Esther Verhoef

Thrillers, Detectives en Politieromans uit Nederland en Vlaanderen.

Esther Verhoef

Berichtdoor Eric » za aug 19, 2006 21:10

Esther Verhoef: Onder Druk
Leesplezier

De tweede thriller van Esther Verhoef, het in 2004 verschenen ?Onder Druk?, heeft mij op een uiterst positieve manier weten te verrassen. Het stond al enige tijd bij mij in de kast, maar al die maanden twijfelde ik over de kwaliteit en zodoende kregen steeds andere boeken voorrang om gelezen te worden. Ten onrechte blijkt nu, want ik heb mij met deze thriller uitstekend weten te vermaken. ?Onder Druk? is het tweede deel in een serie over Susan Staal en Sil Maier en Verhoef verdiende er uiteindelijk een contract mee bij de gerenommeerde uitgeverij Ambo|Anthos, bekend van de literaire thrillers en werkgever van onder andere Saskia Noort, Simone van der Vlugt en het illustere schrijversduo Nicci French. Maar onder geen enkel beding kan ?Onder Druk? een literaire thriller worden genoemd, want daarvoor is de actie te rauw en het geweld te dominant aanwezig. Op de achterkant van het boek wordt door een recensent een link gelegd met de verhalen van Lee Child en die vergelijking kan ik zeker begrijpen. Niet dat Esther Verhoef het hoge niveau van de Jack Reacher romans kan benaderen, maar ze doet absoluut een zeer verdienstelijke poging.

Hoewel het al vrij snel duidelijk is dat de hoofdrolspelers van dit boek ook al in een eerder deel ten tonele zijn verschenen, is het gelukkig volledig zelfstandig te lezen. Centraal staat de keiharde Sil Maier, een soort commando die regelmatig de strijd aanging met de onderwereld en op die manier lange tijd in zijn levensonderhoud wist te voorzien. Met name hierin is op een bepaalde manier de vergelijking met Jack Reacher wel te trekken, hoewel er ook elementen van Lucas Davenport (de held in de boeken van John Sandford) te vinden zijn. De personage is niet echt volledig geloofwaardig, maar boeiend en onderhoudend is het wel. De man heeft een geweten, maar reageert toch wel heel instinctief ? en soms primitief ? op de situaties waarin hij verzeild raakt. Maier komt via zijn bevriende buurman Sven Nielsen terecht in een crimineel steekspel, waarin kinderroof en drugs centraal lijken te staan. Ondertussen is zijn vriendin Susan Staal bezig om de confrontatie aan te gaan met spoken uit haar verleden. De geheimzinnige verdwijning van haar moeder en vreemde gebeurtenissen uit haar kindertijd. Aan het eind komen de verhaallijnen echter bij elkaar en na allerlei bloedige confrontaties wordt het precies duidelijk wat er allemaal aan de hand is geweest.

De grootste kracht van Ester Verhoef is misschien wel het feit dat zij op een zeer aanstekelijke manier haar verhaal kan vertellen. Redelijk vanaf het begin zit je als lezer al goed in het verhaal en blijkt het wel heel moeilijk om het boek neer te leggen. Ook in de opbouw van de spanning heeft ze het goed voor elkaar, al is het uiteindelijke plot wel wat warrig en opportunistisch te noemen. Maar dat is haar redelijk snel vergeven, want het leesplezier dat ?Onder Druk? te bieden heeft is absoluut opmerkelijk te noemen.

Afbeelding

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Woordenaar » za aug 19, 2006 23:19

moet er niet zo'n recensie: dingetje voor het onderwerp staan Eric? (regels zijn regels, zou Verdonk zeggen :mrgreen: )
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kleine Bij
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Eric » zo aug 20, 2006 10:31

Ach..... ik heb echt overal maling aan. :mrgreen:
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » za maart 10, 2007 20:50

Esther Verhoef: Close-Up

De opvolger van het zeer succesvolle Rendez-Vous

De twee?ndertigjarige Margot Heijne heeft een nare scheiding achter de rug. Ze probeert haar leven op orde te krijgen en haar zelfvertrouwen terug te winnen. Haar nieuwe leven raakt in een gevaarlijke stroomversnelling als ze Leon Wagner ontmoet, een mysterieuze, dominante man met een bijzondere vriendenkring, die wel erg veel invloed op haar krijgt...

