Column Peter Kuijt: Een vakkundige jury

Reacties op columns en andere artikelen op de website.

Berichtdoor Jurgen » vr maart 27, 2009 18:18

letterknecht schreef:In mijn ogen moet een vakjury zich niet blindstaren op het verkoopsucces van een thriller maar zich concentreren op de inhoud.
Sluit ik mij bij aan! ;)
Jurgen
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor gerardnanne » vr maart 27, 2009 19:31

Het heeft er alle schijn van dat men in deze discussie een voorschot wil nemen op de waarde van de uitslag.
Kunnen we de Gouden Strop nog wel langer serieus nemen????

Wat het besluit van Koolhoven betreft: Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
gerardnanne
Auteur

Berichtdoor Jurgen » vr maart 27, 2009 20:16

gerardnanne schreef:Het heeft er alle schijn van dat men in deze discussie een voorschot wil nemen op de waarde van de uitslag.
Kunnen we de Gouden Strop nog wel langer serieus nemen????
Hmmm, bedankt. Ik dacht van wel!
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor gerardnanne » za maart 28, 2009 13:45

Tsja, Jurgen, dat is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld.
Ik heb mij alleen een beetje gestoord aan de minachting waarop er in deze discussie over de gekozen jury wordt gesproken. Gebaseerd waarop?, denk ik dan. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat er met de summiere informatie die er bestaat over de gekozen leden een waardeoordeel uitgesproken kan worden.
Op grond daarvan heb ik mijzelf de vraag gesteld of de forumleden, die nu al menen dat Agnes Jongerius niet in staat zal zijn haar voorzitterschap naar behoren te kunnen doen, straks de uitslag nog wel serieus zullen nemen. Maar goed, zoals Peter al aanhaalde, er was destijds ook veel kritiek op Clairy Polak, die naar later bleek haar taak met verve volbracht.
Moge de beste winnen!!!! ;)
gerardnanne
Auteur

Berichtdoor Nicky » za maart 28, 2009 13:56

Gerard, het is in ieder geval een hele opgave om 81 boeken te lezen en te beoordelen.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor letterknecht » za maart 28, 2009 16:00

gerardnanne schreef:Tsja, Jurgen, dat is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld.
Ik heb mij alleen een beetje gestoord aan de minachting waarop er in deze discussie over de gekozen jury wordt gesproken. Gebaseerd waarop?, denk ik dan. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat er met de summiere informatie die er bestaat over de gekozen leden een waardeoordeel uitgesproken kan worden.
Op grond daarvan heb ik mijzelf de vraag gesteld of de forumleden, die nu al menen dat Agnes Jongerius niet in staat zal zijn haar voorzitterschap naar behoren te kunnen doen, straks de uitslag nog wel serieus zullen nemen. Maar goed, zoals Peter al aanhaalde, er was destijds ook veel kritiek op Clairy Polak, die naar later bleek haar taak met verve volbracht.
Moge de beste winnen!!!! ;)

Minachting is een wat al te zwaar woord, Gerard. Over de echte vakjuryleden Gijs en Jurgen heb je mij niet horen klagen. Dat Koolhoven er de brui aan heeft gegeven, terwijl de jury volop aan het beoordelen is, vind ik niet netjes. Punt.
Het andere jurylid, een accountmanager van sponsor RDC, ken ik niet, dus ik kan niet zeggen of hij voldoende weet van thrillers. Maar ik vind dat een sponsor zich sowieso buiten de jurering moet houden. Bij de AKO- en de Librisprijs zitten ze ook niet in de jury.
En bij Agnes Jongerius, van wie wordt verwacht dat ze een volwaardig jurylid is en geen globale meelezer, betwijfel ik echt of ze aan het beoordelen van de ingezonden boeken toekomt.

By the way, er staat inmiddels een reactie van Charles den Tex, oud-voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs op mijn blog.
Laatst bijgewerkt door letterknecht op di apr 07, 2009 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Dat iemand kan glimlachen en toch een schurk zijn!
letterknecht
Kleine Bij

Berichtdoor Egwene » za maart 28, 2009 17:46

Charles legt het wel heel duidelijk uit.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor simon » ma maart 30, 2009 17:53

letterknecht schreef:Minachting is een wat al te zwaar woord, Gerard. Over de echte vakjuryleden Gijs en Jurgen heb je mij niet horen klagen. Dat Koolhoven er de brui aan heeft gegeven, terwijl de jury volop aan het beoordelen is, vind ik niet netjes. Punt.
Het andere jurylid, een accountmanager van sponsor RDC, ken ik niet, dus ik kan niet zeggen of hij voldoende weet van thrillers. Maar ik vind dat een sponsor zich sowieso buiten de jurering moet houden. Bij de AKO- en de Librisprijs zitten ze ook niet in de jury.
En bij Agnes Jongerius, van wie wordt verwacht dat ze een volwaardig jurylid is en geen globale meelezer, betwijfel ik echt of ze aan het beoordelen van de ingezonden boeken toekomt.

