Mermaid van Carolyn Turgeon

Recensies van thrillers, fantasy en literatuur.

Mermaid van Carolyn Turgeon

Berichtdoor Fango67 » za jul 16, 2011 16:13

Een review.

Het is een mooi geschreven boek. Het boeide me voor een groot gedeelte wel en vooral door de innerlijke strijd van prinses Margrethe en de zeemeermin Lenia (Astrid op het land) werden deze personages interessant om te volgen. Dit komt zeker door dat het boek zo geschreven is dat je het ene hoofdstuk alles vanuit het perspectief van de prinses bekijkt en dan weer vanuit de zeemeermin. Een hele aparte leeservaring.
Voor mij als lezer was het soms heel frustrerend dat de zeemeermin op het land niet kon praten en dus de waarheid niet kon worden gezegd over haar identiteit en waarom ze op het land kwam.

Mermaid had een bijna letterlijke link met Ariel, de kleine zeemeermin van Hans Christiaan Andersen.
Op de achterflap staat dat het sprookje nieuw leven wordt ingeblazen door de schrijfster. Daar ben ik het wel mee eens.
Het is zeker niet vrolijk en speels te noemen, zoals het origineel was. De wereld is koud en je krijgt meer het gevoel van de harde werkelijkheid. De opoffering en de pijn van de liefde.
De hogere leeftijden van de personages en de liefdes scenes maken het een sprookje voor volwassenen.
Toch vond ik het jammer dat het oude verhaal weer werd herhaald. Er zijn al zo weinig originele boeken die gaan over mensen die leven onder water. Waarom moet een oud verhaal herschreven worden. Het is net als de covers van oude songs. Maar misschien ligt het aan mij.
Maar ik geef toe dat het in het boek vooral moet gaan over de personages en hun keuzes en acties. En die zijn in Mermaid volop aanwezig.
Ook werden een aantal onderwerpen, waar de zeemeermensen mee bezig zijn ook gelukkig wel aangesneden in dit boek om mij een beetje tevreden te stellen.
De zeemeermensen benijden bijvoorbeeld de mens op het land om hun geest en dat ze het eeuwige leven hebben na de dood. Terwijl de zeemeermens na een paar honderd jaar sterft en tot zeeschuim heen gaat.
Tenslotte wil ik zeggen dat ook het thema van Shakespeare’s Romeo en Julia voorbij kwam.

Maar ondanks de vele overeenkomsten met andere boeken moet ik bekennen dat dit boek en vooral het einde me diep heeft geraakt en dat het verhaal onverwacht mooi en sprookjesachtig is geworden. Waardoor al mijn teleurstellingen weer grotendeels op de achtergrond kwamen.

Korte samenvatting:

De zeemeermin Lenia wordt achttien en ze redt tijdens een zware storm prins Christopher van het zuidelijke koninkrijk van de verdrinkingsdood. Ze brengt hem aan land, waar ze de zorg overlaat aan prinses Margrethe van het noordelijke koninkrijk.
De prinses woont uit veiligheid bij de nonnen. De vrede tussen noord en zuid is flinterdun en haar vader maakt zich op voor een nieuwe oorlog, die hij maar wat graag wil beginnen.
De prinses doet zich voor als de redder van de prins en nadat de prins is opgeknapt (heel snel door de helende krachten van de zeemeermin) keert hij terug naar het zuiden
Zowel de zeemeermin als de prinses is verliefd geworden op de prins en ze willen allebei met hem trouwen met alle gevolgen van dien.

Mermaid

Originaliteit :2:
Leesbaarheid :4:

Veel leesplezier en carpe diem:

Fango67
Twilight - Stephanie Meyer
Death till Dark - Charlaine Harris
Het Versluierde Land (1) - Ewout Storm van Leeuwen
Fango67
De Bezoeker
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Mermaid van Carolyn Turgeon

Berichtdoor Melanie » wo dec 28, 2011 14:12

Ik heb dit boek ook gelezen en ik vond 'm erg leuk :)
'Sometimes,' said Pooh, 'the smallest things take up the most room in your heart.'
Melanie
Kleine Bij
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Keer terug naar Recensies