Column Peter Kuijt: Een vakkundige jury

Reacties op columns en andere artikelen op de website.

Re: De jury

Berichtdoor simon » wo apr 01, 2009 22:51

Martin Koolhoven schreef:Had ik kunnen doen, maar dat vond ík niet serieus te nemen.

Overigen was Martin wat mij betreft ook een prima jurylid.
Ik weet niet hoe het met zijn kennis van thriller-boeken is, maar zijn kennis van thriller-films staat buiten kijf.

En dat is ook een aanwinst voor jury, iemand die verstand van spanning heeft, maar het ook nog in de praktijk weet te brengen.
simon
Auteur

Berichtdoor Jurgen » do apr 02, 2009 10:16

simon schreef:
Martin Koolhoven schreef:Had ik kunnen doen, maar dat vond ík niet serieus te nemen.

Overigen was Martin wat mij betreft ook een prima jurylid.
Ik weet niet hoe het met zijn kennis van thriller-boeken is, maar zijn kennis van thriller-films staat buiten kijf.

En dat is ook een aanwinst voor jury, iemand die verstand van spanning heeft, maar het ook nog in de praktijk weet te brengen.
Sluit ik mij bij aan. Eén van de belangrijkste punten voor de GS jury is toch wel spanning.
Jurgen
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor John Brosens » do apr 02, 2009 10:21

Jurgen schreef:Eén van de belangrijkste punten voor de GS jury is toch wel spanning.

Wat zijn de andere criteria, Jurgen? :mrgreen:
Ik werk aan een nieuwe historische roman (1618). Geen jeugdboek, maar voor een volwassen publiek. Was aan nieuwe uitdaging toe, denk ik...
John Brosens
Auteur

Berichtdoor Jurgen » do apr 02, 2009 10:31

John Brosens schreef:
Jurgen schreef:Eén van de belangrijkste punten voor de GS jury is toch wel spanning.

Wat zijn de andere criteria, Jurgen? :mrgreen:

Er staat een lijstje ergens verstopt op Crime.nl.

Daar staat geschreven dat de jury let op:
    plot
    gegeven en uitwerking
    compositie
    karakters
    taalgebruik en stijl
    oorspronkelijkheid
    aannemelijkheid

De jury beoordeelt op kwaliteit aan de hand van de vraag:
Is het een origineel, overtuigend en goed geschreven boek dat spanning oproept?
De jury houdt te allen tijde het genre 'misdaad' in ere.
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor Marelle Boersma » do apr 02, 2009 12:36

gerardnanne schreef:
Marelle Boersma schreef:deuk in het vertrouwen in de GS?
ik lach me een deuk...
Hij is goed!

Mis ik iets....? :shock:

Ik heb echt gedacht dat het een 1 april grap was. :shock:

letterknecht schreef:Beetje vreemd verzoek ook van de organisatie (Bulkboek? Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs?) om dan maar alleen de genomineerde boeken te lezen.

Het komt omdat het inderdaad een enorm vreemd verzoek is. Dat ben ik dus met LK eens.

Als dit echt waar is, vind ik het alleen maar van kwaliteit getuigen dat Martin Koolhoven zich teruggetrokken heeft. Op die manier kun je je jurylidmaatschap niet serieus nemen.

Misschien goed om bij de volgende bijeenkomst van het GNM eens vragen over te stellen.
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Jurgen » do apr 02, 2009 13:13

Zonder verder uit te wijden, is het volgens mij niet waar. Althans voor zover ik het weet en wat mij is toegezonden etc.
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor Eric » do apr 02, 2009 19:39

Jurgen schreef:Zonder verder uit te wijden, is het volgens mij niet waar. Althans voor zover ik het weet en wat mij is toegezonden etc.

Wat is niet waar, Jürgen?

Het verhaal van Martin Koolhoven? Ik denk niet dat hij veel reden heeft om te liegen als hij de moeite neemt om zich hier te registreren en onder zijn naam een bericht te posten.

Of bedoel jij iets anders?
Ik vind het verhaal van hem redelijk geloofwaardig.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor letterknecht » do apr 02, 2009 22:11

Eric schreef:
Jurgen schreef:Zonder verder uit te wijden, is het volgens mij niet waar. Althans voor zover ik het weet en wat mij is toegezonden etc.

