Reacties op: Boek van de week

Iedere week kiest een bezoeker van ons forum een boek dat hij/zij wil aanbevelen.

Re: Reacties op: Boek van de week

Berichtdoor Rob/Beldaran » wo mei 25, 2016 22:06

An'drei schreef:Definitie Urban:

URBAN-boeken hebben diezelfde herkenbare stedelijke hedendaagse settingen waar je zomaar een vampier of weerwolf tegen het lijf kan lopen. Natuurlijk speelt magie een grote rol. Het grote verschil met deze series draait vooral om de hoofdpersoon, de hoofdpersoon in Urban is namelijk een stukje ouder: in de twintig. Met deze hoofdpersoon kunnen de oudere lezers meer gemeen hebben, omdat zij ouder dan zijn de YA hoofdpersonen.[/i]

Voorbeelden:
Jaye Wells: Blauwe maan / Grijze Magie
Patricia Briggs: In het bloed / Onder de maan
Ilona Andrews: Op de grens / Tussen twee vuren
Anne Bishop: Rode Letters / Zwarte Veren / Zilveren Zicht

Bovenstaande is niet geheel correct veel JV series, bv de series van Rick Riordan, met als belangrijkste karakters tieners, zijn Urban.
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Vliegeraar
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor An'drei » wo mei 25, 2016 22:23

Ben ik niet met je eens Bel. Dat zijn gewoon YA boeken. Urban is juist een aparte genre doordat de hoofdrolspelers 20+ zijn. Anders is het gewoon een sub genre van YA. Net zoals Harry Potter een YA is met een fantasy setting of De Hongerspelen YA zijn met een dystopian setting etc. Ook twilight valt gewoon onder de YA, ondanks de vampier en weerwolven.

De boeken van Riordan zijn dan ook geen Urban maar YA.
An'drei
De Dichter

Berichtdoor Rob/Beldaran » do mei 26, 2016 05:08

En ik ben het helaas niet met jou eens, An'drei:

Urban Fantasy combineert een realistische wereld met fantasy-elementen. Het is een genre waarin dingen gebeuren die niet realistisch zijn, zoals een vliegend personage, maar waar er vooral ook realistische dingen gebeuren. Urban Fantasy-verhalen kunnen zich afspelen in zowel het verleden, heden als de toekomst. In YA-Urban Fantasy komen de personages vaak ‘nieuw’ in aanraking met de fantasy-elementen, die voor hen eerst onbekend waren. De omgeving waarin een Urban Fantasy plaatsvindt hoeft geen bestaande plek te zijn. Karakteristiek is echter dat het wel een bestaande plek op aarde kan zijn. Een voorbeeld: Het hoofdpersonage leidt een normaal leven, zit op school en dan *boem* komt hij/zij erachter dat hij/zij eigenlijk een speciale gave bezit waarmee ze iedereen kan laten bevriezen en dan kan laten veranderen in een plas water.

Bekende boeken in dit genre voor YA zijn bijvoorbeeld The Mortal Instruments-serie van Cassandra Clare waarin Shadowhunters – Schaduwjagers – de hoofdrol spelen, maar ook Twilight van Stephenie Meyer. Denk daarnaast ook aan Fallen, Gone en Huis van de Nacht.
De wereld gaat aan vlijt ten onder... daarom ben ik als het even kan inactief met een goed boek of leuke film.
Rob/Beldaran
De Vliegeraar

Berichtdoor Rob/Beldaran » do mei 26, 2016 05:11

En ik ben het uiteraard niet eens met jou, An'drei.

Urban Fantasy combineert een realistische wereld met fantasy-elementen. Het is een genre waarin dingen gebeuren die niet realistisch zijn, zoals een vliegend personage, maar waar er vooral ook realistische dingen gebeuren. Urban Fantasy-verhalen kunnen zich afspelen in zowel het verleden, heden als de toekomst. In YA-Urban Fantasy komen de personages vaak ‘nieuw’ in aanraking met de fantasy-elementen, die voor hen eerst onbekend waren. De omgeving waarin een Urban Fantasy plaatsvindt hoeft geen bestaande plek te zijn. Karakteristiek is echter dat het wel een bestaande plek op aarde kan zijn. Een voorbeeld: Het hoofdpersonage leidt een normaal leven, zit op school en dan *boem* komt hij/zij erachter dat hij/zij eigenlijk een speciale gave bezit waarmee ze iedereen kan laten bevriezen en dan kan laten veranderen in een plas water.

Bekende boeken in dit genre voor YA zijn bijvoorbeeld The Mortal Instruments-serie van Cassandra Clare waarin Shadowhunters – Schaduwjagers – de hoofdrol spelen, maar ook Twilight van Stephenie Meyer. Denk daarnaast ook aan Fallen, Gone en Huis van de Nacht.
Rob/Beldaran
De Vliegeraar

Berichtdoor Monatar » do mei 26, 2016 20:34

YA is geen genre of subgenre, maar een leeftijdsgroep. Binnen elk genre (bijvoorbeeld Urban Fantasy) kunnen er boeken zijn voor volwassenen, voor YA, voor jeugd, en zo voort.
Monatar
De Witte Tijger

Berichtdoor An'drei » do mei 26, 2016 20:56

We zijn het in ieder geval eens dat we het niet eens zijn ;)

Is verder ook niet erg, uiteindelijk is het gewoon een aanduiding voor de boekverkopers om dezelfde soort boeken bij elkaar te zetten.
An'drei
De Dichter

Berichtdoor Minnie » do mei 26, 2016 22:35

Ik volg Beldaran hier wat meer in dan jou An'drei. Al heeft Monatar ook een belangrijk punt, YA is de leeftijdsgroep (of misschien doelgroep?) waar de boeken voor bedoeld zijn.
Als je op Wikipedia kijkt, zie je ook dat het bij Urban voornamelijk draait om de plaats waar het zich afspeelt, in de stad dus. ;)
Afbeelding
Minnie
De Getekende

Berichtdoor An'drei » do mei 26, 2016 22:55

Minnie schreef:Ik volg Beldaran hier wat meer in dan jou An'drei. Al heeft Monatar ook een belangrijk punt, YA is de leeftijdsgroep (of misschien doelgroep?) waar de boeken voor bedoeld zijn.
Als je op Wikipedia kijkt, zie je ook dat het bij Urban voornamelijk draait om de plaats waar het zich afspeelt, in de stad dus. ;)

Misschien hebben ben jullie ook wel gelijk. Ik heb bij Urban gewoon het gevoel dat het allemaal donkerder en harder hoort te zijn. En dat past bij mij niet bij een YA boek. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)
An'drei
De Dichter

Vorige

Keer terug naar Boek van de Week