August Leunis

Romans uit Nederland en Vlaanderen.

August Leunis

Berichtdoor Peter Motte » di aug 03, 2021 19:33

Ik zoek zo veel mogelijk info over August Leunis om een wikipediapagina bij te werken.
Hij was van Wijnegem, België.
Hieronder staat wat ik al heb.
Ik vind het eigenlijk best wel veel, maar de heren-redacteuren van wikipedia vinden het nog altijd niet genoeg.
Ze blijven maar zeuren dat het weg moet.
Heel vreemd, want over Marco Knauff staat er veel minder op, en daar klaagt niemand over.
Ik denk dat de eerste versie van de pagina gewoon pech door een of andere redacteur gezien te worden die op alle slakken zout legt, en nu lijkt de pagina "besmet" te zijn, je lijkt er niets goeds voor te kunnen doen.
Maar als er mensen zijn die meer info hebben over de uitgaven en publicaties van August Leunis, dan hoor ik het graag.

August Leunis (1950[bron?] - 2000, Wijnegem, België) was een Vlaamse auteur van poëzie, realisme, fantastische literatuur en sciencefiction. Hij recenseerde ook.
Biografie

Studies: Grieks-Latijnse, hogere handelsstudies en was staatsbediende.

Leunis schreef vanaf 1973. Vaak sciencefiction maar hij heeft ook veel gedichten nagelaten. Leunis publiceerde veel op het eind van de jaren 70, o.a. in Asfaltagram, De Tijdlijn, DRAB, Holland-SF, Horizon, King Kong, Rigel, SF-Gids en SF-Terra. Het verhaal De laatste fecaliër verscheen in de bundel Dans in de ruimte (1977, Zele, Reinaert).

Enkele van zijn biografisch geïnspireerde verhalen verschenen in het tijdschrift Horizon en werden gepubliceerd bij uitgeverij Zuid & Noord, zoals Strafkampen van de geest (1996). Bij Paradox Pers vzw verscheen de gedichtenbundel Executie (1995).

Zijn visie blijkt uit enkele citaten:

De enige mens die zijn woord mag breken, is een stotteraar.
Zalig de armen van geest, want hen behoort het rijk der uitgebuiten.
Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen gefolterd worden.

Bibliografie

Nachtelijke trein, bestemming: Eden, 1979 (?), Diest
Inventaris, gedichten van walg en waanzin, 1987, Antwerpen, Nioba
Eeuwige terugkeer, gedichten
Landschap en jager, gedichten
Executie, gedichten, Paradox Pers Vzw
Eeuwige terugkeer, novelle, 1994, Eppegem, Sam
De strafkampen van de geest, verhalenbundel, 1996, uitgeverij Zuid & Noord, Lotusreeks deel 12, ISBN 90-5684-011-8
De schrijver en zijn personage, 1998, Geraardsbergen, De Tijdlijn

Bronnen

http://blog.seniorennet.be/omer1941/arc ... ID=1391258 Gedicht: Zonnig leven in het dorp
https://dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=leun001
https://citaten.sharerecipe.net/nl/auth ... is-citaten
http://gedichteninfo.nl/zoeken/resultaa ... t%40Leunis
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Re: August Leunis

Berichtdoor Zwaantje » wo aug 04, 2021 10:44

Als ik het vergelijk met dat stuk van Marco Knauff dan vind ik jouw stukje wat stotterend bij de tweede alinea:

Biografie er staat niets achter.

Studies: ....

Als dit er per sé in moet kun je misschien duidelijker zijn. Griekse en Latijnse zegt me niets. dat Handel zegt me ook niets.
Ik zou dat iets anders opschrijven.

Op Hebban staan 2 van zijn boeken maar die zijn niet gelezen.
Verder vind ik geen info over hem.
Zwaantje
De Gouden Nar

Berichtdoor Peter Motte » wo aug 04, 2021 10:55

Zwaantje schreef:Als ik het vergelijk met dat stuk van Marco Knauff dan vind ik jouw stukje wat stotterend bij de tweede alinea:

Het is eerlijk gezegd niet mijn stukje.

Zwaantje schreef:Biografie er staat niets achter.

Toch wel, nl. die studies en zo. Maar ik denk dat het niet opvalt doordat de lay-out verloren ging toen ik het naar hier kopieerde.

Zwaantje schreef:Griekse en Latijnse zegt me niets. dat Handel zegt me ook niets.
Ik zou dat iets anders opschrijven..

Ja, daar zou ik eens naar kunnen kijken. Maar dat is altijd het probleem met studierichtingen. Ze zijn erg nationaal gebonden.

Zwaantje schreef:Op Hebban staan 2 van zijn boeken maar die zijn niet gelezen.

Mooi. Ik ga eens op Hebban kijken.

Het is wel vreemd dat hij zo wordt vergeten. Ik heb hem nog gekend, en hij was als schrijver tamelijk actief.
Maar hij is niet oud geworden: maar 50 jaar, gestorven in 2000. Misschien is dat de reden voor zijn onbekendheid.
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op do aug 05, 2021 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Peter Motte » wo aug 04, 2021 11:35

Zwaantje schreef:Op Hebban staan 2 van zijn boeken maar die zijn niet gelezen.

