Annet Schaap

Jeugdboeken uit Nederland en Vlaanderen.

Annet Schaap

Berichtdoor Eric » di apr 14, 2020 13:09

Lampje van Annet Schaap al gelezen?
Een geweldig jeugdboek...
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Re: Annet Schaap

Berichtdoor Nicky » di apr 14, 2020 13:24

Samenvatting
Dit is een verhaal over de zee. Over geheimzinnige zeewezens en woeste piraten. Over het Zwarte Huis van de Admiraal, waarvan ze zeggen dat er een monster woont. Over een grijze vuurtoren op een eiland dat nog net vastzit aan het vaste land. Over Lampje, de dochter van de vuurtorenwachter, die iedere avond de eenenzestig treden beklimt om het licht aan te steken. Over een stormachtige avond, waarop de lucifers op zijn en alles misgaat.

Maar vooral over dapper zijn en meer kunnen dan je ooit had gedacht.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Nicky » di apr 14, 2020 13:25

voor welke leeftijd is dit Eric?
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor lien1806 » di apr 14, 2020 15:37

Ik heb het gelezen, echt een prachtig boek!
Een jeugdboek dat ook voor volwassenen zeker geschikt is.
Aanrader Nicky!
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » di apr 14, 2020 16:44

Ik vroeg het dit keer niet voor mezelf omdat ik toch wel alles lees van alle leeftijden maar meer voor mijn kleindochter. Ik zag overigens dat ik hem heb staan en heb hem klaargezet voor de ereader.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor lien1806 » di apr 14, 2020 18:04

Op bol staat dat hij geschikt is vanaf 9 jaar.
Misschien lees je hem beter eerst zelf eens? Dan kun je zelf bekijken of hij geschikt is voor je kleindochter.
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Eric » di apr 14, 2020 20:21

Nicky schreef:voor welke leeftijd is dit Eric?

Negen jaar en ouder om zelf te lezen. Vanaf een jaar of zeven, acht om voor te lezen, als de kinderen geen last hebben van nachtmerries. Het is geen horror of zo, maar er zit wel een 'monster' op zolder. Het boek is absoluut een klassieker !
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » wo apr 15, 2020 08:51

dank je
Ze is negen en 1 mei wordt ze tien.
Ze is nu bezig in een boek van Carry Slee: iets met een meter cola

En ik heb hem gisteren op de ereader gezet om zelf te lezen
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » zo apr 19, 2020 17:03

Mijn recensie op Hebban:

Annet Schaap is onder andere bekend van haar illustraties voor de jeugdboeken van Jacques Vriens, Janneke Schotveld en Francine Oomen. Met “Lampje” maakte ze eerder dit jaar haar debuut als auteur. Een behoorlijke pil, vol met prachtige en sfeervolle tekeningen maar bovenal een boek waarmee ze diepe, diepe indruk maakt. “Lampje” is het onvergetelijke verhaal van een jong meisje dat samen met haar vader in de vuurtoren van een klein schiereiland woont. Haar moeder is overleden en die klap is haar vader duidelijk niet te boven gekomen. Hoewel hij veel van zijn dochter houdt, verwaarloost hij haar ook en is het meisje feitelijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de vuurtoren. Als dat op een avond helemaal mis gaat, wordt ze door de plaatselijke autoriteiten uit huis geplaatst en moet ze verplicht gaan wonen in het mysterieuze huis van de plaatselijke admiraal, die doorgaans op zee te vinden is. Volgens de geruchten woont er in het huis een monster. Lampje maakt kennis met de bewoners van het huis, mist haar vader en het uitzicht op de zee en ontdekt al snel dat de geruchten een kern van waarheid bevatten.

Het debuut van Annet Schaap is in één woord adembenemend te noemen. Wat een fantastisch verhaal, voor jong en oud. Het is spannend, grappig, ontroerend en bovenal prachtig geschreven. Alle personages in het verhaal komen volledig tot leven en vooral Lampje sluit je als lezer meteen in je hart. Annet Schaap doet met haar debuut waar veel auteurs hun hele leven – vaak vergeefs – naar streven. Ze schreef een klassieker. Dit geweldige boek zal de tand des tijds ruimschoots doorstaan en generatie op generatie aanspreken door de absolute schoonheid en de magische aantrekkingskracht van het verhaal. Een ongekende prestatie. Annet Schaap wordt nu al vergeleken met Astrid Lindgren, Paul Biegel en Tonke Dragt. Dat is mooi, maar in haar geval absoluut onnodig. Annet Schaap is met haar debuut volledig in staat om op eigen benen te staan en heeft vergelijkingen met andere auteurs niet nodig.

Ik herhaal het graag: dit boek is adembenemend.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor lien1806 » zo apr 19, 2020 20:10

Hier ben ik het helemaal mee eens. Een absolute aanrader!
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Nicky » ma apr 20, 2020 08:46

Ik ben er in begonnen en het verhaal trekt en zoals boven vermeld staat: Lampje sluit je als lezer meteen in je hart
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Nicky » ma apr 20, 2020 15:01

In een ruk uitgelezen. Echt een heel goed kinderboek. Zo beschrijvend: ik zag het hele verhaal voor me. Daar heb ik geen film of serie voor nodig.
:5:
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor lien1806 » ma apr 20, 2020 18:34

Inderdaad een fantastisch mooi boek!
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Eric » di apr 21, 2020 14:32

Nicky schreef:In een ruk uitgelezen. Echt een heel goed kinderboek. Zo beschrijvend: ik zag het hele verhaal voor me. Daar heb ik geen film of serie voor nodig.
:5:

:D :P
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » zo jun 21, 2020 10:44

staat vandaag in de NU.nl

Het succes van jeugdboek Lampje: 'Heeft schoonheid die veel mensen zien'
Danja Koeleman

Een unicum in de kinderboekenwereld: voor het eerst was er een vertaald boek genomineerd voor de Carnegie Medal, een prestigieuze Britse jeugdliteratuurprijs. Helaas greep Lampje van Annet Schaap naast de winst, maar lange tijd was er niet zo veel positieve aandacht voor een Nederlands jeugdboek. NU.nl spreekt met Schaap zelf en jeugdliteratuurrecensent Bas Maliepaard over het succes van Lampje.