Wat is niet waar, Jürgen?

Het verhaal van Martin Koolhoven? Ik denk niet dat hij veel reden heeft om te liegen als hij de moeite neemt om zich hier te registreren en onder zijn naam een bericht te posten.

Of bedoel jij iets anders?
Ik vind het verhaal van hem redelijk geloofwaardig.

Jurylid Gijs Korevaar wist tot gisteren niet dat Koolhoven zich heeft teruggetrokken. Een beetje schimmig wordt het wel zo en misschien wel illustratief voor de niet al te vlot lopende communicatie waarop Koolhoven ook doelt...
Dat iemand kan glimlachen en toch een schurk zijn!
letterknecht
Kleine Bij

Berichtdoor Nicky » vr apr 03, 2009 11:30

wat is communiceren toch lastig ;)
Afbeelding
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor John Brosens » vr apr 03, 2009 14:08

Nicky schreef:wat is communiceren toch lastig ;)

Het zal wel schriftelijk gaan - en de juryleden zijn wat LEZEN betreft al overbelast.
Ik werk aan een nieuwe historische roman (1618). Geen jeugdboek, maar voor een volwassen publiek. Was aan nieuwe uitdaging toe, denk ik...
John Brosens
Auteur

Berichtdoor remko » za apr 04, 2009 10:56

Dit lijkt me een geschikt moment om organisator Bulkboek (nare naam, trouwens) of het GNM om een reactie te vragen. Heeft iemand hier een ingang? ;)

Waarom? Omdat het er nu de schijn van heeft dat de Gouden Strop slechts bestaat om publiciteit te krijgen en hogere verkoopcijfers te behalen. Maar het had toch ook iets te maken met de beste Nederlandstalige misdaadroman van 2008/2009?

Om één discussie alvast voor te zijn: ik weet dat Jürgen en Gijs - en misschien ook wel Robin - prima in staat zijn om een evenwichtige keuze te maken, maar is het niet zo dat de groep kenners wat groter zou moeten zijn?
remko
De Onmagiër

Berichtdoor letterknecht » za apr 04, 2009 11:16

remko schreef:Dit lijkt me een geschikt moment om organisator Bulkboek (nare naam, trouwens) of het GNM om een reactie te vragen. Heeft iemand hier een ingang? ;)

Waarom? Omdat het er nu de schijn van heeft dat de Gouden Strop slechts bestaat om publiciteit te krijgen en hogere verkoopcijfers te behalen. Maar het had toch ook iets te maken met de beste Nederlandstalige misdaadroman van 2008/2009?

Om één discussie alvast voor te zijn: ik weet dat Jürgen en Gijs - en misschien ook wel Robin - prima in staat zijn om een evenwichtige keuze te maken, maar is het niet zo dat de groep kenners wat groter zou moeten zijn?

Probeer eens bulkboek@boeklog.nl of de voorzitter van het GNM, Willem Asman. Van de eerste weet ik dat je geen antwoord zult krijgen (op mijn verstuurde mail kreeg ik ook geen reactie) en van de tweede weet ik dat hij - begrijpelijk - heel terughoudend zal zijn met reageren: hij is immers één van de auteurs die zijn boek heeft ingezonden voor de Gouden Strop. Hij wil de discussie niet 'bevuilen'.
Ik heb ook wel eens contact gezocht met het Genootschap via de site crime.nl Geen reactie op gekregen. Het lijkt me onbegonnen werk Remko.... :-|

En ik ben het met je eens: niets ten nadele van Jürgen of Gijs, maar er moet meer vakkennis in de jury. Hé, het lijkt wel of ik mijn eigen column herhaal.... ;)
letterknecht
Kleine Bij

Berichtdoor Marelle Boersma » za apr 04, 2009 12:33

letterknecht schreef:Ik heb ook wel eens contact gezocht met het Genootschap via de site crime.nl Geen reactie op gekregen. Het lijkt me onbegonnen werk Remko.... :-|

Wat een vreemde reactie, LK... Je bent zelf lid van het GNM... :shock:

Het lijkt me niet goed om op een openbaar forum door te gaan met deze discussie als je niet weet (en er blijkbaar niet achter kunt komen) hoe het echt zit. Op deze manier maak je de gouden strop bij voorbaat zwart en dat op basis van speculaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van deze discussie?

