Haruki Murakami

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over literatuur.

Berichtdoor davemave » di jul 08, 2008 20:22

Appel schreef:Ik begreep dat Dans dans dans ook een soort vervolg is op De jacht op het verloren schaap.

Klopt.

Appel schreef:Mij bevalt Nederlands beter omdat ik de vertalingen heel sterk vind, en hoewel mijn Engels goed genoeg is om boeken in die taal te lezen, blijft Nederlands de meest soepele taal. Het is wel heel erg afhankelijk van de vertaling. Ik lees nu een boek waarin je het Engels nog ziet door slecht vertaalde uitdrukkingen etc. Dan heb ik liever het origineel.

Als een boek geschreven is in een taal die ik lezen kan dan lees ik liefst het origineel. Als het origineel een voor mij niet te lezen taal is maakt de taal me niet zoveel uit.
Zoals ik zei ben ik in het Engels begonnen met Murakami en heb er ondertussen 4 in die taal thuis liggen. Om van een schrijver verschillende vertalingen te lezen vind ik om een of andere reden ook niet prettig.
davemave
De Bezoeker
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Eric » wo jul 09, 2008 00:19

In januari komt er een nieuw boek van Murakami uit:
Waarover ik praat als ik over hardlopen praat.

Afbeelding

In 1982 verkocht Murakami zijn jazzclub om zich geheel aan het schrijven te wijden. Hij begon toen ook met hardlopen om zijn conditie op peil te houden. Een jaar later al rende hij van Athene naar Marathon. Nu onderzoekt hij ? na tientallen wedlopen, triatlons en een groot aantal door de kritiek bejubelde boeken ? de invloed die de sport heeft gehad op zijn leven en op zijn werk. Murakami doet openhartig verslag van zijn training, zijn reizen en belevenissen gedurende de voorbereiding op de New York City Marathon van 2005. Hij beweegt zich tussen de Jingu Gaien in Tokyo, waar hij zijn krachten meet met een Olympiaveteraan, en een rivieroever in Boston, waar hij het moet afleggen tegen een groep jonge vrouwen. Vanuit het perspectief van de sport gunt hij de lezer een blik op de meest uiteenlopende zaken: van het eureka-moment toen hij besloot schrijver te worden, zijn grootste triomfen en teleurstellingen tot aan zijn passie voor oude lp?s en de confrontatie met zijn eigen grenzen. Waarover ik praat als ik over hardlopen praat is beurtelings grappig en ontnuchterend, speels en filosofisch. Een feest voor de fans van deze gevierde, maar zeer teruggetrokken schrijver ?n voor het explosief groeiende aantal liefhebbers van de langeafstandsloop.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » wo jul 09, 2008 00:45

De recensie van Ten Zuiden van de Grens staat inmiddels ook op de website van Ezzulia.
Zie: http://www.ezzulia.nl/recensies/auteurs ... uiden.html
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor chrisje » wo jul 09, 2008 07:43

Ik word met het uur nieuwsgieriger naar deze schrijver. Zoveel enthousiasme moet je verdienen elke dag, dus ik ga morgen in de buurt van mijn werk de boekwinkels afschuimen...
The one who tells the stories rules the world. Hopi
chrisje
De Getekende

Berichtdoor Petra Kruijt » wo jul 09, 2008 11:49

Mooie recensies, Eric. Ik ben benieuwd welk boek van Murakami volgens jou vijf sterren waard is.

'Waar ik over praat als ik over hardlopen praat' vind ik echt een drakerige titel. 'What I talk about when I talk about running' is al lelijk maar je slikt het omdat het Engels is, bij de Nederlandse titel gebeurt dat niet. Ook het omslag vind ik voor het eerst niet zo tof. Er hadden beter hardloopschoenen of zoiets op kunnen staan dan een rennende Murakami, ook al is dat het onderwerp. Zo'n poppetje ziet er raar uit.

Ze zijn bij Atlas trouwens wel voortvarend bezig met vertalingen uitbrengen. Straks zijn er nog meer Nederlandse vertalingen dan Engelse.
I stay, I pray, see you in heaven - one day
Petra Kruijt
De Hobbit

Berichtdoor Eric » wo jul 09, 2008 13:39

Appel schreef:Mooie recensies, Eric. Ik ben benieuwd welk boek van Murakami volgens jou vijf sterren waard is.

Ik ook.... :lol:
Jij vond deze wel vijf sterren waard?
Maar het is moeilijk hoor, om te "moeten bepalen" hoeveel sterren een boek waard is. Zijn ook al discussies over geweest op dit forum. Maar ik geef sowieso niet zo h??l vaak vijf sterren. Moet je bewaren voor de boeken die echt h??l speciaal zijn.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Petra Kruijt » wo jul 09, 2008 16:37

Ik heb alleen 'Na de aardbeving' gelezen van deze drie en die zou ik ook geen vijf sterren geven. Het ziet er echter naar uit dat vroeg of laat een Murakami je hart dusdanig zal stelen dat je er vijf geeft, aangezien je nu al over alledrie de boeken lovend bent en ze er vier toekent.

