Buddy Read van An'drei en Mar10e

Hier volgen wij een lezer(es) tijdens het lezen van een boek. En ontdekken wij wie de favoriete auteurs van de bezoekers van dit forum zijn.

Re: Buddy Read van An'drei en Mar10e

Berichtdoor mar10e » za feb 03, 2018 00:44

Buddy read 2: Ken Follett - Pilaren van de aarde

Allereerst nog even een korte inhoudsbeschrijving:

In het Engeland van de twaalfde eeuw trekt meesterbouwer Tom met zijn gezin van stad naar stad op zoek naar werk. Ten einde raad vraagt hij onderdak in de priorij van Kingsbridge. Overste Philip ziet een hemels teken in zijn komst. Tom zou wel eens de man kunnen zijn die de magistrale kathedraal kan bouwen waar hij altijd van gedroomd heeft. Maar zijn ambities zijn groot. En lang niet iedereen steunt zijn plannen…

Het boek is al best een oudje (namelijk uit 1989) en verscheen in het Nederlands voor het eerst in 1990 onder de titel De kathedraal (in 2007 gewijzigd naar Pilaren van de aarde).
Het boek is in 2010 bewerkt tot een tv-verfilming.

Proloog en H1 (§1 t/m 3)

Het boek begint met een proloog waarin we als lezer meteen getuige zijn van een terechtstelling. Wat dat betreft gaan we (bijna) in dezelfde lijn verder gezien ons eerste boek voor de buddy read :mrgreen: Maar deze keer zitten we ook daadwerkelijk in de Middeleeuwen ;)
Deze scène wordt spannend maar vooral ook in geuren en kleuren beschreven. Je krijgt meteen een goed beeld van het leven in die tijd. En het roept meteen al de nodige vragen op over het wie, wat en waarom.

In hoofdstuk 1 maken we kennis met het hoofdpersonage van het boek: Tom Builder en zijn gezin. Tom is metselaar, maar droomt ervan om bouwmeester te worden en dan het liefst eentje van een kathedraal. Omdat zijn huidige project wordt afgeblazen door de opdrachtgever, moeten Tom, zijn vrouw Agnes en hun kinderen Alfred en Martha op zoek naar werk en vertrekken naar de stad. Op weg daarnaartoe en eenmaal daar aangekomen worden ze geconfronteerd met de nodige tegenslagen. De gevaren, de ruwheid en de smerigheid van het leven destijds wordt goed beschreven. Je ziet de taferelen zo voor je, vind je ook niet?

Behalve naar de rol van Ellen, (want die lijkt me nog niet uitgespeeld) zit ik wel met de vraag waarom het Toms droom is om een kathedraal te ontwerpen en bouwen. Waar komt die passie vandaan? Wat is zijn geschiedenis?

Mijn historische kennis is sowieso al niet al te best en over de geschiedenis van de stad Salisbury was me dus ook niets bekend. Tot in de 13e eeuw stond de stad blijkbaar een paar mijl van de plek waar de stad later gevestigd werd. Dit is een maquette van het (vermoedelijke?) 12e eeuwse Salisbury, ook wel Old Sarum genoemd. En volgens mij dus wel representatief voor wat we er in het boek over lezen. De hoge stadswallen die Tom opvielen zijn ook hier goed zichtbaar.

Image

Knap gereconstrueerd, want zo ziet het er vandaag de dag uit:

Image

Het boek moet het voor mij nog niet hebben van een heel bijzondere vertelstijl of uitzonderlijk mooie schrijfstijl. Het zijn vooral de (onverwachte) actiescènes en het beeldend neerzetten van de middeleeuwse setting die het boeiend houden. Daardoor blijf ik wel benieuwd hoe het Tom en zijn gezin verder zal vergaan.
mar10e
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor An'drei » zo feb 04, 2018 12:16

Hier dan (eindelijk) mijn bevindingen van de proloog en de eerste drie paragrafen van hoofdstuk 1.

Eerst even wat achtergrond informatie:
Ken Follett (Cardiff, Wales, 5 juni 1949) is een Britse auteur van onder andere thrillers en historische romans. In die genres behoort hij tot de succesvolste auteurs. Van zijn boeken zijn meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht.

Zijn succes als schrijver kwam aanvankelijk langzaam op gang, totdat in 1978 Eye of the Needle (Door het oog van de naald, 1982) werd gepubliceerd. Dit boek maakte hem internationaal beroemd. De vijf boeken die hierop volgden werden eveneens bestsellers. Allemaal waren ze variaties op de klassieke spionagethriller. De boeken speelden zich zowel chronologisch als geografisch af op een groot aantal verschillende plaatsen, zoals de Eerste Wereldoorlog The Man from St. Petersburg (De man van St. Petersburg, 1992) tot aan het (toen) hedendaagse Israël, Iran en Afghanistan in Triple (Piraat 1981), On Wings of Eagles (Op vleugels van de adelaar, 1998) en Lie Down with Lions (Sporen naar de dood, 1986).

Na dit eerste succes deed Follett even afstand van het thrillergenre, en schreef vier geschiedenisromans. Deze kenmerkten zich door het gebruik van veel personages, meerdere verhaallijnen, en grootschalig gebruik van een historische achtergrond. Hieronder dus ook het Pilaren van de Aarde, het eerste deel van een drieluik. De overige delen zijn Brug naar de hemel (2007) en Het Eeuwige Vuur (2017).

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ken_Follett

Proloog en H1 (§1 t/m 3)

mar10e schreef:Het boek begint met een proloog waarin we als lezer meteen getuige zijn van een terechtstelling. Wat dat betreft gaan we (bijna) in dezelfde lijn verder gezien ons eerste boek voor de buddy read :mrgreen: Maar deze keer zitten we ook daadwerkelijk in de Middeleeuwen ;)
Deze scène wordt spannend maar vooral ook in geuren en kleuren beschreven. Je krijgt meteen een goed beeld van het leven in die tijd. En het roept meteen al de nodige vragen op over het wie, wat en waarom.

Vraag jij je ook al af wie nu dat ongeboren kind is en wie de moeder? Het kind is te jong om Tom te zijn, zou het wellicht zijn "zoon" zijn? Ik vind de proloog ook heel beeldend geschreven, je ziet de middeleeuwse wereld echt voor je met al zijn vuiligheid en wreedheden (je ruikt de stank bijna uit het boek komen :lol: )

mar10e schreef:In hoofdstuk 1 maken we kennis met het hoofdpersonage van het boek: Tom Builder en zijn gezin. Tom is metselaar, maar droomt ervan om bouwmeester te worden en dan het liefst eentje van een kathedraal. Omdat zijn huidige project wordt afgeblazen door de opdrachtgever, moeten Tom, zijn vrouw Agnes en hun kinderen Alfred en Martha op zoek naar werk en vertrekken naar de stad. Op weg daarnaartoe en eenmaal daar aangekomen worden ze geconfronteerd met de nodige tegenslagen. De gevaren, de ruwheid en de smerigheid van het leven destijds wordt goed beschreven. Je ziet de taferelen zo voor je, vind je ook niet?

Tom is overduidelijk een man met ambities. Hij laat tenslotte een vaste aanstelling aan zich voorbij gaan eentje die hem voor zijn leven werk zou hebben opgeleverd en de rust en veiligheid voor zijn gezin zou hebben gegarandeerd voor het onzekere bestaan in de (zeer kleine) hoop ooit een eigen Kathedraal te kunnen bouwen. Aan de ene kant heel prijzenswaardig om je ambities te volgen maar ook wel weer erg egoïstisch naar zijn gezinsleden toe. Nu was het natuurlijk een andere tijd, een tijd dat de man de absolute baas was van het gezin en die maar te luisteren en te volgen had alleen lijkt Tom mij niet zo'n man die de baas speelt over de overige gezinsleden. En ja, er gebeurt onderweg wel het nodige. Vooral die actie met de knuppel en de varken die daarop wordt meegenomen deed mij wel even schrikken. Vooral die "krak" die je hoorde toen de knuppel neerkwam... brrrr....

