Maria Genova werd geboren op 12 januari 1973 in Bulgarije en groeide op in Plovdiv, de tweede stad van het land. Ze heeft daar haar gymnasiumopleiding voltooid. Op haar negentiende volgde ze haar vakantieliefde naar Nederland. Al na één jaar werkte ze als freelance journaliste voor het Noordhollands Dagblad. Na een paar honderd artikelen durfde ze zich voor de opleiding Journalistiek op te geven en binnen vier jaar studeerde ze af aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg.
Na haar afstuderen, werkte ze eerst freelance, vervolgens in vaste dienst bij FNV Magazine in Amsterdam en na iets meer dan een jaar begon ze weer voor uiteenlopende tijdschriften te schrijven, van jongerenbladen tot sportbladen en van vakbladen tot zakenbladen. Haar hobby’s zijn sporten, dansen, schilderen, skiën en boeken lezen.
“De journalistiek is een prachtig vak en ik was ook helemaal niet van plan iets anders te gaan doen, zoals een boek schrijven”, zegt Genova. “Het idee voor Communisme, Sex en Leugens ontstond heel spontaan toen ik er per toeval achter kwam dat er in Nederland geen enkel boek was verschenen over hoe het leven van de gewone man tijdens het communisme eruitzag. Wel biografieën van partijleiders, boeken over de martelingen in de heropvoedingskampen en geschiedenisboeken die gebeurtenissen en jaartallen opsommen. Dus geen enkel boek dat het verhaal van het volk vertelt, terwijl meer dan 90 miljoen mensen in Oost-Europa het communisme hebben meegemaakt. Ik zag een gat in de markt en besloot dat er een boek moest komen, leesbaar en humoristisch, maar ook educatief. Communisme, Sex en Leugens is een roman, maar het zijn allemaal waargebeurde verhalen. Ik hoefde niets te verzinnen, want ik kreeg van tientallen vrienden en kennissen de meest lachwekkende en absurde verhalen uit hun herinneringen te horen. Hoewel ik na veertien jaar in Nederland best ‘verwesterd’ ben, heb ik geprobeerd om de westerse bril even af te zetten en de gebeurtenissen te beschrijven door de ogen van het enthousiaste jonge meisje dat ik toen was. Ik liet het meisje in een vrouw veranderen, terwijl op de achtergrond het communisme in kapitalisme veranderde."