Veel stond er inderdaad niet op, maar ik heb toch iets gevonden.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Peter Motte » wo aug 04, 2021 17:18

Ik heb wel nog dit gevonden in Dans in de ruimte, 1977, Zele, D.A.P. Reinaert uitgaven:

Bij de lezers en leden van de Vlaamse en Nederlandse Sfanclubs staat August Leunis (1950) als de Superfan bekend. Na Grieks-Latijnse humaniora voltooide hij hogere handelsstudies en werd staatsbediende. In 1968 schreef hij drie fantastische romans, die nooit een uitgever hebben gezien, raakte verstrikt in het fandom en de SF in 1967, maar begon pas regelmatig sciencefictioo te schrijven in 1973. Leunis beschouwt sf als een noodzakelijke levensfilosofie
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Zwaantje » wo aug 04, 2021 21:31

Ik heb nu even op wikipedia gekeken en nu staat het er nu wel beter op dan in jouw eerste post hier. Heb jij het veranderd?
Ik heb ook de discussie eens bekeken, dat is geen reclame voor de oorspronkelijke schrijver van het stuk.
Wat voor reden de redactie ook mag hebben voor het willen weghalen van een stuk, beledigen is niet de oplossing. Het stuk moet gewoon voor iedereen prettig leesbaar zijn.

Ik heb alleen nog een vraag over het beroep staatsbediende. Wat doet zo iemand?
Zwaantje
De Gouden Nar

Berichtdoor Peter Motte » wo aug 04, 2021 22:38

Tja, wat doet een staatsbediende? Ik denk dat hij bij de gemeente werkte.

Enkele recente veranderingen aan het stuk komen inderdaad van mij, maar sommige elementen van zijn biografie zijn ook voor mij raadselachtig.
Ik heb bijv. vreemd genoeg géén precieze geboortedatum of sterfdatum, en zelfs het jaar van de geboorte is niet duidelijk: 1949 of 1950? De bronnen spreken elkaar tegen.
Laatst bijgewerkt door Peter Motte op do aug 05, 2021 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor lien1806 » wo aug 04, 2021 22:49

Ik denk dat 'staatsbediende' ruimer is dan werken bij de gemeente. Volgens mij is het iedereen die werkt in een administratieve functie voor een staatsbedrijf (overheidsbedrijf), en vallen de werknemers van bvb NMBS (Belgische spoorwegen) en bpost er ook onder.
Ik vind het een te vage omschrijving.
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Berichtdoor Peter Motte » wo aug 04, 2021 22:52

Tja, maar als er niets nauwkeurigers is ...
Het zegt wel iets over zijn status.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Zwaantje » wo aug 04, 2021 23:03

Dat weet ik niet, hij kan de jongste bediende geweest zijn.
Ik krijg uit het stuk niet de indruk dat zijn beroep belangrijk is geweest voor zijn schrijven en gezien de reacties van de redactie van Wikipedia lijkt het me van belang om duidelijk te zijn. Als het werk dat hij deed niet echt bekend is kun je dat 'staatsbediende' waarschijnlijk beter weglaten (weghalen).
Zwaantje
De Gouden Nar

Berichtdoor Peter Motte » do aug 05, 2021 10:56

"Staatsbediende" is nog altijd iets heel anders dan boer, of leraar, of weet ik veel.
Mij is ooit verteld dat hij bij de gemeente werkte. Het zal in elk geval een of andere administratieve functie zijn geweest.
Stuntman zal hij ook niet zijn geweest.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Zwaantje » do aug 05, 2021 16:26

Als ik Lien goed begrijp kan hij ook postbode geweest zijn of treinconducteur of administratief medewerker, het is zo algemeen en het woord is ook alleen in Vlaanderen bekend.

Het gaat er om dat ze bij Wikipedia een zo duidelijk mogelijk stuk willen en dan is "staatsbediende" veel te algemeen, en volgens mij zegt het niets over zijn status.
Zwaantje
De Gouden Nar

Berichtdoor Peter Motte » do aug 05, 2021 16:54

Maar het sluit ook een aantal mogelijkheden uit.
Het probleem met de wikipedia is ook dat als ik schrijf dat hij bij de gemeente werkte, de kans groot is dat ze een bron vragen om het te bevestigen. Maar waar haal je dat? Ik kan moeilijk zijn contract uploaden (als ik het al had, natuurlijk).
Ze zijn bij wikipedia soms echt wel moeilijk, en het hangt er nogal vanaf welke moderator je tegenkomt. Sommigen hebben er een handje van weg om opmerkingen bij artikelen te zetten, maar zelfs niets te doen om het te verbeteren.
Als een artikel in het schootsveld van een redacteur of moderantor komt die het weg wilt, en hij normineert het voor verwijderen, wordt het vaak een uphill battle om te voorkomen dat het wordt geschrapt.
Dat gaat allemaal nogal sterk in tegen de propaganda waarmee wikipedia werd gelanceerd.
Ze hebben ook zo veel vormeisen tegenwoordig, dat het bijna niet meer te doen is voor iemand die "eens in zijn vrije tijd" een artikeltje schrijft over iets waar hij veel vanaf weet. En als je al die regeltjes niet kent en volgt, is de kans groot dat het door een of andere moderator wordt verwijderd. Het is echt toeval of een artikel blijft staan of niet.
Je merkt dat trouwens wel als je de opmerkingen bij de pagina's van de moderatoren leest. Ze hebben echt niet allemaal dezelfde opvattingen.
Jaren geleden voegde ik bijv. een blog toe op de NLse wikipedia, en die werd verwijderd, want "blogs waren niet toegelaten". Maar op de Franse wikipedia vond ik wél blogs. Ze oordeelden niet volgens de inhoud van de blog, maar gewoon op grond van het feit dat het een blog was.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor Peter Motte » do aug 05, 2021 22:46