En dan later in de stad, die zoektocht. Hoe ze uiteindelijk vinden wat ze zoeken en vooral hoe dat eindigt. Zou dat nog gevolgen krijgen? Niet per se direct voor Tom (qua wetgeving e.d.) maar wellicht meer gevoelsmatig?

mar10e schreef:Behalve naar de rol van Ellen, (want die lijkt me nog niet uitgespeeld) zit ik wel met de vraag waarom het Toms droom is om een kathedraal te ontwerpen en bouwen. Waar komt die passie vandaan? Wat is zijn geschiedenis?

Tom heeft ooit aan een Kathedraal gewerkt (hij heeft daar het vak geleerd) alleen was de bouw klaar (geld was op) dus moest hij wel wat anders gaan doen. Maar die ervaring heeft hem blijkbaar zo getekend dat hij eigenlijk niets anders meer wil doen. Natuurlijk speelt ook mee dat hij, net als al zijn tijdsgenoten, een man van God is. Een bouw van een huis van God levert natuurlijk wel wat Goodwill op later bij Petrus aan de poort ;) .

Ellen, geen idee wat ik van haar moet vinden naast dat Tom haar overduidelijk erg aantrekkelijk vindt. Waarschijnlijk komt zij nog wel terug in het verhaal maar in welke hoedanigheid durf ik nu nog niet te zeggen.

mar10e schreef:Image

Daar is nog maar weinig (zeg maar gerust niets ;) ) van over zo te zien. Er kan een hoop veranderen in 800 jaar.

mar10e schreef:Het boek moet het voor mij nog niet hebben van een heel bijzondere vertelstijl of uitzonderlijk mooie schrijfstijl. Het zijn vooral de (onverwachte) actiescènes en het beeldend neerzetten van de middeleeuwse setting die het boeiend houden. Daardoor blijf ik wel benieuwd hoe het Tom en zijn gezin verder zal vergaan.

Je kunt inderdaad merken dan de schrijver oorspronkelijk thrillers heeft geschreven. Hij weer nog steeds de paragrafen af te sluiten met de nodige cliffhangers. Hierdoor blijf je wel doorlezen wat bij een boek van dit omvang zeker geen overbodige luxe is. Ik las ook ergens in een interview met de auteur dat hij de grootste doodzonde van een schrijver vind om zijn lezers te vervelen. Hij wil dus dat de lezer altijd op geconcentreerd is, met de nodige actie scenes en overige trucjes uit thrillers probeert hij dit ook in zijn historische romans voor elkaar te krijgen. Verder schrijft hij zeker heel beeldend. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de rest van het verhaal, uiteindelijk zal er tenslotte toch een Kathedraal in voorkomen lijkt mij zo :mrgreen:
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor An'drei » do feb 08, 2018 20:55

Hoofdstuk 1 paragraaf 4 en 5 en Hoofdstuk 2 paragraaf 1:

Agnes bewoog.
'Tom?'
'Ja?'
'Weet je nog dat ik die nacht naar je toe kwam, toen je aan de kerk van mijn vader werkte?'
'Natuurlijk', zei hij, haar een zacht klopje gevend. 'Hoe zou ik dat ooit kunnen vergeten?'
'Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik me aan jou gegeven heb. Nooit in mijn hele leven. Elke keer als ik aan die nacht terugdenk voel ik mij zo gelukkig'

:cry: :cry:

Vond bovenstaand echt een heel erg mooi stukje. Zeker als je de rest van de context erbij leest en weet wat er verder gaat gebeuren met Tom en zijn gezin.
Wat vond jij het mooiste stukje van de paragrafen die we nu voor deze keer hebben gelezen, Mar10e?

Hoofdstuk 1 gaat overigens verder waar we gebleven waren en Tom heeft veel moeite om werk te vinden nu de winter is aangebroken (en er dus weinig werk is voor metselaars). De winters vroeger waren toch iets kouder dan tegenwoordig het geval is (al vind ik het nu buiten best wel fris nadat ik net een rondje heb hardgelopen :lol: ). Al speelt het verhaal zich nog wel ruim voor de "kleine IJstijd" af toch waren de leefomstandigheden in die tijd niet te vergelijken met tegenwoordig.

Met de Kleine IJstijd wordt de relatief koude periode bedoeld die duurde van de vijftiende tot en met de negentiende eeuw. Gemiddeld lag de temperatuur tijdens de Kleine IJstijd in West-Europa zo'n 1 à 2 graden onder de waarden die tegenwoordig worden bereikt.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_IJstijd

Wat vond je trouwens van het einde van paragraaf 4? Die "dromerige" scene in het bos van Tom en Ellen? Ik vond dat persoonlijk wel een beetje vreemd. Het past niet echt in het verhaal en lijkt mij wat onrealistisch allemaal. Maar goed, misschien was dat toen wel de normale gang van zaken.... :roll:

Hoofdstuk 2 gaat over de abdij van Kingsbridge en met name Philip, de prior van een van de zustergemeenschappen van de abdij. Kingsbridge ligt overigens in het Zuidwesten van Groot Brittannië (voor wie het wil weten ;) ). In dit verhaal komt ook een wat grotere achtergrond verhaal voor het eerst naar voren.
De koning is dood (Henry I) en er is geen duidelijke troonopvolger aanwezig. Philip wordt in deze intriges getrokken vanwege iets wat zijn broer heeft gehoord. Ik weet dat jij echt heel erg dol bent op koninklijke intriges en dat jij dus echt zult genieten van dit verhaal :lol: :mrgreen: Ik hoop dan ook voor jou dat het verhaal niet al teveel hierop zal leunen en meer op Tom en zijn gezin gericht zal zijn.

Zelf kan ik er trouwens wel erg van genieten. Dus mij zul je er niet over horen klagen hoor :D

Voor de volgende keer (aankomend weekend) zullen we de rest van hoofdstuk twee gaan lezen :boek:
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor mar10e » vr feb 09, 2018 15:14

Hier (kort) mijn bevindingen over H1 (§4 en 5) en H2 (§1)
Maar eerst nog even een reactie op

An'drei schreef:
Proloog en H1 (§1 t/m 3)
Vraag jij je ook al af wie nu dat ongeboren kind is en wie de moeder? Het kind is te jong om Tom te zijn, zou het wellicht zijn "zoon" zijn? Ik vind de proloog ook heel beeldend geschreven, je ziet de middeleeuwse wereld echt voor je met al zijn vuiligheid en wreedheden (je ruikt de stank bijna uit het boek komen :lol: )

Ellen, geen idee wat ik van haar moet vinden naast dat Tom haar overduidelijk erg aantrekkelijk vindt. Waarschijnlijk komt zij nog wel terug in het verhaal maar in welke hoedanigheid durf ik nu nog niet te zeggen.

We hebben het er al kort over gehad, maar ik denk dat je nu wel al iets beter weet wie Ellen is ;) Tenminste, als mijn vermoeden klopt. Misschien zit ik er wel helemaal naast 8-)

Jouw uitleg over het motief van Tom om een kathedraal te bouwen en vooral het religieuze aspect is mij nu duidelijker geworden :)

Nu dus terug naar Hoofdstuk 1 §4 en 5 en Hoofdstuk 2 §1:

An'drei schreef:Wat vond jij het mooiste stukje van de paragrafen die we nu voor deze keer hebben gelezen, Mar10e?

:-k Moet ik echt iets noemen? :lol: ;)
Het is tot nog toe niet echt een boek wat in mijn straatje ligt, om het zo maar te zeggen ;) Maar ik heb nu eenmaal A gezegd, dus...

