John Boyne

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over literatuur.

Re: John Boyne

Berichtdoor motormuis » wo aug 30, 2017 08:52

Hier dus ook.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor Nicky » do nov 03, 2022 17:14

De jongen in de gestreepte pyama is nog steeds in mijn herinnering aanwezig.
Korte tijd geleden is het vervolg uitgekomen: Toen de wereld brak

De nieuwe, grote roman van John Boyne: het vervolg op de bestseller De jongen in de gestreepte pyjama volgt Bruno's zus Gretel, en verkent via haar op meeslepende en ontroerende wijze de nasleep van de oorlog en de effecten van een levenslang schuldgevoel
Gretel Fernsby woont al tientallen jaren in een luxe appartement in Londen. Ze leidt een ogenschijnlijk comfortabel en kalm leven, ondanks haar donkere verleden. Ze spreekt niet over haar ontsnapping uit Duitsland meer dan zeventig jaar geleden. Ze spreekt ook niet over de naoorlogse jaren in Frankrijk met haar moeder. En bovenal spreekt ze niet over haar vader, commandant van het meest beruchte concentratiekamp van de nazi’s, of over het gruwelijke lot dat haar broertje Bruno onderging.
Dan komt er een jong gezin wonen in het appartement onder haar. Gretel sluit aarzelend vriendschap met de negenjarige Henry, hoewel hij herinneringen bij haar oproept die ze juist probeert te vergeten.
Toen de wereld brak is een hartverscheurend, prachtig verhaal over een vrouw die haar verleden onder ogen moet komen om iets recht te zetten wat haar al levenslang achtervolgt.

Wat ik van het boek vond:

In het begin is het verhaal een kabbelend watertje dat rustig door het landschap meandert. Dan komen er stroomversnellingen, watervallen en draaikolken. De hoofdpersoon heeft me helemaal in haar greep. De ene keer verafschuw ik haar en de andere keer vind ik haar sympathiek. Oftewel zij is een vrouw van vlees en bloed. Heeft ze dingen verkeerd gedaan? Zeker weten. Maar ook heb ik haar leren kennen met haar schuldgevoel, medeplichtigheid en rouw. De laatste zin komt uit het nawoord van John Boyne zelf, maar ik heb het ook zo ervaren.

De laatste zin van zijn nawoord is: Het is aan de lezer om te beoordelen of het verhaal de moeite van het lezen waard is.
Mijn antwoord hierop is duidelijk Ja: Hij laat de personen in zijn boek tot leven komen en vooral Gretel zal net zoals haar broertje niet snel vergeten worden :5:
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » do nov 03, 2022 18:48

Mooi !
Ga hem ook lezen.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor motormuis » vr nov 04, 2022 09:16