Lucretia Grindle

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over literatuur.

Lucretia Grindle

Berichtdoor Eric » zo jul 29, 2012 12:09

Villa Triste
Auteur: Lucretia Grindle
Oorspronkelijke titel: The Villa Triste
Uitgeverij A.W. Bruna
Vertaling: Saskia Peterzon-Kotte
ISBN: 978 90 229 9946 2
Paperback
Prijs: € 19,95
Verschenen: juni 2012

Afbeelding

Twee zussen in Florence nemen tijdens de Tweede Wereldoorlog een moedige beslissing die veertig jaar later grote consequenties heeft…

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden de zusjes Caterina en Isabella Cammaccio gedwongen de moeilijkste beslissingen van hun leven te nemen waarvan de consequenties nog jarenlang zullen doorwerken. Veertig jaar later moet Alessandro Pallioti een merkwaardige moordzaak op een oude man oplossen. De vermoorde man blijkt een held voor de verzetsleden van de Tweede Wereldoorlog te zijn geweest. Hij is doodgeschoten en er is zout in zijn mond gepropt. Hoe meer Pallioti zich in de zaak verdiept, des te meer komt de geest van de oorlog tot leven. Als hij het dagboek van Caterina tussen het bewijsmateriaal vindt, wordt een ontstellende geschiedenis van het verzet en het leven van twee zussen opgerakeld.

Een aanrader voor de liefhebbers van Donna Leon en Tatiana de Rosnay.

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: De vuurwerkramp van Harmen Saliger (Peter de Zwaan)
Eric
Heer van Chaos

Re: Lucretia Grindle

Berichtdoor Jetske » di jul 31, 2012 13:23

Dit is een van de meest indrukwekkende boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen.
Jetty

Leest nu: Ursula Poznanski - Vijf

Mijn boekenkast op Goodreads
Twitter
Mijn recensies
Jetske
De Reiziger
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » di jul 31, 2012 21:01

dan word ik nog nieuwsgieriger
Afbeelding
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor AlixR » ma aug 13, 2012 15:24

Ik heb dit boek net gelezen en ik vond het prachtig. Goed geschreven, met leuke observaties. Het is spannend en leest als een trein, het is indrukwekkend.
Er lopen twee verhalen door elkaar, en dat is mooi gedaan. Ik vond het ook heel ontroerend, was zelfs in tranen op het einde.
Kortom, wat mij betreft een absolute aanrader.

Ik snap alleen uitgevers niet. Waarom zetten ze er op 'voor de liefhebbers van Donna Leon en Tatiana de Rosnay'? Donna Leon omdat er een beetje filosofiche politieinspectuer in voorkomt? Tatiana de Rosnay omdat het in WOII speelt? Het is voor mij geen aanbeveling als een boek lijkt op dat boek van Tatiana de Rosnay, dat vond ik behoorlijke prut. En dit boek lijkt er voor geen meter op. (moest ik toch even kwijt)

Maar goed, 'Villa triste' vond ik prachtig.

groetjes, Alix
Geluk is een boekenaanschaffer die een fijn boek heeft aangeschaft (Herman Finkers)
http://www.bettinaschrijft.blogspot.com
AlixR
De Laatste Leerling

Berichtdoor Maud » ma aug 13, 2012 18:19

AlixR schreef:Ik snap alleen uitgevers niet. Waarom zetten ze er op 'voor de liefhebbers van Donna Leon en Tatiana de Rosnay'? Het is voor mij geen aanbeveling als een boek lijkt op dat boek van Tatiana de Rosnay, dat vond ik behoorlijke prut. En dit boek lijkt er voor geen meter op. (moest ik toch even kwijt)

Maar goed, 'Villa triste' vond ik prachtig.

groetjes, Alix

Goed dat je het even meldt. Ik vind een vergelijk met Tatiana de Rosnay ook een reden om er met een grote boog omheen te lopen. Nu ga ik het toch nog even uitchecken....
Leest:
Een mooie jonge vrouw - Tommy Wieringa
Maud
De Bliksemdief

Berichtdoor Cato » ma aug 13, 2012 19:07

Dat het met De Rosnay vergeleken werd was voor mij de reden om niet mee te doen met de prijsvraag! In de boekhandel ligt het trouwens ook tussen de chicklit. Is dat dan ook niet terecht, Alix?
Juan Gabriel Vasquez - Het geluid van vallende dingen :boek:
Cato
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor AlixR » ma aug 13, 2012 19:12

Cato schreef:Dat het met De Rosnay vergeleken werd was voor mij de reden om niet mee te doen met de prijsvraag! In de boekhandel ligt het trouwens ook tussen de chicklit. Is dat dan ook niet terecht, Alix?