Wat ik het mooiste fragment vond, was toen Tom terugkwam op zijn beslissing en het toch niet over zijn hart kon verkrijgen wat hij had gedaan. Hieruit blijkt de menselijkheid en goedheid van Tom. Dat hij zorgzaam en het beste voor zijn gezin wil, was al te merken, maar in dit stukje komt dat helemaal goed tot uiting. Ook de scène daarvoor (de "gebeurtenis" bij de kastanjeboom) vond ik erg triest en schokkend.

An'drei schreef:Wat vond je trouwens van het einde van paragraaf 4? Die "dromerige" scene in het bos van Tom en Ellen? Ik vond dat persoonlijk wel een beetje vreemd. Het past niet echt in het verhaal en lijkt mij wat onrealistisch allemaal. Maar goed, misschien was dat toen wel de normale gang van zaken.... :roll:

Die vond ik ook heel raar! :?
Ik dacht in het begin dan ook dat Tom aan het (dag)dromen was. Het gebeuren vond ik niet shockerend ;) (wel de timing :-|) maar ik vond het echt een pathetisch stukje. Waarschijnlijk is het bedoeld om bij de lezer emotionele verbondenheid met Tom op te roepen of zoiets, maar ik vond het nogal een slecht en cliché geschreven stuk, eerlijk gezegd.

An'drei schreef:Hoofdstuk 2 gaat over de abdij van Kingsbridge en met name Philip, de prior van een van de zustergemeenschappen van de abdij. [...] Ik weet dat jij echt heel erg dol bent op koninklijke intriges en dat jij dus echt zult genieten van dit verhaal :lol: :mrgreen: Ik hoop dan ook voor jou dat het verhaal niet al teveel hierop zal leunen en meer op Tom en zijn gezin gericht zal zijn.

Ik hoop inderdaad dat het bij die ene paragraaf blijft voorlopig en dat het verhaal weer switcht naar Tom en zijn belevenissen. De historische context is belangrijk bij dit boek, dus ik snap wel dat het aan de orde komt. Maar persoonlijk vind ik het nogal saai :oops: Vooral dat religieuze geneuzel kan me weinig boeien. Maar goed, dat hoort nu eenmaal bij die tijd. Waarschijnlijk zal prior Philip nog wel vaker voorbij komen, gok ik. Zijn geschiedenis (en die van zijn broer Francis) was trouwens ook behoorlijk heftig om te lezen, vond je niet? Een fijne, vreedzame tijd was het niet echt te noemen ;)

Hopelijk gaat het vanaf paragraaf 2 weer iets interessanter worden en zullen er door de auteur niet te veel zijlijntjes worden uitgegooid.
mar10e
De Uitverkorene

Berichtdoor An'drei » wo feb 14, 2018 19:45

Hoofdstuk 2, paragraaf 2 en 3:

Voordat ik mijn ideeën spui over bovengenoemde paragrafen eerst even een reactie op je laatste bericht.

mar10e schreef:
An'drei schreef:Wat vond jij het mooiste stukje van de paragrafen die we nu voor deze keer hebben gelezen, Mar10e?

:-k Moet ik echt iets noemen? :lol: ;)
Het is tot nog toe niet echt een boek wat in mijn straatje ligt, om het zo maar te zeggen ;) Maar ik heb nu eenmaal A gezegd, dus...

Ik hoop voor je dat hoofdstuk 3 weer wat meer in je straatje gaat liggen want hoofdstuk 2 was één en al politiek :lol: maar des te meer respect dat je het weet vol te houden (tot nog toe in ieder geval :-- :mrgreen: ).

mar10e schreef:Wat ik het mooiste fragment vond, was toen Tom terugkwam op zijn beslissing en het toch niet over zijn hart kon verkrijgen wat hij had gedaan. Hieruit blijkt de menselijkheid en goedheid van Tom. Dat hij zorgzaam en het beste voor zijn gezin wil, was al te merken, maar in dit stukje komt dat helemaal goed tot uiting. Ook de scène daarvoor (de "gebeurtenis" bij de kastanjeboom) vond ik erg triest en schokkend.

Dat was inderdaad een mooi stukje. Tom is een goede man die duidelijk het beste voor heeft met zijn gezin en je merkt dat hij zijn keuzes uit het verleden op zulke momenten wel betreurt. Hopelijk (waarschijnlijk ;) ) komen zijn ambities nog wel uit en kan hij zijn kathedraal nog wel bouwen later in het boek maar op dit moment heeft hij het echt heel moeilijk.

mar10e schreef:
An'drei schreef:Wat vond je trouwens van het einde van paragraaf 4? Die "dromerige" scene in het bos van Tom en Ellen? Ik vond dat persoonlijk wel een beetje vreemd. Het past niet echt in het verhaal en lijkt mij wat onrealistisch allemaal. Maar goed, misschien was dat toen wel de normale gang van zaken.... :roll:

Die vond ik ook heel raar! :?
Ik dacht in het begin dan ook dat Tom aan het (dag)dromen was. Het gebeuren vond ik niet choquerend ;) (wel de timing :-|) maar ik vond het echt een pathetisch stukje. Waarschijnlijk is het bedoeld om bij de lezer emotionele verbondenheid met Tom op te roepen of zoiets, maar ik vond het nogal een slecht en cliché geschreven stuk, eerlijk gezegd.

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft je laatste opmerking. Het riep bij mij in ieder geval alleen maar negatieve emoties op en ik denk niet dat de schrijver het zo bedoelt heeft, dat mag ik hopen tenminste.

mar10e schreef: Waarschijnlijk zal prior Philip nog wel vaker voorbij komen, gok ik. Zijn geschiedenis (en die van zijn broer Francis) was trouwens ook behoorlijk heftig om te lezen, vond je niet? Een fijne, vreedzame tijd was het niet echt te noemen ;)

Heel hoofdstuk 2 gaat over prior Philip, dus ja die kwam nog wel voorbij ;) Ik denk wel dat we nu even "verlost" zijn van zijn verhaal. Het is op een bepaalde manier even afgesloten heb ik het gevoel.

Ik vond het wel leuk dat Tom en zijn gezin een kleine cameo kreeg in dit hoofdstuk toen Philip ze tegenkwam op zijn reis. Het gesprek tussen Tom en Philip was ook wel een interessant stukje om te lezen (dat over die vondeling die in het klooster wordt opgevoed) en hoe Tom's "vrouw" reageert op Philip. Lekker direct en op een meer "moderne" manier voor wat het een vrouw betreft. Die waren vroeger toch meer ondergeschikt aan hun man (in ieder geval in het openbaar ;) ). En dan die Waleran die Tom en zijn gezin ziet en daar zo van schrikt. Ik heb het niet opgezocht maar is hij één van die priesters van de proloog?

Voor de rest veel politiek gekonkel over wie de nieuwe prior moet worden en wie later eventueel Bisschop kan worden. Voor mij op zich wel leuk om te lezen maar je weet natuurlijk al gelijk in het begin hoe het afloopt.

De beschrijving van de schrijver over de architectuur en leefomstandigheden is wel mooi gedaan, al interesseer het me eerlijk gezegd niet echt veel hoe een kerk er nu precies uitziet :lol: maar het zorgt er wel voor dat je alles goed voor je ziet in je gedachten.

Voor de volgende keer doen we Hoofdstuk 3, paragraaf 1 en 2.
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor mar10e » do feb 15, 2018 14:29

Hoofdstuk 2, paragraaf 2 en 3:

An'drei schreef:Ik hoop voor je dat hoofdstuk 3 weer wat meer in je straatje gaat liggen want hoofdstuk 2 was één en al politiek :lol:

Ja, wat dat betreft werd ik "op mijn wenken bediend" ;)

An'drei schreef:Heel hoofdstuk 2 gaat over prior Philip, dus ja die kwam nog wel voorbij ;) Ik denk wel dat we nu even "verlost" zijn van zijn verhaal. Het is op een bepaalde manier even afgesloten heb ik het gevoel.

