Marelle Boersma

Thrillers, Detectives en Politieromans uit Nederland en Vlaanderen.

Marelle Boersma

Berichtdoor Nicky » zo maart 12, 2006 16:29

Marelle Boersma: Stil Water

Cover

Terwijl Zeeland zucht onder een hittegolf wordt een topmanager het slachtoffer van afpersing. Het blijkt al snel dat niet alleen de bonus, die hij bovenop zijn riante salaris ontvangt, op het spel staat. Ook zijn leven wordt bedreigd.
Ondertussen merkt marien biologe Rona dat haar conditie met sprongen achteruit gaat. Zij is echter niet de enige die ziek wordt. Als er opeens veel dode bruinvissen aanspoelen lijkt de hele natuur van streek te zijn. Rona probeert samen met een laboratorium in Utrecht achter de oorzaak van de problemen te komen.
Dan vallen er slachtoffers.

Recensie

Stil Water is het tweede boek van Marelle Boersma na haar debuut: Nephila?s netwerk. Haar eerste boek is voornamelijk gesitueerd op het eiland Corsica en doet daardoor wat on-Nederlands aan. Stil Water daarentegen speelt zich af in Nederland, om precies te zijn in de provincie Zeeland. Ik was erop bedacht dat de wisseling van locatie ook een andere indruk bij me achter zou laten, maar tot mijn verbazing trok ook dit boek mijn gehele aandacht.

Het verhaal gaat over aangespoelde bruinvissen, mensen met geheugen- en ademhalingsproblemen. Mensen met een uitslag die niet weggaat maar wel steeds erger wordt. Directeuren met hoge salarissen, nog hogere bonussen en dit oprotpremies, Seksuele intimidaties, homo-problematiek, vervuild water het komt allemaal aan bot en het is Marelle gelukt om al deze elementen in een mengbeker te doen en er een sprankelend verhaal van te maken.

Merkbaar in dit tweede boek is ook dat de schrijfster een groei heeft doorgemaakt, waardoor haar personages meer diepgang hebben gekregen en alle losse eindjes netjes allemaal zijn afgewerkt. Er zitten vele kanten aan deze groeidiamant en ik raad iedereen aan dit zeer gemakkelijk te lezen verhaal te gaan lezen.

Afbeelding

:4:
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Jurgen » zo maart 12, 2006 16:34

Mooie recensie, ik ben momenteel op de helft dus de mijne volgt.
Jurgen
De Gouden Nar
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Jurgen » di maart 14, 2006 21:46

Bij deze dus mijn recensie;

Zoals op de achterkant al geschreven staat speelt dit boek zoch af in Zeeland, met wetenschap en sportduiken in de hoofdrol. Als dan ook nogeens allemaal bruinvissen aanspoelen, en uiteindelijk slachtoffers vallen, zijn alle elementen voor de thriller aanwezig.

Ik kan natuurlijk schrijven dat het duiken mij doet denken aan boeken van Paul Goeken, de landschap en marien biologe aan Jacob Vis, als dat met topmanagers en bonussen a la Charles de Tex wordt gemengd, Marelle Boersma het resultaat gegeven heeft, zullen de meeste van jullie afhaken en zegt de recensie niet veel.

Dus zal ik het op een andere manier moeten brengen, Marelle heeft mij verrast, daar waar het zwakke punt van Nephila's Netwerk de uitdieping van de personages was, is het hier ruimschoots ingehaald. Met meer hoofdrolspelers, duidelijke karakters, een erg goed verhaal met alle bekende problematieken van deze tijd, geheimzinnige gebeurtenissen en in het begin meerdere vraagtekens dan antwoorden, is dit een fantastish boek. Marelle is gegroeid, dit boek laat dat duidelijk zien.

Het leest als een roman met vele spannende wendingen. Duiken speelt een goede niet overdreven rol, de wetenschap is soms iets te vergaand, en ik denk voor een leek niet altijd te volgen, maar dit is maar een heel klein minpuntje.

Ik hoop dat Nederland nu ook ontdekt Marelle Boersma ontdekt, want voor mij heeft dit boek diepe gronden.
:4:
Jurgen
De Gouden Nar
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » wo maart 22, 2006 07:34

Op CZ staan er momenteel 4 recensies en alle vier met vier sterren. :D
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Marelle Boersma » wo maart 22, 2006 09:58

Ja, leuk van Sterre (Jacqueline). Die woont in Goes, en kan dus heel kritisch zijn over de omgeving. Ze kreeg vooral zomerkriebels van het beschreven terrasje bij de Goese Sas, leuk!
Een fan erbij! :lol:
meer nieuws op www.marelleboersma.nl
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Egwene » do maart 23, 2006 11:15

Ik heb geprobeerd je boeken te bestellen, Marelle. Maar bij Bol kennen ze je niet! Maar ik blijf zoeken. ;)

Via jouw site kom ik hem wel tegen. Nephila's iig. Die heb ik maar gelijk op mijn verlanglijstje gezet. Nu Stil Water nog.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Marelle Boersma » do maart 23, 2006 11:28

Egwene, vreemd hoor. Ik zal mijn uitgever om opheldering vragen. Je kunt Stil water wel bij elke boekhandel bestellen hoor. Bovendien is een beetje reclame voor mij natuurlijk welkom, geef ze maar aan dat er mooie recensies zijn... ;)
Maar ik zal eens navragen waarom het nog niet leverbaar is via bol,com
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Egwene » do maart 23, 2006 12:23

Ach ja, ik zal mijn best wel doen, maar voorlopig kom ik nog niet in de stad. En ik dacht via internet bestellen, daar hoef ik niet voor te lopen :roll: Helaas. Maar het komt wel goed. Ik wilde ze bewaren voor de zomervakantie, lekker aan het water ;)
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene

Berichtdoor Marelle Boersma » do maart 23, 2006 12:41

Ik weet niet of je dat water dan nog zo leuk vind....
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Egwene » do maart 23, 2006 14:41

Haha, vast wel! ik kan wel wat hebben, bovendien is het geen open water, dat zal schelen.
Egwene leest van alles!

Egwene

Berichtdoor Marelle Boersma » do maart 23, 2006 15:21

stil water..open water...wat is erger??? :twisted:
Er is trouwens actie ondernomen tegenover bol.com. Dus als het goed is zal het boek daar vast binnenkort te bestellen zijn.
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Egwene » do maart 23, 2006 15:26

Heel goed, dank je. Ik krijg namelijk voor mijn verjaardag geld! Dus dat kan ik dan mooi gelijk uitgeven.
Egwene leest van alles!

Egwene

Berichtdoor Nicky » do maart 23, 2006 18:27

Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Marelle Boersma » vr maart 24, 2006 11:39

ik heb vanmorgen gekeken en hij lijkt nu weer leverbaar...dussss
:lol: MIsschien ging de verkoop wel er hard???? ;)
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Nicky » vr maart 24, 2006 13:33

Nicky
De Onnavolgbare

Volgende

Keer terug naar Nederlandstalige Thrillers