Karin Fossum

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over Scandinavische thrillers.

Karin Fossum

Berichtdoor Eric » ma jan 31, 2005 19:21

Karin Fossum is misschien wel mijn meest favoriete auteur binnen de wereld van de literaire thrillers. Samen met Henning Mankell, al denk ik dat ik Fossum nog net iets hoger heb zitten.

Dit jaar komt haar nieuwe boek uit en de uitgever gaat dan ook al haar oudere titels opnieuw uitbrengen. Een geweldig initiatief en ik hoop dat daardoor n?g veel meer mensen de fantastische boeken van Karin Fossum gaan ontdekken!

Haar nieuwste boek wordt: "De moord op Harriet Krohn".

Afbeelding

De veertigjarige Charlo Torp zit diep in de put. Zijn vrouw is overleden aan leukemie, hij is al twee jaar werkloos, heeft een speelschuld en hij heeft weinig contact met zijn tienerdochter. Hij is ervan overtuigd dat het meeste wel weer goed komt, als hij er financieel maar weer bovenop komt. Hij moet dus iets doen met zijn leven.

Om zijn schulden te kunnen afbetalen berooft hij een oudere vrouw. Maar er gaat iets fout, de vrouw wordt vermoord. Het boek volgt Charlo, zijn gedachten en gevoelens over wat hij heeft gedaan en het leven dat zich voor hem lijkt te openen. Dan verschijnt Fossums held Konrad Sejer op het toneel.

Hier alvast de nieuwe covers, die ergens rond mei 2005 gaan verschijnen:

Afbeelding

Als de schilderes Eva Magnus en haar dochtertje Emma langs een rivier wandelen en het lichaam van een man in het water aantreffen, krijgt het leven van de alleenstaande moeder een tragische wending. Want alle sporen van deze moord en die op de prostituee Maja, enkele dagen eerder, leiden naar Eva. De manier waarop ze geprobeerd heeft haar geldzorgen te verlichten, driegt haar leven te verwoesten.

Afbeelding

Een zesjarig meisje wordt vermist. Ze heeft zich laten overhalen om mee te rijden met een vreemde jonge man in een bestelwagen. Even later vindt de politie bij een bosmeertje het dode lichaam van de vijftienjarige Annie Holland. Ze werd toegedekt met een windjack, maar is daaronder volledig naakt.

Annie was een knappe meid, waar veel mannelijke buren blijkbaar een oogje op hadden. Ze had echter verkering met Halvor, een stille jongen, wat ouder dan zij. Volgens Halvor was Annie het laatste half jaar heel erg veranderd: ze leefde teruggetrokken en was zwaarmoedig geworden.

In een dorpsgemeenschap waar iedereen elkaar kent, gaan achter schijnbaar normale gezinsverhoudingen duistere geheimen schuil. Stukje bij beetje legt inspecteur Sejer de feiten bloot.

Afbeelding

Een psychiatrisch patient, die ervan verdacht wordt een oude vrouw met een bijl te hebben vermoord, wordt tijdens een bankoverval als gijzelaar meegenomen door de overvaller. Ze vluchten het bos in en verschansen zich in een oude, vervallen hut, waar ze erg afhankelijk van elkaar worden. Beide mannen zijn - ieder op zijn eigen manier - erg gevaarlijk.

Wanneer ook nog een twaalfjarig jongetje uit een kindertehuis bij de zaak betrokken blijkt te zijn, dringt het langzaam tot inspecteur Konrad Sejer door welk drama zich daar in het bos afspeelt...

Afbeelding

Een vrouw van een jaar of zestig komt verward het politiebureau binnen om iemand als vermist op te geven. Ze komt niet goed uit haar woorden, maar de politie vermoedt dat het om haar man gaat. De mogelijk licht demente vrouw wordt gerustgesteld en weer naar huis gestuurd.

In haar kelder houdt zij echter iemand gevangen: een jongen die geprobeerd heeft in te breken, maar daarbij van de keldertrap is gevallen en zijn rug heeft gebroken. Ze heeft de jongen in haar macht en doet niets om hem te redden, behalve dan haar vergeefse bezoek aan het politiebureau...

Afbeelding

De bedachtzame vrijgezel Gunder Jomann gaat op reis naar India om er een vrouw te leren kennen. Zijn oog valt op Poona. Zij is serveerster in een restaurant waar hij elke dag gaat eten om haar te kunnen zien. Halverwege de vakantie trekt hij de stoute schoenen aan en vertelt haar de reden van zijn bezoek. Er groeit direct een diepe genegenheid tussen beiden en enkele dagen later trouwen ze. Gunder Jomann reist na het huwelijk naar huis om alles in gereedheid te brengen voor haar komst, twee weken later, naar het kleine Noorse dorpje Elvestad.

Poona verschijnt echter niet op de luchthaven op de afgesproken dag. Een dag later wordt inspecteur Sejer geconfronteerd met het afschuwelijk toegetakelde lijk van een vrouw...

Afbeelding

Negen dagen voor haar tiende verjaardag verdwijnt Ida Joner. Zelfs haar fiets wordt niet teruggevonden.