Dat is wel te hopen :roll: :lol:
Wat ik al een beetje vreesde, kwam ook uit. Deze twee laatste paragrafen van hoofdstuk 2 gingen voor het grootste deel alleen maar over het reilen en zeilen op Kingsbridge en de politieke spelletjes die er gespeeld worden na een belangrijke gebeurtenis die de toekomst van het in verval geraakte klooster zal bepalen. Een wat taai stuk om te lezen, maar in psychologisch opzicht toch wel interessant.

An'drei schreef:En dan die Waleran die Tom en zijn gezin ziet en daar zo van schrikt. Ik heb het niet opgezocht maar is hij één van die priesters van de proloog?

Ik heb het net even nagezocht (de proloog speelt zich zo'n 13 jaar eerder af dan de gebeurtenissen in dit hoofdstuk) en gezien de beschrijving van het uiterlijk van de drie "getuigen" (de monnik, de ridder en de priester) van de executie
Spoiler: show
ben ik er vrijwel zeker van dat de priester inderdaad Waleran is).

Maar waarom hij zo geschrokken reageerde, is me niet duidelijk. Dat heeft waarschijnlijk te maken met wat er na de gebeurtenis in de proloog is gebeurd, vermoed ik.
Hierop inhakend, vind ik het vrij bijzonder dat Philip toch een soort van sympathie koestert voor Walderan, al vanaf hun eerste ontmoeting. Of is het meer een soort van ontzag (uit angst)? Persoonlijk vind ik Waleran al vanaf het begin niet vertrouwenwekkend overkomen. Sommige dingen liggen er ook iets te dik bovenop. Zoals die "slip of the tongue" van Philip in zijn gesprek met Walderan dat zijn bron Francis heet :shock: Ik had 'm toch wat slimmer ingeschat ;) En dit gaat misschien wel gevolgen hebben... Vond jij dat ook niet opvallend?

En wat vind jij van Philip eigenlijk?
Zelf weet ik nog niet zo goed wat van hem te denken en kan ik nog niet echt sympathie voor hem opbrengen, eerlijk gezegd. Zijn motieven zijn wat wispelturig (zijn die oprecht religieus of zit er toch ook trots/eigen gewin achter?) en zijn naïeve vertrouwen in Walderan snap ik ook niet zo goed.
Hij heeft wel een mooie sociale kant (met oog voor de (zwakkere) medemens) en laat soms ook zijn reële en nuchtere kijk op dingen zien:
Als God wellustige priesters niet kon vergeven, dan zouden er maar weinig geestelijken in de hemel zijn. (blz. 114)
;)

An)drei schreef:Voor de rest veel politiek gekonkel over wie de nieuwe prior moet worden en wie later eventueel Bisschop kan worden. Voor mij op zich wel leuk om te lezen maar je weet natuurlijk al gelijk in het begin hoe het afloopt.

Over "leuk om te lezen", verschillen we wat van mening ;) maar de afloop - hoe cliffhangerig gebracht ook - was inderdaad niet verrassend te noemen. Vooral doordat de auteur al een hint geeft met Philips gedachte dat hij zich niet druk moet maken of schuldig moet voelen
over zijn benoeming
en niet al vooruit moet lopen op mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.

Op naar hoofdstuk 3, waarin weer andere personages centraal zullen staan (als ik tenminste goed vooruit gespiekt heb 8-))
mar10e
De Uitverkorene

Berichtdoor An'drei » wo feb 21, 2018 19:49

Voor vandaag bespreken we Hoofdstuk 3, paragraaf 1 en 2:

mar10e schreef:Dat is wel te hopen :roll: :lol:
Wat ik al een beetje vreesde, kwam ook uit. Deze twee laatste paragrafen van hoofdstuk 2 gingen voor het grootste deel alleen maar over het reilen en zeilen op Kingsbridge en de politieke spelletjes die er gespeeld worden na een belangrijke gebeurtenis die de toekomst van het in verval geraakte klooster zal bepalen. Een wat taai stuk om te lezen, maar in psychologisch opzicht toch wel interessant.

De politieke intriges zijn zeker interessant om te lezen, dat ben ik helemaal met je eens. Echter iets meer actie (vooral tempo) in het verhaal zou niet verkeerd zijn. Gelukkig is dat in hoofdstuk 3 al een stuk beter en natuurlijk zijn er wat interessantere (en bekendere ;) ) personages die gevolgd worden, vooral in paragraaf 2 :D

mar10e schreef:Maar waarom hij zo geschrokken reageerde, is me niet duidelijk. Dat heeft waarschijnlijk te maken met wat er na de gebeurtenis in de proloog is gebeurd, vermoed ik.

Er is toen wel een vloek uitgesproken over hem door die zwangere vrouw. In die dagen zullen ze zo'n vloek waarschijnlijk een stuk minder ligt opvatten dan dat men tegenwoordig (in de westerse wereld) doet. Dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat hij zo schrok toen hij die vrouw ineens in levende lijve zag lopen.

mar10e schreef:Hierop inhakend, vind ik het vrij bijzonder dat Philip toch een soort van sympathie koestert voor Walderan, al vanaf hun eerste ontmoeting. Of is het meer een soort van ontzag (uit angst)? Persoonlijk vind ik Waleran al vanaf het begin niet vertrouwenwekkend overkomen. Sommige dingen liggen er ook iets te dik bovenop. Zoals die "slip of the tongue" van Philip in zijn gesprek met Walderan dat zijn bron Francis heet :shock: Ik had 'm toch wat slimmer ingeschat ;) En dit gaat misschien wel gevolgen hebben... Vond jij dat ook niet opvallend?

Die "slip of the tongue" zoals jij het noemt vond ik inderdaad ook erg toevallig allemaal. En het werd zo beschreven dat het nog wel eens terug kan komen in het verhaal op een later tijdstip, het zou mij in ieder geval niets verbazen.

mar10e schreef:En wat vind jij van Philip eigenlijk?
Zelf weet ik nog niet zo goed wat van hem te denken en kan ik nog niet echt sympathie voor hem opbrengen, eerlijk gezegd. Zijn motieven zijn wat wispelturig (zijn die oprecht religieus of zit er toch ook trots/eigen gewin achter?) en zijn naïeve vertrouwen in Walderan snap ik ook niet zo goed.
Hij heeft wel een mooie sociale kant (met oog voor de (zwakkere) medemens) en laat soms ook zijn reële en nuchtere kijk op dingen zien:
Als God wellustige priesters niet kon vergeven, dan zouden er maar weinig geestelijken in de hemel zijn. (blz. 114)
;)

Op zich vind ik Philip nog wel een sympathieke personage. Hij is wel streng, zowel in zijn geloof als richting zijn ondergeschikte, maar wel altijd op een rechtvaardige manier. Ik kan me voorstellen dat het toentertijd allemaal wat harder aan toe ging en dan moet je als leidinggevende wel wat strenger zijn en niet zoals tegenwoordig overal maar over discussiëren met je ondergeschikten ;) . Verder denk ik wel dat hij doet wat in zijn ogen goed is om te doen en hij dit niet doet met in zijn achterhoofd het idee van eigen gewin. Hij komt soms ook wel een beetje erg naïef over, vind ik. Hij is een beetje te goed van vertrouwen en denkt dat alle mensen dezelfde normen en waarden hebben als hij die heeft.

