Roel Janssen

Thrillers, Detectives en Politieromans uit Nederland en Vlaanderen.

Berichtdoor Lisa-Marie » vr jun 22, 2007 18:06

Corine Hartman schreef:H? Woordenaar, je stond er mooi vlakbij!
Ja ik zag hem het podium opspringen :lol:
Lisa-Marie
De Bliksemdief
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » za jun 23, 2007 14:24

Ik kom er nog niet over uit. Roel Janssen wint een pretentieuze prijs en wat staat er in de VN thrillerprijs met :1::

Roel Janssen schrijft precies zo beroerd als je dat van een redacteur van een klaliteitskrant verwacht. Drie willekeurige voorbeelden, maar het hele boek is zo
1 Bobby sputtert tegen
2 Eric maakte geen bezwaar toen Lena langzaam de rits van zijn broek opentrok en zich door haar knie?n liet zakken.
3 "Eric voelde een rilling over zijn rug trekken. Hij herinnerde zich maar al te goed hoe advocaat Paul Sanders op klaarlichte dag aan zijn eind was gekomen" Volgt promt het hoofdstuk waarin de gebeurtenis wordt beschreven. De plot is kek modieus: diepe, diepe shit in de vastgoed-en advocatensector (en in de Amsterdamse Beethovenstraat)
Om in de stijl van het boek te blijven: het angstzweet brak ons soms echt wel uit. O ja, er wordt ook lekker in gezeild. De doodskus ontvangs het boek op de achterkant, waar Theodoor Holman wordt geciteerd: "Roel Janssen is de Nederlandse John Grisham." Droom maar lekker verder.

Ik ben geen Nederlandicus dus wat is er nu mis aan die zinnen?

Ik heb wel even gegeken of Letterknecht deze geschreven had, maar die heeft een andere mening over dit boek.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor letterknecht » za jun 23, 2007 14:51

Nicky schreef:Ik heb wel even gegeken of Letterknecht deze geschreven had, maar die heeft een andere mening over dit boek.

Ach, Nicky, wat denk je weer lelijk over mij..... ;)
Dat iemand kan glimlachen en toch een schurk zijn!
letterknecht
De Historicus

Berichtdoor Nicky » za jun 23, 2007 15:30

Nee hoor, ik wilde alleen zeker weten dat die recensie niet van jou afkomstig was. Want dan zou ik een bekende gaan trappen. En daar houd ik niet zo van. 8-)
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor mpoboockx » do jun 28, 2007 22:49

Nicky schreef:Ik kom er nog niet over uit. Roel Janssen wint een pretentieuze prijs en wat staat er in de VN thrillerprijs met :1::

Roel Janssen schrijft precies zo beroerd als je dat van een redacteur van een klaliteitskrant verwacht. Drie willekeurige voorbeelden, maar het hele boek is zo
1 Bobby sputtert tegen
2 Eric maakte geen bezwaar toen Lena langzaam de rits van zijn broek opentrok en zich door haar knie?n liet zakken.
3 "Eric voelde een rilling over zijn rug trekken. Hij herinnerde zich maar al te goed hoe advocaat Paul Sanders op klaarlichte dag aan zijn eind was gekomen" Volgt promt het hoofdstuk waarin de gebeurtenis wordt beschreven. De plot is kek modieus: diepe, diepe shit in de vastgoed-en advocatensector (en in de Amsterdamse Beethovenstraat)
Om in de stijl van het boek te blijven: het angstzweet brak ons soms echt wel uit. O ja, er wordt ook lekker in gezeild. De doodskus ontvangs het boek op de achterkant, waar Theodoor Holman wordt geciteerd: "Roel Janssen is de Nederlandse John Grisham." Droom maar lekker verder.

Ik ben geen Nederlandicus dus wat is er nu mis aan die zinnen?

Ik heb wel even gegeken of Letterknecht deze geschreven had, maar die heeft een andere mening over dit boek.

Hey, met al die schrijvers op dit forum heb je nog geen reactie. Okay, ik ben ook geen neerlandicus, maar met een drietal boeken op mijn naam zal ik mijn duit in het zakje doen...

IK HEB GEEN IDEE!!!!

