Maria Genova

Non-fictie uit Nederland en Vlaanderen.

Maria Genova

Berichtdoor Jannick » do sep 16, 2010 18:49

Afbeelding

Maria Genova werd geboren op 12 januari 1973 in Bulgarije en groeide op in Plovdiv, de tweede stad van het land. Ze heeft daar haar gymnasiumopleiding voltooid. Op haar negentiende volgde ze haar vakantieliefde naar Nederland. Al na één jaar werkte ze als freelance journaliste voor het Noordhollands Dagblad. Na een paar honderd artikelen durfde ze zich voor de opleiding Journalistiek op te geven en binnen vier jaar studeerde ze af aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg.
Na haar afstuderen, werkte ze eerst freelance, vervolgens in vaste dienst bij FNV Magazine in Amsterdam en na iets meer dan een jaar begon ze weer voor uiteenlopende tijdschriften te schrijven, van jongerenbladen tot sportbladen en van vakbladen tot zakenbladen. Haar hobby’s zijn sporten, dansen, schilderen, skiën en boeken lezen.

“De journalistiek is een prachtig vak en ik was ook helemaal niet van plan iets anders te gaan doen, zoals een boek schrijven”, zegt Genova. “Het idee voor Communisme, Sex en Leugens ontstond heel spontaan toen ik er per toeval achter kwam dat er in Nederland geen enkel boek was verschenen over hoe het leven van de gewone man tijdens het communisme eruitzag. Wel biografieën van partijleiders, boeken over de martelingen in de heropvoedingskampen en geschiedenisboeken die gebeurtenissen en jaartallen opsommen. Dus geen enkel boek dat het verhaal van het volk vertelt, terwijl meer dan 90 miljoen mensen in Oost-Europa het communisme hebben meegemaakt. Ik zag een gat in de markt en besloot dat er een boek moest komen, leesbaar en humoristisch, maar ook educatief. Communisme, Sex en Leugens is een roman, maar het zijn allemaal waargebeurde verhalen. Ik hoefde niets te verzinnen, want ik kreeg van tientallen vrienden en kennissen de meest lachwekkende en absurde verhalen uit hun herinneringen te horen. Hoewel ik na veertien jaar in Nederland best ‘verwesterd’ ben, heb ik geprobeerd om de westerse bril even af te zetten en de gebeurtenissen te beschrijven door de ogen van het enthousiaste jonge meisje dat ik toen was. Ik liet het meisje in een vrouw veranderen, terwijl op de achtergrond het communisme in kapitalisme veranderde."
Jannick
De Alchemist
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Jannick » do sep 16, 2010 18:49

Maria Genova - Man is stoer, vrouw is hoer.

179 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 2010
Afbeelding

Anna droomt ervan filmster te worden. Ze weet nog niet dat haar eigen leven op een zeer dramatische film gaat lijken als ze in handen van een loverboy valt. Waarom blijft een vrouw bij een man die haar verkracht en mishandelt? 'Hij heeft me al een paar keer bedreigd: "Denk erom: als je me verlaat, maak ik je koud. Niemand gaat je zoeken." Ik kan het bijna niet geloven dat ik zijn bezit ben.'

Man is stoer, vrouw is hoer leest als een spannende roman, maar is gebaseerd op een gruwelijke werkelijkheid. Een onthullend boek over wat zich achter de ramen in de hoerenbuurten afspeelt, hoe loverboys jonge vrouwen inpalmen, hoe mooie meisjes als vee worden verhandeld en hoe machteloos de politie meestal is.

http://www.mariagenova.nl
Jannick
De Alchemist

Berichtdoor Twinkle20 » do sep 23, 2010 08:23

Ik heb in de boekenweek (maart van dit jaar) Maria en Anna uitgenodigd voor een lezing/signeersessie in onze winkel. Van tevoren had ik het boek zelf gelezen en op die manier kon ik al mijn vragen ook stellen toen ze hier waren.

Het verhaal is echt verschrikkelijk. Ik kan niet anders oordelen dan dat haar ex-man een grote tiran was. Op het moment dat het boek verscheen, was nog niet duidelijk wat voor straf hij uiteindelijk zou krijgen.

