Haruki Murakami

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over literatuur.

Haruki Murakami

Berichtdoor Randy » wo jan 04, 2006 13:36

Tot nu toe heb ik twee boeken uitgelezen van Haruki Murakami. Ik ben op dit moment ook nog met twee van zijn boeken bezig (De opwindvogelkronieken en Kafka on the Shore) en ik ben eigenlijk benieuwd of jullie ook wel eens iets van hem hebben gelezen en wat jullie er dan van vonden.

Ik ben zelf erg onder de indruk van de boeken en kan zou iedereen die hem nog niet kent aanraden het eens te proberen. Murakami hecht niet al te veel waarde aan de realiteit en komt dus met de meest vreemde gebeurtenissen en verhalen.

Hieronder heb ik een beschrijving gemaakt van wat van zijn werk.

De jacht op het verloren schaap
De jacht op het verloren schaap is een roman die een nieuwe kijk op de moderne Japanse literatuur biedt. De hoofdpersoon, 'een held van onze tijd', is een jongeman van tegen de dertig, die samen met zijn vriendin, een meisje met sensationeel mooie oren, op zoek gaat naar een zeer speciaal schaap met een ster op de rug.

Hij wordt hiertoe gedwongen door een sinistere kerel, die volgeling is van de Leider, het kopstuk van een extreem-rechtse beweging. De Leider leeft al zo'n veertig jaar op mysterieuze wijze met een gezwel, zo groot als een golfbal, in zijn hoofd. In de hallucinaties die door dit gezwel worden veroorzaakt, komt het onbekende schaap voor...

De enige aanwijzing die onze held heeft, is een foto waarop het schaap staat. Deze werd hem toegestuurd door een vriend, die enkele jaren tevoren spoorloos verdween, met het verzoek ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de foto onder ogen krijgen. Deze ingredi?nten vormen de basis van een spannende vertelling.

Afbeelding

Hard boiled wonderland en het einde van de wereld
Een jonge wetenschapper verwerkt ultrageheime gegevens tot een numerieke code. Als voorbereiding op deze werkzaamheden heeft hij, zonder dat hij zich dat bewust was, een hersenspoeling ondergaan. Wat volgt is een bizarre speurtocht langs wonderlijke figuren en plaatsen in twee omgevingen, die uiteindelijk verrassend goed bij elkaar blijken te passen.
Afbeelding

Norwegian wood (niet in het Nederlands vertaald)
Dance, dance, dance (niet in het Nederlands vertaald)

Ten zuiden van de grens, ten westen van de zon
Hajime en zijn jeugdliefde Shimamoto groeien beiden als enig kind op in Japan. Na schooltijd luisteren ze samen naar muziek, houden elkaars hand vast en praten over de toekomst. Als Hajime met zijn familie naar een andere stad verhuist, verliezen ze elkaar uit het oog.
Jaren later komen ze elkaar echter weer tegen. Hajime is de succesvolle eigenaar van een nachtclub, echtgenoot en vader. Shimamoto's leven wordt omhuld door vele geheimen die ze niet wil prijsgeven. Na hun ontmoeting zet Hajime alles op alles om zijn jeugdliefde weer te veroveren. Hij wil niets liever dan het leven met Shimamoto, waar hij vroeger altijd over droomde, realiseren.

Afbeelding

De olifant verdwijnt (Verhalenbundel)
Een olifant verdwijnt op raadselachtige wijze uit zijn onderkomen aan de rand van de stad, een pasgetrouwd stel pleegt een overval op een McDonald's-filiaal en eist dertig Big Macs, een dansende dwerg treedt in het lichaam van een dromende man en een politieagent wordt begraven in een achtertuin. Dit is slechts een kleine greep uit de bizarre onderwerpen die in De olifant verdwijnt aan bod komen.

In deze bundel verhalen, die zich grotendeels afspelen in de buitenwijken van Tokio, overschrijdt Haruki Murakami telkens weer de grens tussen droom en realiteit. Hij toont opnieuw aan dat hij een meester is in het scheppen van een wereld waarin waanzin en werkelijkheid hand in hand gaan. Over het alledaagse hangt een zweem van magie en de Japanse cultuur wordt verweven met westerse iconen als Shakespeare, Miles Davis en Mick Jagger.

Afbeelding

De opwindvogelkronieken
Het noodlot slaat wel erg hard toe bij Toru Okada: hij raakt zijn baan kwijt, zijn kat is spoorloos en dan komt zijn vrouw ook ineens niet meer thuis na haar werk. De tocht die daarop volgt, op zoek naar zijn vrouw en kat brengt hem in contact met een aantal bizarre mensen, zoals twee gestoorde zusters, een tamelijk vreemde tiener, een oude soldaat die de slachtingen in China net voor de Tweede Wereldoorlog heeft gadegeslagen en een zeer dubieuze politicus.