Een beklemmende thriller over het najagen van dromen, onzeker zijn over je lichaam en het bepalen van je grenzen.

Oorspronkelijke titel: n.v.t.
Verschijnt: april 2007
Uitvoering: luxe paperback
Pagina?s: 336
Prijs: ? 19,95

Afbeelding
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Woordenaar » za maart 10, 2007 21:55

Na Het laatste offer alweer zo'n mooie cover van Anthos. Alleen al vanwege de cover een boek om te kopen.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kleine Bij

Berichtdoor Nicky » zo maart 11, 2007 12:48

Bedankt voor de tip Eric
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Jurgen » di apr 24, 2007 11:28

Esther Verhoef - Close-up

De twee?ndertigjarige Margot Heijne heeft een nare scheiding achter de rug. Ze probeert haar leven op orde te krijgen en haar zelfvertrouwen terug te winnen. Haar nieuwe leven raakt in een gevaarlijke stroomversnelling als ze Leon Wagner ontmoet, een mysterieuze, dominante man met een bijzondere vriendenkring, die wel erg veel invloed op haar krijgt...

Een beklemmende thriller over het najagen van dromen, onzeker zijn over je lichaam en het bepalen van je grenzen.

Afbeelding

?CLOSE-UP? BENADERT DE PERFECTIE
(Door Peter Kuijt)
Het mediaoffensief was overweldigend. In tijdschriften en op tv, overal dook Esther Verhoef (38) op om kond te doen van haar nieuwste literaire thriller, ?Close-up?. Niets bleef onbesproken. We weten nu dat ze voor het laatst huilde bij Dr. Phil, dat haar laatste Porsche voor haar ogen in de fik vloog, dat ze niet vrij is van enige zwaarmoedigheid, dat de ru?ne in Frankrijk waar ze met man en kinderen naartoe verhuisde dat woord allang niet meer verdient, dat ze vroedvrouwen met belerende vingertjes haat, dat ze ooit euthanasie pleegde op een goudvis van 17 en dat ze niet in God gelooft. Kortom, geen mens is perfect.
Het mediaoffensief was ook doeltreffend. ?Close-up? verkeert dezer dagen in de eredivisie van de bestsellerlijsten. Het moet gek lopen wil Verhoefs jongste krachtproef niet het succes evenaren van haar vorige literaire thriller ?Rendez-vous?, waarvan binnen een half jaar 125.000 exemplaren werden weggezet.
Net als in ?Rendez-vous? is ook in ?Close-up? de hoofdrol weggelegd voor een jonge vrouw. Ditmaal gaat het om Margot Heijne, een Brabants roodharig meisje, wier echtgenoot is vreemdgegaan. Hij vond haar te dik. Margot is helemaal van de kook, haar zelfbeeld is lager dan wenselijk wordt geacht. Ze woont in het bruisende Den Bosch, maar bij Margot zijn de bubbels uiteengespat.
Om de zinnen te verzetten boekt ze met een collega een trip naar Londen. Maar de collega haakt op het laatste moment af, waarna Margot besluit alleen te gaan. In Londen ontmoet ze de Nederlandse kunstfotograaf Leon Wagner, die haar wereld op zijn kop zet. Ze leert door hem haar creatieve ik kennen, maar verlegt onder invloed van deze dominante knaap ook op seksueel gebied haar grenzen.
Een andere lijn in het boek is die van een moordenaar die voor het eerst toeslaat met het lang genoeg onderdompelen van een vrouw in een badkuip. Dat smaakt naar meer. Uiteindelijk richt deze killer ook het vizier op Margot.
Voor wie Verhoefs actiethrillers ?Onrust?, ?Onder druk? en ?Chaos? (de laatste onder schrijversnaam Escober) gewend is, ontwikkelt ?Close-up? zich op een bijna tergend langzame wijze. Maar geduld wordt hier ruimschoots beloond met een donkere thriller met uitgewerkte karakters en goede dialogen, die broeit zonder ook maar een moment ranzig te worden en een plot heeft om je vingers bij af te likken. En voor wie het ooit heeft meegemaakt, is de dramatisch verlopen Brabantse bruiloft in ?Close-up? een ?feest? der herkenning.
Zoals geen mens perfect is, is ook geen enkele thriller perfect. Maar mochten die toch bestaan, dan zit Esther Verhoef er met ?Close-up? wel heel dicht bij. ?Close-up? is een thriller zoals thrillers geschreven dienen te worden. Een toptien-notering is volkomen terecht.
Esther Verhoef ? Close-up, uitgeverij Anthos, 341 pag., 19,95 euro
Jurgen
De Gouden Nar