Helga Joner beleeft de nachtmerrie van alle moeders. Haar dochter Ida gaat even naar de kiosk om een tijdschrift over paarden en wat kauwgum te kopen. Ze komt niet terug. Negen dagen later wordt het meisje langs de kant van de weg gevonden, gekleed in een wit nachthemd en zorgvuldig in een deken gewikkeld.

Konrad Sejer staat voor een lang en moeizaam onderzoek. Er is geen motief, geen logische verklaring. Maar door zijn mensenkennis, zijn sympathie voor zowel het slachtoffer als de dader, en door zijn directe manier van communiceren weet hij de zaak naar een ontknoping te leiden.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Gerd » wo feb 02, 2005 23:57

Mooie covers, Eric. Vind het heerlijk om ze hier al een beetje te kunnen bewonderen. Kan ik dan meteen mijn verzameling compleet maken. :?
Gerd
De Opvolger
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Larissa » do feb 03, 2005 23:11

Zo dat is even goed nieuws. Ik heb net vandaag mijn eerste Karin Fossum uit! De indiase bruid. Ik vond het een heel mooi boek!! Ik wil dan ook zeker meer van haar lezen, maar nou was ik in hilversum al meerdere keren op pad geweest voor een van die boeken, maar helaas nergens wat te vinden. :( Ook niet bij de slegte.

Mooi dus dat alle boeken in mei opnieuw uitkomen en nog voor een leuk prijsje ook! Ik vind alleen de "oude" kaften mooier, dus net als die van het nieuwe boek. Maar goed dat mag de pret van het lezen natuurlijk niet drukken!!
Larissa
De Reiziger

Berichtdoor Eric » do feb 03, 2005 23:15

Ik vond de oude covers ook mooier. Maar het is wel goed nieuws inderdaad dat alle boeken straks weer leverbaar zijn, en ook nog eens voor een aardige prijs....
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor liek » za feb 19, 2005 11:39

Heb net Kijk niet achterom van Karin Fossum gelezen, gekocht op de rommelmarkt voor 1 euro, en zeker een aanrader
thrillers houden je wakker...
liek
De Onmagiër

Berichtdoor Eric » wo mei 25, 2005 16:50

De goedkope edities van de thrillers van Karin Fossum liggen nu in de boekhandel.....
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor evi » wo mei 25, 2005 17:57

Karin Fossum staat al lang op mijn lijstje van wanted books. Ik heb nog niets van haar gelezen, maar misschien is het nu eens het moment om een boek van haar aan te schaffen. Ik lees er toch heel goede verhalen over, waardoor ik er ook hoge verwachtingen van heb.
evi
Grensgeval

Berichtdoor Eric » do mei 26, 2005 13:38

Vandaag in de winkels: DE NIEUWE KARIN FOSSUM!

"De Moord op Harriet Krohn"
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Larissa » do mei 26, 2005 23:45

ah goed nieuws die wil ik wel hebben net als de andere fossums die ik nog niet heb :P
Larissa
De Reiziger

Berichtdoor Daniëlle » vr mei 27, 2005 09:21

Ik heb tot nu toe 2 Fossums gelezen. Kijk niet achterom en De indiase bruid.
Ik ga zeker ook nog een aantal Fossums kopen. Zeker nu ze zo lekker geprijsd zijn!
Daniëlle
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Cynatica » ma aug 22, 2005 11:10

Het eerste boek dat ik las van Karin Fossum was Eva's oog . Een prachtig boek, heel verassend en spannend om te lezen. (*****)
Over Eva's oog schreef ik:

Dit is het verhaal van Eva die met haar dochtertje Emma probeert rond te komen van een schildersloon. Als ze op een dag langs het water wandelen, zien ze een lijk drijven. Alle sporen leiden naar Eva, zelfs de dood van Maja Duban, die een paar dagen eerder dood was gevonden.

Eva's oog is een absolute topper. Het is spannend van het begin tot het einde, ik had er moeite mee om het op opzij te leggen. Een prachtige spanningsboog en een verhaal dat goed in elkaar zit.

Ik heb daarna ook meteen de moord op Hariet Krohn aageschaft, alleen nog geen tijd gehad om te lezen :oops:
Cynatica
De Opvolger

Berichtdoor Nicky » ma aug 22, 2005 11:13

Die ligt bij mij ook nog op de stapel :oops:
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Larissa » ma aug 22, 2005 20:04

Nicky waarom heb je zoveel smileys overal staan??? Je account is toch ook niet gehackt ofzo?? :?
Larissa
De Reiziger

Berichtdoor Cynatica » ma aug 22, 2005 20:06

Larissa schreef:Nicky waarom heb je zoveel smileys overal staan??? Je account is toch ook niet gehackt ofzo?? :?

Je kunt je berichten niet verwijderen, en daar stonden eerst recensies :P maar omdat ze dubbel stonden zijn ze weggehaald gok ik :!:
Cynatica
De Opvolger

Berichtdoor Linda » ma aug 22, 2005 20:07

Ik vraag wel even of ze worden weggehaald.
Linda
Dochter van het Woud

Volgende

Keer terug naar Scandinavische thrillers