"Enorm sfeervol en verrassend - Lampje is een boek om in te verdwalen", schreef The Irish times. "Lampje wervelt, boeit en laat je echt meeleven", kopte NRC. "Een ge-wel-dig boek waarvan je hoopt dat het wordt voorgelezen aan op z'n minst alle zesde- en zevendegroepers, op school of thuis", was te lezen in de recensie die Trouw publiceerde.

Filmbiografie over Motörhead-frontman Lemmy aangekondigd
Verbindingsproblemen bij concert KensingtonVerbindingsproblemen bij concert Kensington
© Aangeboden door NU.nl
Een unicum in de kinderboekenwereld: voor het eerst was er een vertaald boek genomineerd voor de Carnegie Medal, een prestigieuze Britse jeugdliteratuurprijs. Helaas greep Lampje van Annet Schaap naast de winst, maar lange tijd was er niet zo veel positieve aandacht voor een Nederlands jeugdboek. NU.nl spreekt met Schaap zelf en jeugdliteratuurrecensent Bas Maliepaard over het succes van Lampje.

"Enorm sfeervol en verrassend - Lampje is een boek om in te verdwalen", schreef The Irish times. "Lampje wervelt, boeit en laat je echt meeleven", kopte NRC. "Een ge-wel-dig boek waarvan je hoopt dat het wordt voorgelezen aan op z'n minst alle zesde- en zevendegroepers, op school of thuis", was te lezen in de recensie die Trouw publiceerde.

"Toen ik het had gelezen, wist ik gelijk dat ik iets heel bijzonders in handen had", vertelt Bas Maliepaard, kinderboekenrecensent van de laatstgenoemde krant en De Grote Vriendelijke Podcast. Het boek, dat draait om een meisje dat wordt ondergebracht bij een geheimzinnig pleeggezin en een vriendschap sluit met een zeemeerjongen Edward, vindt hij om meerdere redenen verrassend.

"Ten eerste omdat we Annet Schaap hiervoor alleen kenden als illustrator van populaire kinderboeken van Francine Oomen en Janneke Schotveld. Het is een lijvig boek waarvan ik gelijk achterover sloeg: wegens de taal, het verhaal en de diepgang."

'Uitzonderlijk dat debuut helemaal klopt'
Wat dit verrassingselement nog extra versterkt, is dat Lampje het schrijfdebuut is van Schaap. "Uitzonderlijk dat een debuut helemaal klopt en meteen staat als een huis", vindt Maliepaard. "Het is een boek dat aanvoelt alsof het er al heel lang is. Er kleeft een gevoel van tijdloosheid aan en het appelleert aan klassiekers, zoals De geheime tuin (Frances Hodgson Burnett, 1911) en De kleine zeemeermin (Hans Christian Andersen, 1837). "

De filmische en beeldrijke taal waarmee Schaap schrijft, past volgens Maliepaard goed bij het soort verhaal. "Kijk alleen al naar de eerste zin van het boek: 'Een eiland dat nog een beetje vastzit aan het vasteland, als een losse tand aan een draadje, heet een schiereiland.' Je kan merken dat Annet illustrator is en gewend is om goed te observeren."

"Ik had een grote wens om te schrijven, probeerde dingen, maar vond mezelf nooit goed genoeg", vertelt Schaap. Dat veranderde toen de illustrator en schrijfster samen met haar man en zoon een camperreis maakte door Amerika.

"Dat heeft me veranderd en geraakt, ik kwam tot mijn eigen wereld. Vlak voordat we terug naar huis gingen, zag ik bij Lake Michigan een schiereilandje met een vuurtoren erop. Een stem in mijn hoofd zei: maak daar een foto van, want hier ga je een boek over schrijven."

'Ik riep: 'Dat succes houdt vast snel op'
Het duurde nog bijna een jaar voordat het verhaal over Lampje, die bij haar vader woont in een vuurtoren op zo'n zelfde eilandje, op papier kwam. "Ik was ontzettend blij dat Querido het wilde uitgeven en toen werd het ook nog eens zo'n doorstromend groot succes. Dat heeft me erg verbaasd en verrast."

"Hoewel smaken verschillen, kreeg Lampje alleen maar lovende recensies - het heeft blijkbaar een schoonheid die heel veel mensen zien", stelt Maliepaard. Lampje won alle grote kinderboekenprijzen: De Gouden Griffel, de Woutertje Pieterse Prijs, de Vlaamse Boekenleeuw. Het is vertaald in onder meer het Russisch en Duits, er volgde een toneelbewerking en er is ook een serie in de maak bij de VPRO.

"In het begin riep ik: ach, dat is dat ene succesje, dat houdt vast snel op", zegt Schaap. "Maar dat gebeurde niet. Het is een beetje alsof er iets splitst. Aan de ene kant roept mijn eigen bescheiden zelf: nu is het mooi geweest, maar de andere kant gaat dat succes wennen. Dat botst ook met elkaar en maakt onrustig. Het helpt in elk geval niet voor het schrijven van een nieuw boek."

Schaap zegt al "allerlei verhalen in haar hoofd te hebben". "Als ik maar in het verhaal blijf geloven, denk ik wel dat het gaat lukken."
Nicky
De Onnavolgbare

Keer terug naar Nederlandstalige Jeugdboeken