Simone van der Vlugt

Thrillers, Detectives en Politieromans uit Nederland en Vlaanderen.

Simone van der Vlugt

Berichtdoor Eric » zo apr 16, 2006 22:29

Simone van der Vlugt: Het Bosgraf
Leuk gedaan

Uitgeverij B For Books is in samenwerking met de boekwinkels van Bruna een heel aardig initiatief begonnen in de vorm van de Literaire Juweeltjes. Nu is de keuze voor de benaming niet bijster origineel, aangezien ook uitgeverij De Geus al een serie onder die naam uitgeeft, maar in dit geval gaat het om boekjes die slechts ??n euro moeten kosten. Iedere maand wordt er een nieuw juweeltje uitgebracht en onlangs was het de beurt aan ?Het Bosgraf? van Simone van der Vlugt. Oorspronkelijk was het ooit voor de Libelle geschreven, maar op speciaal verzoek besloot de populaire auteur het verhaal weer opnieuw onder handen te nemen en het met een redelijk aantal woorden te verlengen. Het korte verhaal gaat over Daphne en Roelof, die in het bos bij hun huis een diepe kuil ontdekken, dat beide doet denken aan een pas gedolven graf. Het ligt redelijk afgelegen en zonder hun hond zouden ze het dan ook nooit hebben ontdekt. Op weg naar hun woning proberen ze het weer van zich af te zetten en begint Daphne aan de voorbereidingen voor het kerstdiner. Ze hebben een aantal vrienden uitgenodigd, die voor een deel de eenzaamheid van Daphne en Roelof moeten camoufleren, aangezien ze in de loop der jaren altijd voor hun carri?re te hebben gekozen, en daardoor de keuze voor kinderen hebben laten ondersneeuwen.

Op zich is ?Het Bosgraf? best wel een aardig boekje, maar door de limieten van een kort verhaal komt het nauwelijks echt op gang. Wel duidelijk is de spanning tussen Daphne en Roelof en de tol die het huwelijk en het opbouwen van een eigen zaak hun heeft gekost. Ze zijn een beetje uit elkaar gegroeid en hebben allebei niet meer het idee dat het leven hun louter voorspoed heeft gebracht. Roelof zoekt het geluk voornamelijk buitenshuis met het helpen van kennissen met computerproblemen, waardoor hij zijn vrouw steeds meer alleen laat in hun mooie huis. Simone van der Vlugt doet binnen de kaders van het korte verhaal haar best om een mysterieus tintje aan het geheel te geven en een zekere beklemming kan ?Het Bosgraf? dan ook niet ontzegd worden. Maar echt van de grond komt het allemaal niet, wat misschien ook wel te maken heeft met het feit dat van der Vlugt het verhaal noodgedwongen heeft moeten verlengen. Het oorspronkelijk vrij heldere verhaal lijkt nu plotseling wat vast te lopen in een moeras van woorden en suggesties, terwijl het eigenlijk al vanaf het begin duidelijk is dat Roelof helemaal niet zo met computers bezig is. Daphne durft die conclusie echter steeds maar niet te trekken en verstopt zich in allerlei huishoudelijke taken. Het uiteindelijke slot van het verhaal is best nog wel verrassend te noemen en past bij een auteur als Simone van der Vlugt. Zelfs in een kort verhaal wil zij haar lezers nog wel even op het verkeerde been zetten en een kleine verborgen boodschap meegeven. Leuk gedaan en voor slechts ??n euro absoluut de moeite van het lezen waard. Maar nauwelijks een verhaal dat je vaker wilt lezen en uiteindelijk ook geen blijvende indruk zal achterlaten.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op zo dec 03, 2006 00:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » zo dec 03, 2006 00:01

Simone van der Vlugt: Het Laatste Offer

In ?Het laatste offer? doet een archeoloog een belangrijke ontdekking in Egypte, waardoor Birgits ooit zo beschermde leventje totaal op zijn kop komt te staan. Zij beleeft met Jef, die ze nog maar net heeft ontmoet, twee heftige nachten waarna hij spoorloos verdwijnt. Op haar zoektocht naar Jef belandt Birgit in een reeks verwikkelingen waarin ze beiden hun leven niet meer zeker zijn. De zoektocht leidt onder andere naar de Ark des Verbonds, die al eeuwenlang net zo tot de verbeelding spreekt als de Heilige Graal. Wat is die Ark precies? Wat was zijn functie? En waar is hij gebleven? In ?Het laatste offer? combineert Simone van der Vlugt het avontuurlijke en historische uit haar jeugdboeken met de spanning en psychologie van haar literaire thrillers.

