Peter de Zwaan

Jeugdboeken uit Nederland en Vlaanderen.

Peter de Zwaan

Berichtdoor An'drei » za aug 15, 2015 09:41

Bob Evers - serie:

In 1949 verscheen bij uitgeverij De Eekhoorn het boek ‘Een overval in de lucht’, geschreven door W.H.M. van den Hout, alias Willy van der Heide. Dit was het eerste deel van de Bob Evers-serie, de reeks jeugdboeken die in de loop der jaren een enorme schare bewonderaars zou krijgen.
In 1972 is in Amsterdam zelfs het Bob Evers Genootschap opgericht, en sinds 1993 wordt de Bob Evers Nieuwsbrief uitgegeven. Ook is er de Encyclopaedia Apriana, de site bobevers.nl en de Bob Evers-groep op Facebook.

In 1962 verscheen ‘Cnall-effecten in Casablanca’, het 32ste deel van Willy van der Heides serie met in de hoofdrollen de immer hongerige Arie Roos, de zuinige Jan Prins en de technische Amerikaan Bob Evers.
In 1987 werd de serie voortgezet met ‘Een zeegevecht met watervrees’. Het is deels geschreven door Willy van der Heide, deels door Peter de Zwaan. Het boek is enkele jaren na de dood van Van der Heide afgemaakt op verzoek van de uitgeverij. Na de bewerking van ‘Bob Evers belegert Fort B’ en ‘Arie Roos als ruilmatroos’ voltooide Peter de Zwaan ‘Kloppartijen in een koelhuis’. In september 1990 verscheen van De Zwaans hand ‘Superslag in een supermarkt’, inmiddels deel 37 uit de serie.

In oktober 2003 kwam deel 50 uit: ‘Rumoer in een rustgebied’. Het verhaal speelt zich af in Nederland. De finale heeft plaats in Meppel, een gemeente die een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de serie.
Nummer 50 was bedoeld als laatste deel van de reeks. Maar de schare bewonderaars was en bleef daar fervent tegen. Na het faillissement van uitgeverij De Eekhoorn is in 2013 Zwarte Zwaan opgericht: de kleinste uitgeverij van Nederland, met één auteur: Peter de Zwaan, met één herdruk: Bob Evers deel 51 ‘Clandestiene streken op een cruiseschip’, en met één nieuw boek: Bob Evers deel 52 ‘Prijsschieten op een premiejager’.
De boeken zijn de eerste twee delen van de Mexico-trilogie. Het derde deel is uitgekomen in 2014: Bob Evers 53 ‘Glorierijke missers in La Gloria’.
2015 is het jaar van verschijnen van Bob Evers 54 ‘Dollemansrit met een Mighty Mite’, een zelfstandig deel, en Bob Evers 55 ‘De perikelen van kolonel Prins’, het begin van de Nederland-trilogie.

Dollemansrit met een Mighty Mite

Afbeelding

De opdracht van pa Evers is duidelijk: "Dean Homer, een van mijn hoofdingenieurs, is van slag omdat zijn Mighty Mite is gestoelen, een jeep die kort na de Tweede Wereldoorlog is ontwikkels en waarvan er maar 3200 zijn gemaakt. Hij weet wie het voertuig heeft gestolen en waar het zich bevindt. Haal de jeep terug."

Een simpel klusje dat iedere sheriff zou kunnen opknappen, ware het niet dat de dief in de Endless Mountains woont, een deel van het Appalachengebergte waar sheriffs liever niet komen.

Jan Prins, Bob Evers en Arie Roos huren huisjes in een State Park en gaan op een avond waarop de regen met bakken uit de hemel valt op onderzoek uit. Ze ervaren dat ze zich beter hadden moeten voorbereiden als ze in het nauwelijks toegankelijke gebied rond het gehucht Kasson Brook te maken krijgen met een man die geen vreemdelingen in de buurt van zijn zeldzame oldtimers duldt. Hij zet Arie gevangen in de smeerkuil van zijn garage en dwingt Bob en Jan tot een woeste tocht door bossen, heuvels en een kreek, achtervolgd door iemand die met scherp schiet.

