Jacqueline Zirkzee

Romans uit Nederland en Vlaanderen.

Jacqueline Zirkzee

Berichtdoor Eric » di feb 24, 2009 20:36

Het Heksenhuis
Auteur: Jacqueline Zirkzee
Uitgeverij Conserve
ISBN: 978 90 542 9258 6
Paperback
Prijs: 19,95

Afbeelding

De jonge Eva raakt verstrikt in het web van de fanatieke 'heksenbisschop' van Bamberg. Wanneer zij een brief vindt die geschreven is door één van zijn slachtoffers komt haar leven in gevaar. Het reisgezelschap waarmee Eva het bisdom ontvlucht, neemt een geheime missie op zich. Hun avontuurlijke zoektocht naar verlossing en vrijheid voert de reisgenoten dwars door oorlogvoerend Duitsland naar de rebelse Republiek aan de Noordzee. Kunnen zij hun opdracht uitvoeren? Wat zal de toekomst bieden voor de overlevenden van het Heksenhuis?Want ook de vrijheid kent zijn prijs...

In het bisdom Bamberg werden verdachten van hekserij vastgehouden in een speciaal voor dat doel gebouwde gevangenis, het Heksenhuis. Een van de gevangenen schreef kort voordat hij ter dood werd gebracht op de brandstapel een brief aan zijn dochter. Dit document uit 1628 vormde de inspiratiebron voor Het Heksenhuis, waarin Jacqueline Zirkzee op oorspronkelijke en overtuigende wijze een beeld schetst van de onvoorstelbare gebeurtenissen uit deze tijd. Kale historische feiten komen tot leven in deze kleurrijke roman, die handelt over foltering en dood, maar ook over vriendschap en hoop. Het Heksenhuis is méér dan een roman over een vreemd en voorbij verschijnsel. Vervolgingen zijn immers van alle tijden: er zullen altijd daders en slachtoffers, helden en toeschouwers zijn.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » di feb 24, 2009 20:54

Op de website staat een interview van Carien Touwen met Jacqueline Zirkzee.
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/jacquelinezirkzee.html
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Judith Visser » wo feb 25, 2009 11:05

Mooi en interessant interview, Jacqueline en Carien!!
Judith Visser
Auteur

Berichtdoor JoseVriens » wo maart 23, 2011 17:11

gruwelijk, zoals de auteur de gebeurtenissen beschrijft die de vermeende heksen van weleer moesten doorstaan. Te erg om waar te zijn, helaas is het maar echt gebeurd. Een historisch correct verhaal overgoten met een sausje van een beetje romantiek, veel spanning en medemenselijkheid. De hoofdpersoon sleept ons mee in het leven van een jonge vrouw die voortdurend onzeker is over haar leven. Het wordt een spannende tocht waarbij ze onderweg familie vindt, verliest en nieuwe familie erbij krijgt. Het einde had wat mij betreft iets romantischer gemogen, maar te wensen blijft er altijd iets. Het is een schitterend verhaal dat je boeit van begin tot einde.
JoseVriens
Auteur

Berichtdoor JoseVriens » wo maart 23, 2011 17:12

Het boek van Tristan en Isolde
Jacqueline Zirkzee
278 pagina's
Uitgeverij Conserve
oktober 2004
ISBN 9789054291909

Afbeelding
De Heer gaf ons geloof, hoop en liefde. Maar de grootste daarvan is de liefde, en dat geloof ik met heel mijn hart.' Zo rechtvaardigt de vrome monnik Ogrin zijn fascinatie voor de Ierse prinses Isolde. De beschermde kluizenaarswereld van Ogrin schudt op zijn grondvesten wanneer Tristan en Isolde bij hem aankloppen, op de vlucht voor degenen die hen hun liefde misgunnen. Niets zal daarna ooit meer hetzelfde zijn.
De oude Keltische sage van de twee gedoemde geliefden werd door de middeleeuwse minstrelen bezongen. In deze 'hervertelling' speelt het verhaal zich af in de zesde eeuw, op het breukvlak van twee tijdperken. De historische achtergrond is echter ondergeschikt in deze universele liefdesgeschiedenis. De grote lijnen zijn bekend, maar... hoe zat het nu ook al weer precies?
'De herinnering vervaagt, de nieuwsgierigheid neemt over, het verhaal mag verteld worden. Al is het voor de honderdste keer. Het is van alle tijden, zoals de liefde van alle tijden is.'

De Leidse historica Jacqueline Zirkzee debuteerde in 2001 met de omvangrijke roman Mykene, waarin elementen uit de oude Griekse mythologie en geschiedenis zijn verweven tot een romantisch en avontuurlijk verhaal. Naar aanleiding van dit boek ontving de schrijfster een beurs van de Stichting Fonds voor de Letteren. Haar tweede roman, over de liefdesgeschiedenis van Tristan en Isolde, is gesitueerd in de vroege middeleeuwen.