Dat stukje van je quote is volgens mij niet alleen in die tijd van toepassing :lol: (als je ziet wat er de laatste jaren allemaal boven water is gekomen als het om de wandaden van priesters gaat ;) ).

mar10e schreef:Over "leuk om te lezen", verschillen we wat van mening ;) maar de afloop - hoe cliffhangerig gebracht ook - was inderdaad niet verrassend te noemen. Vooral doordat de auteur al een hint geeft met Philips gedachte dat hij zich niet druk moet maken of schuldig moet voelen
over zijn benoeming
en niet al vooruit moet lopen op mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.

Op naar hoofdstuk 3, waarin weer andere personages centraal zullen staan (als ik tenminste goed vooruit gespiekt heb 8-))

En hoofdstuk 3 begint met een klein sprongetje terug in de tijd. Hier komen we William en zijn ouders weer tegen. Voor wie niet meer weet wie William is, dat is die jongeman die een huis aan het bouwen was voor hem en zijn aanstaande bruid toen de bruid besloot dat ze niet met hem wilde trouwen. Het huis werd gebouwd door Tom en die raakte toen dus zonder werk en inkomen. William en zijn ouders zijn op weg naar de kerkdienst waarmee het vorige hoofdstuk eindigde en aan het einde van de kerkdienst krijgen ze een "roddel" toegespeeld inzake de koningskwestie. Waarna William besluit om naar zijn ex-bruid toe te gaan om zo eens rond te kijken...

Wat vind jij van William eigenlijk? Als we het toch over niet al te sympathieke personages hebben, hij komt daar naar mijn mening wel voor in aanmerking :lol: Ik snap in ieder geval dat zij niet met hem wilde trouwen, wat een idiote eikel is het eigenlijk :evil: gelukkig vond ik zijn stukje wel goed te lezen en ben ook wel benieuwd hoe het afloopt met hem en zijn "passagier" als ze straks bij hem thuis komen. Wel een lekkere scene met dat vuurtje trouwens, ik zag het al helemaal voor me... brrrr....

En ja hoor, daar is hij dan weer :cheer: Tom is back in town :lol: en hij loopt net het kasteel in waar William zojuist weer is vertrokken. Ze komen elkaar dan ook tegen (ook al zo'n fijne scene waarin Williams karakter zo goed naar voren komt :-- ). Ik vond het hoofdstuk met Tom (en later vanuit oogpunt van de jonge Jack) wel veel leuker om te lezen. Vooral die stukjes met Jack, jij ook? Die heerlijke jeugdige kalverliefde van Jack en de wreedheden die kinderen elkaar zo goed kunnen aandoen komen ook goed naar voren in deze paragraaf.

En uiteraard eindigt paragraaf 2 met een lekker cliffhanger weer..... :roll:

Heb ik, denk je, nog wat gemist wat belangrijk is in jouw ogen, Mar10e?
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor Zwaantje » do feb 22, 2018 14:24

Wat leuk dat jullie dit boek buddylezen.

Ik heb 1 aflevering gezien van de tv serie, die speelde zich af op de bouwplaats van de kathedraal en ging voornamelijk over de bouwtechnhnieken en het al of niet aanwezig zijn van materiaal.
Ik vond dat heel interessant maar ik heb de rest van de serie, dus het verhaal gemist.
Ik ga jullie volgen.
Veel leesplezier.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor mar10e » do feb 22, 2018 20:31

Dank je, Zwaantje. En leuk dat je ons blijft volgen!
Die aflevering die jij gezien hebt was waarschijnlijk niet de eerste van de serie? De bouw van de kathedraal moet (bij ons in het boek) nog steeds beginnen namelijk. Maar we kunnen dus wel wat technisch jargon verwachten, zo te lezen ;)

An'drei schreef:Heb ik, denk je, nog wat gemist wat belangrijk is in jouw ogen, Mar10e?

Eigenlijk heb ik weinig toe te voegen deze keer.
Je hebt alles heel goed verwoord en het belangrijkste wel genoemd, volgens mij.

An'drei schreef:Wat vind jij van William eigenlijk? Als we het toch over niet al te sympathieke personages hebben, hij komt daar naar mijn mening wel voor in aanmerking :lol: Ik snap in ieder geval dat zij niet met hem wilde trouwen, wat een idiote eikel is het eigenlijk :evil: gelukkig vond ik zijn stukje wel goed te lezen en ben ook wel benieuwd hoe het afloopt met hem en zijn "passagier" als ze straks bij hem thuis komen. Wel een lekkere scene met dat vuurtje trouwens, ik zag het al helemaal voor me... brrrr....

Het lijkt me wel duidelijk wat ik van William vind. Zijn denkbeelden (over vrouwen) zijn ronduit schokkend eigenlijk :x In die tijd zal hij natuurlijk niet de enige geweest zijn, maar toch. Vooral als hij - voor zijn gevoel - getergd wordt. Wat een rare gedachtekronkels krijgt hij dan! :?
Die scène met dat vuurtje was inderdaad niet al te fijn om te lezen.

Het waren sowieso twee paragrafen met een sadistisch tintje, vond je niet? Niet alleen William, maar we zagen ook een andere kant van Alfred :shock: Nou ben ik zelf nogal een vogelliefhebber, dus van die ene scène schrok ik echt. Tom's (softe) houding daar tegenover vond ik ook niet helemaal oké eigenlijk. Misschien dat dit nog (nare) gevolgen heeft voor de toekomst. En gelukkig werd Alfred alsnog op zijn nummer gezet :D
Jack is wel sympathiek. Maar ik vond het toch een vreemde zet van de schrijver om het perspectief van Tom opeens te verleggen naar dat van Jack. Zonder witregel daartussen ook (of dat ligt aan onze ebook-versie). Leuk om te lezen, dat wel, maar wéér een hoofdpersonage erbij :lol: Zijn onwetendheid vond ik wel een beetje zielig, maar de hechte band met zijn moeder Ellen en zijn observaties van het reilen en zeilen binnen de kasteelmuren wordt mooi beschreven.

Wat ik me nog wel blijf afvragen, is waarom Ellen met Tom en zijn kinderen is meegegaan op hun erbarmelijke tocht. Was het puur uit liefde of heeft ze nog een ander motief? Ik denk toch vooral het laatste
wraak, vermoed ik

Benieuwd hoe het verder gaat lopen met graaf Bartholomew, maar ook met zijn dochter Aliena. Zullen we ook nog iets vanuit haar perspectief gaan lezen? Dat kan er ook nog wel bij ;)

Het blijft voor mij nog steeds een ontzettend traag boek. Het kan zijn dat het verhaal me gewoon niet zo ligt, maar misschien is ook manier waarop we dit boek lezen niet ideaal en zou je eigenlijk langer aan een stuk moeten lezen.
Maar ik zet nog even door. Die cliffhanger maakt in ieder geval een hoop goed ;)
mar10e
De Uitverkorene

Berichtdoor Zwaantje » do feb 22, 2018 20:56

Hoe de bouw van de kathedraal in het boek is beschreven weet ik niet.
Ik viel vlak na het begin in de aflevering en dacht aanvankelijk dat het een soort documentaire was.
In sommige documentaires spelen ze soms een stukje na en dit leek zo'n stukje documentaire over de bouw van een kathedraal in de middeleeuwen.
Pas na verloop van tijd begreep ik dat het geen documentaire was maar een deel van een serie van een boek.

Maar boeken en hun tv series lijken lang niet altijd op elkaar dus het kan maar zo zijn dat het maar een paar pagina's in het boek zijn.
Zwaantje
Drakenziel

Berichtdoor An'drei » do maart 01, 2018 20:36

en hier het vervolg... Hoofdstuk 3 paragraaf 3 en hoofdstuk 4 paragraaf 1:

mar10e schreef:Dank je, Zwaantje. En leuk dat je ons blijft volgen!