Op wikipedia staat er nu dit

August Leunis (1949[1]/1950[2] - Wijnegem (België), 2000), met als pseudoniem André L. Leemans[1], was een Vlaamse auteur van poëzie, realisme, fantastische literatuur en sciencefiction. Hij recenseerde ook.
Biografie

Bij de lezers en leden van de Vlaamse en Nederlandse Sfanclubs staat Leunis als de Superfan bekend. Na Grieks-Latijnse humaniora voltooide hij hogere handelsstudies en werd staatsbediende. In 1968 schreef hij drie fantastische romans, die nooit een uitgever hebben gezien, raakte verstrikt in het fandom en de SF in 1967, maar begon pas regelmatig sciencefiction te schrijven in 1973. Leunis beschouwde sf als een noodzakelijke levensfilosofie.[2]

Hij heeft ook veel gedichten nagelaten. Leunis publiceerde veel op het eind van de jaren 70, o.a. in Asfaltagram, De Tijdlijn, DRAB, Holland-SF, Horizon, King Kong, Rigel, SF-Gids en SF-Terra. Het verhaal "De laatste fecaliër" verscheen in de bundel Dans in de ruimte (1977, Zele, Reinaert).

Enkele van zijn biografisch geïnspireerde verhalen verschenen in het tijdschrift Horizon en werden gepubliceerd bij uitgeverij Zuid & Noord, zoals Strafkampen van de geest (1996). Bij Paradox Pers vzw verscheen de gedichtenbundel Executie (1995). Over De strafkampen van de geest werd in 1998 het volgende opgemerkt:

De strafkampen van de geest is een geslaag­de bundel, die door zijn rauwe realiteit en het zelf­beklag van de ik-personen moeilijk een gewillig publiek zal vinden, maar die ervan getuigt dat Au­gust Leunis kan schrijven.[3]

Zijn visie blijkt uit enkele citaten:

De enige mens die zijn woord mag breken, is een stotteraar.
Zalig de armen van geest, want hen behoort het rijk der uitgebuiten.
Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen gefolterd worden.

Bibliografie

Nachtelijke trein, bestemming: Eden, 1979 (?), Diest
Inventaris, gedichten van walg en waanzin, 1987, Antwerpen, Nioba
Eeuwige terugkeer, gedichten
Landschap en jager, gedichten
Executie, gedichten, Paradox Pers Vzw
Eeuwige terugkeer, novelle, 1994, Eppegem, Sam
De strafkampen van de geest, verhalenbundel, 1996, uitgeverij Zuid & Noord, Lotusreeks deel 12, ISBN 90-5684-011-8
De schrijver en zijn personage, 1998, Geraardsbergen, De Tijdlijn

Bronnen

Dans in de ruimte, 1977, Zele, D.A.P. Reinaert uitgaven
De Tijdlijn, nr. 38, winter 2000, "In memoriam, August Leunis, Superfan (1950-2000)", door Peter Motte, pp. 19-21
http://blog.seniorennet.be/omer1941/arc ... ID=1391258 Gedicht: Zonnig leven in het dorp
https://dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=leun001
https://citaten.sharerecipe.net/nl/auth ... is-citaten
http://gedichteninfo.nl/zoeken/resultaa ... t%40Leunis

Bronnen, noten en/of referenties

Auteurspagina bij DBNL
Dans in de ruimte, 1977, Zele, D.A.P. Reinaert uitgaven
Peter Motte in De Tijdlijn, nr. 27, 1998, p. 64. "Recensies: De strafkampen van de geest door August Leunis".
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte
Peter Motte
De Uitverkorene

Berichtdoor lien1806 » do aug 05, 2021 22:59

Deze zin begrijp ik niet, is 'Superfan' zijn profielnaam op het een of ander forum ofzo? Of zijn ranking op een forum?
En wat zijn 'Sfanclubs'?

Bij de lezers en leden van de Vlaamse en Nederlandse Sfanclubs staat Leunis als de Superfan bekend.
"Maar eigenlijk houd ik van boeken omdat ze mijn beste vrienden zijn." (Robin Sloan: Het geheim van Penumbra's boekwinkel)
lien1806
De Grote Legende

Volgende

Keer terug naar Nederlandstalige Literatuur, Romans & Verhalen