Het enige wat me opvalt, is dat de eerste zin tt is, de andere twee niet. Maar dat kan met flashbacks etc...

Zien jullie wel wat er mis is met de zin: "Haar rug was doorzeefd met kogelgaten." ?
mpoboockx
Auteur

Berichtdoor Lisa-Marie » do jun 28, 2007 22:57

mpoboockx schreef:Zien jullie wel wat er mis is met de zin: "Haar rug was doorzeefd met kogelgaten." ?
doorzeefd met kogels klopt beter :mrgreen:
Lisa-Marie
De Bliksemdief

Berichtdoor Jurgen » do jun 28, 2007 23:02

Leuk artikel in AD (vanavond)

AD.nl schreef:Prijswinnaar met dank aan criminelen
Door MENNO SCHENKE

Sukkel, zei journalist en thrillerschrijver Roel Janssen tegen zichzelf. Je schrijft al zeven jaar over de komst van de euro. Daar weet je veel van, dat moet het onderwerp worden van je eerste thriller!

Roel Janssen: 'Holleeder liep nog vrij rond toen ik begon te schrijven.'

Zo wordt een journalist thrillerschrijver en winnaar van de Gouden Strop, de belangrijkste prijs voor een Nederlandstalig spannend boek. De prijs, 10.000 euro waard, kreeg hij voor zijn vijfde thriller De Tiende Vrouw. Janssen (59), verrast als hij was, grijnst: ,,Alle experts zeiden: je gaat het niet winnen, dat wordt Esther Verhoef met haar boek Close-up. Je moet er dus niet naartoe gaan met het idee: ik ga met die prijs naar huis. Esther Verhoef heeft mij laten weten dat ze dat ??k dacht. Leuk, h????

De voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs zoekt zijn onderwerpen sinds zijn debuut in 1997 met De Struisvogel Code graag in de actualiteit. ,,Toen ik aan mijn eerste boek begon, had ik net Jurassic Park van Michael Crichton gelezen. Het is zo knap dat Crichton er altijd in slaagt een boek te schrijven dat hyperactueel is op het moment dat het verschijnt. Bij De Tiende Vrouw ging het mij om witwassen en de verwevenheid van onderwereld en bovenwereld in Amsterdam. Willem Holleeder liep nog vrij rond toen ik begon te schrijven. Ik wilde in een spannend boek proberen uit te leggen wat er aan ingewikkelde dingen in de wereld spelen. Projectontwikkelaar Willem Endstra, naar wie mijn hoofdpersoon Erik Pincoff in De Tiende Vrouw is gemodelleerd, was toen al dood. Het was geluk dat mijn boek verscheen op het moment dat het proces tegen Holleeder begon. De werkelijkheid is altijd gekker dan de fantasie. Wie had er kunnen verzinnen dat Holleeder in het ziekenhuis in Leiden zou vragen om ChocoPrince, omdat hij die zo lekker vindt???

Aarzeling, omdat hij in zijn boek wel eens dicht bij het criminele circuit zou komen, heeft hij niet gehad. ,,Bang voor de criminelen ben ik eigenlijk niet, totdat ik vorige week bij de uitreiking van de Gouden Strop die Steve Brown televisiepresentator Peter R. de Vries zag trappen. Dat kan vervelend worden, dacht ik. Maar Peter de Vries is veel brutaler dan ik, dus het zal wel meevallen.??

Janssen zal, nu hij als journalist nog vaak in de Tweede Kamer werkt, geen spannend boek schrijven over bijvoorbeeld een minister van Financi?n. ,,Dat doe ik liever als ik meer afstand heb kunnen nemen van de politieke verslaggeving. Oud-minister Gerrit Zalm zei bij de presentatie van mijn boek dat ik een thriller over politiek Den Haag zou moeten schrijven. Hij heeft zichzelf als adviseur aangeboden. Ik heb ?t in dank aanvaard: hij mag met de schandalen komen.