Wat ik begrepen heb was dat hij een gevangenisstraf van 4 jaar kreeg. Maar omdat hij al heel wat jaren in voorarrest had gezeten, zou het niet lang duren voordat hij weer vrij zou zijn.

Ik zou niet graag met Anna willen ruilen, want ik zou doodsbang zijn voor zo'n man.

Erg goed dat Maria Genova ook dit soort problematiek aan de kaak stelt. Het is niet altijd een
ver van je bed
show. Het gebeurt ook hier in Nederland.
Twinkle20
De Nachtwandelaar

Berichtdoor Eric » vr feb 04, 2011 12:19

Vrouwen die mannen geloven
Auteur: Maria Genova
Uitgeverij Conserve
ISBN: 978 90 5429 307 1
Paperback
Prijs: € 14,95
Verschenen: november 2010

Afbeelding

Een jonge vrouw heeft alles om gelukkig te zijn en toch komt ze op een punt in haar leven waarbij ze zich afvraagt: 'Is dit alles?' Op zoek naar het antwoord verlaat ze haar Nederlandse man en vertrekt naar Bulgarije. Haar vaderland is echter onherkenbaar veranderd. Ze ziet van heel dichtbij de overweldigende luxe van de jetset, maar ook al die oude mensen die in de afvalbakken iets eetbaars proberen te vinden. Haar zoektocht naar geluk leidt naar Moskou, waar haar leven in een nachtmerrie verandert als ze in handen van de Russische maffia valt. Dan ziet ze eindelijk in dat ze door haar midlifecrisis het meest waardevolle, de ware liefde, op het spel heeft gezet.

Vrouwen die mannen geloven - Miljonairs, maffia en macht is een boek over verlangen, materialisme en idealen. Het vertelt op meeslepende wijze over wat er misging in Rusland en in Oost-Europa na de val van het communisme. Waar kwamen al die multimiljonairs opeens vandaan en hoe kon het gebeuren dat het merendeel van de bevolking in diepe armoede verviel? Dit boek is een scherpe observatie van hoe mensen veranderen als ze de idealen uit hun jeugd verruilen voor materialistische zekerheden.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » vr feb 04, 2011 15:51

Op de website een interview met Maria Genova
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/mariagenova.html

Eerste interview in onze nieuwe serie: Van eigen bodem.

Van eigen bodem is een nieuwe serie interviews op Ezzulia.nl met beginnende (of soms nog wat minder bekend) auteurs van Nederlandstalige boeken in alle genres. Telkens met tien vaste vragen.

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Roxyfloxsy » ma maart 21, 2011 12:53

Jannick schreef:Maria Genova - Man is stoer, vrouw is hoer.

179 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 2010
Afbeelding

Anna droomt ervan filmster te worden. Ze weet nog niet dat haar eigen leven op een zeer dramatische film gaat lijken als ze in handen van een loverboy valt. Waarom blijft een vrouw bij een man die haar verkracht en mishandelt? 'Hij heeft me al een paar keer bedreigd: "Denk erom: als je me verlaat, maak ik je koud. Niemand gaat je zoeken." Ik kan het bijna niet geloven dat ik zijn bezit ben.'

Man is stoer, vrouw is hoer leest als een spannende roman, maar is gebaseerd op een gruwelijke werkelijkheid. Een onthullend boek over wat zich achter de ramen in de hoerenbuurten afspeelt, hoe loverboys jonge vrouwen inpalmen, hoe mooie meisjes als vee worden verhandeld en hoe machteloos de politie meestal is.

http://www.mariagenova.nl

Vandaag uitgelezen.
Ongelofelijk hoe Sertan Anna en andere vrouwen behandeld en er ook
nog van overtuigd is dat hij niks verkeerd doet.
Laten we hopen dat dit boek meer vrouwen zal helpen.
Goed geschreven, vloeiend en boeiend, complimenten voor Maria Genova! Het vervolg ga ik ook zeker lezen!
Groetjes, Maria
Roxyfloxsy
De Steenhouwer

Re: Maria Genova

Berichtdoor Egwene » do jan 12, 2012 21:51

okee! :shock:
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Keer terug naar Nederlandstalige Non-Fictie