Berichtdoor Daniëlle » ma mei 28, 2007 10:44

Ik ben inmiddels begonnen in Close-up. Het valt me op dat onder het topic van Esther Verhoef nog niet veel staat over Close-up terwijl er toch al z'on 100.000 stuks van verkocht zijn.
Ik heb pas z'on 80 pagina's gelezen, maar ik het het gevoel dat Close-up, Rendez-vous gaat overtreffen.
Ik lees nu:
Daniëlle
De Illusionist

Berichtdoor lezertjelien » ma mei 28, 2007 11:25

Dani?lle schreef:Ik ben inmiddels begonnen in Close-up. Het valt me op dat onder het topic van Esther Verhoef nog niet veel staat over Close-up terwijl er toch al z'on 100.000 stuks van verkocht zijn.
Ik heb pas z'on 80 pagina's gelezen, maar ik het het gevoel dat Close-up, Rendez-vous gaat overtreffen.

Dat klinkt goed, Danielle! Rendez-vous vond ik al goed. Close-up ligt als volgende op mijn stapel.
Ik lees nu : 'Tegenlicht' van Esther Verhoef.
lezertjelien
Kleine Bij

Berichtdoor greta » ma mei 28, 2007 14:32

Ik vond Close-up beter dan Rendez Vous.
Leest nu: Jacob is van mij - Simon Becket; luitstert nu: De naam van de vader - Nelleke Noordervliet
greta
De Getuige

Berichtdoor Daniëlle » ma mei 28, 2007 20:18

Vandaag Close-up van Esther Verhoef gelezen. Ik heb genoten van dit boek. Wat mij betreft nog beter dan Rendez-Vous. :4: dikke sterren!
Dit boek komt op de shortlist van de Gouden strop 2007!
Ik lees nu:
Daniëlle
De Illusionist

Berichtdoor Jurgen » ma mei 28, 2007 20:41

Dani?lle schreef:Vandaag Close-up van Esther Verhoef gelezen. Ik heb genoten van dit boek. Wat mij betreft nog beter dan Rendez-Vous. :4: dikke sterren!
Dit boek komt op de shortlist van de Gouden strop 2007!
Dat zul je overmorgen weten!! ;)
Jurgen
De Gouden Nar

Berichtdoor lezertjelien » za jun 09, 2007 18:37

Dani?lle schreef:Vandaag Close-up van Esther Verhoef gelezen. Ik heb genoten van dit boek. Wat mij betreft nog beter dan Rendez-Vous. :4: dikke sterren!

Ik deel je mening volledig, Danielle! Een prima thriller!
Ik lees nu : 'Tegenlicht' van Esther Verhoef.
lezertjelien
Kleine Bij

Berichtdoor Danny » za jun 09, 2007 19:54

Op dit moment is er een actie van uitgeverij Ambo|Anthos: 3 boeken voor de prijs van 2 :!: Zie http://www.literairethrillers.nl/default.asp?ID=458 voor meer informatie. Close-up is een van de boeken waarvoor deze aanbieding geldt ;) .
Danny
De Witte Tijger

Berichtdoor Nicky » di jun 12, 2007 18:39

Ik heb close-up met veel plezier uitgelezen. Ik moest weten hoe het zou eindigen. Een 9.
Nicky
De Onnavolgbare

Volgende

Keer terug naar Nederlandstalige Thrillers