Murakami neemt de lezer mee op een subliem geschreven avontuur waarin niets is wat het lijkt. Wat op het eerste gezicht een misdaadroman lijkt, blijkt bij nadere lezing een onderzoek naar de grenzen van het menselijke bewustzijn. Het volstrekt absurde wordt als vanzelfsprekend opgevoerd en toch lijkt de oplossing af en toe zeer nabij.

Afbeelding

Spoetnikliefde
K. is onderwijzer op een basisschool. Sumire is zijn beste vriendin en vertrouwelinge, maar K. is ook verliefd op haar. Surime is echter tot haar eigen verbazing verliefd geworden op Mioe, haar getrouwde bazin.

In urenlange telefoonsessies met K. bespreekt ze de grote vragen van haar leven: wat is seksuele aantrekkingskracht en moet ze Mioe wel vertellen wat ze voor haar voelt?

Gefrusteerd door zijn onbeantwoorde liefde begint K. een affaire met de moeder van een van zijn leerlingen.

Maar dan krijgt hij een wanhopig telefoontje vanaf een Grieks eiland. Het is mioe, die hem smeekt direct naar Griekenland te komen. Daar ontdekt hij dat er iets raadselachtigs is gebeurd met Sumire.
Afbeelding

Kafka on the shore (nog niet in het vertaald)
At fifteen, Kafka Tamura runs away from home, Kafka either to escape a gruesome oedipal prophecy or to search for his long-missing mother and sister. And the aging Nakata, who never recovered from a wartime affliction, finds his highly simplified life suddenly upset. Their odyssey, as mysterious to us as it is to them, is enriched throughout by vivid accomplices and mesmerizing events. Cats and people carry on conversations, a ghostlike pimp employs a Hegel-quoting prostitute, a forest harbors soldiers apparently unaged since World War II, and rainstorms of fish fall from the sky.
There is a brutal murder, with the identity of both victim anc perpetrator a riddle. This is eventually answered, just as the entwined destinies of Kafka and Nakata are gradually revealed, with one escaping his fate entirely and the other given a fresh start on his own.

Afbeelding
Randy
De Leerling
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor JoséH » wo jan 04, 2006 14:56

Ik heb nog nooit iets van deze schrijver gelezen, had zelfs nog nooit van hem gehoord tot zijn naam in jouw onderschrift verscheen. Ik moet zeggen dat een boek over een meisje met
sensationeel mooie oren
mij wel erg nieuwsgierig maakt :lol: :lol:
JoséH
De Vliegeraar

Berichtdoor Woordenaar » za maart 03, 2007 21:07

zondag 4 maart, 18:55 Ned. 2:
Het uur van de wolf: Dinner with Murakami
Documentaire over de surrealistische wereld van de Japanse bestsellerauteur Haruki Murakami (Kyoto, 1949). Er wordt een bijzonder en po?tisch beeld gegeven van het hedendaagse Japan. Een cultuur waarin de mensen nog altijd heen en weer geslingerd worden tussen de ijzeren wetten van de groepscultuur en het individualisme, dat spreekt uit de boeken van Murakami. In een raamvertelling waarin Yan Ting Yuen de schrijver probeert te verleiden tot een ontmoeting en middels experts en fans van zijn nu al omvangrijke werk worden diverse aspecten van Murakami's boeken onthuld en zien we hoe zijn werk van invloed is op de Japanse maatschappij van nu. Wat maakt zijn boeken zo geliefd? Al zijn boeken worden beststellers in Japan en ook in de rest van Azi?. Ook de Verenigde Staten heeft hij al veroverd. Murakami staat bekend als een persoon die uitsluitend als schrijver bekend wil staan, hij heeft dan ook nog nooit opgetreden voor televisie. Zal hij nu wel op de uitnodiging van Yan Ting Yuen ingaan? En: is er een bijzondere reden waarom hij niet van Chinees eten houdt? In Dinner with Murakami komt de sfeer van de boeken van Murakami tot leven en zien we de veranderingen in de Japanse cultuur door de ogen van de schrijver. Hij is een inspiratiebron voor de jongste generatie Japanners, die zichzelf een nieuwe identiteit lijkt aan te meten en op een andere manier met de eeuwenoude tradities wil omgaan. Regie: Yan Ting Yuen.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor ellena » za maart 03, 2007 21:22

O leuk, Ik heb pas zijn Kafka op het strand uitgelezen en ben verliefd op dit boek. Het boek is van mijn moeder, heb hem nu zelf in het engels besteld. GEWELDIG maar dat de man zoveel geschreven heeft!
ellena
De Leerling

