Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Awards































 

Libris Prijs

12 mei 2009 | De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst heeft maandag de Libris Literatuurprijs 2009 gewonnen met zijn boek Godverdomse dagen op een godverdomse bol. Dat heeft de voorzitter van de jury, oud-burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam, gisteren in het Amstel Hotel in Amsterdam bekendgemaakt. De prijs is tijdens een traditioneel galadiner in de Spiegelzaal uitgereikt. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 euro verbonden.

De jury was onder de indruk van "de weergaloze taal" in "deze zwartgallige geschiedenis van de mens van oertijd tot heden, gegoten in opzettelijk scabreuze en agressieve formuleringen", aldus het rapport.

Het is na Hugo Claus in 1997 de eerste keer dat een Vlaming bekroond wordt met deze prestigieuze literatuurprijs. Verhulst haalde twee jaar geleden al de longlist van de Libris Literatuurprijs met zijn boeken De helaasheid der dingen en Mevrouw Verona daalt de heuvel af.

Andere genomineerden dit jaar waren Anna Enquist (Contrapunt), Rob van Essen (Visser), Arnon Grunberg (Onze oom), Charlotte Mutsaers (Koetsier Herfst) en Robert Vuijsje (Alleen maar nette mensen). Vuijsje won voor zijn boek recent de Gouden Uil, een Belgische literatuurprijs. De genomineerden ontvingen allemaal 2500 euro.

 


27 maart 2009 | Op 23 maart zijn tijdens een persbijeenkomst in De Nieuwe Kerk in Amsterdam de genomineerden voor de Libris Literatuur Prijs 2009 bekendgemaakt. Juryvoorzitter Ivo Opstelten, oud-burgemeester van Rotterdam, stelde dat ‘het literaire engagement terug van weggeweest is’.

De zes titels op de shortlist zijn:

Contrapunt
, Anna Enquist - De Arbeiderspers

Volgens de jury ziet Contrapunt er op het eerste gezicht uit als een autobiografische geschiedenis naar aanleiding van een droevig feit. Maar het boek is veel meer dan dat, meldt het juryrapport. Contrapunt leidt de lezer via de omweg van Bach en zijn ingewikkelde composities terug naar de wereld zelf en naar de ‘perverse onbetrouwbaarheid’ van die wereld, naar het idee dat iedereen op elk moment door ellende kan worden getroffen. Elke poging om die ellende te vangen in klanken of woorden, levert niet veel meer dan een wankel evenwicht op. Enquist balanceert tussen ongeduld en uiterste discipline, tussen woede en zelfbeheersing. Dat levert ‘een hoogst bijzondere, ontroerende roman’ op, gepantserd en ontwapenend eerlijk tegelijk.


Visser, Rob van Essen - Nieuw Amsterdam

Van Essen injecteert zijn realistische plot met een hoogst symbolisch personage, stelt de jury. Zo wordt Visser ook het verhaal van een persoonlijke strijd tegen gemakkelijke ironie; samen met Jacob Visser probeert de lezer de weg naar echte emoties terug te vinden. De jury is enthousiast over Van Essens ’laconieke toon, de gelaagdheid van de plot en zijn vermogen om je te laten meeleven met de hoofdpersoon en zijn verwanten’. Onvergetelijk is bovendien het open einde: het blijft voor de lezer een vraag of de buitenwereld Jacob zal beschouwen als een slachtoffer van de omstandigheden of als een brute moordenaar.

 
Onze oom, Arnon Grunberg - Lebowski

Het is Grunberg in deze roman te doen om de literaire verwerking van waarachtige ervaringen, om de nabijheid van realiteiten die zich niet weg laten relativeren. Literatuur moet weer over de essenties van het leven willen gaan, zo lijkt hij te betogen. En dat betekent dat literatuur om te beginnen een beetje minder literair moet durven zijn. Zevenhonderd bladzijden lang geeft Onze oom de lezer het idee naar een schrijver te kijken die de grenzen van de roman probeert op te rekken. Een schrijver die zoekt naar een nieuwe urgentie voor de roman, zowel in het politieke als in het ethische. Het resultaat is, zo stelt de jury, ‘een verbluffend boek’: indringend en confronterend.


