Lucas Zandberg

Romans uit Nederland en Vlaanderen.

Lucas Zandberg

Berichtdoor Eric » zo maart 02, 2008 22:10

Lucas Zandberg (1977) werkte na een talenstudie als redacteur bij een educatieve uitgeverij, als talendocent in de volwasseneneducatie en is daarnaast recensent van Nederlandstalige en Engelstalige literatuur bij Biblion. In zijn debuutroman Sisi's Winterlied neemt hij de lezer mee op de levensreis van ??n van de bekendste en meest sprekende namen uit de geschiedenis: keizerin Elisabeth van Oostenrijk, beter bekend als Sisi (of Sissi).

Kim Moelands sprak namens Ezzulia met Lucas Zandberg over zijn goedgeschreven debuut dat een realistische kijk geeft op Sisi en haar leven.

Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/lucaszandberg.html
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Marcella » ma maart 03, 2008 00:33

Een heel mooi interview! :)
Sinds ik Paleis Sch?nbrunn heb bezocht is Sisi meer voor me gaan leven. Daarvoor was ik niet bijster ge?nteresseerd in Oostenrijk-Hongarije. Ik ben benieuwd naar hoe Lucas Zandberg (een deel van) haar leven heeft beschreven in zijn boek.
Marcella
Drager van het Witte Goud
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Marlies Verhelst » wo maart 05, 2008 21:10

Ik vind het een interessant interview. Ik ben een paar jaar geleden ook in Wenen geweest. Een prachtstad. Ik lees eigenlijk nooit boeken in dit genre, maar ik ben nu toch wel benieuwd naar het boek.
Marlies Verhelst
Auteur

Berichtdoor lucas zandberg » di maart 11, 2008 10:24

Bedankt voor de reacties! Ik was zelf erg blij met dit interview. Kim Moelands stelde interessante vragen. Dat is fijner dan vragen zoals: "Ben je altijd al fan geweest van de Sissi-films?"... :evil: En het is natuurlijk heel mooi dat ik dankzij dit interview Ezzulia heb ontdekt.
lucas zandberg
Auteur

Berichtdoor Eric » di maart 11, 2008 10:25

lucas zandberg schreef:En het is natuurlijk heel mooi dat ik dankzij dit interview Ezzulia heb ontdekt.

En andersom.... :P
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Marlies Verhelst » ma dec 15, 2008 20:20

De Sint verblijdde mij met 'Sisi's winterlied'. Niet geheel toevallig : ik had het boek op mijn verlanglijst geplaatst.

Ik moet zeggen dat het boek me aangenaam verrast heeft. Het pakte me gelijk. Ik lees zelden historische romans en ik was eigenlijk niet echt op de hoogte van het leven van ?Sisi?. Ik ken de films ook niet.

Het beeld dat ik van Elisabeth gekregen heb, is wisselend: het ene moment had ik met haar te doen (?Die schoonmoeder had zo?n enorme invloed!?) en het andere moment vond ik dat ze het er ook zelf naar maakte (?Ze vluchtte steeds weg. Ze dacht alleen aan zichzelf en hield op geen enkele manier rekening met haar man.?). Dat wisselende vond ik interessant. Het maakt haar interessant. Ook Rudolf vond ik een boeiend persoon en ik had best meer over hem willen lezen.

Zelf ben ik met mijn man tien dagen in Wenen geweest: in 2005. We hebben toen ook het graf van Franz Joseph bezocht. Erg leuk om over vele bezochte plekken iets terug te lezen.

Kortom, het boek las heel prettig. Een mooie schrijfstijl, passend bij het verhaal. Je hoeft niet noodzakelijk ge?nteresseerd te zijn in het leven van Elisabeth om aan dit boek te beginnen. Na lezing van dit boek is die interesse er zeker.
Marlies Verhelst
Auteur

Berichtdoor Eric » vr okt 15, 2010 12:55

De laatste maîtresse
Auteur: Lucas Zandberg
Uitgeverij Conserve
ISBN: 978 90 542 9403 0
Gebrocheerd
Prijs: € 18,95
Verschenen: oktober 2010

Afbeelding

Parijs, 1760.

De zestienjarige Jeanne, de onwettige dochter van een monnik en een naaister, is verstoken van connecties en goede vooruitzichten in een tijd dat vrouwen alleen via het bed carrière kunnen maken. Haar moeder zorgt ervoor dat haar mooie dochter in een exclusief bordeel belandt. Daar wordt Jeanne opgeleid om de hoogst denkbare positie te bereiken: maîtresse van de koning. Aan het frivole hof van Versailles hoeft een vrouw uit het volk echter niet op een hartelijke ontvangst te rekenen. Jeanne wordt geconfronteerd met vijanden, onder wie koningin Marie Antoinette, terwijl ze juist hunkert naar acceptatie.