By the way, er staat inmiddels een reactie van Charles den Tex, oud-voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs op mijn blog.

Iedereen heeft een beetje gelijk. Zelfs Letterknecht in dit geval! Goede column! Maar Charles' reactie staat ook als een huis. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.

En een bekende Nederlander als juryvoorzitter heb ik absoluut geen probleem mee, maar voor mij is een voorwaarde dat diegene dan op z'n minst affiniteit met het genre heeft.

Sonja Barend's uitspraak... brrrr.... :cry:
simon
Auteur

Berichtdoor Jurgen » ma maart 30, 2009 21:17

simon schreef:Sonja Barend's uitspraak... brrrr.... :cry:

En die uitslag.... :twisted:

Maar ik ben het wel met je eens, er zit een kern van waarheid in de column van Peter.
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor letterknecht » di maart 31, 2009 09:17

simon schreef:Iedereen heeft een beetje gelijk. Zelfs Letterknecht in dit geval!

Ik ben ontroerd... ;)

Jurgen schreef:Maar ik ben het wel met je eens, er zit een kern van waarheid in de column van Peter.

Het wordt me nu te veel... ;)
letterknecht
Kleine Bij

De jury

Berichtdoor Martin Koolhoven » wo apr 01, 2009 14:00

Even een uitleg.
Mijn contactpersoon was - ondanks mijn verwoede pogingen via mail en gsm - maandenlang onbereikbaar. Daarna verliep de communicatie zo slecht dat ik op een gegeven moment het bijltje er bij neer gooide. Er kwam immers maar geen antwoord op mijn vragen. Er is mij toen gevraagd evengoed in de jury te blijven zitten; ik hoefde enkel de genomineerde boeken te lezen.
Had ik kunnen doen, maar dat vond ík niet serieus te nemen.

Een uurtje DWDD is echt onvergelijkbaar met de tijd die jurydeelname zou kosten. Tenminste, áls je het serieus neemt.

groet,
Martin Koolhoven
Laatst bijgewerkt door Martin Koolhoven op wo apr 01, 2009 15:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Martin Koolhoven
De Bezoeker

Re: De jury

Berichtdoor letterknecht » wo apr 01, 2009 14:42

Martin Koolhoven schreef:Even een uitleg.
Mijn contactpersoon was - ondanks mijn verwoede pogingen via msil en gsm - maandenlang onbereikbaar. Daarna verliep de communicatie zo slecht dat ik op een gegeven moment het bijltje er bij neer gooide. Er kwam immers maar geen antwoord op mijn vragen. Er is mij toen gevraagd evengoed in de jury te blijven zitten; ik hoefde enkel de genomineerde boeken te lezen.
Had ik kunnen doen, maar dat vond ík niet serieus te nemen.

Een uurtje DWDD is echt onvergelijkbaar met de tijd die jurydeelname zou kosten. tenminste, áls je het serieus neemt.

groet,
Martin Koolhoven

Wat een eigenaardige gang van zaken. Beetje vreemd verzoek ook van de organisatie (Bulkboek? Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs?) om dan maar alleen de genomineerde boeken te lezen. Je wilt toch spek-en-bonenjurylid zijn? Zou het bij Agnes Jongerius ook zo gaan? Dan is de Gouden Strop als prijs niet meer serieus te nemen. Dat zou doodzonde zijn...
Ben wel benieuwd welke prangende vragen Martin Koolhoven had.
letterknecht
Kleine Bij

Berichtdoor remko » wo apr 01, 2009 16:49

Zeer eigenaardig allemaal. Ik ben oprecht blij dat er twee, misschien wel drie, echte liefhebbers en kenners in de jury zitten. Ik hoop dat zij de deuk in het vertrouwen in de Gouden Strop weer (enigszins) kunnen herstellen...
remko
De Onmagiër

Berichtdoor Marelle Boersma » wo apr 01, 2009 17:17

deuk in het vertrouwen in de GS?
ik lach me een deuk...
Hij is goed!
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor gerardnanne » wo apr 01, 2009 18:40

Marelle Boersma schreef:deuk in het vertrouwen in de GS?
ik lach me een deuk...
Hij is goed!

Mis ik iets....? :shock:
gerardnanne
Auteur

VorigeVolgende

Keer terug naar De Website van Ezzulia