Koetsier Herfst, Charlotte Mutsaers - De Bezige Bij

Een veelkleurige roman over de macht en de onmacht van fictie, typeert de jury Koetsier Herfst. In het boek laat Mutsaers het dubbele gevecht zien van de schrijver om de verbeelding terug te brengen in de wereld en de wereld terug in de literatuur. Koetsier Herfst is ‘een vitale roman’ die de lezer prangende vragen voorlegt, zoals waar het om gaat in het leven: schrijven of actievoeren, denken of doen. Met Koetsier Herfst doet Mutsaers, aldus de jury, een gooi naar het onmogelijke, want denken en doen zijn in deze hartstochtelijke en avontuurlijke romans soms nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden.

 

Godverdomse dagen op een godverdomse bol, Dimitri Verhulst - Contact

Godverdomse dagen is volgens Opstelten en de andere leden van de jury geen boek dat je zomaar naast je neerlegt. Verhulst is zo intens kritisch over de mens, dat je je bijna gedwongen voelt om het voor je soort op te nemen. In een literair landschap waarin net iets te veel thrillers, incestdrama's en andere voorspelbare verhalen opdoemen, is Godverdomse dagen een verademing. Zijn tot kunsttaal opgepimpte Nederlands, met evenveel dialectische als zelfverzonnen woorden, is uniek. Verhulst zoekt de grenzen op van de roman, gaat de confrontatie met de lezer aan en ondergraaft zijn eigen boodschap met soms érg flauwe grapjes. Maar Godverdomse dagen is ‘een vuurwerk van taal’ en alleen al daarom een literaire prestatie van formaat.

 

Alleen maar nette mensen, Robert Vuijsje - Nijgh & Van Ditmar

Vuijsje schetst met veel gevoel voor humor hoe de moderne tijd is doorgedrongen in zowel de werkelijkheid van mensen in huizen met meubels van Jan des Bouvrie en rijkgevulde boekenkasten als in die van mensen in volksbuurten waar de televisie de hele dag aan staat, die kip met rijst eten en rauwe seks hebben met wisselende partners. Hij laat dit overtuigend tot uitdrukking komen in de inhoudsloze dialogen van zijn personages, vaak in de vorm van chats en sms’jes, gepresenteerd in korte hoofdstukken en halfafgemaakte gedachten. Alleen maar nette mensen snijdt een gevoelig liggend thema aan. Vuijsje dwingt de lezer erover na te denken en stelling te nemen. ‘Een prachtig debuut’, stelt de jury, zowel wat betreft vorm als inhoud.

 

Tekst: Jessie van Loon  

 


De Historie:

De in 1993 opgerichte, onafhankelijke Stichting Literatuur Prijs heeft zich ten doel gesteld jaarlijks een literaire prijs uit te reiken. De stichting heeft deze prijs gemodelleerd naar de Britse Booker Prize. Zij beoogt enerzijds de belangstelling voor Nederlandstalige literatuur te stimuleren. Anderzijds stelt zij een bekroonde schrijver in staat zich zonder financiële zorgen een jaar lang aan zijn/haar werk te wijden. De stichting vond boekhandelsorganisatie Libris bereid de gehele organisatie ervan te financieren. Door deze overeenkomst ontstond de Libris Literatuur Prijs. De winnaar van de Libris Literatuur Prijs ontvangt een bedrag van € 50.000,00.


Hieronder de winnaars (en nominaties) van de Libris Literatuur Prijs vanaf de eerste uitreiking in 1994.

 

2008:
D. Hooijer: Sleur is een roofdier

Jeroen Brouwers: Datumloze dagen
Marjolijn Februari: De literaire kring
Louise O. Fresco: De utopisten
Marc Legendre: Verder
Koen Peeters: Grote Europese Roman


2007:

Arnon Grunberg: Tirza
Gerbrand Bakke: Boven is het Stil
Louis van Dievel: De Pruimelaarstraat
Tom Lanoye: Het Derde Huwelijk
Sana Valiulina: Didar en Faroek
L.H. Wiene: De Verering van Quirina T.