Ik ben gaan schrijven toen de kinderen geen huiswerkbegeleiding meer nodig hadden. Of ik veel thrillers lees? De platte werkelijkheid is dat je weinig tijd overhoudt om te lezen als je veel tijd aan schrijven besteedt. Schrijven is leuk, maar het moet ten koste gaan van een paar dingen. Televisie kijken, lezen, ik kom er nauwelijks aan toe. Ik schrijf vooral in mijn vakanties, in ons huisje in Itali?. Andere mensen gaan misschien naar musea, ik zit er altijd te schrijven.

Ja, ik zou best full time schrijver willen zijn. Dat wordt interessanter naarmate je meer succes hebt met je boeken. Ik schrijf niet als hobby, mijn ambitie ligt hoger. Het gaat om verkoopsucces en om erkenning. Er is geschreven dat ik nu tot de eredivisie van de Nederlandse thrillerauteurs behoor. Dat vind ik een grote eer. Van elk van mijn twee boeken over de euro zijn meer dan 20.000 exemplaren verkocht. Het boek over stamcellen en biotechnologie, De Kloonbaby, ging niet goed, 1500 verkocht of zo. Karaktermoord, over de opkomst van China als economische macht, zal tegen de 3000 boeken zitten. De Tiende Vrouw zit nu op 10.000. De Gouden Strop geeft de winnaar een flinke duw omhoog op die enorm concurrerende boekenmarkt. Het is knokken om een plekje op de tafel in de boekwinkel. Het winnen van de Gouden Strop heeft ook mijn schrijvende vriend Charles den Tex geholpen, maar wij verkopen altijd nog een factor tien minder dan Esther Verhoef.??

De concurrentie bestaat in ons land, weet Janssen, sinds enkele jaren uit vooral vrouwelijke auteurs. ,,Vooropgesteld: ik gun hun het succes ontzettend. Saskia Noort heeft met haar thrillers een nieuw publiek aangeboord voor het genre. Daarvoor moet je haar alle eer geven die ze verdient.

Maar dat verklaart die hoge oplagen nog niet. Ze haalt het niveau van Geert Mak, honderdduizenden verkochte boeken. Er zit bij haar uitgever Anthos een fantastische marketing achter, maar die begint pas als je goed verkoopt. Dan gaat de marketingmachine werken, waarvan ook Simone van der Vlugt en Esther Verhoef profiteren.

Waarom ze zo?n succes hebben? Het zijn jonge meiden, in positieve zin, ze zijn voor een jongere generatie, spreken de goed opgeleide, goed verdienende, goed levende vrouwen aan. Dat is tegelijkertijd w?l de grootste doelgroep voor de boekenmarkt. Ze horen bij de generatie die zulke boeken graag leest, en ze spreken de taal van die generatie, van jonge vrouwen met kleine kinderen.

Tenslotte zit er het Bill Gates-effect bij: the winner takes all. Dat gaat ook op in de boekenwereld. Windows is het leidende besturingssysteem voor computers, John Grisham en Dan Brown zijn wereldwijd de best verkopende thrillerauteurs. In Nederland is Saskia Noort dat. Zij neemt dus een groot deel van de markt. Het lijkt een beetje in tegenspraak met mijn opmerking dat zij een nieuwe markt heeft aangeboord, maar je trekt een groot deel van de markt toe naar de best verkopende.

Het fenomeen bestseller zie je in auteurs terug. Romanschrijver Jan Siebelink is een icoon, een product geworden. Branding, heet dat in vaktaal. Saskia Noort is een brand, Esther Verhoef ook. En Kluun. Als er 400.000 exemplaren van worden verkocht, k?n een boek niet slecht zijn.

Een boek kan uitstekend lopen, maar kwalitatief niet zo goed zijn. Dat is geen schande. Het is bij Saskia Noort een beetje jammer dat ze dat onderscheid niet weet te maken. Haar succes is fenomenaal, maar dat wil niet zeggen dat ze een pareltje van de Nederlandse letteren is.

Hetzelfde geldt voor De Da Vinci Code van Dan Brown: spannend, je leest het in ??n ruk uit. Maar als je strikt technisch gaat lezen, zie je dat wat hij schrijft, vaak niet kan. Je kunt niet in een nacht van Parijs naar Zuid-Frankrijk, naar Londen, naar Schotland en terug naar Parijs. Dat maakt echter niet uit: het verhaal is zo goed gecomponeerd dat je dat voor lief neemt.??
Jurgen
De Gouden Nar

Berichtdoor Nicky » vr jun 29, 2007 07:10

Lisa-Marie schreef:
mpoboockx schreef:Zien jullie wel wat er mis is met de zin: "Haar rug was doorzeefd met kogelgaten." ?

