijk strikt genomen anachronistisch en ongewenst.

Uit: "Het oude Egypte in woord en beeld", door Toby Wilkinson, 2006, Baarn, Tirion uitgevers bv, oorspronkelijk: 2005, Londen, Themes & Hudson Ltd., "The Themes & Hudson Dictionnary of Ancient Egypt", vertaling: Ingrid Bes en Akkie de Jong
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op za aug 06, 2022 12:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » za aug 06, 2022 12:28

Farao is de titel die wordt gebruikt om koningen of koninginnen (met goddelijke status) van Opper en Neder-Egypte vanaf ongeveer 1500 voor Chr. aan te geven. De term is afgeleid van de woorden per aa, hetgeen Groot Huis ofwel paleis betekent. De 'per' was oorspronkelijk het domein rondom de tempel en kon tienduizend hectare of meer beslaan.

Na Djoser van de derde dynastie werden de mannelijke bewindslieden meestal afgebeeld met een Nemes haardracht, een valse baard, en een ornaatkilt

Dolk van farao Kamosis (ca. 1450 v.C. hout, koper en goud) - Koninklijke Bibliotheek van België
De Egyptenaren zelf noemden hun koning of koningin meestal n.sut (nesoet vert. koning). In de late tijd werd het woord paleis (per 'a) soms overdrachtelijk gebruikt, zoals men ook nu bijvoorbeeld het paleis zegt als men de koning en zijn hofhouding bedoelt. Het werd in het algemeen niet door Egyptenaren zelf gebruikt. De titel van farao begon men in het Nieuwe Rijk, meer bepaald in het midden van de 18e dynastie van Egypte specifiek voor de mannelijke vertegenwoordiger, de koning, te gebruiken.[1] Het gebruik van het woord in de Bijbel, en met name in het Boek Exodus, is door veel moderne geschiedkundigen overgenomen. Ook de Koran verwijst veelvuldig naar 'de farao' uit Egypte.

uit wikipedia
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » za aug 06, 2022 23:30

Uit: Twaalf keizers, de verbeelding van de macht van de antieke wereld tot nu, door Mary Beard.

Mijn volgende boek wordt:
De Krimoorlog, of De vernedering van Rusland door Orlando Figes
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » ma aug 08, 2022 09:25

Han Peeters: De eieren van de keizer is uit.
Straks naar de bieb om het derde, gereserveerde, boek te halen
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » ma aug 08, 2022 10:41

Ik ben nieuwsgierig.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » ma aug 08, 2022 16:23

Voor me ligt het derde boek voor de challenge: Marloes Morshuis: Koken voor de keizer
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » ma aug 08, 2022 17:26

Onverwachte keuze.
Ondertussen ben ik bezig met de Krimoorlog, met de tsaar en de Franse keizer Lodewijk-Napoleon, en de Oostenrijkse keizers Ferdinand en zijn opvolger Frans Jozef.
Gelukkig was er op dat moment geen sjah in het Ottomaanse rijk, want anders had ik daarmee ook nog af te rekenen.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Peter Motte » ma aug 08, 2022 17:39

Nu lees ik op wikipedia:

Sjah (شاه) is een Perzisch woord dat koning betekent. Het woord is een verbastering van het Oudperzische 'xšāyaθiya', iemand die een 'xšaça(p)' (Grieks: σατράπης) of domein regeert en dus koning is. Al in het Achaemenidische Rijk was de eretitel van de sjah "koning der koningen", of "Sjahansjah" (in het Oudperzisch: "Xšāyathiya Xšāyathiyānām").

Met andere woorden: sjah zou niét van caesar zijn afgeleid!
Nu hoeft de wikipedia niet als een volledig foutloze bron te worden beschouwd, maar ze geven wel een hele etymologie.

Sjah zou wel net als keizer een soort bovenkoning zijn, een "koning der koningen", en daardoor kunnen sjah en caesar als hetzelfde woord worden beschouwd, maar "sjag" zou niet afgeleid zijn van "caesar".

We blijven bijleren.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » di aug 09, 2022 10:49

Peter Motte schreef:Onverwachte keuze.

Ik vind kinderboeken leuk. Nooit volwassen geworden dus.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » di aug 09, 2022 11:16

Peter Motte schreef:Onverwachte keuze.
Ondertussen ben ik bezig met de Krimoorlog, met de tsaar en de Franse keizer Lodewijk-Napoleon, en de Oostenrijkse keizers Ferdinand en zijn opvolger Frans Jozef.

En nog vergeten: de Engelse koningin was ook keizerin van India, maar dat was pas na de Krimoorlog.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » di aug 09, 2022 11:53

maar ze is het wel geweest
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Peter Motte » di aug 09, 2022 12:24

Dat klopt, maar in het boek dat ik nu lees, is zij dus geen keizerin.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

VorigeVolgende

Keer terug naar Ezzulia Challenge 2022