De pers over Mykene, een epos over de Trojaanse oorlog:
'Een knap gedoseerde mengeling van feiten en fictie intrigeert èn overtuigt (...) Een boeiend, prettig leesbaar boek.' Trouw
'De lezer zal ongetwijfeld gegrepen worden en de tijd van weleer komt ineens heel dichtbij. (...) Het verhaal blijft tot de laatste bladzijde boeien.' Historica
'Ondanks de dikte en complexiteit is Mykene een meeslepende roman geworden, die voor iedereen iets te bieden lijkt te hebben. Voor de een is het een historische roman of een liefdesverhaal, voor de ander een verhaal uit het Mykeense tijdperk.' Leidsch Dagblad
Laatst bijgewerkt door JoseVriens op wo maart 23, 2011 17:14, in totaal 2 keer bewerkt.
JoseVriens
Auteur

Berichtdoor JoseVriens » wo maart 23, 2011 17:13

Het romantische sprookje van Tristan en Isolde tegen het daglicht van het waargebeurde verhaal. Zirkzee weet de droge feiten van de geschiedenis te verpakken in een goed lezend en pakkend boek. Het hele gebeuren wordt deels door Isolde, deels door een monnik opgetekend en is zo bewaard gebleven. Meer feiten dan uit de film, die iedereen ongetwijfeld kent, komen aan het licht. Het is mooier, completer en met een duidelijker tijdsbeeld. Kortom, een schitterende historische roman die je beslist moet lezen.
JoseVriens
Auteur

Berichtdoor C@rolien » wo maart 23, 2011 17:21

*zucht* Ik dacht dat ik inmiddels van alle boeken die gerelateerd zijn aan de Arthur legende op de hoogte was.
*zucht* Weer één op mijn lijstje. :roll: \:D/
Ik lees:
Afbeelding
C@rolien
Drakenziel
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: Jacquelin Zirkzee

Berichtdoor Eric » vr nov 25, 2011 16:46

Eric
Heer van Chaos

Re: Jacquelin Zirkzee

Berichtdoor Eric » wo nov 30, 2011 23:46

Eva’s dochter en andere verhalen
Uitgeverij Parelz
ISBN: 978 94 9107 407 3
Paperback
Prijs: € 16,95
Verschenen: november 2011

Afbeelding

De novelle Eva’s dochter is een op zichzelf staand vervolg op de historische roman Het Heksenhuis over de heksenwaan in de zeventiende eeuw. Het verhaal speelt zich af in geboortestad van de auteur, Leiden.

Met historische precisie werkt Jacqueline Zirkzee onderwerpen uit. Ze laat de lezer door haar aandacht voor detail alles mee beleven. In Eva’s dochter lezen we het dagboek van de jonge Hélène, dochter van een heks. Hélène laat ons delen in haar ontdekkingsreis naar het verleden van haar ouders. Naast deze novelle bevat dit boek zeven kortere verhalen die zich in onze tijd afspelen. Het zijn stuk voor stuk verhalen die de motieven van de hoofdpersonen geleidelijk maar genadeloos blootleggen.

De pers:
Hoewel de verhalen duidelijk de signatuur van Zirkzee dragen, proeft de lezer hier en daar een vleugje Roald Dahl of Somerset Maugham. Jacqueline Zirkzee laat met deze bundel zien dat het leven niet zwart-wit is en hoezeer de kleuring voor karakter zorgt.
- Ezzulia

De knap gedoseerde mengeling van feiten en fictie intrigeert én overtuigt.
- Trouw

Auteurs (...) die het verdienen een breder publiek te vinden, onder wie (...) Jacqueline Zirkzee.
- NBD Biblion over de bundel ‘Het korte verhaal’

Het schilderij dat gebruikt is voor de omslag is van John William Waterhouse ("Destiny" uit het jaar 1900).

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Eric
Heer van Chaos

Re: Jacqueline Zirkzee

Berichtdoor Eric » vr apr 20, 2012 16:00

Een interview van Aefke ten Hagen met Jacqueline Zirkzee over Eva's dochter
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/jacque ... e2012.html
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Jolijt » za apr 21, 2012 13:01

Leuk, een boek dat in Leiden speelt... ben daar geboren en getogen, dus deze mag op mijn lijstje!
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Nicky » za apr 28, 2012 21:35

ik ben dus niet zo op de lengte van een novelle
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Jolijt » di mei 01, 2012 21:59

Nicky schreef:ik ben dus niet zo op de lengte van een novelle

Jek een novelle... dat had ik even gemist! Kan er eindelijk eens iets van het lijstje af!!!
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Eric » wo jun 26, 2013 14:35

Reimer
Uitgeverij: Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks Maassluis
ISBN 978 90 78905 65 3
Paperback
Prijs: 19,95
Verschenen: februari 2013

Afbeelding

De jonge Reimer Rijkerszoon is nog maar een leerling-apotheker als hij midden in een pestepidemie terechtkomt. In zijn armen sterven mensen aan de Zwarte Dood. Daarna heeft hij slechts één doel: het vinden van een panacee, een medicijn dat alle ziekten kan genezen.

Het duurt niet lang voor zijn droom in duigen valt. Door het verraad van een vriend wordt hij gedwongen aan te monsteren op een schip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, het begin van een lange reis vol ontberingen naar het andere eind van de wereld. Maar ook op zee blijft de pest hem achtervolgen en in zijn rol als chirurgijn krijgt zijn oude streven een nieuwe betekenis. Eenmaal in Indië aangekomen, is hij getuige van het schrikbewind van Jan Pieterszoon Coen en wordt hem steeds duidelijker hoe hij zijn leven vorm moet geven.

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » wo jun 26, 2013 18:46

Luisterinterview van Jessie van Loon met Jacqueline Zirkzee over Reimer
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/jacque ... e2013.html
Eric
Heer van Chaos

Volgende

Keer terug naar Nederlandstalige Literatuur, Romans & Verhalen