Sterren bij een recensie zijn sowieso lastig te geven. Er zit weinig nuance in.
Petra Kruijt
De Hobbit

Berichtdoor anneke2465 » wo jul 09, 2008 16:48

ik heb tot op heden nog geen boeken van deze schrijver gelezen, maar na zoveel lof, koop ik er misschien binnenkort wel ??n.
anneke2465
De Witte Tijger

Berichtdoor davemave » wo jul 09, 2008 16:56

Ik leg net Norwegian Wood weg. Ik had vandaag een middag vrij en heb het boek uitgelezen.

De vraag is nu: Welke nu te lezen?

Ik heb er twee liggen:
- Kafka on the Shore
- Hard-Boiled Wonderland and the End of the World

Welke raden jullie aan? (en waarom uiteraard).

Ik hoop snel reacties te ontvangen aangezien ik vanavond vast en zeker zin heb om te lezen.
davemave
De Bezoeker

Berichtdoor Alex van Galen » wo jul 09, 2008 18:53

davemave schreef:Ik leg net Norwegian Wood weg. Ik had vandaag een middag vrij en heb het boek uitgelezen.

De vraag is nu: Welke nu te lezen?

Ik heb er twee liggen:
- Kafka on the Shore
- Hard-Boiled Wonderland and the End of the World

Welke raden jullie aan? (en waarom uiteraard).

Ik hoop snel reacties te ontvangen aangezien ik vanavond vast en zeker zin heb om te lezen.

kafka -- meesterwerk :lol:
Nu in de winkel: Duivelssonate.
Kijk ook eens op alexvangalen.nl.
Alex van Galen
Auteur

Berichtdoor Els B. » ma jul 21, 2008 12:31

Ik heb afgelopen weekend Spoetnikliefde uitgelezen. Mooi boek, maar een wat vaag einde - een soort droom of een spiegelbeeld - ik kon het niet helemaal grijpen, maar het was wel mooi.
Ik heb nog Hard boiled wonderland en het eind van de wereld in huis, maar misschien ga ik wel Norwegian wood kopen om eerst te lezen.
Leest nu: Grijs verleden - Philip Kerr en City of Dragons - Robin Hobb
Els B.
Vuurgeest

Berichtdoor Petra Kruijt » di jul 22, 2008 22:41

Spoetnikliefde vond ik prachtig, ik kon het net als jij niet helemaal grijpen de eerste keer maar het klopte wel.

Hetzelfde geldt voor De jacht op het verloren schaap die ik gisteravond heb uitgelezen ter voorbereiding op Dans dans dans. Wat een prachtig boek. Weer een echte Murakami, al zijn ze dat natuurlijk allemaal, met heerlijke magische elementen en aandacht voor sublieme details - zoals oren. En schapen, maar dat is in dit boek geen detail. ;)
Petra Kruijt
De Hobbit

Berichtdoor anneke2465 » wo jul 23, 2008 21:26

Eric schreef:De recensie van Ten Zuiden van de Grens staat inmiddels ook op de website van Ezzulia.

Ik heb zopas de drie recensies van Eric over de boeken van Murakami gelezen. Aan de ene kant ben ik geboeid door de werken van deze schrijver maar aan de andere kant ben ik toch een beetje bang dat ik me niet zal kunnen inleven in het 'surrealisme'.
Het meeste boeit me Ten Zuiden van de Grens.
Kan dit boek als eerste gelezen worden ? Komt er hier veel 'surrealisme' in voor ? Is dit boek representatief voor het werk van Murakami ?
Veel vragen h? !
Wie kan mij over de streep trekken om deze schrijver te gaan lezen :?:
anneke2465
De Witte Tijger

Berichtdoor Petra Kruijt » do jul 24, 2008 14:23

Hoi Anneke, Ten zuiden van de grens is nou net een van de weinige boeken van Murakami die ik niet heb gelezen, maar ik zou je zeker aanraden om iets van hem te lezen. Zelf ben ik helemaal niet bezig met magie, surrealisme of dergelijke zaken. Ik sta echt met beide benen op de grond en geloof alleen als er bewijs is.

Murakami heeft een manier van schrijven die ook mij als rasrealist meevoert naar een wereld waar ineens alles kan, terwijl je in je achterhoofd wel weet dat het niet kan. Dat gegeven raak je tijdens het lezen alleen steeds meer kwijt. Het maakt niet uit dat het niet echt kan, want het is Murakami. Die beschrijft dingen zo gedetailleerd en vooral mooi dat je alles accepteert.
Petra Kruijt
De Hobbit

Berichtdoor Knegselstad » za aug 02, 2008 17:20

Ik heb Na de aardbeving in de kast staan. Is dat een goed boek?? Of moet je een ander boek eerst lezen?
Knegselstad
De Witte Tijger

VorigeVolgende

Keer terug naar Literatuur: Discussies