In Pittsburgh krijgen de jongens te maken met een man, driemaal zo dik als Arie, die zich uitgeeft voor privédetective en een vader en een zoon die ervan houden zich te verkleden. Niet alleen als Kerstman of Paashaas, maar ook als Mountain Men, waarbij de vader een voorkeur heeft voor het uiterlijk van countryzanger Willie Nelson.

De perikelen van kolonel Prins

Afbeelding

Het begin van een trilogie die zich in Nederland afspeelt, voornamelijk in het zuiden van het land.

Jans vader, kolonel Prins, noemt problemen waarbij gevaar en avontuur een rol spelen perikelen. Ze ontstonden toen huishoudster Marianne een huis in Odiliapeel erfde van een neef die ze nauwelijks kende. Maik Landleben verdween uit haar leven toen hij naar het buitenland ging: Amerika, Afrika, China. Waarom hij terug kwam en in de Peel ging wonen, weet ze niet een waarom een grote man haar wegjoeg toen ze haar erfenis wilde bekijken, weet ze evenmin.

Of Jan, Bob en Arie dat willen uitzoeken, is de opdracht van de kolonel die bang is dat Marianne naar haar nieuwe huis zal vertrekken en hem in Amsterdam zal achterlaten. Jan is minstens even bang. Van het idee dat hij met zijn vader naar de supermarkt moet, krijgt hij zelfs in volle najaarszon nachtmerries.

Voorzien van een wonderlijk assortiment aan voertuigen, variërend van een Mercedes die ooit dienst heeft gedaan als ambulance in het Duitse leger tot een minibus die door amateurs is beschilderd met bloemen, trekken ze in een nacht met dichte mist naar Brabant. Daar krijgen ze te maken met Rafael Dupont die prachtig Mona Lisa's en Nachtwachten kan naschilderen en die iets uitspookt in een soort fort dat in een grote schuur is gebouwd.

Jan en Bob dringen de schuur binnen en nemen een kijkje, Arie laat zich gevangennemen en afvoeren door een Roemeense gastarbeider met wie hij wonderlijke zaken doet.

Auteur: Peter de Zwaan
Prijs: € 14,99 ex verzendkosten
Pagina's: 184.
Verschenen in mei 2015.
ISBN: 978-90-820523-4-3
Omslag en vormgeving: (c) Foto Krijnen Enschede.
Druk: Ten Brink Meppel
Uitgeverij: Zwarte Zwaan.

Te bestellen via Uitgeverij Zwarte Zwaan: peterdezwaan.nl, zwarte-zwaan@kpnmail.nl.
An'drei
Nachtzwaluw
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Peter de Zwaan

Berichtdoor motormuis » zo aug 16, 2015 21:07

Vroeger heb ik deze serie verslonden. Toch even in de gaten houden.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor An'drei » zo aug 16, 2015 21:48

Ik heb de hele serie compleet, dus deze komen zeker in huis :D
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor motormuis » zo aug 16, 2015 22:05

Ik had de serie ook compleet. Digitaal nog niet helemaal.

Groetjes Lidy.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor An'drei » zo aug 16, 2015 23:06

Het zijn mijn meest in waarde gestegen boeken die ik heb, gekocht voor fl. 6,- p/st. en sommige boekjes worden tegenwoordig al voor € 30,- verkocht online. Al zal ik ze dus nooit verkopen, daarvoor is de sentimentele waarde onbetaalbaar ;).

De nieuwste delen zijn volgens mij niet als ebook verkrijgbaar. Peter de Zwaan is tegenwoordig een self publisher dus hij moet, denk ik, ook op de kosten letten.
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor motormuis » zo aug 16, 2015 23:23

Dan ga ik de serie dus niet compleet krijgen. Jammer.

Groetjes Lidy.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor Augustinus » ma mei 23, 2016 00:56

Ik heb de boeken vroeger ook verslonden. De nieuwste delen heb ik niet meer gekocht omdat ze minder leuk waren toen Willy van der Heijden ze nog schreef.
Augustinus
De Historicus

Keer terug naar Nederlandstalige Jeugdboeken