Maar dan breekt de Franse Revolutie uit en stort de wereld waarvan ze zo graag deel wil uitmaken in. Deze kleurrijke, beeldend geschreven roman is gebaseerd op het ware verhaal van een vrouw die ver boven haar sociale klasse uitsteeg, maar wier schoonheid haar niet behoedde voor haar fatale vertrouwen in de goedheid van de medemens.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » vr okt 15, 2010 13:49

Een interview van Carien Touwen met Lucas Zandberg
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/lucaszandberg2010.html
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor JoseVriens » wo maart 23, 2011 14:42

Beide boeken gelezen. Sisi's winterlied is wat formeel van toon, maar geeft een heel ander, waarschijnlijk juister beeld over de lieftallige prinses uit de film. In werkelijkheid is het een heel onzekere vrouw die zich probeert staande te houden onder de heerschappij van haar schoonmoeder en een man die niet echt veel belangstelling voor haar heeft. De dood van haar zoon is de opening van de roman en langzaam leren we de echte Sisi kennen. Indrukwekkend.

De laatste maîtresse is een boeiend verhaal waarmee Lucas een schitterend tijdsbeeld neerzet in de periode dat de bijzit van de koning heel wat in de pap had te brokkelen. Na een lange inwerktijd wordt Jeanne dan eindelijk aan de koning voorgesteld, die direct als een blok voor haar valt. Helaas krijgt ze daardoor ook heel wat vijanden, waaronder de dochters van de koning. Na een periode van feesten en ongekende luxe komt de ommekeer als het volk zich tegen de uitspattingen van de adel gaat verzetten. Uiteindelijk ontkomt ook Jeanne daar niet aan.
JoseVriens
Auteur

Berichtdoor JoseVriens » wo maart 23, 2011 14:42

Beide boeken gelezen. Sisi's winterlied is wat formeel van toon, maar geeft een heel ander, waarschijnlijk juister beeld over de lieftallige prinses uit de film. In werkelijkheid is het een heel onzekere vrouw die zich probeert staande te houden onder de heerschappij van haar schoonmoeder en een man die niet echt veel belangstelling voor haar heeft. De dood van haar zoon is de opening van de roman en langzaam leren we de echte Sisi kennen. Indrukwekkend.

De laatste maîtresse is een boeiend verhaal waarmee Lucas een schitterend tijdsbeeld neerzet in de periode dat de bijzit van de koning heel wat in de pap had te brokkelen. Na een lange inwerktijd wordt Jeanne dan eindelijk aan de koning voorgesteld, die direct als een blok voor haar valt. Helaas krijgt ze daardoor ook heel wat vijanden, waaronder de dochters van de koning. Na een periode van feesten en ongekende luxe komt de ommekeer als het volk zich tegen de uitspattingen van de adel gaat verzetten. Uiteindelijk ontkomt ook Jeanne daar niet aan.
JoseVriens
Auteur

Re: Lucas Zandberg

Berichtdoor Eric » wo sep 19, 2012 09:10

Mayling
Auteur: Lucas Zandberg
Uitgeverij De Arbeiderspers
ISBN: 978 90 295 8348 0
Paperback
Prijs: € 19,95
Verschenen: mei 2012

Afbeelding

Shanghai, 1917. Na haar studietijd in de Verenigde Staten keert de jonge Mayling vol westerse idealen terug naar haar geboorteland. China bevindt zich in een dal na de val van het keizerrijk en de intelligente, dromerige Mayling wil het land moderniseren. Net als haar twee oudere zussen huwt ze een man aan wiens zijde ze haar ambities kan verwezenlijken. Ze wordt de vrouw van de eerzuchtige generaal Chiang Kai-Shek, een rijzende ster aan het politieke firmament, en oefent ongekende invloed uit. Mayling weigert zich te conformeren aan de mannenmaatschappij en ook het Westen raakt volledig in de ban van haar exotische verschijning, maar de opkomst van Mao Zedong brengt haar idealen van een modern, democratisch China in gevaar en voor haar roem betaalt ze een hoge prijs. Mayling is een meeslepende historische roman over de ongekend ambitieuze 'Madame Chiang Kai-Shek', door velen beschouwd als de machtigste vrouw van de twintigste eeuw.

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Eric
Heer van Chaos

Re: Lucas Zandberg

Berichtdoor Eric » wo sep 19, 2012 09:38

Een interview van Carien Touwen met Lucas Zandberg n.a.v. zijn nieuwe roman Mayling
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/lucaszandberg2012.html
Eric
Heer van Chaos

Keer terug naar Nederlandstalige Literatuur, Romans & Verhalen