Verschijnt: februari 2007

Afbeelding
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Daniëlle » zo dec 03, 2006 11:55

De inhoud spreekt me op het eerste oog niet zo aan. Ik hou niet zo van historische boeken. Ik ga het boek wel in de gaten houden, maar ik zal het niet meteen aanschaffen.
Daniëlle
De Illusionist
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor JoséH » zo dec 03, 2006 12:07

Ik hou juist wel van historische boeken, dus ik wil deze wel graag lezen :D Ik heb nog niks van Simone gelezen dus misschien is dit wel een leuke om mee te beginnen.
Leest nu: "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab
JoséH
Het Laatste Jurylid

Berichtdoor Nicky » di dec 12, 2006 08:44

Hier ben ik ook weer benieuwd naar. Weer een kant van Simone die ik nog niet ken.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Jurgen » za apr 07, 2007 20:01

Ik las vandaag een recensie van haar laatste boek Het Laatste Offer in de AD...

Ik ben er helemaal niet mee eens. De recesent Menno Schenke gaf 1 ster... Ik ben echt verbaasd, maar waarschijnlijk sprak het boek hem echt niet aan. Ieder zijn mening... Heb nu wel zin in de discussie van maandag!! En natuurlijk naar alle andere meningen van de lezers.
Jurgen
De Gouden Nar

Berichtdoor Woordenaar » za apr 07, 2007 20:31

Gisteren een "recensie" van Het laatste offer in de Volkskrant. Drie zinnen (als inzetje bij een ruime recensie van Close-up van Esther Verhoef) een recensie noemen is al een schande op zich...
Geen psychologische thriller - waarmee Van der Vlugt succes boekte - en ook geen historisch jeugdboek, haar andere specialiteit, maar iets ertussenin. Wie meer wil weten over de Ark des Verbonds (onderkomen voor de tien geboden) komt aan zijn trekken. Veel informatie, weinig spanning.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kleine Bij

Berichtdoor Egwene » zo apr 08, 2007 00:08

Nou Duh! laat de discussie maar los branden!
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Nicky » zo apr 08, 2007 11:57

Ik ben er heel benieuwd naar.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Egwene » zo apr 15, 2007 20:56

Ik heb inmiddels ook Schaduwzuster en de Reunie gelezen. En ik ben onder de indruk. Geweldige boeken. Mijn complimenten, Simone
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene

Berichtdoor Nicky » zo apr 15, 2007 20:57

En Simone heeft er weer een fan bij. :D
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Egwene » zo apr 15, 2007 21:05

Ik dacht het wel!

Nu zwarte sneeuw nog (dat we blijkbaar 2 keer hebben)!
Egwene leest van alles!

Egwene

Berichtdoor Nicky » ma apr 16, 2007 06:40

Ik ben benieuwd hoe dat boek bevalt.

Ik heb even de historische jeugdtitels van Simone opgezocht:

De amulet
Bloedgeld
De guillotine
Zwarte sneeuw
Jehanne
Schijndood
De slavenring
Victorie!
De bastaard van Brussel
Het Hercynische Woud

En daarnaast nog de boeken voor de jongere kinderen

NOODLANDING IN HET OERWOUD
MIJN ZUSJE WORDT VERMIST
VERDWAALD ONDER DE GROND
HESTER DE WITTE HEKS

Boek voor de kleuters

POTVERDRIE, SOPHIE!
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Woordenaar » ma apr 16, 2007 08:52

Ik ben bezig met Victorie! Leuk boek tot nog toe.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kleine Bij

Berichtdoor Kimberley » ma apr 16, 2007 22:07

Van de historische jeugdboeken van Nicky's lijstje heb ik de amulet tot en met de slavenring gelezen. En ik vond ze allemaal heel goed. Jehanne en bloedgeld zijn toch wel mijn favorieten, die vond ik zo mooi. Wat vind je van de Slavenring tot nu toe Nicky?
Kimberley
Grensgeval

Volgende

Keer terug naar Nederlandstalige Thrillers