Carlos Ruiz Zafón - De Nevelprins

Recensies van thrillers, fantasy en literatuur.

Carlos Ruiz Zafón - De Nevelprins

Berichtdoor LianeBaltus » zo jan 16, 2011 11:11

Afbeelding

Max Carver verhuist vanwege de oorlog met zijn vader, moeder en twee zusjes Alicia en Irina naar een dorp aan de kust. Daar aangekomen valt het Max op dat de stationsklok terug loopt in de tijd en adopteert Irina een griezelige kat, die zich wonderlijk thuis voelt in het oude huis waar Max met zijn familie gaat wonen. Achter het huis staat een beeldentuin die Max de eerste ochtend nadat hij wakker wordt meteen bezoekt. De beelden zijn gegroepeerd in de vorm van een zespuntige ster met in het midden een beeld van een clown. De hand van de clown verandert tijdens Max zijn bezoek van een vuist in een open hand. Deze elementen zetten gelijk de toon richting het steeds griezeliger wordende verhaal dat volgt.
Max maakt kennis met Roland en zijn grootvader Victor. Max, Alicia en Roland raken bevriend. Victor is de enige overlevende van een schipbreuk met de Orpheus. De Orpheus heeft ooit een rondreizend circus vervoerd voordat het voor de kust voor altijd in de zee verdween, het gezelschap van de Nevelprins. En omdat er steeds meer vreemde dingen gebeuren, vertelt Victor het duizelingwekkende en griezelige verhaal van de Nevelprins.

Zafón heeft de Nevelprins voor een jong publiek (vanaf een jaar of 13) geschreven. Maar ook voor volwassenen is het een aantrekkelijk verhaal. Het is een prachtig en heel toegankelijk geschreven boek. Voor de lezer is het moeilijk om niet mee te gaan leven met Max. En de kenners van Zafón’s latere werk zoals ‘de schaduw van de wind’ en ‘het spel van de engel’ weten dat Zafón een meester is in het beeldend vertellen. Ook in de Nevelprins neemt Zafón de lezer op surrealistische wijze mee in het verhaal. En dat is echt genieten!
De opbouw van de spanning in het boek is goed gedoseerd. Er zit een filosofische insteek in het boek over de vraag of tijd wel bestaat en de verwijzing naar Copernicus, die in zijn tijd een afwijkend wereldbeeld had.

Jammer vond ik dat Zafón draadjes in het boek onafgewerkt laat. Ik bleef achter met vragen die niet beantwoord werden in het boek. Want waarom komt de Nevelprins juist nu op dit moment weer tot actie? En hoe verhoudt zich dat tot het niet bestaan van tijd voor de Nevelprins? Kun je wel echt dood gaan als er geen tijd voor jou bestaat? En waarom laat Victor Roland zonder er iets van te zeggen duiken bij de Orpheus terwijl hij weet dat het verhaal van de Nevelprins niet ten einde is en wat er daardoor op het spel staat?

Desalniettemin heb ik het boek in een ruk uitgelezen. Het is een van de beste Young Adult romans die ik de afgelopen tijd gelezen heb. Het is een waardig debuut van een meesterlijk schrijver en een prachtige eerste kennismaking voor oudere kinderen met het werk van Zafón!

Aantal sterren: ****
Categorie: Young Adult
LianeBaltus
Auteur

Berichtdoor Eric » zo jan 16, 2011 12:37

Mooi plaatje hoor.... ;)
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Egwene » zo jan 16, 2011 18:33

Dank je Lem, voor deze recensie! Ik heb het boek vorige week gekocht en ik ben blij met jouw indruk van dit boek.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Re: Carlos Ruiz Zafón - De Nevelprins

Berichtdoor nightvamp » za jul 02, 2011 22:37

Ik heb het boek een tijd geleden gelezen en heb hem ook 4 sterren gegeven. Erg beklemmende sfeer weet zafon te beschrijven!
nightvamp
De Historicus
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor digitaldolf » wo apr 25, 2012 20:36

Ik heb dit boek ook gelezen en vond het verhaal wat magertjes. Maar goed, het is als jeugdboek bedoeld en qua sfeer is het boek naar mijn mening wel geslaagd.
Als je wilt weten wat ik lees, kun je me gewoon vragen. Gemiddeld lees ik zo'n 5 boeken per maand.
digitaldolf
De Hobbit

Berichtdoor d.j. » do mei 03, 2012 14:49

Ik wist niet dat Zafon nog een boek had geschreven en heb dit direkt bij Bol besteld...
Leuk dit forum..
d.j.
De Bezoeker

Berichtdoor Floratina » do mei 03, 2012 17:36

@Dj: ik zag vandaag weer een nieuwe YA van Zafón in de winkel liggen. Durf de titel niet meer met zekerheid te zeggen (Het Schemerpaleis?; iets in die trant...)
Floratina
De Boekendief

Berichtdoor Egwene » do mei 03, 2012 22:31

Zafon heeft wel meer boeken geschreven:

http://www.deboekenplank.nl/naslag/aut/z/zafon_c.htm

Jij bedoelt het middernachtspaleis, denk ik.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene

Berichtdoor Floratina » do mei 03, 2012 22:44

Sorry, ik zat er even helemaal naast met de titel; ik bedoelde deze: Septemberlichten. (Middernachtspaleis had ik al vaker gezien maar deze was nieuw voor mij...)

http://www.standaardboekhandel.be/seo/n ... berlichten
Floratina
De Boekendief

Berichtdoor Egwene » vr mei 04, 2012 22:15

Ik heb De Nevelprins vanmiddag uitgelezen en ik vind het een bijzonder mooi jeugdboek. Het gaat over trouw en over jezelf wegcijferen. Over op avontuur gaan en over eerste liefde.
Ik ben het wel met Lem eens: er blijven zat vragen over. Waardoor je denkt 'doe mij maar een vervolg'.
En soms klopt het tijdtechnisch niet: een zomerdag die na 3 uur avontuur al overgaat in de schemer. Jammer.

Maar ik kan me voorstellen dat jongeren dat niet zien. Ik heb er van genoten. :4:
Egwene leest van alles!

Egwene

Keer terug naar Recensies