Inderdaad heel erg leuk dat je ons volgt Zwaantje :D :duim:

mar10e schreef:Het lijkt me wel duidelijk wat ik van William vind. Zijn denkbeelden (over vrouwen) zijn ronduit schokkend eigenlijk :x In die tijd zal hij natuurlijk niet de enige geweest zijn, maar toch. Vooral als hij - voor zijn gevoel - getergd wordt. Wat een rare gedachtekronkels krijgt hij dan! :?
Die scène met dat vuurtje was inderdaad niet al te fijn om te lezen.

En dan wat hij nu weer gedaan heeft bij de inval
zijn eerste (en tweede, en derde etc... moord)
laat maar weer zien hoe heftig het in die tijd wel niet aan toe kon gaan. Ik kan me Tom's gevoel nu wel begrijpen. Nog niet al te lang geleden zou ik gedacht hebben dat hij niet zo moeilijk moest doen en gewoon naar de veiligheid moest gaan en dat zijn gezin zich wel zou redden zonder hem. Maar als wij het geweest zouden zijn dan had ik me ook in vol paniek rot gezocht naar jou. Dat maakt het lezen toch wel even iets heftiger, nu ik er op zo'n manier naar kijk. Blij dat wij hier dan toch in (relatieve) veiligheid wonen in Nederland (als is dat met al die aanslagen van tegenwoordig natuurlijk ook een schijnveiligheid :? ).

mar10e schreef:Het waren sowieso twee paragrafen met een sadistisch tintje, vond je niet? Niet alleen William, maar we zagen ook een andere kant van Alfred :shock: Nou ben ik zelf nogal een vogelliefhebber, dus van die ene scène schrok ik echt. Tom's (softe) houding daar tegenover vond ik ook niet helemaal oké eigenlijk. Misschien dat dit nog (nare) gevolgen heeft voor de toekomst. En gelukkig werd Alfred alsnog op zijn nummer gezet :D

Dat met Alfred baart mij ook wel de nodige zorgen ja, ik zie hem later als volwassene nog wel een kopie van William worden :shock: Zoals hij met die vogel omging. Ik zag het overigens wel aankomen dat hij iets heftigs zou doen met die vogel, al was het maar om alleen Jack te stangen. In de 2 paragrafen die we nu net hebben gelezen heeft Alfred geen grote rol maar het zou mij niet verbazen als hij later iets gaat verklappen wat beter niet verklapt kan worden (mocht hij er tenminste achter komen wat ik dus wel verwacht, wat denk jij?)

mar10e schreef:Jack is wel sympathiek. Maar ik vond het toch een vreemde zet van de schrijver om het perspectief van Tom opeens te verleggen naar dat van Jack. Zonder witregel daartussen ook (of dat ligt aan onze ebook-versie). Leuk om te lezen, dat wel, maar wéér een hoofdpersonage erbij :lol: Zijn onwetendheid vond ik wel een beetje zielig, maar de hechte band met zijn moeder Ellen en zijn observaties van het reilen en zeilen binnen de kasteelmuren wordt mooi beschreven.

Dat met die switch in perspectief gebeurde nu weer. Overigens is er in het echte boek wel een witregel tussen (dus het ligt aan het ebook ;) ) en ondanks dat hij op bepaalde gebieden (weinig seksuele voorlichting bij hem :lol: ) erg naïef is heeft hij wel het lef om bepaalde gebeurtenissen in gang te brengen. Benieuwd hoe zich dat verder gaat afspelen.

mar10e schreef:Wat ik me nog wel blijf afvragen, is waarom Ellen met Tom en zijn kinderen is meegegaan op hun erbarmelijke tocht. Was het puur uit liefde of heeft ze nog een ander motief? Ik denk toch vooral het laatste [spoiler]wraak, vermoed ik

En ze zocht een mannelijke persoon waar Jack naar op kan kijken. Die jongen heeft overduidelijk een vader figuur nodig in zijn leven om hem het een en ander bij te brengen. Al weet ik niet of Tom daar wel zo geschikt voor is. Hoe standvastig hij ook kan zijn naar anderen toe zo'n "softy" is het als het om zijn eigen kinderen gaat. Maar goed, daarvoor is Ellen weer een echte vrouw met "ballen" :lol: dus samen moeten ze het wel gaan redden ;)

mar10e schreef:Benieuwd hoe het verder gaat lopen met graaf Bartholomew, maar ook met zijn dochter Aliena. Zullen we ook nog iets vanuit haar perspectief gaan lezen? Dat kan er ook nog wel bij ;)

:lol: tot nog toe heb je geluk, geen nieuwe perspectief erbij voorlopig ;) en de rol van graaf Barholomew lijkt mij (voorlopig) wel even uitgespeeld. Wat er met Aliena gaat gebeuren benieuwd mij eigenlijk ook wel. Ik verwacht wel dat zij nog terugkomt in het verhaal en dat zij het hoofd van Jack nog verder op hol laat slaan lijkt mij ook niet zo onwaarschijnlijk :mrgreen:

mar10e schreef:Het blijft voor mij nog steeds een ontzettend traag boek. Het kan zijn dat het verhaal me gewoon niet zo ligt, maar misschien is ook manier waarop we dit boek lezen niet ideaal en zou je eigenlijk langer aan een stuk moeten lezen.
Maar ik zet nog even door. Die cliffhanger maakt in ieder geval een hoop goed ;)

We zitten nu op een kwart van het boek, dus nog maar driekwart te gaan :lol: al geef ik je gelijk dat (de manier waarop we het boel lezen) het boek wel erg traag maakt/is. De cliffhangers aan het eind van elke paragraaf maakt het wel spannend genoeg om door te willen lezen, gelukkig. En waarschijnlijk zijn we nu eindelijk aanbeland op dat wat op de achterflap van het boek staat (en de aflevering die Zwaantje heeft gezien op tv ;) ).

Voor de volgende keer lezen we de rest van hoofdstuk 4 en belanden we bij het derde deel van het boek :boek:
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor mar10e » za maart 03, 2018 12:24

Echt veel toe te voegen, heb ik (ook) deze keer niet :roll: Qua gebeurtenissen gebeurt er genoeg, maar verhaaltechnisch is er weinig nieuws of opmerkelijks te bespeuren.

An'drei schreef:En dan wat hij nu weer gedaan heeft bij de inval
zijn eerste (en tweede, en derde etc... moord)
laat maar weer zien hoe heftig het in die tijd wel niet aan toe kon gaan. Ik kan me Tom's gevoel nu wel begrijpen. Nog niet al te lang geleden zou ik gedacht hebben dat hij niet zo moeilijk moest doen en gewoon naar de veiligheid moest gaan en dat zijn gezin zich wel zou redden zonder hem. Maar als wij het geweest zouden zijn dan had ik me ook in vol paniek rot gezocht naar jou. Dat maakt het lezen toch wel even iets heftiger, nu ik er op zo'n manier naar kijk. Blij dat wij hier dan toch in (relatieve) veiligheid wonen in Nederland (als is dat met al die aanslagen van tegenwoordig natuurlijk ook een schijnveiligheid :? ).

Die scène van de inval was waarschijnlijk wel jouw ding of niet? ;)
In dit stuk kwam ook het filmische goed tot uiting. Het wordt uitgebreid en beeldend beschreven waardoor je alles best goed voor je kan zien. Dat emotionele/heftige element (Tom's "radeloosheid") raakte me eigenlijk wat minder.
En nu ik nog eens over nagedacht heb, is dat voor mij dus eigenlijk een groot manco van het boek (tot nu toe). Ik krijg (te) weinig emotionele binding met de personages. Er wordt veel te veel van perspectief gewisseld. Dat zal waarschijnlijk vooral bedoeld zijn om de vaart en spanning erin te houden, maar voor mij blijft het hiermee te veel een filmscript of zo.
De stukken vanuit Jack vind ik eigenlijk nog het meest interessant. Zijn denkwijze en het is inderdaad een lieve, naïeve jongen.