Misschien is het beter deze discussie aan te zwengelen bij het GNM en het als agendapunt op te (laten) nemen bij een volgende bijeenkomst van het GNM. Peter, aangezien jij ook een (gewaardeerd) lid bent van het GNM heb jij ook een ingang in deze club om dat te regelen.
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor letterknecht » za apr 04, 2009 17:38

Marelle Boersma schreef:
letterknecht schreef:Ik heb ook wel eens contact gezocht met het Genootschap via de site crime.nl Geen reactie op gekregen. Het lijkt me onbegonnen werk Remko.... :-|

Wat een vreemde reactie, LK... Je bent zelf lid van het GNM... :shock:

Het lijkt me niet goed om op een openbaar forum door te gaan met deze discussie als je niet weet (en er blijkbaar niet achter kunt komen) hoe het echt zit. Op deze manier maak je de gouden strop bij voorbaat zwart en dat op basis van speculaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van deze discussie?

Misschien is het beter deze discussie aan te zwengelen bij het GNM en het als agendapunt op te (laten) nemen bij een volgende bijeenkomst van het GNM. Peter, aangezien jij ook een (gewaardeerd) lid bent van het GNM heb jij ook een ingang in deze club om dat te regelen.

Wat een vreemde reactie, Marelle. Ik ben zelf lid van het GNM, maar mag ik dan geen kritiek hebben op hoe de communicatie verloopt? En dat ik de Gouden Strop zwart maak is zwaar overdreven. Prima prijs, uitstekende stimulans voor het thrillergenre. Van mij zul je niet horen dat ze die moeten afschaffen. Ik pleit juist voor een serieuze aanpak van deze literaire onderscheiding, die zo langzamerhand als 'merknaam' in de boekenwereld wel is gevestigd.
En op welke speculaties doel je? Dat Koolhoven uit de jury is gestapt, is een feit. Koolhoven zelf geeft aan dat hem is aangeboden alleen de genomineerde boeken te lezen. Dat is geen speculatie van mijn hand.
Dat Jongerius voorzitter is van de jury is een feit. Dat ze het retedruk heeft met het gedoe rond de AOW-leeftijd, lijkt me ook een bekend gegeven. Dat ik dan meen dat ze nauwelijks de gelegenheid heeft om (in ieder geval haar deel van de) meer dan tachtig thrillers te lezen, kun je nauwelijks een speculatie noemen.
Dat je denkt dat ik wat in melk heb te brokkelen bij het GNM is te veel eer. Jij hebt discussies binnen het GNM meegemaakt. Ben jij daar honderd procent tevreden over? ;)

Trouwens, medio januari gaf ik in het topic Gouden Strop al aan de samenstelling van de jury maar een vreemde te vinden, met slechts twee kenners van het genre in dit eerbiedwaardige college. Dat Koolhoven opstapte gaf aanleiding tot het schrijven van de column, met deze uitwisseling van argumenten als gevolg.
letterknecht
Kleine Bij

Berichtdoor remko » di apr 07, 2009 15:49

letterknecht schreef:Probeer eens bulkboek@boeklog.nl of [...] Van de eerste weet ik dat je geen antwoord zult krijgen (op mijn verstuurde mail kreeg ik ook geen reactie)

Ik had nog ergens een persoonlijk mailadres van een projectmedewerker van Passionate Bulkboek. Maar ook daar schieten we niet veel mee op:

Beste Remko,

Er is besloten om de discussie die op het forum van Ezzulia plaatsvindt niet te voorzien van commentaar van de organisatie. Ik hoop dat je hiervoor begrip kunt tonen.

Hartelijke groet,

Vinod Singh

Zullen we deze discussie dan maar sluiten en gewoon gaan genieten van alle aandacht die het spannende boek over een kleine twee maanden gaat krijgen? Of maken we er een thriller van? ;)
remko
De Onmagiër

VorigeVolgende

Keer terug naar De Website van Ezzulia