Nee, wat mij betreft niet en ik snap ook niet waar dat label vandaan komt. Omdat het over twee zussen gaat? Ik heb het gekocht en daar lag het tussen de literatuur, en het had denk ik net zo goed tussen de thrillers kunnen liggen, want er speelt ook een moordzaak mee. Maar ik zou het zeker geen chiclit noemen.

groetjes, Alix
Geluk is een boekenaanschaffer die een fijn boek heeft aangeschaft (Herman Finkers)
http://www.bettinaschrijft.blogspot.com
AlixR
De Laatste Leerling

Berichtdoor Cato » ma aug 13, 2012 19:14

Ow okee, misschien moet ik het dan toch een kans geven! Het verhaal spreekt me namelijk wel aan.
Juan Gabriel Vasquez - Het geluid van vallende dingen :boek:
Cato
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor Egwene » ma aug 13, 2012 22:39

Cato schreef:Ow okee, misschien moet ik het dan toch een kans geven! Het verhaal spreekt me namelijk wel aan.

Mij ook. En ook al ben ik wel een fan van de Rosnay (smaken verschillen enzo) spreekt het verhaal mij erg aan. Ik heb er al een paar keer mee in mijn handen gestaan.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor weert » ma aug 13, 2012 22:48

Ik vond het een prachtig boek. En al die quotes op de voorkant van boeken ben ik het doorgaans ook niet eens, dat werkt vaak alleen maar verwarrend.
a book a day keeps the doctor away
weert
De Magiër

Berichtdoor ikops » ma aug 13, 2012 22:54

Lucretia Grindle. Het klinkt als de naam van een heks uit een of ander sprookje.
ikops
Drakenziel

Berichtdoor weert » ma aug 13, 2012 22:58

Lucretia is een typische heksennaam en dan heb je nog Lucrezia Borgia, onwettige dochter van de losbandige paus Alexander VI :roll:
a book a day keeps the doctor away
weert
De Magiër

Berichtdoor carla » di aug 14, 2012 09:21

Ik heb het boek in de bib aangevraagd, ik twijfel of het wel een verhaal is die ik leuk vind. Het lijkt me zo somber.
carla
De Bliksemdief

Berichtdoor honingbol » di aug 14, 2012 09:26

Ik begrijp ook niet dat het boek bij de Chicklit ligt... Daar heeft het (gelukkig) echt helemaal niets mee te maken. Romans/geschiedenis, dat zou ik allemaal nog snappen, maar Chicklit? :shock:

Het is echt een prachtig verhaal, voor mij één van de mooiste boeken die ik dit jaar gelezen heb. En ik heb er ook nog weer wat van geleerd... ik heb nooit geweten dat Italië zich overgegeven heeft, ik heb altijd gedacht dat zij standaard aan de kant van de Duitsers stonden.

@Carla: het is geen vrolijk, gezellig verhaal, maar het is ook zeker geen somber boek!
Lezen is het beleven van spannende avonturen, het maken van prachtige reizen en het ontmoeten van nieuwe mensen, allemaal vanuit je luie stoel!
honingbol
Nachtzwaluw

Berichtdoor Jolijt » di aug 14, 2012 13:10

honingbol schreef:Ik begrijp ook niet dat het boek bij de Chicklit ligt... Daar heeft het (gelukkig) echt helemaal niets mee te maken. Romans/geschiedenis, dat zou ik allemaal nog snappen, maar Chicklit? :shock:

Het is echt een prachtig verhaal, voor mij één van de mooiste boeken die ik dit jaar gelezen heb. En ik heb er ook nog weer wat van geleerd... ik heb nooit geweten dat Italië zich overgegeven heeft, ik heb altijd gedacht dat zij standaard aan de kant van de Duitsers stonden.

@Carla: het is geen vrolijk, gezellig verhaal, maar het is ook zeker geen somber boek!

Het lijkt wel of ze hun best doen om alle boekenliefhebbers buiten het wereldje te houden...boeken liggen bij het verkeerde genre, info is vaak niet compleet. En vraag vooral niets in een boekhandel...

Zo dat lucht op... boek ligt hier op de stapel! (misschien gaat ie wel mee naar de Efteling morgen!)
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Volgende

Keer terug naar Literatuur: Discussies