Berichtdoor Woordenaar » za maart 03, 2007 21:44

Ik wist dat hier een paar Murakami liefhebbers waren, vandaar de tip. Heb zelf nog niks van de man gelezen, hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar zijn boeken. Moet ik maar eens verandering in aanbrengen.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor ellena » za maart 03, 2007 22:05

Ja zou ik zeker doen. Heel mooi taalgebruik en een geweldig verhaal.
ellena
De Leerling

Berichtdoor Fedor » za maart 03, 2007 23:50

Ik heb van deze schrijver nog nooit gehoord. De omschrijvingen bij de boeken lijken mij wel wat maar ik heb nog zoveel andere boeken te lezen.
Afbeelding Vuer van Angie Sage
Fedor
De Magische Koningin

Berichtdoor Kettricken » ma maart 05, 2007 19:46

Ik heb ook 'Kafka on the Shore' nog liggen. Ik hoop die snel een keer te lezen, maar er zijn zoveel boekjes die als eerste gelezen willen worden... :mrgreen:
Kijk op Goodreads wat ik lees!
Mijn weblog: http://kettricken123.blogspot.com
Kettricken
Kentucky Killer

Berichtdoor Randy » ma maart 12, 2007 11:18

Jammer dat ik het programma heb gemist en de herhaling was helaas ook op een moment dat ik lekker op mijn stage zit. Ik heb nog op uitzendinggemist.nl gekeken maar daar vind ik het ook niet terug :( Ik ben nu wel begonnen met een boek over Murakami 'Haruki Murakami and the music of words' geschreven door Jay Rubin die heel veel werk van Murakami heeft vertaald naar het Engels. In het boek wordt van alles verteld over dingen die terug komen in zijn werk en over het leven van de schrijver. Heel erg leuk om over te lezen :D
Randy
De Leerling

Berichtdoor Draconia » ma maart 12, 2007 13:27

Ik heb de hardboiled wonderland en het einde van de wereld op mijn verlanglijstje gezet....

bednakt voor de tip!
Draconia
De Historicus

Berichtdoor ellena » ma maart 12, 2007 13:47

In het engels zijn ze nu ook wel erg mooi uitgebracht in Vintage, mooie witte voorkanten, ik heb bijna alle delen op mijn lijst gezet. Ik denk dat ik een nieuwe Favo schrijver erbij heb!!!!

Randy, is jou schuld, maar wel heel erg bedankt!!!
ellena
De Leerling

Berichtdoor Randy » ma maart 12, 2007 16:17

ellena schreef:Randy, is jou schuld, maar wel heel erg bedankt!!!

:mrgreen:
Randy
De Leerling

Berichtdoor JeB » za jul 14, 2007 17:10

Net recensie van Spoetnikliefde geplaatst. Goed boek. Leuke humor. Nogal filosofisch van toon.
JeB
De Steenhouwer

Berichtdoor Eric » do maart 13, 2008 10:07

Ik heb gisteren Na de Aardbeving van Haruki Murakami gelezen. Een bundel met zes verhalen die allemaal iets (meestal slechts een heel klein beetje) met de aardbeving in Kobe te maken hebben.

Eigenlijk gaan de verhalen helemaal nergens over :shock: . Maar het is zo grappig en soms ontroerend verteld, dat het boek bijna niet is weg te leggen. En alle verhalen bij elkaar vertellen op een vreemde manier eigenlijk het ?chte verhaal....

Heel bijzonder !

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Alex van Galen » ma jun 02, 2008 18:00

Eric schreef:Ik heb gisteren Na de Aardbeving van Haruki Murakami gelezen. Een bundel met zes verhalen die allemaal iets (meestal slechts een heel klein beetje) met de aardbeving in Kobe te maken hebben.

Eigenlijk gaan de verhalen helemaal nergens over :shock: . Maar het is zo grappig en soms ontroerend verteld, dat het boek bijna niet is weg te leggen. En alle verhalen bij elkaar vertellen op een vreemde manier eigenlijk het ?chte verhaal....

Heel bijzonder !

Afbeelding

Die heb ik ook gelezen. Erg goede bundel.

Ik kijk uit naar de NL vertaling "Dans, Dans, Dans" die deze maand uitkomt. Murakami heeft gezegd dat hij van alle boeken die hij schreef hier zelf het meeste plezier aan beleefde. Ben benieuwd of dat voor de lezer ook geldt. ;)
Nu in de winkel: Duivelssonate.
Kijk ook eens op alexvangalen.nl.
Alex van Galen
Auteur

Volgende

Keer terug naar Literatuur: Discussies