Je hebt gelijk. Ik heb het niet opgemerkt.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Marelle Boersma » vr jun 29, 2007 09:31

Nicky schreef:
Lisa-Marie schreef:

en als je rug doorzeefd is, is je buik/borst dat ook...
meer nieuws op www.marelleboersma.nl
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Nicky » vr jun 29, 2007 09:44

Dus eigenlijk: ze was doorzeefd met kogels.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Woordenaar » vr jun 29, 2007 09:45

AD.nl schreef:Of ik veel thrillers lees? De platte werkelijkheid is dat je weinig tijd overhoudt om te lezen als je veel tijd aan schrijven besteedt. Schrijven is leuk, maar het moet ten koste gaan van een paar dingen. Televisie kijken, lezen, ik kom er nauwelijks aan toe.
Bijna dezelfde woorden als A.F.Th. van der Heijden gebruikt: "De geboorte van een schrijver is de dood van een lezer."
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kleine Bij

Berichtdoor Lisa-Marie » vr jun 29, 2007 17:39

marelle schreef:
Nicky schreef:
Lisa-Marie schreef:

Wat een rommeltje zeg ;) :lol:
Lisa-Marie
De Bliksemdief

Berichtdoor Daniëlle » zo dec 07, 2008 14:58

De stem van het volk
Roel Janssen

Nikki Koudstaal leidt een zorgeloos bestaan. Hoewel ze geen aandacht krijgt van haar man, geniet ze van zijn geld en sinds kort van haar geheime relatie met Hugh. Maar haar leven verandert in een nachtmerrie als twee Marokkaanse jongens op een scooter moedwillig tegen haar auto botsen en haar chanteren. Hierdoor raakt Nikki ongewild betrokken bij Eva Perdon, de politieke ster die die televisieshow 'Wie wil het volk?' heeft gewonnen. Eva kan een slachtoffer als Nikki uitstekend gebruiken in haar meedogenloze campagne. Nikki komt terecht in een web van belangen en leugens dat haar leven tot een hel maakt. In het nauw gedreven ontdekt ze samen met Hugh de ware macht van de media en de sinistere achtergrond van de populistische politiek.

Verschijnt: April 2009
Uitvoering: Paperback
Prijs: ? 18,90

[Uitgeverij Cargo]
Ik lees nu:
Daniëlle
De Illusionist

Berichtdoor Nicky » di dec 09, 2008 17:08

Roel Janssen: de stem van het volk

spannend, actueel en provocerend

Nikki Koudstaal leidt een zorgeloos bestaan. Hoewel ze geen aandacht krijgt van haar man, geniet ze van zijn geld en sinds kort ook van haar geheime relatie met Hugh. Maar haar leven verandert in een nachtmerrie als twee Marokkaanse jongens op een scooter moedwillig tegen haar auto botsen en haar chanteren. Hierdoor raakt Nikki ongewild betrokken bij Eva Perdon, de politieke ster die de televisieshow ?Wie wil het folk?? heeft gewonnen. Eva kan een slachtoffer als Nikki uitstekend gebruiken in haar meedogenloze campagne. Nikki komt terecht in een web van belangen en leugens dat haar leven tot een hel maakt. In het nauw gedreven ontdekt ze samen met Hugh, de ware macht van de media en de sinistere achtergrond van de populistische politiek.

Verschijnt: april 2009
Uitvoering: paperback
Prijs: ? 18,90
Genre: literaire thriller

Afbeelding
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Mexicandream » di dec 09, 2008 23:35

Marelle Boersma schreef:
Nicky schreef:
Lisa-Marie schreef:

Zeker weten? want als de kogels het lichaam niet aan de voorkant verlaten, dan zijn buik en borst nog heel.
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Steenhouwer

VorigeVolgende

Keer terug naar Nederlandstalige Thrillers