An'drei schreef:Dat met Alfred baart mij ook wel de nodige zorgen ja, ik zie hem later als volwassene nog wel een kopie van William worden :shock: Zoals hij met die vogel omging. Ik zag het overigens wel aankomen dat hij iets heftigs zou doen met die vogel, al was het maar om alleen Jack te stangen. In de 2 paragrafen die we nu net hebben gelezen heeft Alfred geen grote rol maar het zou mij niet verbazen als hij later iets gaat verklappen wat beter niet verklapt kan worden (mocht hij er tenminste achter komen wat ik dus wel verwacht, wat denk jij?)

Dat verklappen zal zeker gebeuren, maar ik weet niet of Alfred daarvoor nodig zal zijn. Door een beetje logisch na te denken en 1+1 op te tellen, zal Tom ook wel iets duidelijk worden, lijkt me. Maar we zullen zien..

An'drei schreef:En ze zocht een mannelijke persoon waar Jack naar op kan kijken. Die jongen heeft overduidelijk een vader figuur nodig in zijn leven om hem het een en ander bij te brengen. Al weet ik niet of Tom daar wel zo geschikt voor is. Hoe standvastig hij ook kan zijn naar anderen toe zo'n "softy" is het als het om zijn eigen kinderen gaat. Maar goed, daarvoor is Ellen weer een echte vrouw met "ballen" :lol: dus samen moeten ze het wel gaan redden ;)

Dat soort vrouwen had je toen dus ook al ;) Al is het te hopen dat ze niet zo eentje wordt als de moeder van William :shock: :lol:
Opmerkelijk was dat ze in Kingsbridge wordt herkend door Cuthbert. Nou heeft ze eerder wel verteld over haar geschiedenis en dat ze in een klooster heeft gezeten, toch? Of was zij dat niet? En was dat ook in Kingsbridge? Op de ereader kan ik het niet zo makkelijk terugvinden en ik heb er blijkbaar niet echt goede aantekeningen van gemaakt :-|
Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd waarom ze hem niet vertelt waar hij haar 13 jaar geleden van kent.

An'drei schreef:Wat er met Aliena gaat gebeuren benieuwd mij eigenlijk ook wel. Ik verwacht wel dat zij nog terugkomt in het verhaal en dat zij het hoofd van Jack nog verder op hol laat slaan lijkt mij ook niet zo onwaarschijnlijk :mrgreen:

Ja, ik verwacht ook dat dat een zijlijn van het verhaal zal blijven. En ik zie daar Alfred ook wel een grote rol in gaan spelen. Maar of die ook positief zal zijn...

An'drei schreef:We zitten nu op een kwart van het boek, dus nog maar driekwart te gaan :lol: al geef ik je gelijk dat (de manier waarop we het boel lezen) het boek wel erg traag maakt/is. De cliffhangers aan het eind van elke paragraaf maakt het wel spannend genoeg om door te willen lezen, gelukkig. En waarschijnlijk zijn we nu eindelijk aanbeland op dat wat op de achterflap van het boek staat (en de aflevering die Zwaantje heeft gezien op tv ;) ).

:lol: Ja, het duurde "even", maar we zijn er gekomen ;) Ik kan wel begrijpen waarom veel lezers dit een goed boek vinden (toegankelijk geschreven, vol actie en vaart, enz.) maar ik ben nog steeds van mening dat het je wel moet liggen. Ik hoop ook dat het technische, bouwkundige niet te taai zal zijn straks en dat de focus toch ook vooral blijft liggen op de persoonlijke verwikkelingen.
Vol goede moed maar weer verder met de volgende paragrafen :lezen:
mar10e
De Uitverkorene

Berichtdoor mar10e » do maart 15, 2018 15:33

Hoofdstuk 4, §2 en §3:

Deze twee laatste paragrafen van hoofdstuk 4 sluiten deel 1 (1135-1136) van het boek af.
Met Jacks "hulp" is Tom eindelijk aan het werk gekomen en is de kans groot dat hij aan zijn droomproject kan beginnen: de bouw een kathedraal.
Maar hier gaat nog wel wat drama aan vooraf. Philip moet alle zeilen bijzetten om te redden wat er te redden valt. Ik heb bij die tweede paragraaf toch ook wel wat moeten grinniken. Hoe alles zo netjes en vroom mogelijk (volgens Gods regels) aangepakt moet worden, maar dat daar niet altijd in geslaagd wordt:
De doodskist van de Heilige die gered moet worden uit de vuurzee en dat ze dan met veel moeite één helft omhoog weten te krijgen. Maar dat dan net weer het voeteneind blijkt te zijn en mede daardoor alle beenderen wel door elkaar gehusseld moeten zijn :D Een beetje luguber misschien, maar ook wel grappig vanwege het besef dat het als een soort heiligschennis kan worden opgevat :lol:

Wat me in dit stukje wel verbaasde was dat Philip er pas laat aan dacht wat nog meer gered moest worden (Niet denken aan de boeken?! :shock: Dat zou ons nooit overkomen ;))
Verder gebeuren er niet veel opzienbarende dingen. Behalve dan dat Philip voor het eerst zijn autoriteit moet laten gelden in dit soort verwoestende gebeurtenissen en dat hij alles goed in het oog moet houden zodat zijn gezag niet ondermijnd kan worden. Ik doel dan vooral op Remigius. Een onsympathiek en geniepig figuur blijft dat, met zijn ondervragingstactiek en klikgedrag. Het houdt het wel spannend natuurlijk. Want wat is zijn rol in het verleden met Ellen en hoe zit zijn relatie met Waleran precies in elkaar? Het heeft in ieder geval te maken met de proloog, denk je ook niet?
Verder vond ik het mooi om te lezen dat Toms positivisme en hulp Philip weten op te monteren. Dat hij hierdoor weer geloof in de toekomst krijgt/heeft ondanks het gebeurde.

In de laatste paragraaf zijn we terug bij Jack (en later bij Tom). Ik heb soms echt met verontwaardiging zitten lezen. Die Alfred!! :evil: Wat vond jij daarvan, An'drei?
Toms oudercapaciteiten vind ik nog steeds niet oké in dat soort situaties en ik kon me Ellens frustratie dan ook goed voorstellen. Misschien dat ze het in dat opzicht niet eens zo heel erg vindt dat ze een andere toekomst tegemoet zal gaan. Tenminste, daar ziet het wel naar uit. Ik ben heel benieuwd hoe en wanneer hun paden zich weer gaan kruisen. Het was wel een trieste (maar ook interessante!) afsluiter
En dan bedoel ik Ellens vertrek met het lied dat ze zingt wanneer ze Waleran ziet, niet haar "afgang" in de eetzaal daarvóór ;))

Vanaf nu gaan An'drei en ik elke week twee hoofdstukken (proberen te) lezen van dit Buddy Read boek). Hierdoor zullen we hopelijk iets meer in het verhaal blijven en schiet het ook wat beter op ;)
Volgende keer beginnen we dus aan deel 2 (1136-1137) en bespreken we H5 en H6.
mar10e
De Uitverkorene

Berichtdoor An'drei » do maart 15, 2018 20:12

Hoi Mar10e :D

Ik heb zojuist paragraaf 3 uitgelezen dus hierbij mijn reactie. Wel weer eens wat anders, jij die als eerste reageert, niks mis mee hoor :D ;)

mar10e schreef:Hoofdstuk 4, §2 en §3:

Deze twee laatste paragrafen van hoofdstuk 4 sluiten deel 1 (1135-1136) van het boek af.
Met Jacks "hulp" is Tom eindelijk aan het werk gekomen en is de kans groot dat hij aan zijn droomproject kan beginnen: de bouw een kathedraal.
Maar hier gaat nog wel wat drama aan vooraf. Philip moet alle zeilen bijzetten om te redden wat er te redden valt. Ik heb bij die tweede paragraaf toch ook wel wat moeten grinniken. Hoe alles zo netjes en vroom mogelijk (volgens Gods regels) aangepakt moet worden, maar dat daar niet altijd in geslaagd wordt:
De doodskist van de Heilige die gered moet worden uit de vuurzee en dat ze dan met veel moeite één helft omhoog weten te krijgen. Maar dat dan net weer het voeteneind blijkt te zijn en mede daardoor alle beenderen wel door elkaar gehusseld moeten zijn :D Een beetje luguber misschien, maar ook wel grappig vanwege het besef dat het als een soort heiligschennis kan worden opgevat :lol:

Ja hé, ik vond het ook wel wat komisch hebben, de manier hoe ze die kist met die heilige resten aan het redden zijn, waarbij alles echt mis gaat :lol:
Wel een wonder te noemen dat het nog afloopt zoals het afloopt. Voor de aankomende weken heeft Tom in ieder geval zijn werkzaamheden dus voorlopig is zijn familie veilig (of zo lijkt het tenminste ;) ).

mar10e schreef:Wat me in dit stukje wel verbaasde was dat Philip er pas laat aan dacht wat nog meer gered moest worden (Niet denken aan de boeken?! :shock: Dat zou ons nooit overkomen ;))

Zou toch één van de eerste dingen zijn waar ik aan denk (van de materiële spullen dan natuurlijk) als er ooit brand zou uitbreken (brrr... de horror :? ).

mar10e schreef:Verder gebeuren er niet veel opzienbarende dingen. Behalve dan dat Philip voor het eerst zijn autoriteit moet laten gelden in dit soort verwoestende gebeurtenissen en dat hij alles goed in het oog moet houden zodat zijn gezag niet ondermijnd kan worden. Ik doel dan vooral op Remigius. Een onsympathiek en geniepig figuur blijft dat, met zijn ondervragingstactiek en klikgedrag. Het houdt het wel spannend natuurlijk. Want wat is zijn rol in het verleden met Ellen en hoe zit zijn relatie met Waleran precies in elkaar? Het heeft in ieder geval te maken met de proloog, denk je ook niet?

Was hij niet één van die groepje die er toen bij was toen die man werd opgehangen? Waleran in ieder geval wel, zo bleek hij werd toen hij Ellen op het eind weer zag. Maar die Remigius zal nog wel wat problemen gaan opleveren verwacht ik zo. Die heeft zijn rancune echt nog niet overwonnen.

mar10e schreef:In de laatste paragraaf zijn we terug bij Jack (en later bij Tom). Ik heb soms echt met verontwaardiging zitten lezen. Die Alfred!! :evil: Wat vond jij daarvan, An'drei?

Die Alfred verdiend een hele grote pak slaag wat een verwend irritant k*t joch is dat zeg (ik heb zo'n hekel aan die pesterige types, gatver). Ik snap ook echt niet waarom Tom zo onverschillig blijft doen terwijl Jack bont en blauw is en het wel eens veel erger had kunnen aflopen. Ik geef Ellen dan ook groot gelijk dat ze doet wat ze doet aan het einde van het hoofdstuk. Hoe verdrietig ik het ook vind voor Tom.

mar10e schreef:Toms oudercapaciteiten vind ik nog steeds niet oké in dat soort situaties en ik kon me Ellens frustratie dan ook goed voorstellen. Misschien dat ze het in dat opzicht niet eens zo heel erg vindt dat ze een andere toekomst tegemoet zal gaan. Tenminste, daar ziet het wel naar uit. Ik ben heel benieuwd hoe en wanneer hun paden zich weer gaan kruisen. Het was wel een trieste (maar ook interessante!) afsluiter
En dan bedoel ik Ellens vertrek met het lied dat ze zingt wanneer ze Waleran ziet, niet haar "afgang" in de eetzaal daarvóór ;))

Die zullen heus wel weer elkaars pad een keer kruisen in de loop van het verhaal maar of ze ooit weer geliefde worden betwijfel ik ten zeerste. Daarvoor heeft Tom het nu toch echt verpest (en die straf van de monniken helpt natuurlijk ook niet echt mee). Een belachelijke straf overigens, ik ben blij dat het tegenwoordig toch allemaal wat beter geregeld en geaccepteerd wordt ;)

Verder is er eigenlijk weinig te vertellen over dit hoofdstuk. We zullen in de volgende hoofdstukken wel de ontmoeting met de Koning meemaken verwacht ik (als de tijdssprong tenminste niet te groot is). Dus ik verwacht een hoop politiek gekonkel en veel bouwkundig gedoe :lol:

Nog maar 14 hoofdstukken te gaan :roll: :lol:
An'drei
Nachtzwaluw

Berichtdoor mar10e » vr maart 30, 2018 20:42

Hoofdstuk 5 en 6:

An'drei schreef:We zullen in de volgende hoofdstukken wel de ontmoeting met de Koning meemaken verwacht ik (als de tijdsprong tenminste niet te groot is). Dus ik verwacht een hoop politiek gekonkel en veel bouwkundig gedoe :lol:

Nou, die voorspelling is dus uitgekomen ;)

We beginnen hoofdstuk 5 inderdaad met Tom's plannen voor een kathedraal en zijn voorstel hoe die eruit moet komen te zien. Kunstig hoe hij die 3 tekeningen weet te maken en zo prior Philip zijn plannen duidelijk kan maken :D Ook wel wat "bouwkundig gedoe", maar nog niet al te saai ;)
Verder gebeurt er in deze paragraaf weinig bijzonders. Alleen het vooruitzicht dat Philip een gesprek met de koning zal moeten voeren voor financiële hulp. Daarbij krijgt hij "hulp" van priester Walderan. En ja, je had gelijk An'drei ;), het politieke gekonkel gaat dan echt beginnen. De uitkomst was niet helemaal verrassend, maar dat ene aspect zou nog voor de nodige problemen kunnen zorgen in de toekomst, verwacht ik. Wel erg knap dat Philip zich er zo uit heeft weten te redden :duim:
Bij de laatste paragraaf switchen we naar die nare William. Zijn gedachten en uitspraken zijn al ronduit vreselijk, maar zijn daden zijn nog veel afschuwelijker :evil: Een heftig stuk was dit dus (waarbij ik de allerlaatste scène maar wat vluchtig ben gaan lezen :-| :shock:). Ik vrees het ergste voor wat er nog gaat komen bij een volgende confrontatie...

mar10e schreef:Benieuwd hoe het verder gaat lopen met graaf Bartholomew, maar ook met zijn dochter Aliena. Zullen we ook nog iets vanuit haar perspectief gaan lezen? Dat kan er ook nog wel bij ;)

Die vraag is intussen ook beantwoord :lol:
Dit vond ik een boeiend hoofdstuk om te lezen! Vanwege het vrouwelijke perspectief, maar ook vanwege de gecreëerde spanning. Er gebeurt een hoop en ik kreeg toch wel medelijden met zus en broer. Voor een toch wel beschermd en verwend leven dat ze geleid hebben, weten ze zich toch aardig goed te redden! Al laten ze ook wat onbeschaafde dingen zien waarvan ik wel wat schrok soms. Jij niet? De cliffhanger op het einde biedt weer voldoende speculatie over wat de gevolgen van deze ontmoeting zullen zijn. Ik zag 'm niet aankomen in ieder geval.

We zitten nu bijna op de helft van het boek dus (heel ;)) langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Volgende keer: hoofdstuk 7 en 8 :lezen:
mar10e
De Uitverkorene

VorigeVolgende

Keer terug naar De Leeservaring van... | De Lievelingsauteur van...