2006:
K. Schippers: Waar Was Je Nou
Stefan Brijs: De Engelenmaker
Michael Frijda: Ritselingen
Elvis Peeters: De Ontelbaren
Jan Siebelink: Knielen op een Bed Violen
Tommy Wieringa: Joe Speedboot

2005:
Willem Jan Otten: Specht en Zoon
Marja Brouwers: Casino
Stephan Enter: Lichtjaren
Rob van der Linden: Het Logboek van Brandaan
Patricia De Martelaere: Het Onverwachte Antwoord
Christine Otten: De Laatste Dichters

2004:
Arthur Japin: Een Schitterend Gebrek
H.C. ten Berge: Blauwbaards Ontwaken
Bernlef: Buiten is het Maandag
Tomas Lieske: Gran Café Boulevard
Nicolien Mizee: Toen kwam Moeder met een Mes
Rashid Novaire: Maďsroest

2003:
Abdelkader Benali: De Langverwachte
Marek van der Jagt: Gstaad 95-98
Oek de Jong: Hokwerda's Kind
Rob van der Linden: De hand, de Kaars en de Mot
Doeschka Meijsing: 100% Chemie
Allard Schröder: De Hydrograaf

2002:
Robert Anker: Een Soort Engeland
Jan Brokken: Voel Maar
Geertrui Daem: Koud
Margriet de Moor: Kreutzersonate
Harry Mulisch: Siegfried
Chaja Polak: Over de Grens

2001:
Tomas Lieske: Franklin
Bernlef: Boy
Erwin Mortier: Mijn Tweede Huid
Frank Noë: Het Gemaal
Wanda Reisel: Een Man Een Man
Toon Tellegen: De Trein naar Pavlovsk en Oostvoorne

2000:
Thomas Rosenboom: Publieke Werken
Stephan Ente: Winterhanden
Kees ’t Hart: De Revue
Erwin Mortier: Marcel
Helga Ruebsamen: Beer is Terug
Peter Verhelst: Tongkat. Een Verhalenbordeel

1999:
Harry Mulisch: De Procedure
H.M. van den Brink: Over het Water
Paul Claes: De Phoenix
Cees Nooteboom: Allerzielen
Nanne Tepper: De Vaders van de Gedachte
Ernst Timmer: De Stille Omgang

1998:
J.J. Voskuil: Het Bureau 3: Plankton
Arnon Grunberg: Figuranten
Geerten Meijsing: Tussen Mes en Keel
Nelleke Noordervliet: Uit het Paradijs
Helga Ruebsamen: Het Lied en de Waarheid
Manon Uphoff: Gemis

1997:
Hugo Claus: De Geruchten
Abdelkader Benali: Bruiloft aan Zee
A.F.Th. van der Heijden: Het Hof van Barmhartigheid
A.F.Th. van der Heijden: Onder het Plaveisel het Moeras
Margriet de Moor: Hertog van Egypte
Wanda Reisel: Baby Storm
J.J. Voskuil: Het bureau 2: Vuile Handen

1996:
Alfred Kossmann: Huldigingen
Bernlef: Cellojaren
Oscar van den Boogaard: De Heerlijkheid van Julia
Wessel te Gussinklo: De Opdracht
Marie Kessels: De God met Gouden Ballen
Tomas Lieske: Nachtkwartier

1995:
Thomas Rosenboom: Gewassen Vlees
Adriaan van Dis: Indische duinen
Renate Dorrestein: Een Sterke Man
Stefan Hertmans: Naar Merelbeke
Nicolaas Matsier: Gesloten Huis
Willem van Toorn: Het Verhaal van een Middag

1994:
Frida Vogels: De Harde Kern # 2
Paul Claues: De Sater
Inez van Dullemen: Het Land van Rood en Zwart
Margriet de Moor: De Virtuoos
Leo Pleysier: De Gele Rivier is Bevrozen
Henk van Woerden: Moenie Kyk Nie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven