E-readers: algemeen

Heb je een e-reader? Of juist niet? Misschien overweeg je de aankoop?

Re: E-readers: algemeen

Berichtdoor Peter Motte » do jun 16, 2022 21:38

Een passend filmpje uit ST:

https://youtu.be/LkqiDu1BQXY?t=60

(de YT-functie werkte niet)
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Comicbookpro » za sep 17, 2022 20:31

Oude ereader uit de kast gehaald , De Sony Pocketbook

Ellendig traag dat ding, plaatjes van de ebooks laadden nauwelijks op . slechts een paar van velen in de tijd dat ik keek. Alles heel sloom...

Maar wel gezien dat daar ebooks op staan die ik nog kan lezen en ook boeken die ik wel weer zou willen lezen , die niet op de andere readers staan : Zwarte Winter , Tijdlijn , De North and south serie die al enkele jaren wacht om uitgelezen te worden en de Hebban ebooks die je kunt verdienen aan het eind van het jaar als je je leesdoel haalt en allerlei spamvormen van Hebban toelaat in je Emails...

Dus nog wel om eens opnieuw te pakken voor leeswerk. Maar die Traagheid.....oef ...En weinig ruimte
Leest nu : Ken Follett - Pillars of the earth (1 uit 4 boeken) blz 306/1092
Meer Prioriteiten, dus ben trager met lezen!
boek 167 sinds begin 2018
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor Zwaantje » za sep 17, 2022 23:08

je kunt misschien die boeken van de sony reader op je computer zetten en dan op je snelleren reader zetten. Het hangt er van af of die boeken nog een drm code hebben.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor Comicbookpro » zo sep 18, 2022 05:28

Op de Sony staan de ebooks waar ik de DRM destijds vanaf moest halen om hem te lezen. Daar had ik die acrobat of hoe heette die DRM programma precies ook al weer, voor.
Die kon ik niet meer terugkrijgen vanwege het ontbreken van de belangrijke cijfercode die het programma registreerde. De Helpdesk kon me ook niet meer helpen en het was niet meer te downloaden of omzeilen.
Dus als ik het opnieuw op de kobo moet unlocken bij de kobo , dan zal dat niet gaan...
Andere programmas zijn wel eens genoemd...ehhh....ben ik volledig vergeten welke, maar ik vond de ene die ik had gedownload te lastig om te bevatten hoe het werkte.
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor Nicky » zo sep 18, 2022 09:50

tja dan zit je vastgebakken aan je trage ereader.

Even opgezocht: Wat betekent DRM?D
Afkorting van 'Digital Rights Management'. Een systeem dat wordt gebruikt om e-books (digitale boeken) te beveiligen. De e-books zijn daardoor maar op één apparaat te gebruiken. Wie het boek wil lezen, moet daarvoor een Adobe ID aanmaken, en ermee inloggen. Er is veel kritiek op deze manier van beveiligen. Critici vinden het oneerlijk: wie een papieren boek koopt, mag er ook mee doen wat hij/zij wil.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Comicbookpro » zo sep 18, 2022 11:38

Ah ja dat was het met die drm
Dan kan ik inderdaad niet anders.

Gelukkig heb ik nog de kobo , waarbij ik op de bolcom en kobo.nl site boeken kan zoeken zonder drm problemen
En de keuze is talrijk

ook is die reader NIET traag :P
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor Zwaantje » zo sep 18, 2022 12:24

Jammer dan zul je ze traag moeten lezen.

Boeken met DRM kun je op vijf versvillenede apparaten lezen waar dezelfde adobe id op staat.

In Nederland staat er meestal geen DRM op maar is het boek beveiligd op een andere manier, je kunt hem lezen zonder adobe id maar je naam staat nu in het boek. Dus als je hem verkoopt blijft je naam er in staan.

Veel Engelstalige boeken hebben nog wel een DRM beveiliging.

Het kan zijn dat je die via een kobo abonnement wel zonder adobe id kunt lezen maar dat weet ik niet.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor Comicbookpro » zo sep 18, 2022 13:07

Kobo reader is eigenlijk `gebonden ` aan bol.com en kobo.nl , alle boeken van die sites die gekocht worden , worden via de wifi gelijk automatisch op de reader gezet, geen problemen met DRM dus. Alhoewel Bol natuurlijk een eigen winkelbeveiliging bestand type gebruikt die volgens zeggen alleen door de Kobo geopend kan worden. Maar dat geeft niet want de Kobo reader leest prettig en de keuze op die sites zijn enorm veel.

De Sony staat alleen handmatig overzetten toe en van welke site dan ook, bv van de websites van boekhandels zelf enzo. Maar dan dus weer die drm van Engelse boeken en Engels lees ik veel .

Dus al een flinke tijd koop ik de ebooks van BOL of Kobo . En de Sony vermeed ik.....tja wie wil ook zo traag lezen en met zoveel drm poespas ? :P
als je een boek zoekt via de Sony ereader winkel zelf dan is de ereader zo traag dat als je de eerste letter invoert je meerdere minuten moet wachten voor hij er staat. Niet te doen dus
Comicbookpro
Kleine Bij

Berichtdoor Nicky » zo sep 18, 2022 15:35

wat een gedoe met dat drm
Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Zwaantje » zo sep 18, 2022 21:07

Omdat uitgevers bang zijn dat mensen al die boeken gratis of tegen een klein bedrag, bv. 5 euro voor 5000 boeken (zoals een tijd lang gebeurde.) op internet zetten.

Die Sony was een van de eerste e-readers in Nederland, er zijn maar 2 gekomen. Toen andere fabrikanten kwamen met verlichting in de reader zijn ze afgehaakt. Iedereen vond dat jammer want de nieuwere readers hadden in het begin veel slechtere software dan de Sony. Ik ben met zo'n Sony begonnen en boeken overzetten ging via de computer zonder problemen.

De Kobo reader kan alle boeken lezen, het maakt niet uit op welke site je ze koopt, je bent niet gebonden aan kobo of bol.
Maar je moet een Kobo reader hebben als je dat abonnement bij bol/kobo wilt gebruiken.

Als je sony reader nieuwe DRM beveiligde boeken nog kan lezen dat heb je dus daarop nog een DRM account.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor Peter Motte » ma sep 19, 2022 11:03

Niet alleen de uitgevers zijn daar bang van, ook de auteurs.
Het wordt altijd voorgesteld alsof alleen de uitgevers de dupe zijn. Volgens mij is dat een slimme truc van de technologiestector om de bevolking vijandig te maken. Door het altijd over "de uitgevers" te hebben denken de mensen aan de grote blokken, zoals Penguin, Elsevier etc.
Maar er werken tientallen mensen voor die bedrijven. Het gaat van auteurs tot en met schoonmaaksters, drukkers, redacteuren, persklaarmakers, enz. Ook zij dreigen uit de boot te vallen.
IT verdedigt zich altijd door te zeggen dat ze "desruptive" zijn, en dat zoiets een goeie zaak zou zijn.
Het is inderdaad een goeie zaak gebleken voor mensen zoals Elon Musk en Jeff Bezos. Maar het leidde tot automatisering van een massa kantoorwerk, waardoor een hele groep mensen die een inkomen konden krijgen door hun kindertijd en jeugd op de schoolbanken door te brengen, nu in de kou staan.
IT leidde tot automatisering van werk dat tot nu toe nauwelijks geautomatiseerd was.
Het goedkoper worden van boeken door e-books (alsof dat nodig was, er zijn zat spoetgoedkope boeken), is ook voor veel schrijvers een probleem, en het zijn net zij die aan de bron van de boeken staan.
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op di sep 20, 2022 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Nicky » di sep 20, 2022 12:54

ik heb nooit gemerkt dat fysieke boeken goedkoper geworden zijn.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Zwaantje » di sep 20, 2022 13:01

Ik heb de prijzen van papieren boeken ook niet omlaag zien gaan.
E-boeken zijn wel goedkoper geworden omdat de btw voor e-boeken omlaag is gegaan.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor Peter Motte » di sep 20, 2022 14:38

Nicky schreef:ik heb nooit gemerkt dat fysieke boeken goedkoper geworden zijn.

Ik heb ook niet gezegd dat papieren boeken goedkoper zijn geworden. Ik had het over boeken in het algemeen, dus e-books inbegrepen.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Dichter

Berichtdoor Zwaantje » di sep 20, 2022 22:16

Volgens mij zijn alleen de e-boeken goedkoper geworden.
Zwaantje
Drakenziel

VorigeVolgende

Keer terug naar Ja, ik heb een e-reader