Jane Austen

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over literatuur.

Re: Jane Austen

Berichtdoor anne1985 » ma jan 16, 2012 01:04

Daarnaast weet ze karakters wel mooi uit te diepen door ze tot types/karakteristieken (hoe noem je dat precies) te laten verworden.

Mee eens, maar worden de karakters dan niet juist plat? Personificaties (zocht je dat woord? of karikaturen?) van bepaalde karaktereigenschappen zijn het vaak. Dat kan wel humoristisch en kritisch zijn, maar realistisch vind ik het niet. Ik zie bij Brontë wat meer warmte in de hoofdpersonen.
"Literatuur is pas literatuur als de auteur de tekst ook niet helemaal begrijpt." - Gyorgy Konrad
anne1985
De Bezoeker
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Jane Austen

Berichtdoor Lejah » ma jan 16, 2012 01:13

Ja het woord karikaturen zocht ik idd! (dank je)
Karikaturen maakt het verhaal en de personages niet realistischer dat ben ik wel met je eens. Maar het diept de gebeurtenissen, de maatschappij en de kijk daarop wel uit. En daarmee toch ook de personages, maar op een andere manier dan de realistische karakterschets van 1 persoon.
Ik denk ook niet dat Austen zozeer schreef om iets realistsch te maken, ik denk dat de symboliek voor haar belangrijker was.
De combinatie van karakter met karikatuur vind ik een van haar sterke kanten.
Ik kan echt genieten van haar cynisme en de humorvolle manier waarop ze dat weet te brengen.

En dat is ook wat ik bedoel dat haar verhalen veel meer zijn dan enkel een romantisch verhaal.

En bij Bronte zie ik veel minder van het cynisme en van de maatschappijkritiek terug, hoewel je dat laatste wel kan vinden hoor, maar toch anders en minder. De Brontes hebben veel meer een verhaal in de roman vorm zeg maar.
Lejah
De Historicus
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Vorige

Keer terug naar Literatuur: Discussies